11ANTS mANTis nieuwe foto's P9

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: Wielrennen :tong ?
Ik denk het. Ik was ooit in een wielren winkel en hoorde daar een klant vertellen dat mountainbiken maar niks was. Op de weg had je geen modder, geen scherpe bochten en geen wortels en stenen was de redenatie. Ik voegde daar dan ook prompt aan toe "en geen fun".
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

@ Ironhorse Erik

Ik ben het niet geheel met je oneens (sterker nog, je hebt een goed punt), maar zou je me kunnen uitleggen wat een échte mountainbikeroute is? Ik ken ze namelijk wel, maar dat zijn meestal wandelpaden op een rotstige ondergrond waar de locals Frans, Duits of Italiaans spreken.
Hier in NL hebben we volgens mij altijd maar 2 paden gehad: de ruiterpaden en de wandelpaden. En die beide paden zijn we massaal gaan gebruiken als mtber. En terecht, want het is een prachtige tijdsbesteding! En daar is sinds een paar jaar het dedicated mtb pad bijgekomen, waarbij je geen (minder) last hebt van klagende wandelaars en die voor het overgrote deel van de paden toch echt leuker zijn dan de 5m brede boslanen waar de routes tot dan overheen gingen. Natuurlijk weet ik dat er nog meer leuks is naast die paden, maar de verbindingsroutes naar dat leuks waren toch echt niet zo spectaculair. Als ik op mijn eigen rondje Nijmegen kijken hoeveel procent supergaaf is en hoeveel procent "forensen" denk ik dat 10/90 al redelijk positief is.
Maar je relaas is wel een beetje klagen over een realiteit die er al een tijdje is. Voordat er op de Heuvelrug begonnen werd met de huidige routes namen de controles en boetes toe en we mogen in onze handjes wrijven dat deze trend is omgebogen naar de huidige situatie. Er zijn nou eenmaal teveel mensen die allemaal datzelfde plukje Nederlands bos willen gebruiken.....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Ironhorse Erik schreef:Rob laat je niet gek maken, lekker belangrijk internet etikette, heel het internet verwordt zo langzamerhand een verzameling betweters die het echte leven lijken te verwisselen voor schijn identiteiten.

Ze hebben wel een puntje die parcoursbouwers, zij zijn ook maar slachtoffer, en als vrijwilliger bij MTB Noord west begrijp ik dat maar al te goed. De druk op de routes is groot.

Parcoursen worden vandaag de dag in NL voor de beginnende mountainbiker gebouwd.
Die beginnende mountainbiker mag niet op zijn bek vallen want stel je voor.
De parcoursbouwers zijn als de dood dat ze iets doen waarvoor ze later aangemerkt worden.
De stichtingen en verengingen coveren hun ass, en de land eigenaren doen hetzelfde.
Gevolg ? Emotieloze snelbanen door het bos. Heel erg veel fun. Maar het had nog veel meer fun kunnen zijn.

Dat zie je overal. Op Schoorl worden obstakels weggewerkt, gaten dicht gemaakt, afdalingen continue bijgewerkt. Dat bedoel ik niet negatief, sterker nog een hele kleine kern werkt zichzelf op hun normale werk uit de naad, en daarnaast lijken ze meer getrouwd met de route dan met hun echtgenoot(e). Dikke chapeau.

Op Amerongen/Leersum wordt met spuitbussen op bomen gespoten om een 20cm hobbeltje aan te duiden, een hobbeltje dat best 1,20meter hoog had mogen zijn, als een mooie table top. Maar helaas. Dat zou te fraai zijn.

Overal in NL moeten bordjes bij "gevaarlijke afdaling" die vervolgens door kids van 4 jaar (serieus) fluitend wordt gereden, en waar volwassen kerels tegen je beginnen te schelden als je ze op een meter afstand in de binnenbocht voorbij steekt. Diezelfde volwassen kerels die met het snot voor de ogen rijden, gefocussed op hun beloning in de vorm van een 2587e plaats op de Strava ranglijst. Maar o wee je gebeente als er iemand voor ze rijdt die ze een sectieverlies van 3sec opleveren. Die langzamere rijder, niet zelden op een huurfiets, die moet dat "oprotten". Tenminste, dat soort termen hoor ik dan uit een mond met dikke lippen van de adrenaline en schuim in de hoeken, tevoorschijn komen. Plaats vervangende schaamte zou je ervan krijgen.

