Verschil tussen verschillende kettingolie op markt

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Cessum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 januari 2016, 19:09

Hallo,

Mijn ketting is toe aan olie maar ik heb geen flauw idee wat het verschil is tussen goedkope en dure ketting olie (3.5 - 8euro, meeste 100ml).

Groet,
Cessum
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Het verschil tussen dure en goedkope olie is....... de prijs. Zoveel verschil zit er niet tussen de verschillende merken. Als het maar kettingolie is zit je altijd wel goed. Liefst in een druppelflesje, met een spuitbus zal je je remblokken en schijven moeten afdekken om de spuitnevel te vermijden. Na smeren met een droge doek de ketting weer afnemen anders pikt hij veel vuil op wat niet nodig is.
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Mijn voorkeur gaat altijd uit druppelen, kost wat tijd maar je kan de schakels goed smeren en zoals Dice Oldskool zegt, niks op je remblokken. Zijn inderdaad genoeg smeermiddelen. Voor jezelf moet je bepalen wanneer je vooral fietst. Er zijn droge smeermiddelen en natte smeermiddelen. Droog is vooral voor droog weer.. 'goh..' en nat naja, spreekt voor zich :)

Nat blijft je ketting goed vet houden in vieze omstandigheden enz. maar is natter op de ketting wat meer zand en dergelijke vasthoudt, droge olie trekt minder vuil aan.

Op basis van Fiets Special over MTB/Race onderhoud:

Beste natte smeermiddel: Finish Line Cross Country Wet (heb ik zelf ook :))
Beste droge smeermiddel: Shimano PTFE Dry Lube
Beste allround smeermiddel: Pedro's Chainj (gemaakt als tussenweg, gemengde omstandigheden)

Wat betreft het natte middel, ik gebruik dit het hele jaar door. Merk hierbij echter wel dat ook zomers mijn derrie wieltjes behoorlijk vies zijn en bij mijn fietsbuddy niet, die fietst het hele jaar door met droog.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ondanks alle exotische smeermiddels van Boeshield T9 tot dat Squirt lube heb ik ook gelezen dat die Shimano Dry lube erg goed uit de test komt.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Flink spuiten met kettingolie is het beste. Zo breed mogelijke spuitbundel gebuiken.
Wielen laat je lekker zitten.
Vervolgens kun je de spuitnevel verwijderen van je remschijven met kettingolieverwijderaar.
Van HG.
Tenslotte die kettingolieverwijderaar van je frame en wielen verwijderen met kettingolieverwijderaarremovalspray (ook van HG).

OK, alle gekheid op een stokje...

ALTIJD druppelen.
Heb zelf ervaring met de meest uiteenlopende soorten kettingolie.
Vooral de natte soorten gebruik ik het meest. In de zomer ook wel de droge soorten maar in NL is het niet zo vaak maanden aaneengesloten droog zodat ik de natte middeltjes pakweg 8-9 maanden per jaar gebruik.

Vroeger toen het in de winter nog vroor en sneeuwde gebruikte ik ook weleens kettingzaagolie, die rotzooi blijft onder de meest vreemde omstandigheden gewoon lekker zijn werk doen.
Maar niet echt praktisch omdat het meteen ook zo plakkerig als kauwgom is.

Bij de natte middelen merk je soms wel dat het ene middel wat langer zijn smerende werking behoudt dan het andere middel maar ik heb nooit extreem grote verschillen geconstateerd.
Momenteel gebruik ik deze 'wet lube' van Muc off;
Afbeelding

Ook goed spul. Mooie kleur en ruikt lekker :roll:
De dry lube versie staat inmiddels klaar om de komende zomer te testen.

Maar zoals ook al door anderen gezegd, door de bank genomen zitten de meest opvallende verschillen in de prijs, geur en kleur.
Trouwens, voor het geval dát; geen WD40 gebruiken...
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Zelfs kettingolie blijft erg persoonlijk :D De dry lubes zijn er hier helemaal uit, ook Muc Off (olie) komt er niet meer in (vond zowel de dry, wet en ceramic niks). Gebruik het hele jaar rond (weer) de Shimano PFTE lube, werkt perfect.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Ik ben erg tevreden over Kroon Biotec All Season olie. Goed en goedkoop, wat wil een mens nog meer!

Afbeelding

Oh ja, er staat een plaatje van een mountainbiker op, dus dan moet het wel goed zijn :-q
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

En een schone cassette dus het trekt geen vuil aan. :roll: :tong
Pieter348
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 13:55

Ik gebruik hier ook altijd een wet lube. Op m'n racefiets na een natte en vuile RVV was m'n ketting het enige die nog blinkte aan de fiets, zoals 130 km ervoor. In de zomer merk ik wel dat wet lube niet zo ideaal is , stof blijft er sneller in plakken en je ketting ziet er rapper vies uit. Oplossing was de ketting wat vaker ontvetten en opnieuw inolieen.
Dry lube is dan echt wel geschikt voor stoffige omstandigheden omdat daar niks in blijft plakken. Heb ik wel nog nooit geprobeerd. Enige nadeel is dat je wat meer moet smeren met een dry lube , best na iedere rit , terwijl je met wet lube makkelijk 200km kunt doen.

Overigens zoals hierboven gezegd, druppelgewijs doseren, een druppel op iedere schakel vanboven. 5 min laten staan zodat de olie in de schakel kan trekken en daarna overtollige olie afvegen. Vooral dit afvegen is belangrijk als je een cleane look van je ketting wil houden ;)
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Ben ook weer van de Squirt wax af, naar mijn idee te snel slijtage.
Nu weer gewoon bij de Shimano olie.
peterreuvers
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: za 8 december 2012, 13:15
Mijn mountainbike: Cube pro 29er

reaction 67 schreef:Ben ook weer van de Squirt wax af, naar mijn idee te snel slijtage.
Nu weer gewoon bij de Shimano olie.
Ben sinds een paar maand over op de wax, ben eigenlijk nog niet overtuigd of dit nou zoveel beter is als goede kettingolie, vooral als het zo nat weer is.
Ben zelfs geneigd weer over te gaan op olie!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Het smerend vermogen van wax is in natte omstandigheden minimaal. Ik zou zeker in deze periode altijd wet lube adviseren.
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Toch typisch. Ik ben net aan de Squirt. Ik hoor minder knarsende geluiden en hij schakelt soepeler. Wat de slijtage doet kan ik nog niet zeggen.
slakkie13
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 16 december 2015, 21:38

hier ook de pfte lube.
ketting wordt ook regelmarig er af gehaald en schoongemaakt.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik vond de Pedro's syn-lube altijd al een goede, met de nieuwere flesjes zijn ze ook nog eens fantastisch makkelijk op te brengen op alleen de rollertjes. Voor nat weer, bij stoffige omstandigheden liever niet. Dan gebruik ik momenteel finish line dry.
Ik heb ook een of ander flesje groene derailleur olie van Kroon oil staan, dat is prutspul. Letterlijk, het vormt in vrij korte tijd een laag prut op je ketting.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie