Goedkoop is duurkoop

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Voor de beginner die overweegt zo'n merkloos gooedkoop fietsje aan te schaffen.
http://youtu.be/Y3eUfZuo5Bg" onclick="window.open(this.href);return false;
Beter instappen op lx niveau en lagere segmenten lekker laten staan.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Jammer dat je dan ook niet deel 2 en deel 3 van het filmpje erop zet! Die zijn wat mij betreft veel leuker.

Conclusie daar is dat de fiets voor een absolute beginner helemaal nog niet heel erg tegenvalt. Buiten het feit dat zaken "loslopen" doordat ze waarschijnlijk gewoon t goedkoop zijn....

De dingen die ze in deel 3 met de fiets doen ken ik trouwens ook zat duurdere fietsen die dat soort stunts niet "weten te waarderen"...

Deel 2: http://youtu.be/m3vI2bYhCrk

Deel 3: http://youtu.be/Vtbj4V5x4U8
StAlTiCa
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

hansdegebruiker schreef:Beter instappen op lx niveau en lagere segmenten lekker laten staan.
Nu doe je voorkomen als zou bijvoorbeeld Deore-niveau al onbruikbaar zijn. Wat op die fiets in dat filmpje zit, is nog wel een paar treetjes lager, hoor.
Vorsprung durch Pedantik.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Ik vind dat je hem nog best serieus moet misbruiken voordat hij het begeeft
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Inderdaad valt allemaal wel mee.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En instappen op LX niveau met je mtb is tegenwoordig ook niet ideaal. Zit je met allemaal trekking zooi op je fiets ;-) Maar de huidige Deore is uitermate goed, en SLX doet wat mij betreft qua functionaliteit niet onder voor duurdere series.

Verder respect voor de gast uit filmpje 3. Dat soort sprongen durf ik niet eens te maken op een fiets die het aankan...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Als je ziet wat Chris Akrigg op een Wallmarkt Mongoose doet :o

Maar daar zal waarschijnlijk iets beter materiaal op zitten :winkie:
Ride a bike!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Het eerste gevaar van zo´n fiets is dus dat ze niet goed in elkaar zijn gezet en hierdoor al een serieus ongeluk kunt krijgen.
Het valt eigenlijk behoorlijk mee wat de fiets aankan, maar desalniettemin niet inzetbaar voor echt mtb werk.
In het begin zal alles nog wel functioneren, ben bang dat al vrij snel zaken niet meer gaan werken of versleten zullen zijn.
Hier nog een vergelijkbaar filmpje, wel in het Duits.
https://youtu.be/wyOdE2iWuU4" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Hecoll
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 15 juni 2011, 23:37

Het ligt natuurlijk ook aan waar je hem voor gebruikt en hoe je er mee om gaat.
Met zo'n bike moet je dus geen extreme situaties opzoeken.
Fiets je gewoon een beetje normaal op de singletracks in NL dan kan zo'n ding nog wel even mee gaan.
Bij een gemiddelde toertocht zie je ook veel low-budget bikes of instapmodellen.
Die rijden ook wel hun rondjes.
Tuurlijk is het qua materiaal wat minder en zal t allemaal wat minder soepeltjes gaan.
Ga je voor intensiever gebruik dan heb je snel genoeg in de gaten dat je wat meer uit moet geven. :wink:
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Maatje van mij heeft 2 jaar op een 2e hands Trek 3700 van € 200,- gereden. Niet 1 x gepoetst, niet 1 x fatsoenlijk onderhoud gepleegd, niet 1 x een lekke band gereden...... En dan reed ik op mijn 10x zo dure bike met top onderdelen regelmatig lek, pech, slijtage, etc. Hij reed toch echt dezelfde tochten als ik deed.....

Hij was er wel content mee, ik wat minder..... Grrrrrr :evil:

Overigens had ie binnen een half jaar zijn Cube Reaction GTC frame (oid) een gat in de non-drive side chainstay gereden. Sneu voor hem. Verzekering betaalde en dan lach je er achteraf wel om.

