Keuzestress eerste mtb

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Cybertrash
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 14 maart 2016, 11:49

Heren en dames,

Sinds begin vorig jaar heb ik mogen ervaren hoe verslavend mtben is. Na redelijk wat trails te hebben gereden ,op gehuurde mtb's, is het toch tijd om zelf een aan te schaffen. Nu is mijn budget als beginner niet heel hoog: 1000 tot 1250 euro. Mag het bedrag ietsje overstijgen, maar dat is ongeveer de limiet. Nu wil ik hier in Nederland gaan rijden en zo nu en dan eens naar de buurlanden of Engeland. Maar voornamelijk crosscountry en dan wat speels biken. Houd zelf wel van wat technische stukken en wil graag ook wel de skills leren.. De keuze valt op:

Ghost Kato pro 6 (999 eu-650B) of een specialized rockhopper expert (999-29-er).
https://www.specialized.com/nl/nl/bikes ... -expert-29" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ghost-bikes.com/bikes-2015/b ... ato-pro-6/" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens de verkoper is het verschil qua rijden tussen een 29-er en 27,5 verwaarloosbaar. Is dit echt zo? Maakt het wat biken betreft niets uit?
Is het een goede upgrade om er meteen een rockshox reverb dropper post op te zetten, of is dat overbodig?
Hebben jullie nog tips wat betreft andere modellen/merken waar ik niet aan gedacht heb? Alle advies is welkom! :-D
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Waarom alleen deze 2 ?
Volgens mij kun je voor dat geld veel beter afgemonteerde fietsen krijgen...

https://www.12gobiking.nl/mountainbikes ... e_max:1099" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik vind 1250 als budget voor een HT ruimschoots voldoende en in die prijsklasse kun je hele mooie afgemonteerde fietsen kopen. Nog even verder oriënteren zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Cybertrash schreef:Nu is mijn budget als beginner niet heel hoog: 1000 tot 1250 euro.
Voor dat bedrag zijn er heel veel prima bikes te koop! :-q
Volgens de verkoper is het verschil qua rijden tussen een 29-er en 27,5 verwaarloosbaar. Is dit echt zo? Maakt het wat biken betreft niets uit?
Het verschil is wieldiameter tussen 650B en 29" is nogal fors hoor!
Is het een goede upgrade om er meteen een rockshox reverb dropper post op te zetten, of is dat overbodig?
Kan altijd nog.
Hebben jullie nog tips wat betreft andere modellen/merken waar ik niet aan gedacht heb?
Cube, Canyon, Merida, Trek, er is zoveel te krijgen voor die prijs.
Everybody bought a new bike!
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Hij had de kato staan zeker..
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

niels.o schreef:Hij had de kato staan zeker..
Ik denk dat ie ze beide heeft staan.....
Cybertrash
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 14 maart 2016, 11:49

Bedankt voor de tips. Dan zal ik nog even verder orienteren. Wel wat jammer dat veel merken geen 21 inch frames met 650B hebben.
Gebruikersavatar
Freeez
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 20:21
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6 orange

Mag ik vragen hoe lang je bent ?
boven de 1.80 - 1.85 zou ik zeker richting een 29er gaan daaronder is het een keuze verhaal.

Maar zoals vermeld, oriënteer je goed ! en ga vooral testen !
Mijn aanpassingen: TREK Superfly 6 2014, Garmin GPSmap 62S, DT Swiss XRRS 29er wielset, Extreme zadelpenklem
Bram's fiets: Specialized Rockhopper 2012, Tommie's fiets: Merida TFS100 2012, Mama's fiets: Bulls King Boa 2013, Flite Diva
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik mis de Canyon Grand Canyon AL SL 6.9 in je overzicht. :-)
Cybertrash
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 14 maart 2016, 11:49

Zelf ben ik 193 cm. Toch vind ik het apart dat je boven een bepaalde lengte beter een 29-er kunt nemen. Voorheen had je alleen maar 26 inch wielen. Toen had je ook mtb's voor iedere lengte, maar tegenwoordig is dat blijkbaar een uitzondering.
De grand Canyon grand Canyon zal ik ook bekijken. Binnenkort even wat testritjes op de planning. Zijn er ook mensen met een BULLS COPPERHEAD 3?
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Cybertrash schreef:Zelf ben ik 193 cm. Toch vind ik het apart dat je boven een bepaalde lengte beter een 29-er kunt nemen. Voorheen had je alleen maar 26 inch wielen. Toen had je ook mtb's voor iedere lengte, maar tegenwoordig is dat blijkbaar een uitzondering.
De grand Canyon grand Canyon zal ik ook bekijken. Binnenkort even wat testritjes op de planning. Zijn er ook mensen met een BULLS COPPERHEAD 3?
Even zoeken hier op het forum en er staan (ik gok) honderden pagina's vol over verschillen tussen 26", 27,5" en 29".

Heel korte samenvatting obv XC-gebruik:
De kleinere medemens kiest eerder voor 27,5" (<1.75); grotere medemens kiest eerder voor 29" (>1.75). Bij een aantal merken zie je ook al dat de maten XS en S 27,5" zijn en de maten daarboven zijn 29".

Maar zoals gezegd: even wat topics hier lezen en je krijgt een goed beeld. Bij een lengte van 1.93m zou ik ik 100% zeker voor 29" kiezen....
StAlTiCa
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Hier een mooi voorbeeld van een bike die in de kleinere maten 27.5" is en in de grotere 29".

Daarnaast is dit een mooie kandidaat! (ietsje meer dan budget, maar dan wel een bike met een super vork en het nieuwe shimano 2x11 schakelsysteem)

http://www.bike-discount.de/en/buy/cube ... /wg_id-117" onclick="window.open(this.href);return false;
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Plaats reactie