Het mountainbiken Rob, zoals jij, ik en vele anderen dat nastreven, is zo langzamerhand niet meer. alles moet gereguleerd, omkadert en in hokjes geplaatst worden. De reetfietser moet de mogelijkheid hebben om op zondag een mountainbike route te kunnen rijden, terwijl de lol voor de echte mountainbiker er zo langzamerhand wel vanaf gaat. Het genieten van ongerepte natuur is zo echt wel voorbij in NL. Begrijp me niet verkeerd, de route van Amerongen/Leersum is natuurlijk prachtig gaaf en on Nederlands dik, maar zeg nu eerlijk. Ondanks het hele gave bochten, slinger en jump werk, is dit meer een kermis attractie aan het worden dan een mooie mountainbike route. Ik heb 15 jaar lang elke zaterdag en elke zondag gereden over de meest prachtige trials op de Utrechtse Heuvelrug, trials waar je niemand anders dan een paar herten, vossen en miljoenen konijnen tegenkwam, meestal >150km afgelegd per weekend. Dat mag niet meer. We moeten in het keurslijf. Niet rijden als het regent hoort daar blijkbaar bij. Met de bladblazer door het bos hoort daar blijkbaar ook bij. Ik druk me zachtjes uit als ik zeg dat ik een beetje moeite heb met deze ontwikkeling, en dat ik het erg jammer vind.

Gelukkig hebben we op Schoorl een luxe probleem, wat gelijk ons grote nadeel is. Een sterk absorberende (zand) bodem. Van water geen last. Van mulle troep des temeer. Uitstekende bodem voor een mAntis trouwens. Dat dan weer wel :)
Nee joh gaan we met zijn allen weer lekker wild rijden in Schoorl of jumps bouwen op de Niels blink ;) daar schieten we wat mee op.
Ik ben wel blij met de huidige ontwikkeling op de heuvelrug, heb jarenlang Schoorl gereden maar daar is het in de jaren alleen maar meer voor boswielrenners geworden en dan is de Heuvelrug daarbij vergeleken een grote speeltuin.
Tegenwoordig ligt er zelfs (weliswaar klein) op de Amerongen. denk dat menig route daar geen eens aan durft te beginnen. Ik snap je punt wel hoor, vroeger waren de paden veel natuurlijkere en daardoor technischer maar toen kon je het aantal bikers in het bos ook nog op één hand tellen.
Resultaat nu is dat je als je geen blad van de trail blaast singletracks veranderen in brede modderpaden.
Blad=vocht=modder=naast de trail rijden=uiteindelijk een breder pad.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

:kiss:
Laatst gewijzigd door funride op do 17 maart 2016, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Bij mij is de grens overschreden als de natuur aangepast moet worden aan de skills van de beginnende MTB-er.
Dat heeft niets met mountainbiken te maken noch met respect voor de natuur.

Blad verwijderen vind ik dus groot gelul.
Een modderpoel rijd je maar door heen of je rijdt niet.
Daarbij als die bladeren pap opdroogt verstevig je de A horizont.
Blad verwijderen = probleem verergeren.
Je kunt de breedte van het pad lokaal beperken door stammen te leggen.
Geen kleintjes maar grote.
Dat past meer bij de gedachte van mountainbiken.
In de Alpen ga je ook niet van het pad af (kan meestal geeneens).
Boeien als de snelheid eruit is of je fancy lycra pakje of je carbonnen el cheapo fietsje vies wordt.
Gasten. Het is mountainbiken!!!! :winkie:
Ik kan me nog stukken Heuvelrug herinneren waar je asdiep in de bagger verdween.
Prachtig :-q

