Technisch rijden met de Camelbak Skyline 10 LR

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Tijdens technische tochten wil je het zwaartepunt van je bike en equipment vaak
zo laag mogelijk houden. Camelbak introduceerde een paar jaar geleden het nieuwe
Lumbar reservoir. Nu gaan ze met de Skyline nog een stapje verder.

Afbeelding

De bedoeling van de Skyline met Lumbar reservoir is om het gewicht op je rug in een
zo laag mogelijke positie te krijgen met als gevolgd een lager zwaartepunt. De naam
LR staat tegenwoordig niet meer voor Lumbar maar voor LowRider. Het reservoir staat
namelijk niet in de lengte maar ligt onder in de rugzak. Het bagagevak zit bij de Skyline
op het laagste punt van de rugzak en is niet in de lengte opgebouwd. De bovenste 15 cm.
van de rugzak worden dan ook niet benut voor bagage. Maar desondanks het overgebleven
volume van 7 liter (10 in totaal - 3 voor de waterzak) valt de opslagcapaciteit me heel erg
mee. Alles wat ik mee wil nemen past er namelijk in. Je moet wel wat creatiever zijn met
inpakken maar 2 reservebanden, een grote Lezyne bandenpomp, vorkpomp, gereedschap,
extra jasje en eten past er net in. Het is dan ook geen tas voor lange of meerdaagse Alpen-
tochten. Maar voor technische dagtochten is het voldoende. Achter het grote vak is tevens
een verstelbare ruimte gemaakt voor het plaatsen van je protectie of andere dingen.
Aan de onderkant bevinden zich nog twee verstelbare lussen om een extra jasje te plaatsen.

Afbeelding

In grootste compartiment zitten nog twee kleine vakjes voor je autosleutels, een beurs
en gereedschap. Voor het gereedschap wordt de Skyline geleverd met een gereedschapsrol.
Een soort van beurs waar je de tooltjes in stopt. Zo heb je in geval van nood al het gereedschap
direct bij de hand.
Het tweede vakje van de rugzak bestaat uit een dikke lycrastof welke voor je telefoon gemaakt
Is. Zo blijft je telefoon beschermd en droog tijdens een regenbui. Niet dat de rugzak water
doorlaat maar mocht je onverwachts de rits van het grote vak vergeten te sluiten dan is je
telefoon in ieder geval beschermd.Verder zitten er in de heupband nog twee kleine zakjes,
één aan de rechterkant welke met een elastiek afsluit en aan de linkerkant een klein zakje
met een ritssluiting. Hier kun je bijvoorbeeld je camera in kwijt of een paar extra energierepen.
Om je helm aan de rugzak te hangen maakt de Skyline gebruikt van 2 haakjes waar je heel
simpel de kinbanden van de helm aan hangt.

Afbeelding

Het laatste vak is van het Lumbar reservoir. Deze wordt met een rits afgesloten en is aan de
buitenkant bedekt met een dikke ademende pad's. De doorvoer van het reservoir kan links
of rechts over je schouder gaan. Zaak is wel om dan even de magneethouder van de ene naar
de andere kant te plaatsen. "Magneethouder?" Ja hoor. De slang klik je namelijk in een houder
met daarin een magneetje. Om de slang los te maken schuif je de houder naar links (of rechts)
en ben je klaar dan beweeg je de slang in de richting van de houder en hij schiet vanzelf vast.
Een makkelijke feature als je over technische paden stuitert en tocht wat wilt drinken.

Afbeelding

Het draagcomfort van de zak is prima. Doordat al het gewicht naar beneden geplaatst is
blijft alles netjes op zijn plaats. Tijdens de Roc All Mountain heb ik geen enkel moment last
gehad van een schuivende rugzak en het gevoel dat de zak bij steile afdalingen in mijn nek
schoof. De brede heupband zorgt ook voor een goede stabiliteit maar persoonlijk zou ik graag
gezien dat de heupband een overlap met klitteband krijgt. Dit omdat de heupgordel iets lost
tijdens de tocht en je hem een paar keer terug moet aanspannen. Als de rugzak een aantal
keer goed gebruikt is zullen de banden toch al wat stroever gaan en is dit probleem waarschijnlijk
van de baan.
Doordat de rugzak zo laag draagt en je rug voor een groot gedeelte vrij hangt wordt je rug
minder snel warm en wordt er ook minder warmte ontwikkeld.

