Het grote fietsvakantie en bikepacking topic

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
weltons
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 15 februari 2014, 18:23

Gewoon bagage fietskleren en weinig gewoone kleren ongeveer 18kg met achtertassen en stuurtasje op de fullie.
ja dat gaat hem worden.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

weltons schreef:Ik ga in juli met mijn mtb vertrekken naar Santiago over het wandelpad totaal 2600 km wil er een maandje over doen gewoon bagage mee tentje brandertje enz lekker genieten lijkt mij een mooie uitdaging
Neem in ieder geval maar een fietsbel mee, je gaat het nodig hebben met al die wandelaars. Zeker vanaf de Spaanse grens kan het zeer druk worden in het hoogseizoen op de Camino. Veel plezier in ieder geval :-q
Laatst gewijzigd door Gary Visser op ma 2 maart 2015, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
JanW
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2502
Lid geworden op: do 9 maart 2006, 23:09
Mijn mountainbike: Salsa El mariachi 29er SS, Gary Fisher Hifi 29, Salsa Fargo 29 2012
Contacteer:

Ik vier dagen gevonden beign juli waarin ik er even tussen uit kan, doel ik over de veluwe naar de posbank, door naar duitsland en dan afzakken naar het Reichswald. Dan de groene strook richting Hilversum en dan langs het ijselmeer terug naar Harderwijk. Ik wil ongeveer 600km trappen in die vier dagen, mooie training voor Duchenne Heroes.

Iemand nog routes voor de gps met mooi stukken in deze buurt?
Hans1966
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 23 maart 2010, 21:32

Kapitein Iglo schreef:Ja wacht ff, dan kan ik natuurlijk niet achterblijven! Hierbij een linkje naar de foto's van mijn vakantie, de St. Columbaroute door Engeland en Schotland, afgelopen zomer. Fantastisch!

https://picasaweb.google.com/1012293242 ... _-besJ-fXA#" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooie foto's en mooi landschap. Wist niet dat er zo'n mooie route met het startpunt vlak bij huis (IJmuiden)
bijna om de hoek lag/ligt
Is er op deze route mogenlijkheid om elke dag in een B&B of hotelletje te overnachten?
Of is het raadzaam een tent(je) mee te nemen? En in welke periode qua droog weer is deze route het beste te rijden?
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Mijn vrouw zegt dat ik nooit luister.................of zoiets
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Toen ik 25 was reed ik op de racefiets naar Santiago. Over 5 jaar ben ik 60 en dan mag ik van mezelf nog een keer, maar dan op de mtb met bagage en onverhard. Vooruitlopend daarop schrijf ik me alvast op dit topic in.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hans1966 schreef:
Kapitein Iglo schreef:Ja wacht ff, dan kan ik natuurlijk niet achterblijven! Hierbij een linkje naar de foto's van mijn vakantie, de St. Columbaroute door Engeland en Schotland, afgelopen zomer. Fantastisch!

https://picasaweb.google.com/1012293242 ... _-besJ-fXA#" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooie foto's en mooi landschap. Wist niet dat er zo'n mooie route met het startpunt vlak bij huis (IJmuiden)
bijna om de hoek lag/ligt
Is er op deze route mogenlijkheid om elke dag in een B&B of hotelletje te overnachten?
Of is het raadzaam een tent(je) mee te nemen? En in welke periode qua droog weer is deze route het beste te rijden?
Ha Hans, ik zie je reactie nu pas (had geen melding aanstaan). Afhankelijk van je beoogde afstand is een B&B of hotelletje elke dag wel mogelijk. Wij hebben ervoor gekozen om zoveel mogelijk te kamperen, dus tentje mee, want het wordt een prijzige aangelegenheid als je het anders doet. Wildkamperen mag in Schotland, da's gewoon erg leuk. Periode? Ik denk toch wel aan juli en augustus.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Ik kom me na een paar maanden afwezigheid weer eens melden in dit topic. De plannen voor mijn bikepacking trip van deze zomer worden langzaam maar zeker concreet. Vandaag heb ik mijn gps ontvangen (Garmin Etrex 30x) en afgelopen weken heb ik in de avonduurtjes een eerste versie van een route gemaakt. Vanaf Aken naar België langs Eupen, Spa, Malmedy, Sankt Vith, Ouren. Dan naar Luxemburg langs Troisvierges, Clervaux, Ettelbrück, Echternach. Vervolgens bij Bollendorf Duitsland in om door de Eifel (in de buurt van de Belgische grens) naar Monschau en terug in Aken te komen. Totaal 501 kilometer met 11082 hoogtemeters te bedwingen. Een overzichtkaart voor het idee:
Afbeelding

Deze route heb ik samengesteld op basis van mountainbiketracks die geupload zijn op gpsies.com en wikiloc.com. Op het eerste gezicht ziet het er heel aardig uit (weinig asfalt), maar er is natuurlijk nog een groot verschil tussen gravelpaden en singletracks. Ik heb de open mountainbike map gedownload en in basecamp geopend. Toch vind ik het moeilijk om de kwaliteit van de track te beoordelen omdat mijn route het "symbool"" van het pad waar het over heen loopt vaak onzichtbaar maakt. Zijn er doorgewinterde routemakers die hier wat tips kunnen geven?

De komende weken wil ik deze route graag na gaan lopen in basecamp om én nog leukere paden te vinden én fouten er uit te halen. Wanneer hier nog tips & trucs voor zijn hoor ik het ook graag.
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jawel, mijn vakantie zit er alweer op...

Afbeelding

Link naar alle plaatjes: https://plus.google.com/photos/10122932 ... waCKiI_VVA" onclick="window.open(this.href);return false;
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
JSM
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 8 januari 2010, 21:39
Mijn mountainbike: is van mij

Erg mooie foto's!
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Mijn eerste bike-packing adventure zit er ook weer op. (TNNZ)
+/- 100km per dag gedaan en dat was voor mij genoeg.
Onwijs veel mooie stukken Nederland tegengekomen.
Hoogtepunt:

Afbeelding

Iets meer plaatjes: https://www.flickr.com/photos/47321550@ ... 302235703/" onclick="window.open(this.href);return false;

:-q
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wat zit daar nou voor raar ding achterop je frame gemonteerd? :tong

Ik was ook een paar dagen op pad en had daarvoor een beetje omgebouwd:

Afbeelding

Paar dagen NL en Vlaanderen, verder niets bijzonders was gewoon leuk.
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Afgelopen zomer heb ik m'n eerste bikepackingtrip gemaakt. Een trip door het Sudeten gebergte in Polen. Het plan was om gedurende 6 dagen een langeafstands wandelroute te volgen. Na dag 1 heb ik dat idee moeten bijwerken en heb ik mij beperkt tot een deel van de wandelroute en verder gezocht naar fietsroutes. Ook die zijn in Polen meestal ruim voldoende uitdagend :)
In het mooie Nederlandse tijdschrift ViaVelo staat mijn volledige verhaal geïllustreerd met de mooiste foto's:
ViaVelo uitgave 3

Hieronder een aantal (Instagram) foto's om een indruk te geven.
Afbeelding
De setup: On One Lurcher met Apidura en Alpkit tassen

Afbeelding
Eerste 20km zitten er op. Nu 5 uur in de trein...

Afbeelding
Dag 1. Mooi en zwaar. Nog geen 40km in 4,5 uur...

Afbeelding
Dag 2, de langste dag. Weer mooi en weer zwaar

Afbeelding
Wielka Sowa (Grote Uil): hier was ik vorig jaar ook. Toen maakte ik dagtochtjes, nu een grote tocht

Afbeelding
Oorspronkelijk plan was de rode wandelroute te volgen. Nu probeer ik juist die fietsroutes te ontdekken, die zijn vaak iets beter te rijden met een mtb + volle bepakking

Afbeelding
Dag 4. Weer een mooie dag. En iets minder zwaar. Alleen om het tafelgebergte (Góry Stołowe) te bereiken moest ik even lopen. Daarna ging het door naar het eindpunt, een overnachting in een berghut bovenop zo'n tafelberg. Ik kon de hut al snel zien liggen

Afbeelding
Einde dag 4. Zonsondergang vanaf berghut boven op tafelberg in Poolse Sudeten.

Afbeelding
Dag 5. Vandaag vroeg starten en ontbijten in de berghut kon pas vanaf 8:30 uur. Back to basic, oploskoffie in de bidon en ontbijtkoek. Moet genoeg zijn tot het bereiken van de eerste winkels...

Afbeelding
Bikepacking trip zit erop. Alleen nog 4 uur treinen...


Het bikepacken smaakt naar meer. Dit jaar eens kijken om dichter bij huis een tocht te rijden. Ik ben benieuwd of Biker_Jesse zijn geplande tocht door de Ardennen nog heeft uitgevoerd?? Zoiets lijkt me ook de moeite. En waarschijnlijk plan ik ook nog een driedaagse tocht met bepakking op de racefiets.
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooi man! Heb zelf een TransVogezen voor eind van de zomer in de planning staan en van dit soort verhalen krijg ik alleen maar meer zin.
Ben je van hut naar hut gegaan, of had je ook de mogelijkheid om buiten te slapen? (Onder een tarp oid?)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

suravida schreef:Mooi man! Heb zelf een TransVogezen voor eind van de zomer in de planning staan en van dit soort verhalen krijg ik alleen maar meer zin.
Ben je van hut naar hut gegaan, of had je ook de mogelijkheid om buiten te slapen? (Onder een tarp oid?)
Afgelopen zomer ben ik een weekje in de Vogezen geweest met de racefiets. De paadjes die ik naast de verharde weg heb gezien zagen er meer dan leuk uit!!

In Polen heb ik 2 nachten in een (simpel) hotel geslapen en 2 nachten in een berghut. In Polen zijn dat echt basis hutten waarbij men verplicht is om iedereen onderdak te geven die daarom vraagt. Wanneer de slaapzalen vol zijn dan betekent het dat je op je matje in de gang moet slapen. De voortas op mijn fiets was daarom gevuld met een licht matje en een lichte slaapzak. En met een truitje, dikkere sokken en armstukken mocht het wat kouder zijn. Uiteindelijk was er genoeg plek in de berghutten en was het 's avonds nog ruim 20 graden en overdag 35 graden. Voortas zat er dus voor de sier.
Wat avontuur betreft lijkt me zo'n tarp icm een bivy wel mooi, maar ik ben toch iets meer gesteld op klein beetje luxe. Een lekker bord eten dat voor mij wordt voorgeschoteld en een lekker opgemaakt bed horen daarbij. 's Avonds zelf kleding wassen is genoeg back to basic voor mij :lol:
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Gaaf avontuur Oakley! Waren de wandelpaden echt geen doen dat je geswitched bent naar fietspaden?

Ben overigens ook wel benieuwd of Biker_Jesse zijn tocht nog heeft uitgevoerd.........verslagje/foto's/etc :-) Moeten ook veel mooie stukken inzitten.

Zowiezo een vette thread......had 'm nog niet gezien
Plaats reactie