Grip Shift voor kids EN 7 versnellingen voldoende????

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Zessen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 28 januari 2016, 18:02

Beste Bikers,

Ik voornemens om voor mijn zoon van 8(135cm) en dochter van 10(144cm) een MTB aan te schaffen. Daarbij twijfel ik over een aantal zaken:

Gripshift of peddles. Wat is beter te bedienen voor de jongens. Zelf heb ik hendels en daar ben ik tevreden over. Gripshift noemden ze vroeger wel eens Gripshit....maw inferieure kwaliteit. Maar dat is alweer jaren geleden. Is dat nog steeds zo? Is het draaien niet te zwaar? Andersom vraag ik me af of de hendels goed te bedienen zijn. Mijn zoon heeft met mijn hendels nog moeite om met zijn duim de hendel goed naar voren te duwen. Kost hem veel kracht. Gripshift daarentegen kun je met heel je hand doen en dus meer kracht.

Hebben jullie hier ervaring mee met jullie kinderen?

Ik heb de volgende bike op het oog: http://www.orbea.com/int-nl/fietsen/mx-24-xc/
Voor de beginnende biker prima fiets, vergelijkbaar met de andere mtb's als Cube, Bulls e.d. Alleen las ik net dat de fiets maar 7 versnellingen heeft. Dit geeft mij een beetje dubbel gevoel. Zelf heb ik er 20(2x10) en dat is genoeg. Misschien dat ik er max 12 gebruik. Zo beredeneerd zou je denken dat 7 standen voor kinderen ruim genoeg zijn. Ga ik er wel vanuit dat er een vrij zware en een goede lichte versnelling opzit. Lijkt mij dat ze daar voldoende mee uit de voeten kunnen. Wat is jullie mening? Hebben jullie hier ervaring mee bij de kids?

Bedankt voor jullie info. Ik hou me ook aanbevolen voor andere opties. Omdat ze de fiets maar een jaar of 3/4 zullen berijden voor de volgende maat streef ik wel naar een goede prijs kwaliteit verhouding.

Bedankt alvast.

Ruben
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gripshifters zijn er uiteraard ook in verschillende kwaliteiten, net als triggers. Maar zelfs de eenvoudige schakelen in principe vrij licht. Wat erg belangijk is is de loop en kwaliteit van de kabels. Als je de shifters (te) zwaar vindt gaan zou ik dat eerst gaan nalopen en desnoods vervangen door betere (gewoon Shimano SLR met teflon coating zijn goede buitenkabels).

Met kleinere kinderen ga je doorgaans geen megaheftige hellingen doen, dus met 7 of 8 versnellingen kom je vaak een heel end. Als ze groter worden en er lol in houden en je gaat wel serieuzer terrein in komen ook serieuzere onderdelen in beeld.
Nadeel is dat veel kinderfietsen, oa door de eenvoudige onderdelen, nogal zwaar zijn. 12kg is voor een kind in verhouding heel wat meer dan voor jou ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mijn ervaring is dat voor jonge kinderen triggers gemakkelijker werken dan draaishifters. M'n dochter kon er niet lekker mee schakelen en dat zat niet in de kabels (wat wel een oorzaak zou kunnen zijn). Na monteren triggers opgelost.

Ik zie het ook bij de kinderen welke ik training geef. Daar rijdt bijna iedereen met triggers, en hebben de kids met draaishifters meer moeite met schakelen (en zie je daarom dus vaak met het verkeerde verzet rijden).

7 of 8 versnellingen is geen probleem.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Zessen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 28 januari 2016, 18:02

Dank je.

Dit is zeker nuttige informatie! Als er nog anderen zijn die eravring hebben met biken en kids dan hoor ik het graag!

Ruben
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

Bij mij rijden de jongens van 8 en 10 nu beide een jaar met triggers. Dit gaat super. Met gripshift geen ervaring. Vind het zelf niet prettig.
Beide hebben 3 keer 7 versnellingen. Granny blad wordt op rondje Schoorl als standaard gebruikt. Anders zie je ze direct moeite krijgen met de knieën. De oudste begint nu al wat meer te wisselen tussen granny en middenblad. Het grote blad wordt alleen bij windkracht 6 voor de wind gebruikt.

