Het Tacx verzameltopic

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

Vandaag vanwege het weer mijn duurtraining van 3 uur maar binnen op de Tacx gedaan. Ik heb het gevoel dat ik wat minder vermoeid ben dan als ik dit buiten doe. Nu had ik vandaag een gemiddelde hartslag van 137, de laatste keer buiten 141 (wel half uurtje langer), dus dat kan uiteraard ook wat schelen. Mijn d1 zone is 130-145, dus die zit er netjes tussenin.

Kan dit gevoel ook afwijken door het verschil tussen binnen en buiten (bv ivm warmte)? Of is dit gewoon ook een prima training geweest.

Of kan het zijn dat ik mijn omslagpunt wat verkeerd inschat en nu wat meer onderaan de grens van de D1 zit? Mijn maximale hartslag is 193 (de echte max, haal ik niet vaak), ik ga steeds uit van een omslagpunt van 170.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Het verschil tussen binnen en buiten is makkelijk te verklaren.
Zelf heb ik dit ook opgemerkt toen ik voor mezelf binnen moest trainen en voor de eerste keer weer echt op de fiets buiten ging fietsen.
Je hebt op een trainer/hometrainer namelijk minder tot geen last van de volgende factoren:
Rolweerstand, luchtweerstand (vooral veroorzaakt door tegenwind) en de belasting is stabieler.

Volgens mij heeft het verschil geen invloed op hoe goed de training is voor de hartslag zones. Het verschil zit meer in het vermogen waar je mee trapt tijdens de training. Al zijn er natuurlijk van die mooie trainers welke ook een automatische variabele weerstand hebben tijdens de training.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Vraagje aan de Vortes Smart bezitters: net een slopende Paincave workout gereden van 1.5 uur, die beroepsrenners zijn niet bij te houden :D

Waar ik gillend gek van werd was de steeds maar doorslippende rem als het vermogen naar 126% FTP ging.

Ik heb 'm al vrij strak staan, iemand tips?
GTROLO
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 16 december 2015, 17:36

Vraagje, wil een tacx gebruiken met Trek Superfly MTB. Deze heeft een ABP steekas (142x12 192mm) met groffe draad. Nu zie ik alleen dit accessoire van tacx:
https://www.mtbgigant.nl/trainer-as-tac ... escription" onclick="window.open(this.href);return false;

Citaat: Model: T1707: 142/135 x 12 mm, geschikt voor naven met 12 mm steekas bevestiging en frames naar de Shimano E-Thru standaard met fijne draad. Niet compatibel met modellen met SRAM Rear Maxle as / standaard (grote draad).

Ofwel: Dat gaat niet passen. Nu de hamvraag: Weet iemand of er steekassen bestaan geschikt voor tacx en met deze maten en groffe draad? Geschikt voor mijn fiets...

tnx.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Deze steekas https://www.mantel.com/elite-adapter-tru-axle-steekas" onclick="window.open(this.href);return false; heeft aan beide zijden een kunstof bus die het gat opvult waar normaal de steekas doorheen gaat. Ook het schroefdraad van je frame word niet gebruikt. Daar zit deze bus in. Gebruik hem in een Canyon mtb met een x12 steekas. En een Elite trainer.
StevenV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 13:58
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc 2010

futura schreef:Vraagje aan de Vortes Smart bezitters: net een slopende Paincave workout gereden van 1.5 uur, die beroepsrenners zijn niet bij te houden :D

Waar ik gillend gek van werd was de steeds maar doorslippende rem als het vermogen naar 126% FTP ging.

Ik heb 'm al vrij strak staan, iemand tips?
Al gekalibreerd zodat je zeker weet dat de druk juist is? Gebruik je een speciale tacx band (of soortgelijks van ander merk)? Zo ja, deze en de rol al eens schoongemaakt?
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

@Steven, tig x gekalibreerd en zowat in het midden van het groene vlak, blauwe tacx trainer band met 8bar druk en vorige week de rol ontvet.