Goedkoop is dus lang niet altijd duurkoop als je verwachtingspatroon ernaar is ingesteld. Andersom is duurkoop dus ook lang niet altijd goedkoop.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik mtb nu een jaar of 7 en ik heb nog nooit meer dan 800 euro aan een complete fiets uitgegeven, wat dacht je daarvan? Het helpt natuurlijk wel als je een beetje verstand van zaken hebt.
Give me little bits of / more than I can take
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Sinds er een Decathlon in Breda zit, wandel ik daar regelmatig doorheen voor kleine boodschappen die anders online bij grotere aankopen meebesteld zouden worden. Natuurlijk doe ik dan ook even een rondje langs de mountainbikes. Daar staat best wel wat knaps tussen voor mooie bedragen (tegen de €500,-). Afmontage is wat minder, maar wat versleten is kun je altijd upgraden. Kun je zelf een beetje sleutelen op Meccano-niveau en weet je youtube te vinden, dan kom je al een heel eind zonder de fietsenmaker met zijn hypotheekaflossing te helpen.

Natuurlijk zijn de fietsen wat zwaarder en schakelt zo'n Alivio-derailleur niet zo lekker soepel en zijn de tandkransjes en kettingbladen in de modder in een mum van tijd tot op het bot versleten. Voor mijn vrouw of voor zorgcliënten die graag eens mee het bos in willen zou ik zo'n fiets best aanschaffen.

Ik geloof dat je evengoed plezier kan hebben als je niet teveel leeft voor rondetijden en strava-records. Voor veel mensen is mountainbiken gewoon een manier om lekker buiten bezig te zijn zonder zich al teveel bezig te houden met prestatie en technologische hoogstandjes. Gaan die mensen op een forum als dit lezen, dan zouden ze zomaar in de veronderstelling raken dat je eerst 1000 euro stuk moet smijten om het bos in te kunnen.

(als ik voor mezelf zo'n decathlonbak had gekocht, zou ik nu niet zonder fiets zitten te wachten op een nieuw frame)
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Zolang je maar beseft dat het vervangen van onderdelen op een goedkope fiets relatief (!) duur is ten opzichte van de aanschafprijs.

De benen maken het verschil; de fiets maar zelden!
StAlTiCa
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zoals met veel zaken is er een bepaald minimumniveau om daadwerkelijk -ook wat langduriger- plezier van een mtb te kunnen hebben. De fiets uit het starttopic voldoet daar gewoon niet aan. Op vrijwel elk aspect schiet-ie te kort: gewicht, functie van de vering, en de remmen en versnellingen zullen ook niet geweldig zijn. Dat alles wordt nog versterkt door de gebrekkige aflevering.

Maar dat je geen 1.000 euro hoeft uit te geven om lol te hebben is waar. Zeker als je nog niet verwend bent door topmateriaal (een flinke stap terug is altijd lastig) is een netjes afgestelde fiets met Alivio spullen goed genoeg om plezier te hebben in het bos.

Teveel op het forum lezen brengt absoluut het gevaar met zich mee dat je gaat geloven persé duur spul nodig te hebben. Onderhoud is veel belangrijker dan aanschafprijs, zolang je maar boven die kwaliteits-ondergrens zit. En da's geen XTR ;-)

De meesten hier rijden op fietsen die op een veel hoger kwaliteitslevel zitten dan de skills van de piloot. Ben de eerste om toe te geven dat dat ook voor mij geldt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

kermit schreef:De meesten hier rijden op fietsen die op een veel hoger kwaliteitslevel zitten dan de skills van de piloot. Ben de eerste om toe te geven dat dat ook voor mij geldt...
100% mee eens. Dan ben ik de tweede die dit toegeeft :D :lol:
StAlTiCa
Plaats reactie