Mountainbiken op Lanzarote, fotoverslagje

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afgelopen week een weekje zon-zee & (beetje)mtb op Lanzarote.
We zaten in een appartement in CostaTeguise en ik had me tevoren een beetje ingelezen op de mogelijkheid van mtb-huur en routes rond die plek. Tommy's Bikes http://tommys-bikes.com/" onclick="window.open(this.href);return false; verhuurde daar mtb's en ik had al geinformeerd wat ik evt mee moest nemen. Eigen helm was handig, standaard zaten er flatpedals op en de rest hadden ze ter beschikking. Dus helm, fietsbroek, windbrekertje en rugzakje mee in de koffer, plus wat Wikiloc routes gedownload en de offline Lanzarote kaart geinstalleerd in de Osmand app. http://osmand.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

De gehele week fietsen zat er niet in......wilde ik tenminste nog thuiskomen met "relatie" , maar na de eerste 2 dagen strand, rondtoeren met huurauto en terrasjes in de zon begon het toch te kriebelen. Ik had intussen al diverse paadjes door het droge onherbergzame landschap zien lopen.

Op naar Tommy's dus, en ze hadden daar een redelijke 29er Trek in mijn maat, wat tips&advies over routes en setje gereedschap, reservespul en slot om mee te nemen. 75€ armer kon ik fietsend naar het appartement en hoefde hem pas na 5 dagen weer in te leveren.
Met de spullen plus extra water in de rugzak ben ik Costa Teguise aan de NO kant uitgereden en heb de eerste zandweg richting Ancones genomen. Via de "rondweg" in Ancones ( paar 100m asfalt rond de huizen) kwam ik op een uitgaand 4x4 pad dat verder naar het NO leek te lopen en over de eerste heuvels stond ik ineens voor een uitgestrekte iets glooiende vlakte met hier en daar een 4x4 pad ......en verder vooral NIETS .......hoe mooi kan dat zijn!

Sta je daar met je huur-mtb en zie je ineens dit voor je

Afbeelding

"Eindeloos" veel offroad

Afbeelding


Afbeelding

Na een tijdje splitste het pad en liep een deel richting kust, waar volgens mijn kaart een wandelpad retour zou moeten lopen.

Afbeelding

Dat wandelpad was goed te vinden en leek aanvankelijk goed te berijden, maar dat viel later tegen. Lanzarote is van recente vulcanische oorsprong en licht dus bezaaid met scherpe vulcanische stenen. Paden bestaan uit een mix van zand (zwart of wit) en (scherpe)stenen: veel zand rijdt lekker......maar over losliggend vulcanisch puin wordt het al gauw minder. Voeg daarbij wat klim en daalwerk, 20-30cm grote scherpe rotsen en een afgrondje langs de singletrack ..........en ik had het na een half uurtje wel gezien.
Wat met een fatbike en wat body-protection waarschijnlijk puur lol was, was met slippers en T-shirt op een huurfiets net niet meer leuk. Dus omgekeerd en via de heenweg weer lekker retour. Intussen had ik al een afslaand pad gezien dat richting heuvels liep, dus de volgende tocht stond alweer op het programma.

De Trek kon intussen veilig worden gestald op het balkon.
Opvallend lekker fietsje! Nooit gedacht dat je zo lekker door toch vrij ruig terrein kon toeren met een Trek Marley 7. Voelbaar zwaar wielsetje, bontrager banden, Altus triple schakelspul, Tektro hydrolische remmen ....spul waarvoor de meesten op ons forum de neus ophalen.....maar het doet alles wat het moet doen en het blijft nog heel ook ! De Suntour coil voorvork werkte zelfs heerlijk soepel op de grove stenen.

Afbeelding

De volgende dag was het weer tijd voor "elkaar" en zijn we met de huurauto richting het meest vulcanische gebied gereden; via La Geria (wijnbouw in vulcaan-as) naar het nationale park en de NW kust. Schitterend gebied om te zien, met zwart "gestold" gesteente zover je kunt kijken.....maar geen of nauwelijks off-road paden. Grote delen zijn zelfs lopend niet door te komen, dus de fiets hoeft niet mee tenzij je op de racert over het asfalt wilt zoeven (wordt veel gedaan op Lanzarote)
Ook het kustpad bij El Golfo dat we een stukje langs liepen was zo ruw en vol los gesteente dat het met goede schoenen al uitdagend was. Op een fatbike zou ik het nog wel eens willen proberen ( en dan liefst 4.8") maar voor gewone stervelingen op een mtb geen doorkomen aan op veel stukken.

Hier lijkt het nog fietsbaar......op de volgende foto wordt het "lastig"

Afbeelding

Afbeelding

De tweede wat langere mtb tocht startte de volgende morgen weer richting Ancones, waarna ik na een half uurtje de (andere) afslag naar het N nam op het 4x4 pad. Wederom mooi ruig, licht glooiend en verlaten gebied, waar je af en toe verlaten ruine's en nog veel gestapelde muurtjes van landbouw uit het verleden tegen komt.

