MTB Route Texel

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Was een mooie dag om weer eens naar Texel af te reizen en aldaar een stevig rondje (bijna 95 km) te trappen. De eerste stappen van de nieuwe 100km mtb-route zijn inderdaad gezet. Nabij de Mokweg/Molwerk-splitsing is het eerste ‘bloso’-bordje geplugd. Vanaf daar verloopt de route (grotendeels verhard) via de Mokbaai, Schilbolsnol en de Loodsmansduin-camping naar het originele mtb-parcours in het Dennenbos.

Op de zuidwestflank van de Schilbolsnol loopt een nieuwe trail die een paar keer schuin (en steil) omhoog gaat en vervolgens weer omlaag, enzovoorts. (Doet 'n beetje denken aan de Dijkgatbos-trail langs de Kwelsloot, maar die rolt wel een stuk beter.) Was voor een paar mtb'ers vermoedelijk te steil. Althans, zij bleven onderaan de zuidwestflank rijden, wellicht zoekend naar 'n halfordspaadje? Heb ze naderhand niet meer gezien, maar was achteraf wel benieuwd of ze even verderop het nieuwe schrikdraadpad ook zouden skippen. Om enig idee te geven...

Via de Mokbaai richting Schilbolsnol...
Afbeelding

400 meter offroad richting de Loodsmansduin-camping...
Afbeelding
Afbeelding

Vlak voor het Dennenbos is dan nog de keuze om op de Rommelpot (verharde weg) te blijven rijden of evenwijdig op een 1200m lang, nogal stroperig ‘paadje’ met een paar listige hobbels, pal langs een schrikdraadafrastering...

Het fraaie Bollenkamer-wandelpad is helaas geen optie, rechtsaf voorlangs het schrikdraad wel...
Afbeelding

Naar links kantelen is niet zo handig...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het mtb-parcours is momenteel iets verlengd. Voorheen was het bijna 7,5 km lang, nu bijna 8,5 km. Vanaf de Jan Ayeslag is de eerste 1,5 km vervangen voor een nieuw traject van 2,5 km dat naadloos aansluit op het bestaande parcours. Moet zeggen: erg fraai, heerlijke flow! Geldt natuurlijk voor nagenoeg het gehele rondje...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En verders blijft Texel natuurlijk ideaal voor een lange duurtraining. De mooie panorama's rondom doen de tijd en de vele km's meestal vergeten...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

8-) Lente 2016, coming soon...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Altijd handig, zo'n stalling nabij de Slufter...
Afbeelding

Vaste pleisterplaats voor 'n paar slokken energiedrank en 'n krentenbolletje...
Afbeelding
Afbeelding

Stond weinig wind op Texel. Is ook weleens lekker...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voordat m'n benen er erg in hadden, stond de teller op 93 km en — helaas — de veerboot van 17u00 alweer te wachten. Had ik al gezegd dat het een mooie dag was? ;)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Iemand die bekend is met een retourtje Texel als je de fiets in de auto meeneemt?

Met alleen een fiets kost een retourtje een stuk minder dan met de auto.

Is het slim om de auto in NH achter te laten en zo ja waar?

Of beter om de auto mee te nemen naar Texel en daar neer te zetten, zo ja waar?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als je alleen een rondje wil fietsen op Texel is met de fiets over een stuk voordeliger dat kost je slechts €5,-. Met de auto is voltarief €37,- Dinsdag,woensdag,donderdag geld het dal tarief dan is het met de auto €25,- (dat is dan wel weer inc. flessendrager en max 9 personen) https://www.teso.nl/nl/tarieven" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je dus met slechts 7 of 4 personen bent is het voordeliger om de auto in Den Helder te laten staan. :D Parkeren kan gratis op de oude Rijkswerf Willemsoord. http://static.routes.tomtom.com/#/map/W ... &map=basic" onclick="window.open(this.href);return false; Gewoon de borden Texel volgen dan kom je er langs.

Voordeel van met de fiets over is ook dat je niet hoeft te wachten op een overtocht in het hoogseizoen. In het hoogseizoen wil het wel eens gebeuren dat het zo druk is dat je pas een boot later met de auto over kan. (ondanks er dan een halfuursdienst wordt gevaren met twee boten)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Ter aanvulling... Bij Willemsoord is het handig om je auto op het noordelijk terrein te parkeren, om vervolgens zo'n 1 km binnendoor te fietsen langs het oude Schorpioen-pantserschip en het Marinemuseum naar de veerbootkassa op het Havenplein...