Dat hielp wel, maar als ik hellingen wil nemen tussen de 5 en 7%( max van de Vortex) dan begint het doorslippen.

Overweeg een direct drive Wahoo Kickr of Tacx Neo aan te schaffen en deze te verkopen.

Iemand ervaring met bovenstaande trainers? Neig nu naar de Neo.
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Aankomende maand wil ik een tacx aanschaffen. Heb al in de cycling app gekeken en hierin staan veel video's welke na gefietst kunnen worden. Mijn ipad heeft een beschikbaar geheugen van ongeveer 9G. Video's beginnen vanaf 500mb, de grotere video's van de wat langere ritten zijn 1gig of meer. Is het mogelijk om veel video's te kopen, zonder ze te downloaden zodat je kan blijven uitwisselen? 9gig heb je namelijk zo vol.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Ben niet zo thuis in ipad maar zag dat deze wel de mogelijkheid heeft om een usb otg kabel aan te sluiten (mits je natuurlijk eentje hebt met usb erop)
Dan kan je namelijk daarin een usb stick stoppen en daar je video's op plaatsen en hoef je ze dus niet op het interne geheugen te plaatsen.
dinadj
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 17 april 2013, 09:10

Je kunt de video's gewoon verwijderen en opnieuw downloaden wanneer je ze wil gebruiken.
poiuytr schreef:Aankomende maand wil ik een tacx aanschaffen. Heb al in de cycling app gekeken en hierin staan veel video's welke na gefietst kunnen worden. Mijn ipad heeft een beschikbaar geheugen van ongeveer 9G. Video's beginnen vanaf 500mb, de grotere video's van de wat langere ritten zijn 1gig of meer. Is het mogelijk om veel video's te kopen, zonder ze te downloaden zodat je kan blijven uitwisselen? 9gig heb je namelijk zo vol.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Het Tacx seizoen weer begonnen en Zwift bestaat een jaartje. Blijft toch leuke aanvulling op normale Tacx. Meerdere van hier inmiddels aan het "zwiften"?
Oh ja, 3-wieler nog veiliger voor de ouwe.....

Afbeelding

Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Heh, das best grappig zo'n driewieler.
Laatst met pijn en moeite de tacx software geupdate. Op 1 of andere manier werkt het automatisch updaten bij mij niet goed. Heb een I-flow trainer met alleen de basis software (inmiddels versie 4.20 geloof ik)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Tacx update voer ik handmatig uit en geen "gekke" dingen daarmee meegemaakt.
Maar dit indoorseizoen tot nu toe alleen maar aan het "Zwiften", bevalt me uitstekend. Wat speelser en leuk om iemand in te halen of op een live segmentje net even wat extra hard te trappen.
Wat mij betreft een aanrader.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Zat even te kijken op de site van Zwift, maar volgens mij gaat het bij mij niet werken. Laptop is niet sterk genoeg voor zelfs de minimale eisen.
Ik heb ook geen usb ant+ dingie, maar laptop heeft wel bluetooth mogelijkheden.
Ach voor die 5-6 ritjes in de wintermaanden vermaak ik me wel met de tacx traningen en een lekker muziekje.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik heb sinds juli een Neo, was de herrie en het doorslippen van de Vortex meer dan zat.
Heb mij tot nu toe aardig weten te vermaken met TTS4 en Virtual Training van Cycleops maar de Neo heeft een groot probleem.....connectiviteit met mijn android tablet, krijg verbindingen met bluetooth niet tot stand.
Alleen de combi windows computer met ant+ antenne werkt optimaal.

Vraag aan Fred: ik twijfel over Zwift en Trainerroad, TR heeft een opbouwprogramma voor mtbers en Zwift niet. Heb jij ervaring met beiden (icm ant+ antenne), wat zijn de verschillen?
Plaats reactie