Afbeelding

Langzaam kruipt de route iets omhoog en komt dan bij de snelweg LZ-1 richting Arrieta ter hoogte van afslag "Jardin de Cactus". Het toilet bij het pompstation kwam als geroepen (vlg keer WC papier mee) en doorgereden over het asfalt door het plaatsje Guatiza

Afbeelding

............waar het asfalt ineens weer (gelukkig) stopte.

Afbeelding

Afdalen naar de kust en via het kustplaatsje Las Cocoteros en langs een stel in onbruik geraakte zoutpannen weer terug langs de kust

Afbeelding

Afbeelding


........en na een korte tijd weer de eenzaamheid.......ff bellen naar het vakantie thuisfront was er trouwens ook niet bij, want waarom zou je gsm-dekking regelen in NIETS.

Afbeelding

Ook hier weer simpele navigatie......er is maar een redelijk goed begaanbaar pad en dat slingert op niet te voorspellen wijze door de vlakte. Een afslag nemen loopt vrijwel altijd dood in een stenen-woestenij waar geen doorkomen aan is......of loopt via moeizame stukken gewoon weer terug naar de "hoofd weg" . Af en toe op de Osmand app kijken of je nog op een bestaande route zat was voldoende.
NB : vlg keer neem ik wel mijn bovenbuis-tasje mee met gsm vakje, want nu moest steeds de rugzak af.
Het laatste stuk naar Ancones werd weer herkenbaar en met windje mee (het waait vaak vrij stevig op Lanzarote) en licht naar beneden ging ik intussen wat (over)moedig geworden vrij hard over de stenen, alles bleef heel en overeind. Ik begrijp het nut van die zware standaard wielset en banden intussen wel. Na drie uur nog een stukje over het asfalt door Costa Teguise weer retour appartement en vriendin en daarna een middagje strand.


De laatste dag op de mtb wilde ik de heuvels in, die ik vlak bij Costa Teguise al via de auto had ontdekt. Het was wat bewolkt en er stond een harde koele wind, dus mijn meegebrachte windvestje was hard nodig. Via het asfalt weer naar het NO de bebouwing uit geteden en een wandelpaadje richting de heuvels opgezocht. Wat in eerste instantie goed fietsbaar leek, was in de praktijk door grote losse stenen toch nog vrij lastig. Maar af en toe lopend kwam de heuvel in het zicht met een haarspeld klimmetje omhoog naar een rondlopend paadje dat hoog rondliep.

Afbeelding


Ook nu was het niet de stijle klim, maar de onberekenbare ondergrond die het moeilijk maakte op het smalle wandelpad lekker te fietsen. Wat een mooi stuk down leek, bleek toch erg lastig op onbekend terrein op een huurfiets met een ondergrond vol losse (en scherpe) stenen. Voor de ervaren mtb-er met durf, goede fiets (en body-protection) ligt hier uitdaging genoeg.

Na verloop van tijd (en vrij veel afstappen en lopen) kwam ik op een singletrack die gezien de sporen meer was bereden......en toen begon de fun weer.

Afbeelding

Ik kwam er zelfs een tegenliggende mtb-er tegen........de eerste! Via een 4x4 weg ging het verder totdat deze stopte bij een aardverschuiving. Ik had geen zin om te keren en er leek een vaag paadje te lopen dat redelijk begaanbaar leek doordat er veel zand lag en wat minder stenen.

Afbeelding

Uiteindelijk kon ik voorzichtig dwars door het terrein komen richting een in de verte zichtbaar pad. Vandaaruit ging het weer verder over goed bereidbare 4x4 paden.

Afbeelding

en je komt zelfs "in the middle of nowhere" nog een kruis tegen bij een kruising

Afbeelding

Uiteindelijk via nog wat leuke vaak bereden singletracks weer retour gereden naar de bebouwing en na 2 1/2 uur weer terug.
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op ma 1 februari 2016, 23:46, 5 keer totaal gewijzigd.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Op Lanzarote ben ik nog nooit geweest maar afgaande op de foto's is Fuerteventura ongeveer hetzelfde landschap (en ook daar altijd wind). Heb wel eens gedacht om de fiets mee te nemen naar Fuerteventura maar ze zijn daar niet echt ingespeeld op fietsers op de openbare weg... :-D :o

