Camping/huisjes Guillestre/Embrun

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

futura schreef:Dank voor je mooie verslag Gert Jan, ik vind het gebied rondon Serre Poncon het mooiste deel van Frankrijk.
Ben een windsurfer, helaas wel erg tamme wind daar maar er zijn zoveel andere leuke dingen te doen en ook het gezin vermaakt zich er prima.

2jaar terug in Guillestre geweest en erg mooie routes gefietst, aan de zwarte heb ik mij maar niet gewaagd rood was voor mij al diep zwart.
Ben ook met mijn zoon onder begeleiding van een gids de Durance af geweest, vooral de 'wals' was indrukwekkend, wat een geweld.

Is het bikepark te doen met kinderen?

Mede door jouw verslag ga ik in 2016 weer die kant op maar zal dan wel een camping zoeken dichter bij het meer.
De omgeving is met recht helemaal fantastisch. Had graag terug gewild, maar me vriendin wil heel graag naar Italië toe volgend jaar. De camping waar wij op stonden, vond ik fantastisch(locatie en rust op de camping), maar die lag niet echt aan het meer.

Het bikepark is op de groene en blauwe routes te doen met kinderen, mits je kinderen het eerder hebben gedaan en ze dus wat ervaring hebben. (ik durf geen minimumleeftijd mee te geven, maar het jongst wat ik heb gezien zal 10 zijn geweest en dat was denk ik net te jong (kan ook onervaren persoon zijn)).

Blij dat ik mensen enthousiast maak met mijn verslag! :)
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Hier nog eentje die best wel enthousiast is geworden door dit topic en aan het denken is om ook die kant op te gaan eind augustus.
Alleen twijfel ik nog een beetje en zit ik met een paar vragen.

-Zijn de routes veilig genoeg om ook helemaal in je eentje er op uit te gaan? (vriendin en kind(2jr) blijven achter op de camping) natuurlijk snap ik dat je een groot deel zelf in de hand hebt door je snelheid aan te passen en goed vooruit te kijken, maar toch..

-Is mijn hardtail (Bulls Copperhead 29 plus) geschikt of is een degelijke enduro/AM fiets toch wel gewenst?
zo ja wat zou een geschikte banden keus zijn? (rij nu op rocket rons)

-De foto's van Lowie in het begin van dit topic vind ik echt ontzettend prachtig! http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0#p1890150 ik begrijp dat die plekken wat verder weg liggen van Guillestre maar zijn die verder wel goed te bereiken in je eentje of kan ik dat ivm veiligheid in je eentje beter maar uit mijn hoofd zetten?

Ik ben een bedachtzame mtber, ik stort me niet als een kip zonder kop in een afdaling of technische stukken, ik hou van snelheid en een gezonde dosis spanning maar zodra ik twijfel stap ik af en loop ik wel een stukje naar beneden. En op vakantie geniet ik liever van een mooi uitzicht dan dat ik met 60kmp/h een grindpad afdender. Dit voorjaar wil ik ook eerst een (aantal) keer naar de Ardenne om het meer serieuzere werk te proeven.
Vorige zomer in de Jura gefietst en dat beviel me erg goed, maar toch miste ik het mooie alpen landschap.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

bennie83 schreef:-Zijn de routes veilig genoeg om ook helemaal in je eentje er op uit te gaan? (vriendin en kind(2jr) blijven achter op de camping) natuurlijk snap ik dat je een groot deel zelf in de hand hebt door je snelheid aan te passen en goed vooruit te kijken, maar toch..
Als je de nodige veiligheidsmaatregelen neemt kan het veilig genoeg zijn. Afgelopen jaar heb ik gereden met een protectie rugzak met voldoende materiaal om eventueel pech onder weg op te kunnen lossen. Telefoon zeker een vereiste en voldoende water. Is het dan veilig... Tja een route in Frankrijk is nu eenmaal net iets anders dan in NL. Wat daar blauw is (route rond Guilestre) zitten toch wat stukjes die je hier bijna zou omschrijven als zwart :lol:

Maar over het algemeen is het allemaal wel te rijden. Maar vorig jaar (mede door een armblessure) lag ik wel ineens op route 4 een meter of 6 lager. Tja het hebben van een goede helm en rugzak is dan wel prettig. Voor je veiligheid is met twee of meer natuurlijk veiliger en misschien gezelliger. Maar ik schat zo dat rond de schoolvakanties wel weer enkele forummers die kant op gaan. Ik sluit zelf ook niet uit dat ik weer afzak in die richting....
bennie83 schreef:-Is mijn hardtail (Bulls Copperhead 29 plus) geschikt of is een degelijke enduro/AM fiets toch wel gewenst?
zo ja wat zou een geschikte banden keus zijn? (rij nu op rocket rons)
Hangt er vanaf welke routes je wilt rijden en hoe gek jezelf wilt gaan doen. Ik heb er gereden met een 29"100mm fully, met een 140mm 650b fully en met een 160mm 650b fully. In alle gevallen ben ik beneden gekomen. Vroegah reden we alleen maar HT. Dus met een HT zal je ook zeker beneden komen. Alleen zou ik niet zo snel een zwarte route kiezen. Grote delen zal je kunnen rijden, maar er zitten stukken in dat je of moet afstappen, of dat het afstappen mogelijk voor je geregeld wordt door de zwaarte kracht.

Qua banden moet je in ieder geval zorgen dat je banden hebt met sterke wangen. Veel rotsen en stenen zorgen nog wel eens voor een snakebite....

bennie83 schreef:Ik ben een bedachtzame mtber, ik stort me niet als een kip zonder kop in een afdaling of technische stukken, ik hou van snelheid en een gezonde dosis spanning maar zodra ik twijfel stap ik af en loop ik wel een stukje naar beneden. En op vakantie geniet ik liever van een mooi uitzicht dan dat ik met 60kmp/h een grindpad afdender. Dit voorjaar wil ik ook eerst een (aantal) keer naar de Ardenne om het meer serieuzere werk te proeven.
Vorige zomer in de Jura gefietst en dat beviel me erg goed, maar toch miste ik het mooie alpen landschap.
Rond Guillestre liggen heel veel routes en de blauwe en de rode zijn goed te doen. Mits je idd bedachtzaam bent. Wat wel belangrijk is zijn goede remmen en grote schijven. Want ze moeten echt meer werken dan in NL.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

ik denk dat de routes zeker veilig genoeg zijn om alleen te rijden, heb ik ook gedaan, maar je moet idd geen overnodige risico's nemen. Het is geen Nederland, dus als je lelijk komt te vallen, kan het wel even duren voordat er iemand langs komt (hangt natuurlijk een beetje af waar en hoe laat ook). Ik ben zo een keertje lang omhoog gereden maar het was toch al vrij laat in de middag, 17-18u, ik kwam echt geen hond tegen onderweg, dus toen heb ik toch besloten om geen enkel risico te nemen (was route 11 geloof ik, hele lange klim en daarna een technische afdaling) en maar via dezelfde weg terug naar beneden te rijden. Er schijnen ongeveer 8 wolven roedels te zijn in de hautes alpes :winkie:
Wat je fiets betreft, alles kan uiteraard, maar echt leuk is het niet op een hardtail, je gaat dat echt wel voelen in je armen en benen. Zoals mud aangeeft, met rocket ron's kom je niet ver, je moet op zijn minst de versie snakeskin of double defense hebben.
toch nog even een laatste opmerking tov wat mud zegt... blauwe en rode routes zijn toch redelijk technisch, zeker in vergelijking met Nederland (nou ken ik niet Nederland, ik rijd altijd in België, maar ik heb zo'n vermoeden dat je niet echt veel stenen en afgronden tegenkomt in Nederland :lol: )... zo ken ik een blauwe, "familiale" route rond Guillestre, die vooral leuk is als je je van je familie wilt ontdoen :winkie:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Daarom schreef ik ook grote delen zijn te doen.... en Wat daar blauw is (route rond Guilestre) zitten toch wat stukjes die je hier bijna zou omschrijven als zwart :lol:

Idd het leuke afdalinkje onder het kasteel... :winkie:
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

bennie83 schreef: -De foto's van Lowie in het begin van dit topic vind ik echt ontzettend prachtig! http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0#p1890150 ik begrijp dat die plekken wat verder weg liggen van Guillestre maar zijn die verder wel goed te bereiken in je eentje of kan ik dat ivm veiligheid in je eentje beter maar uit mijn hoofd zetten?
Nog wat fotokes van september 2015 om je nog wat meer zin te doen krijgen :
https://www.facebook.com/lowie.marien/m ... 417&type=3" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/lowie.marien/m ... 417&type=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Op je vragen is al geantwoord.
Bijkomend :
- de tracks die ik meestal fiets liggen idd meestal wat verder weg van Guillestre. Ik houd nl het meest van het hooggebergte, en vertoef dus liefst tussen 2000 en 3000 meter – de meeste cols die ik aandoe liggen boven 2500 m. Van de vaste routes in Guillestre zijn er weinigen die zo hoog komen, en daar is het echt wel mooier dan op die vaste routes
- die tracks zijn enkel aan te bevelen met voldoende Alpen-ervaring of serieuze Ardennen-ervaring
- gevaar zoek jezelf, en ook als ik in de Ardennen op “exploratie” ben kan je ergens in the middle of nowhere een lelijke valpartij maken. Maar als ik alleen ben zal ik al eens sneller afstappen. Zelfkennis blijft een grote deugd! Maar dat weerhoudt me niet om er in de Alpen of Ardennen alleen op uit te trekken. In de Alpen komt daar nog een goede inschatting van het weer bij en in de rugzak voldoende warme kledij, zeker als je boven 2500 meter gaat, ook in hoogzomer.
- ben je geïnteresseerd in dat soort tracks : ik heb er wel een aantal liggen van de Queyras die ik al gereden heb >> pb met je email-adres
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Je kunt prima alleen rijden maar zoals geschreven neem een telefoon mee, laat achterblijvers weten waar je gaat fietsen en gebruik je gezonde verstand maar ondanks dat zit een ongeluk in een klein hoekje...

In Guillestre heb ik toch met mijn scalpel een lelijke smakker gemaakt op route 11 en dat terwijl ik 'm voor de tweede keer reed.
Op het moment dat ik dacht waar blijft die scherpe haarspeldbocht ook al weer...voordat ik het besefte sloeg ik over mijn stuur heen.
Gevolg een diepe vleeswond in mijn onderbeen en met angst en beven de rest van het parcours gereden.

Ondanks dat 2 dagen later de mtb weer gepakt, als je met je kinderen wilt fietsen kan ik de route 3. Le Tour de La Durance van harte aanbevelen. In de Alpen fietsen en geen hoogtemeter maken....erg leuk met je kids.

Les circuits VTT Du Guillestrois kun je als pdf downloaden via deze link: http://cyclotourisme.guillestre-tourism ... raires-vtt
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een gsm telefoon doet het daar heel slecht weet ik uit ervaring, dus neem 'm mee, maar vertrouw er niet je leven aan toe.
De routes zijn goed alleen te fietsen, maar voorzichtigheid en ervaring zijn wel handig/verstandig/noodzakelijk.
Laat je niet bang maken, maar let op wat je doet, da's alles.

Bij de VVV in Guilestre kan je de kaart uit het linkje gratis afhalen :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Bedankt voor de informatie zover!
De schitterende routes van Lowie laat ik nog maar even voor wat ze zijn, maar bedankt voor het aanbod. (Wie weet, ooit eens)
Als ik de andere zo lees heb ik er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen op de blauwe en misschien rode routes rond Ebrun/Guillestre zelf.
Stevige banden aanschaffen en gezond verstand mee, check.

Zijn de officiële routes ook ergens als gpx te downloaden?
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik heb de volgende nog bewaard als voorbereiding op mijn vakantie in Guillestre 2 jaar terug.

Helaas niet compleet, misschien kunnen anderen aanvullen.