Afbeelding

De Skyline wordt ook uitgebracht in een damesuitvoering, namelijk de Solstice.
De adviesprijs van de Camelbak Skyline LR bedraagt € 129,95

De Skyline is verkrijgbaar in de kleuren zwart/blauw en rood/grijs
De Solstice is verkrijgbaar in de kleuren zwart/paars

Afbeelding

Voor meer informatie klik je op: http://www.camelbak.com/en/Internationa ... ks/Skyline.." onclick="window.open(this.href);return false;.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Ik heb deze rugzak een paar maanden geleden gekocht. O.a. na het lezen van deze review :-q en een review op Bermstyle Link.
Er is aardig wat geschreven over het hoog dan wel laag dragen van een rugzak. Het is nogal persoonlijk, denk ik. Ik vind het in ieder geval fijn dat 'ie zo laag op de rug hangt.

Eén puntje heb ik wel, er zit een waterzak van 3 liter in. Dat verwacht je niet in zo'n kleine rugzak. Tot nu toe, ivm kouder weer, doe ik 'm maar halfvol. Wellicht dat je 'm bij warmer weer helemaal vol gooit? De tijd zal het leren.
Het schoon- en droogmaken van de waterzak gaat iig zeer makkelijk ivm de zeer grote vulopening, waardoor je gemakkelijk de binnenkant van de zak kan droogmaken.

Groeten, Remco
FrisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 29 maart 2008, 18:09
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Vertex 990 RSL, '16/Cannondale Scalpel 2 '18/Specialized M4 Stumpjumer '01

Ik heb de zwart/blauwe en heel de Transpyr mee gereden. Heerlijk. Hiervoor had ik de Mule en die bewoog meer in de afdalingen. Vooral de zijvakjes zijn fijn om ff een snack in te stoppen. Lekker handig als je al een uur aan het klimmen bent en honger krijgt en niet wil stoppen :winkie: . Er zit voldoende ruimte in om een hele dag onderweg te zijn. Enne, ja tijdens zo'n Transpyr gooi je je hele waterzak vol met +30C :) :-q
Vallen is niet erg, blijven liggen wel
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Om even een oude review omhoog te helpen, hoe is de druk op je schouders met deze rugzak?

Ik heb er nu al een aantal geprobeerd, maar sinds ik vorig jaar mijn sleutelbeen gebroken heb blijft dat een gevoelige plek.
Nu heb ik voor mezelf wel een manier gevonden om mijn normale ritten te blijven rijden (andere opbergmogelijkheden), maar als je de alpen in gaat heb je toch wat meer ruimte nodig.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

De druk hangt af van het straktrekken van de heupband. Deze moet je dus
flink aanspannen om de druk op de heupen te late liggen en zo min mogelijk
op de schouders.

Voor een gevoelige plek zou ik in jou geval kijken naar de Ergon rugzak uit
onderstaande review
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 8&t=119197" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze heupband gaat in eerste stap met klitteband vast en wordt dus ook niet
iets wijder tijdens het biken. Dus de lage druk is gegarandeerder tijdens een
tocht. Ik had deze klitteband straps ook graag bij de nieuwe Camelbacks
teruggezien.

Voor Alpenformaat eerder de nieuwe Mule LR. kan een stuk meer in dan de
Skyline en qua technisch rijden kan ik je verzekeren dat ie ook goed blijft
zitten (lees Roc Enduro etc.)
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 8&t=129304" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat zijn nuttige tips!