Afbeelding

P.S. Op de Wielersport Texel-Facebookpagina staan nog een paar foto's van de eerste rit over het nieuwe traject, waaronder deze twee over de Schilbolsnol...

Afbeelding

Afbeelding
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Thanks voor de tips! Staat de auto een beetje veilig daar of moederziel alleen?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Helemaal veilig staan je spullen helaas nergens meer. Maar op de oude Rijkswerf is horeca, bioscoop, kantoren, winkeltje, museum, camperplaatsen, dus er loopt altijd wel volk.
◼︎ Go round the outside.
HarrieD
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: di 21 april 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Radon frame, eigenbouw afmontage

@B@azz: Wat een prachtige omschrijving en foto's van het mountainbiken op dit mooie eiland.
Ben er al heel vaak op vakantie geweest en jaarlijks meestal wel één of twee korte bezoekjes.
De vaste MTB route al vaak gereden en hoewel niet al te lang is het een prachtig afwisselend parcours.
Na het zien van de foto's begint het toch weer te kriebelen. Binnenkort de fiets maar weer eens in de auto laden en via die mooie afsluitdijk koers zetten naar Den Helder.
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 CF /Canyon Neuron 9.0 CF

Vandaag weer eens geweest. Tot onze verbazing flink wat veranderd. Helaas zijn die mooie springheuvels uit de route gehaald en vervangen door een mooi stuk singletrack. Een waardige vervanging en niks mis mee maar stiekem was dat springen daar in dat flowy stuk ook wel erg leuk.

Ook het nieuwe stuk vanaf de boot gedaan. Leuker dan een fietspad maar het moet nog een beetje ingereden worden.

Was weer een topdag op Texel.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Gelukkig zit het stuk waar het echt leuk wordt er nog steeds in. :-D
◼︎ Go round the outside.
ChillyWilly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 12 maart 2012, 13:35
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2018

The Borg Cube schreef:Vandaag weer eens geweest. Tot onze verbazing flink wat veranderd. Helaas zijn die mooie springheuvels uit de route gehaald en vervangen door een mooi stuk singletrack. Een waardige vervanging en niks mis mee maar stiekem was dat springen daar in dat flowy stuk ook wel erg leuk.
...
Dat roller coaster gedeelte was een van mijn favoriete stukken van het parcour, maar een nieuw stuk erbij is ook wel verfrissend.
Gebruikersavatar
MTBRobert
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 12:52

The Borg Cube schreef:Vandaag weer eens geweest. Tot onze verbazing flink wat veranderd. Helaas zijn die mooie springheuvels uit de route gehaald en vervangen door een mooi stuk singletrack. Een waardige vervanging en niks mis mee maar stiekem was dat springen daar in dat flowy stuk ook wel erg leuk.
....
Ik hoop toch niet dat je de afdaling bedoelt na de "13 meter klim"? Dit vind (vond? :(( ) ik het mooiste gedeelte van het parcours.
Gebruikersavatar
DKnight
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 7 december 2015, 15:00

Blijft mooi op Texel, als ik er ben geweest heb ik echt het gevoel er even tussenuit te zijn geweest.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

MTBRobert schreef:
The Borg Cube schreef:Vandaag weer eens geweest. Tot onze verbazing flink wat veranderd. Helaas zijn die mooie springheuvels uit de route gehaald en vervangen door een mooi stuk singletrack. Een waardige vervanging en niks mis mee maar stiekem was dat springen daar in dat flowy stuk ook wel erg leuk.
....
Ik hoop toch niet dat je de afdaling bedoelt na de "13 meter klim"? Dit vind (vond? :(( ) ik het mooiste gedeelte van het parcours.

Stukje vanaf het Geheimpad is er van af. (en wat vrij snel nat was er voor) Maar daar is zeker wat moois voor in de plaats. Komt er weer bij voor de mooie drops. De rest is nog het zelfde. Dus die klim zit er nog in.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Samen delen in Nationaal Park de Duinen van Texel, rijkdom of armoe? Zie Staatsbosbeheer Texel-weblog.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Even voor mijn beeldvorming.
Hoe staat natuurmonumenten op Texel tegenover het fietsen buiten de bestaande MTB route? Ik zie zowel op het forum als op het eiland dat er ook behoorlijk veel gefietst word in voetgangersgebied.
Op en rond mijn thuis route (Zeddam) word hier behoorlijk streng op gecontroleerd.
Wat zal ik zeggen...…..
Plaats reactie