Volgt
Laatst gewijzigd door futura op vr 26 februari 2016, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

futura schreef:Ik heb de volgende nog bewaard als voorbereiding op mijn vakantie in Guillestre 2 jaar terug.

Helaas niet compleet, misschien kunnen anderen aanvullen.

Route 2: http://www.gps-tour.info/nl/92/detail.41810.html
Route 3: http://fr.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=365994
Route 4 http://www.visugpx.com/?i=1316649174
Route 5 http://www.visugpx.com/?i=1345551841
Route 6 http://www.gps-tour.info/nl/92/detail.41810.html
Route 11: http://www.visugpx.com/?i=1312535500
Route 12 http://www.bikemap.net/en/route/304481- ... uillestre/

Raid Vauban 2010 http://www.visugpx.com/?i=1316649174

Wat verder weg
Top Le Piolet http://www.visugpx.com/?i=1316649174
Canal Salva http://www.gpsies.com/map.do?fileId=fhx ... =trackList
Er zijn wschl enkele foutjes ingeslopen, want er staat 3x dezelfde route in met andere namen !
Maar vooral : de zogezegde "route 3" is absoluut geen vaste route, maar een extreem parcours (zeer veel portage/poussage en een waanzinnig traject over een bergkam, waar je zelfs te voet tredzekerheid moet hebben) >> een Italiaanse vriend heeft daar een mooi woord voor : ciclo-alpinismo :-D !
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Sorry, zal er nog eens naar kijken want route 3 moet een vlakke (groene) route langs de Durance zijn waar ik geen HM op de teller heb gemaakt.

Haal zekerheidshalve alles maar ff weg.
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

Ik kan alles wat Mudmate schrijft beamen. Heb namelijk al 2 zomers samen met hem daar gereden en zodoende al heel
Wat mooie tracks gedaan. Alleen die nummers he, ik vergeet ze altijd. Wat techniek betreft, iedereen kan dat het beste voor zichzelf bepalen. Wat ik goed te doen vind kan voor een ander lastig zijn, of andersom. Je fiets bepaald ook voor een groot deel wat mogelijk is. Vanzelfsprekend kun je op een goede ambike meer dan op een xc hardtail.
Maar bouw t gewoon rustig op, pak eerst n relatief eenvoudige route en kijk hoe je hier fisiek en mentaal op reageert.
Zolang je vertrouwen in je eigen kunnen en materiaal hebt kom je erg ver.
Maar vertrouwen en onderschatten kunnen ook weer gevaarlijk dichtbij elkaar liggen.
Ik zou t liefst direct de alpen weer induiken nu ik zo terug denk aan afgelopen zomer.
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Ik kijk er ook weeral erg naar uit, maar het is nog wachten tot september.
Eerst 2 dagtochten in de Queyras en dan een 6-daagse trektocht vanaf Briançon Italië in met als hoog(s)tepunt de Mont Chaberton met 3131 m.
Maar intussen zal ik me zeker niet vervelen in mijn Ardense speeltuin.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

joergarms schreef:Ik kan alles wat Mudmate schrijft beamen. Heb namelijk al 2 zomers samen met hem daar gereden en zodoende al heel
Wat mooie tracks gedaan. Alleen die nummers he, ik vergeet ze altijd. Wat techniek betreft, iedereen kan dat het beste voor zichzelf bepalen. Wat ik goed te doen vind kan voor een ander lastig zijn, of andersom. Je fiets bepaald ook voor een groot deel wat mogelijk is. Vanzelfsprekend kun je op een goede ambike meer dan op een xc hardtail.
Maar bouw t gewoon rustig op, pak eerst n relatief eenvoudige route en kijk hoe je hier fisiek en mentaal op reageert.
Zolang je vertrouwen in je eigen kunnen en materiaal hebt kom je erg ver.
Maar vertrouwen en onderschatten kunnen ook weer gevaarlijk dichtbij elkaar liggen.
Ik zou t liefst direct de alpen weer induiken nu ik zo terug denk aan afgelopen zomer.

Nou dat is dan weer geregeld.... Je weet op welke camping ik sta :-q

En 's avonds weer :bier:
Plaats reactie