Dat dus.
Verder geen hard feelings hoor.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je stapt wel heel makkelijk over het feit heen dat we hier met een zachte bodem te maken hebben en het op de plekken waar het 'echt' mountainbiken is het meestal over een harde bodem gaat... . Hier moet je dus maatregelen nemen. Zie Schoorl, waar de meeste klimmetjes vroeger steiler en hoger waren... . Je moet dus onderhoud plegen, anders is Nederland sneller vlak dan je lief is!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

De keren dat ik boomstammen neer legde om een pad aan te duiden (waar iedereen dus rechtdoor reed) waren een kort leven beschoren. Slechts 3 dagen later waren ze alweer verdwenen. Misschien had ik ze met meters-lange palen in de grond moeten heien :)
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Ironhorse Erik schreef:Bij mij is de grens overschreden als de natuur aangepast moet worden aan de skills van de beginnende MTB-er.
Dat niets met mountainbiken te maken noch met respect voor de natuur.
Volgens mij heeft niet iedereen een goeie ervaring met gaten in de route op schoorl ;)
Maar heeft in dit geval niks met skills te maken maar met duurzaamheid van de paden en natuur….eigenlijk het tegenovergestelde aan Schoorl waar we juist snippers en schapenhekken op de trail gooien om er voor te zorgen dat over de Nok blijven rijden in plaats van er doorheen.
In Schoorl willen we de humus laag (blad en wortels) juist laten liggen omdat de onderlaag kwetsbaar is, op de heuvelrug wil je hem er juist af hebben omdat er onder een stevige onderlaag ligt met stenen en leem/zand. (dat is er dus niet opgegooid)
Maar ieder zijn mening en voorkeur, daarnaast ben je ook niet verplicht om er te rijden.

Maar goed raken volgens een beetje off topic :P
terug naar de mANTis.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Hoi Funride, ik ben wel redelijk bekend op de heuvelrug en op Schoorl en dan druk ik me voorzichtig uit denk ik :winkie: je mening met blad verwijderen deel ik niet. Hoort er gewoon bij. Wij hebben op Schoorl tegenovergestelde probleem als de Heuvelrug, ik zag jullie waterputten, dat is overigens niet de oplossing, daarmee vererger je het juist want je voert het water niet weg, je creert een mega waterput die in de droge perioden nog steeds water afgeeft aan je kwetsbare bochten. Wat je nodig hebt is een drainage diagonaal onder je route door, een meter 0f 10 van de route aflopend en daar je put maken. Maar dat terzijde. Best is nog een pijp naar Schoorl voor onze droge perioden. :winkie:

Er is een verschil tussen het verharden van een bodem na de grootste bosbrand van NL omdat er anders echt niet meer te fietsen valt, dan het verwijderen van natuurlijke drop offs door de gaten dicht te bouwen, of zelfs bomen te verwijderen omdat er iemand zijn harses op gebroken heeft. De jumpjes die op Leersum/Amerongen lagen zijn toen ik er reed echt 20cm hoog gemaakt, met uitroeptekens op bomen geschilderd alsof je de redbull rampage op kon duiken :lol:

En dan doen we het in Schoorl denk ik nog ok, als je de Nok hard pakt vlieg je her en der nog wel een beetje.
Bij mijn weten liggen er op Schoorl nauwelijks verhardingen op de klimmen, en is bijv de ZigZag nu idd 2m lager dan vroeger (maar wordt niet meer lager, blijkbaar is de balans bereikt).

Idd de mAntis. Perfect voor Schoorl. En ook op de Heuvelrug blijkt zijn "gooi en smijt geometrie" echt heel goed te werken !!
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Ironhorse Erik schreef:verschil tussen het verharden van een bodem na de grootste bosbrand van NL omdat er anders echt niet meer te fietsen valt, dan het verwijderen van natuurlijke drop offs door de gaten dicht te bouwen, of zelfs bomen te verwijderen omdat er iemand zijn harses op gebroken heeft. De jumpjes die op Leersum/Amerongen lagen zijn toen ik er reed echt 20cm hoog gemaakt, met uitroeptekens op bomen geschilderd alsof je de redbull rampage op kon duiken :lol:

En dan doen we het in Schoorl denk ik nog ok, als je de Nok hard pakt vlieg je her en der nog wel een beetje.
Ik weet niet hoor, uit ervaring weet ik dat juist in Schoorl elke wortel geëgaliseerd word, de oude route is al redelijk uitgesleten maar op de nieuwe route heb ik toch behoorlijk wat erosie werende materialen aangelegd ;)
Nok is nog de enige afdaling waar je nog een beetje kan uitleven, maar op alle andere plekken zijn juist de plekken waar je een beetje kon springen dicht gelegd met boomstammen.