Mijn jongens rijden op een Bulls 24 inch en een Trek 3700 in het kleinste frame maatje. De Bulls is relatief zwaar, tijdens het biken begint dit pas te spelen als er al flink gefietst is. Op de weg is dit na 35 km ongeveer. Daar merk je toch dat een 8 jarige flink moet werken met zon fiets. Vooral de vork is een zwaar onderdeel.

Groet Patrick
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Patrick-NH schreef:Vooral de vork is een zwaar onderdeel.Groet Patrick
Daarom adviseren we op de club meestal een fiets zonder verende vork. Voordelen:
- veel lichter. Op de relatief goedkope kinderfietsen zit vaak een vork met een stalen veer welke meer dan 2kg weegt. Door de stalen veer veert hij niet of nauwelijks bij kinderen. Als je dan een geveerde neemt eentje met lucht welke heel plush in te stellen is (RS Sid, Manitou Tower (pro), Magura Durin). Maar dan loopt het al snel in de papieren.
- je leert iets beter sturen met een starre voorvork.

Een heel leuke kinderfiets is de Genesis Core http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/you ... in/core-26" onclick="window.open(this.href);return false;

Die fiets er bij ons eentje rond. Probleemloos fietsje en 1x9 werkt ook gewoon goed in de regio.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

Hoi Jan,

Dat ziet er inderdaad mooi uit. Ik heb de bulls team 24 nog niet werkelijk gewogen, Maar het viel me op dat de voorzijde gewoon relatief zwaar is in vergelijking met mijn Superfly 7.

Een leuk vorkje is inderdaad prijzig. Zeker als je het vergelijkt met een leuk gebruikte complete kinderfiets.

Mocht het budget het toelaten om voor de allerjongste nog een ander fietsje te kopen lijkt dit wel een goed idee.

PS: Rijd jij in noord holland? Omdat je het hebt over de regio.

Groet Patrick
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Patrick-NH schreef:PS: Rijd jij in noord holland? Omdat je het hebt over de regio.
'Mijn' regio is Gelderland/Veluwe. Daar rijdt hij ook gewoon overal mee en ook goed omhoog.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Hoi

Mijn zoon van toen acht is begonnen op een bulls toendertijd , heb juist om deze discussie gekozennvoor de bulls ivm de triggershifter natuurlijk niet de allerbeste die erop zaten maar ze voldoen prima voor die kids

Veel plezier met je kids !
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Als je naar doe Orbea kijkt, kijk dan eens naar deze: http://www.orbea.com/int-nl/fietsen/mx-24-team/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rijdt er hier 1 rond.

Zelf ben ik erg gecharmeerd voor mijn 8 jarige zoon van deze: https://www.frogbikes.com/lightweight-k ... rog62.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat Jan al aangeeft, een verende vork voor een jochie van 25 kilo doet juist het tegenovergestelde van wat het moet doen. Ding veert een beetje, dempt niet en zit qua gewicht alleen maar in de weg.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

Ik zat voor mijzelf even bij Stevens te kijken, en vond daar deze:
De stevens Sport SL Disc 24

http://www.stevensbikes.de/2016/index.p ... lang=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt me een mooie complete en lichte fiets van 10,4 kg voor de kids.

Lijkt ook nog wel op de Genesis die hierboven aanbevolen wordt.

Groet Patrick
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Geinig ding
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
Etiën M
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 5 maart 2012, 13:58

De Frog 62 is 8-spd en weegt maar 9,2 kg. Hele leuke fiets.
Live slow, ride fast!
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

In Enduro mag van augustus 2015 (gratis te downloaden) is een test van verschillende kinder mtb's. Leuk leesvoer.
Etiën M
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 5 maart 2012, 13:58

Dennisvdb schreef:In Enduro mag van augustus 2015 (gratis te downloaden) is een test van verschillende kinder mtb's. Leuk leesvoer.

Kun je die URL hier zetten, ik kan hem niet vinden (zal vast aan mij liggen).
Live slow, ride fast!
Plaats reactie