Het schijnt dat je op Gran Canaria en Tenerife mooier kan fietsen.
StAlTiCa
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik ben ook op Fuertaventura geweest (zonder fiets), maar Lanzarote biedt toch echt veel meer afwisseling in terrein en heeft meer hoogteverschil. Fietsen wordt nogal gepromoot en het is er behoorlijk fietsvriendelijk. Er zijn echt veel racers te vinden (ook ploegentrainingen) maar ook zijn er ook nogal wat (zelfs meerdaagse) mtb-tochten met groepen. Ik heb nu slechts af en toe een paar uur gefietst vanuit Costa Teguise, maar er is blijkbaar nog veel meer te beleven. Voor een midwinter weekje mtb-en (of racen) kun je je er vlgs mij uitstekend vermaken bij super lekker fietsweer.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ruig landschap daar. Mooi verslag om te lezen en je hebt een uiterst begripvolle partner. Die van mij zou er niet blij mee zijn als ik er telkens tussenuit piep. :-D :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:Ruig landschap daar. Mooi verslag om te lezen en je hebt een uiterst begripvolle partner. Die van mij zou er niet blij mee zijn als ik er telkens tussenuit piep. :-D :-q
Een middagje en twee keer een vroege ochtend trok ze nog wel :wink:
Maar ik ben inderdaad wel erg blij met haar.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

MonkeyRider schreef:
Dice Oldskool schreef:Ruig landschap daar. Mooi verslag om te lezen en je hebt een uiterst begripvolle partner. Die van mij zou er niet blij mee zijn als ik er telkens tussenuit piep. :-D :-q
Een middagje en twee keer een vroege ochtend trok ze nog wel :wink:
Maar ik ben inderdaad wel erg blij met haar.
Heerlijk zulke partners! :-q Ik moet van te voren wel afspraken maken, maar mag gerust van de 14 dagen er 7 gaan fietsen in de ochtend. Afspraak is wel 7 uur weg.. zodat ik terug ben voor het ontbijt! :)

Je hebt me op ideeen gebracht voor volgend jaar of misschien wel de herfstvakantie! :) Ik denk wel dat ik graag me eigen fiets mee wil nemen, maar dat moet ik nog even uitzoeken! :bier:
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Gaaf hoor!
Als ik dit zo zie dan heb ik enorm veel zin om die kant op te gaan. Volgend jaar waarschijnlijk El Medano. Als het waait windsurfen, als het niet waait op de fiets.

Een paar jaar geleden ben ik op Tenerife geweest. Ik had toen zelf een fiets meegenomen. Kolere wat een gedoe is dat zeg. Dat zal ik niet snel weer doen (tenzij een groep oid) Vooraf kijken naar verhuurmogelijkheden zal ik dan ook doen. We waren toen met 2 stellen met beide een kind van 1 a 1,5 Heb toen 2 keer van 's achtends vroeg tot 's middags gefietst en een keer een los kort ritje. Het is lastig om een goede balans te vinden tussen fietsen en prive.

Ik had geen offroad fiets mee. In je eentje op onbekend rotsig gebied leek me dat geen goed idee. Wel heb ik veel weggetjes gezien die me wel wat leken.
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

(vlg keer WC papier mee)

Mooie foto's, maar bovenstaand stukje tekst blijft ook een beetje hangen hahahaha
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Trek Marley? Marlin is het toch? Of wilde je eigenlijk een Farley mee;)?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Trek Marley? Marlin is het toch? Of wilde je eigenlijk een Farley mee;)?
Marlin inderdaad.....maar met de Farley zou ik er misschien nog meer lol hebben gehad :wink:
Ik zie de lol van fatbikes buiten het strand in Nederland niet meer zo, maar in het buitenland kom ik toch vaak omstandigheden tegen waar ze vlgs mij ERG leuk zijn.
the pink lady
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 27 november 2009, 11:35

Prachtig lanzarote en het is heerlijk mountainbike daar met de gps . Heel uitdagend en veel singletracks en ja af en toe afstappen voor hele grote stenen of een hele diepe geul waar alles is weggeslagen. Echt spannend. We komen er al meer dan 15 jaar en ja het is altijd genieten daar.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

De kans dat je daar de afstand tussen 2 bomen verkeerd inschat en met je 750 mm brede stuur vast komt te zitten is niet zo groot, zie ik wel... :lol: :lol: :lol:
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ziet er goed uit, zeker vergeleken met die grijze ellende hier :(

Ben zowel op Gran canaria als Tenerife geweest, en die eilanden lijken wat groter en dus diverser... Op Tenerife staat het off-Road fietsen ernstig ter discussie sinds een jaartje, alle singletracks zijn verboden terrein, handhaving is nog onduidelijk.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Ben net terug van een weekje Tenerife. (zonder fiets) Rond El Teide is een heel wandelnetwerk uitgezet maar daar staat inderdaad overal dat het er verboden is om te fietsen. Ik weet niet of het op de rest van het eiland ook zo is. Stevige hoogteverschillen en rotsen zijn er zeker te vinden, of het überhaupt allemaal fietsbaar is is een andere vraag.
Op de weg kom je hier en daar wel een wielertoerist tegen, maar datzou ik daar persoonlijk ook niet gaan doen. De wegen zijn er wel in goede staat, maar er is veel te veel autoverkeer. Een beetje tussen de auto's fietsen is niet mijn idee van lekker sporten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, hartelijk dank voor het delen van deze foto's en bijbehorende info.
Helpt echt om de week door te komen ;)

Heb je de Dragon Slayer niet geminst ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie