Fulcrum Red66 15QR, 622x19C

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

reaction 67 schreef:
Maurice-1981 schreef:Ik heb reeds eerder van Cube de bevestiging gekregen dat dit Red Power wielen zijn.
Gelijk aan de exploded view welke ook al op pagina 3 staat.

Zowel voornaaf en achternaaf heb ik tot in detail uit elkaar gehad en dit komt ook overeen met het plaatje
Dit is op te lossen door Cube en Fulcrum, door een adaptor, de dopjes voor de snelsluiter (A zie tek.) en een snelsluiter te leveren.

Wat het probleem is, door de 15mm steekas vervallen de dopjes A op de tekening. Waardoor de lagers in het voorwiel vrij komen te liggen, voor zand en modder.
Dit klopt niet wat jij zegt de lager afdichting "RP9-001" wordt op zijn plaats gehouden door enerzijds het randje aan de linkerkant op de as (schrijfrem zijde). En anderzijds door "RP9-019".
De dopjes "A" komen hierna pas.
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Je hebt gelijk Maurice. :oops:
Kan het zo zijn dan dat de onderdelen "RP9-001 en "RP9-019 komen te vervallen bij de steekas?
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Nee, want ik heb een steek as.
Het dopje "A" wordt dan een simpel ringetje met een rubbertje er in.
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Wat is er bij de wielen van Radicofani aan de hand van pagina 1?
Daar kijk je mijn inziens zo op het lager.
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Dat is nou de inmiddels beruchte seal in de naaf van het voorwiel. Is dus niet het lager waar je tegenaan kijkt; die zit daar achter. Vandaar ook dat we spreken over ondermaatse afdichting... :oops:
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Dat is RP9-001, zoals Jwolfkamp al meld het beruchte minder goed functionerende afdichtinkje.
Dit ziet er uit als de seal van een lager.
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Helemaal duidelijk. :-q
Radicofani
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: za 21 maart 2015, 13:50
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro (26 + 29)

Even een schop van mij in dit topic. Ik heb zowel voor als achter het lager moeten vervangen. Zie een paar pagina terug. Voor zit een origineel lager van Fulcrum (onder garantie/coulance vervangen), tot nu toe nog steeds geen nieuwe problemen mee gehad. Achter zit een vrij dure lagerset die de LSB gemonteerd heeft en ik moet zeggen, super. Ik zal het merk nog eens nazoeken. Ik heb nu 3 fietsen en ondanks dat ik de fiets nog steeds misbruik met slecht weer loopt het achterwiel nog steeds als een zonnetje. Als ik ze alle 3 op de rij zet en de achterwielen een zwengel geef loopt de 29 het langst van allemaal.

Wel moet ik zeggen dat ik vrij consequent af en toe zowel de naven als de trapas demonteer en ze schoonmaak en van nieuw vet voorzie. Dat lijkt de truc voor deze wielset in het bijzonder maar volgens mij voor langdurig gebruik in het algemeen.

De remset is nog steeds drama. Deze is vervangen voor een Magura MTS en die zijn "net zo goed" als de MT4. Ook hier is de truc goed schoonmaken van schijven en blokjes met een remmenreiniger en inspuiten met conditioner. Dat is wel veel meer werk dan ik van mijn oude fiets gewend ben, maar goed. Zodra de financiën het toelaten overweeg ik een andere remset, al valt er opzich wel mee te leven, als je niet bang bent af en toe smerige handen te krijgen. (remmenreiniger, bleh.......)
Gebruikersavatar
Wetzzz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 9 augustus 2013, 09:54

Ik ben in de markt voor een Cube Reaction GTC Race 2016 met volgens opgave deze wielset: Fulcrum Red 66, 28/28 Spokes, 15QR/X12.
Is het lager probleem inmiddels opgelost met modeljaar 2016?
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Wetzzz schreef:Ik ben in de markt voor een Cube Reaction GTC Race 2016 met volgens opgave deze wielset: Fulcrum Red 66, 28/28 Spokes, 15QR/X12.
Is het lager probleem inmiddels opgelost met modeljaar 2016?
Op zich is er nooit een probleem geweest als lagers vervangen je hobby is.
De wielen zijn precies hetzelfde Red66 = Red Power 29 HP.
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Wetzzz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 9 augustus 2013, 09:54

Maurice-1981 schreef:
Wetzzz schreef:Ik ben in de markt voor een Cube Reaction GTC Race 2016 met volgens opgave deze wielset: Fulcrum Red 66, 28/28 Spokes, 15QR/X12.
Is het lager probleem inmiddels opgelost met modeljaar 2016?
Op zich is er nooit een probleem geweest als lagers vervangen je hobby is.
De wielen zijn precies hetzelfde Red66 = Red Power 29 HP.
Beetje sleutelen om de boel up te graden is leuk; maar om al bij voorbaat te weten dat de afdichtingen van de lagers nog steeds niet hersteld zijn en je om de zoveel tijd lagers moet vervangen, vind ik nalatig. Bij de Cube uitvoeringen met deze Fulcrum wielset zou je dus al bij aankoop een andere wielset moeten aanschaffen.
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Dit betreft alle uitvoeringen van deze Fulcrum wielset.
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Laat wel duidelijk zijn dat het een goede, degelijke wielset is! Ook het gewicht is absoluut acceptabel. Dus los van de issues met de afdichtingen van de naven, is de wielset zeker geen miskoop.
vwleusden
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 11 augustus 2009, 19:06
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Ik heb deze wielset ook en fiets probleemloos, heb de gehele "winter" ook doorgereden.
Alles ziet er nog prima uit, geen speling o.i.d.
2021 Canyon Lux CF
Radicofani
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: za 21 maart 2015, 13:50
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro (26 + 29)

Inmiddels voor de lagers voor de tweede keer vervangen. Fiets heeft nu geen schuld. Zit ruim over de 4000 km met deze set waarvan ca. de helft onder natte omstandigheden. Wel iets te lang doorgereden. lager voor sloeg net vast. Na ongeveer 2 km. Ik wist al dat ze slecht waren en had al een set besteld. Dankzij al het vet in de naaf kon de as nog wel een beetje draaien. Dus de spanner wat losser gezet en stapvoets naar huis gereden.

Tip: Zijn ze slecht, niet wachten en vervangen.
Plaats reactie