Ik heb ook de Palos (heuptas) van camelbak. Daar ging eerst ook de heupband van los, totdat ik de kleine elastiek lusjes tegen de sluiting aan ging doen. Eerst dat ik dat die lusjes waren om het overtollige stuk band netjes weg te bergen, maar als je ze tegen de sluiting doet wordt de band niet meer wijder.

Die ergon tas vind ik wel mooier en is denk ik ook in gebruik praktischer met zijn vele vakjes.
Een rugbeschermer en een waterzak heb ik tenslotte toch al.

Ik ga eens opzoek naar een winkel waar ik beide kan passen. Gelukkig heb ik nog tot eind mei om uit te zoeken wat voor mij werkt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat heel goed werkt om weinig gewicht op je schouders te dragen is het oude draagsysteem van Ergon, met dat "Flink" kogelgewricht tussen schouderbanden en rugzak. Daar trek je de -deels kunststof- heupband flink aan en daarmee draag je feitelijk 90% van het gewicht op je heupen.

Ik heb zowel een Ergon met dat systeem (BC2) als eentje met het nieuwere systeem (BX2). Die laatste draagt ook goed, volgens mij gebruikt die Enduro rugzak hetzelfde principe, maar de BC ontlast de schouders (nog) meer.
De vraag is alleen of je er nog aan kunt komen, misschien ergens nog een op voorraad...?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Het is uiteindelijk de skyline geworden. Bij bc in de aanbieding laatst ;)

Hij bevalt super! Zodra je de heupband vast maakt, merk je dat er geen gewicht meer op je schouders staat. Die schouder banden lijken er haast alleen maar op te zitten om de tas op je rug aan te laten sluiten...

Afbeelding

Je ziet het zelfs op de foto een beetje. De schouderband hangt haast los over mijn schouder.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Enigma
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 september 2012, 08:39
Mijn mountainbike: Widley hardtail29er Cannondale scalpel

Die schouderbanden kan je ook iets strakker maken :)
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Ik heb deze tas onlangs bij Marcel ook even op mijn rug geslingerd om zijn bevindingen zelf te testen maar ik denk dat het niet eens nodig is om die schouderbanden aan te rijgen. De band om je heupen zit zo goed dat die de tas al lekker op z'n plek houdt. Het is dus eigenlijk een ander principe dan bij een gewone rugzak. Ik denk dat het wel iets is waar je van moet houden, maar het voelde best goed aan (heb er niet mee gereden overigens).
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ja, je kunt de schouderbanden strakker maken.

Maar als je zoals op de foto rechtop staat en de banden zitten los, zitten ze perfect als je normaal op je fiets zit. Dan sluit alles mooi aan zeg maar.
Door de constructie van de tas hoeven de schouder riemen niet strak te zitten, zoals Kartoffel al zei staat alle druk op de heupband.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Ik heb 'm ook besteld :)
Xcess1975
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 9 februari 2009, 16:26
Mijn mountainbike: Canyon Lux 8.9 en Turner Flux

Hier ook een tevreden gebruiker. In mijn zoektocht naar de beste aanbieding uiteindelijk uitgekomen in Oostenrijk :-q
Enigma
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 september 2012, 08:39
Mijn mountainbike: Widley hardtail29er Cannondale scalpel

Ik heb er nu ook twee ritjes meegedaan maar zit echt super.
Je voelt hem echt bijna niet super tevreden over
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

ik heb zojuist de 2018 versie besteld. Vraag me af wat het verschil is tov de vorige. Ik ga voor het eerst naar serieus de bergen in, Giro di Stelvio met Vasa. Ik haat zo'n rugzak, drink tijdens 100 km ritjes amper 2 bidons van 500 ml leeg, maar heb me laten vertellen dat dat echt niet kan tijdens deze ritten van 50-100km en 2000-3000 hms per dag. Hopelijk gaat deze zak niet teveel hinderen, als ik er dan toch een om moet.
Plaats reactie