Overigens ben ik niet van de Heuvelrug hoor ;) doe zowel route onderhoud/aanleg op Schoorl en Heuvelrug dus weet uit ervaring wat de verschillen zijn en waarom dingen zo gedaan zijn zoals ze gedaan zijn.
Er zijn heeeel veel externe factoren die bepalen hoe een route er uit gaat zien en gaat lopen, daar weet jij volgens mij ook alles van af.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ja alles voor de boswielrenner :(
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Terug naar de mANTis. Had deze nog geschoten op de Velofolies (toepasselijk geplaatst op St. Patricks Day):

Afbeelding

(jammer van het zadel en de riem...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rob de Schicht
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: ma 22 februari 2016, 12:04

Hoi Lars,

Inderdaad terug waar het om gaat de mANTis.

ik heb 5x op een mANTis mogen rijden. het is een top machine. Ik rijd nu weer op mijn DEAN-bike en dat rijdt toch heel anders. Ik ben niet toegekomen aan fine tuning. Ik heb het met Jeroen nog even gehad over frame maten en balhoofdhoek maar als je daar aan gaat veranderen dan komt er meer om de hoek kijken. Ik vind het fantastich dat ik de mogelijkheid heb gehad.
Gebruikersavatar
Jeroen_o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 september 2002, 15:39
Mijn mountainbike: 11ANTS mANTis 2020 Pinion | 11ANTS mANTis 2018 Rohloff | DIY Titanium | Mountain Cycle San Andreas
Contacteer:

Eigenlijk is de discussie gewoon passend bij de sys. Het is wat mij betreft ook de rode draad waarom mensen willen mountainbiken en waarom 11ANTS is begonnen. Het is prachtig om lekker buiten te zijn op je fiets. Een mountainbiker zou zich moeten kenmerken door gepast respect voor de omgeving en andere gebruikers. Maar dat is helaas niet altijd zo. Dat wielrennend Nederland langzaam ook gemotiveerd raakt door mountainbiken is natuurlijk mooi, maar dit zorgt wel voor het feit dat parcours bouwers rekening gaan houden met deze minst ervaren club mountainbikers. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat de generatie van lekker overal fietsen met de nodige technische secties, deze regressie van de vroeger amuserende parcours in de maag gesplitst wordt. Een 11ANTS mANTis is bedoelt om die technisch uitdagende 'routes' te rijden en in die zin denk ik dat de impact op de omgeving van deze club enthousiaste technische rijders minder is dan de reguliere snelrijders onder ons, gewoon omdat ze met minder zijn. Ik zou in die zin ook graag zien dat de routes meer multi-disciplinair worden, want uiteindelijk zijn het je eigen skills die maken dat je de routes kunt rijden of niet, je fiets is slecht het hulpmiddel.

Maar ik zou dan ook willen pleiten dat op de bestaande paaltjes, onder de route aanduiding een skill-factor wordt aangegeven. Ik ben er mee eens dat dit betutteld is, maar wel nodig voor onervaren rijders, die kunnen dan zelf bepalen wat goed voor hun is. Daarnaast zie ik dan ook graag meer splitsingen in de trails waar echt technisch mountainbiken weer terugkomt, black diamond en double black diamond. Steile wortelklimmen, afdalingen, te krappe bochten etc. alles waar jij en je fiets, een 11ANTs of niet, lekker op weg kan.

Afbeelding

Bron: https://www.imba.com/resources/maps/tra ... ty-ratings

Why not life on the edge.. it has the best view!

www.11antsbikes.com
www.facebook.com/11ANTs
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Wat Jeroen zegt (y)
Plaats reactie