Alleen op pad, (solo rides).

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Mijn "trainingsrondjes" rijd ik altijd alleen. Dan hoef ik geen rekening te houden met "de ander" die meerijdt. Dit is meestal over de vaste route hier in de buurt. Mijn vriendin weet wel waar ik ga rijden en hoe lang ik ongeveer weg ben.

Verder fiets ik ook toertochten alleen, maar ben dan niet alleen op de paden. :D

Daarnaast heb ik altijd 1 of 2 gsm bij en op 1 van die 2 draait soms een app mee waarmee ze thuis kunnen zien waar ik ben(maar dat is als ik alleen een onbekende route ga fietsen.).
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Meestal mtb ik alleen en vrijwel altijd in west of midden Brabant. Ik heb altijd mijn telefoon bij me met deze app:

http://www.ravbrabantmwn.nl/Nieuws/Ambu ... leningsapp" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan weet de hulpverlening gelijk waar je bent (gps coordinaat), maar deze app is alleen voor midden/west Brabant. Moet wel bekennen dat ik even moest zoeken waar die app ook al weer stond :oops:. Heb hm nu op de eerste pagina staan...

Daarnaast pak ik geen dropoffs, ik heb flats en vind het risico op verlies aan controle te groot. Ook stap ik af voor steile afdalingen omdat ik mijn zadel vrij hoog heb.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Die App is alleen voor Brabo's. Hij koppelt mij voor eerste hulp aan de HAP in Oss, maar dan moet je vanuit hier eerst de Rijn, de Waal en de Maas over. Er zijn ook andere SOS onderweg apps, die je huidige adres of je veld-coördinaten laten zien. Altijd handig als je ergens gestrand bent en niet percies weet waar je bent.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
furius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 482
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 22:31
Mijn mountainbike: Heeft dikke baaande

Ik fiets overal alleen, nederland, ardennen maar ook in de Alpen. Ik heb een garmin edge zodat m'n vrouw kan zien waar ik uit hang.
Ik heb een bandje om m'n pols waarin staat wie ik ben en wie ze moeten bellen als ze me vinden mocht er wat gebeurd zijn.
in de ardennen en alpen fiets ik altijd de gps route die ik thuis heb gevonden op bijvoorbeeld gpsies.com. als m'n vrouw enige tijd niets van me vernomen heeft of ik heb geen bereik met de edge dan weet ze iig waar ik ergens uit hang.
It never gets easier, you just go faster.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Vaak rij ik alleen, ook als ik hier net over de grens ga fietsen, al was ik een van de eerste keren dat ik daar ging fietsen wel blij dat we met een wat grotere groep waren (even een grondige bodeminspectie gedaan).

Moet wel zeggen dat ik tegenwoordig wat minder risico neem als ik op minder bekend terrein ben, maar op het lokale rondje ga ik wel gewoon voluit op de meer uitdagende stukken
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Het is toch ook allemaal relatief. Ik fiets veel alleen, ook in de bergen en Ardennen. Ik doe dan geen gekke dingen, als het echt onveilig is ga ik liever een stukje te voet, je moet je grenzen kennen en onnodige risico's vermijden. Ik heb ook altijd mijn GSM bij de hand en een GPS en/of kaart om de weg te vinden voor het geval ik zou verdwalen.
Maar wat ik écht gevaarlijk vind is fietsen op de openbare weg, er gaat tegenwoordig geen ritje voorbij of ik moet wel eens serieus in de remmen gaan om een ongeluk te vermijden. Ik fiets defensief en zorg dat ik zichtbaar ben maar ik heb soms de indruk dat sommige automobilisten met opzet fietsers niet willen zien... geef me dan toch maar het 'gevaar' van fietsen in afgelegen gebieden.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Over het algemeen alleen. En niet alleen in NL, Frankrijk, Oostenrijk, Italie, Slovenië.
Echt gekke dingen doen ik niet en meestal als ik val is het even au.
Meeste stomme dingen gebeuren net zoal TSM zegt om en rond het huis-tochten.

Ik de Alpen ga je als je alleen bent echt niet met 70 een schotterpad afrijden. Dat zijn veel
gevaarlijkere paden dan een technische singletrack waar je hooguit een keer op de grond ploft
met een kneuzingkje of blauwe plek.

@ Bergbike, geen dropoffs omdat je flats hebt is onzin. Dat is gewoon techniek. Ik ben ook al
regelmatig door mijn flats "gerede omdat ik stiekem toch veel sneller van mijn pedalen raak
als ik achter van mijn fiets wil duiken en de bike voor me weg wil duwen. Da ganie gaan met klikkers...
Dan lig je dus al op de stenen. Zadel is ook geen excuus, daar hebben ze droppers voor uitgevonden.
Te duur? Ach, mensen geven zo 600 euro uit aan een beurt voor de auto, sla die een jaar over en je
kunt er gelijk 2 tot 3 kopen ;)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Pat. schreef: Dan lig je dus al op de stenen. Zadel is ook geen excuus, daar hebben ze droppers voor uitgevonden.
Te duur? Ach, mensen geven zo 600 euro uit aan een beurt voor de auto, sla die een jaar over en je
kunt er gelijk 2 tot 3 kopen ;)
Ik koop er zelfs 6 voor :-D http://www.bike24.de/1.php?content=8;na ... ;orderby=2" onclick="window.open(this.href);return false;
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Bergbike schreef:Meestal mtb ik alleen en vrijwel altijd in west of midden Brabant. Ik heb altijd mijn telefoon bij me met deze app:

http://www.ravbrabantmwn.nl/Nieuws/Ambu ... leningsapp" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan weet de hulpverlening gelijk waar je bent (gps coordinaat), maar deze app is alleen voor midden/west Brabant. Moet wel bekennen dat ik even moest zoeken waar die app ook al weer stond :oops:. Heb hm nu op de eerste pagina staan...

Daarnaast pak ik geen dropoffs, ik heb flats en vind het risico op verlies aan controle te groot. Ook stap ik af voor steile afdalingen omdat ik mijn zadel vrij hoog heb.
Flats is toch juist veiliger? Als er iets misgaat zit je niet vast aan je fiets ;). En als je goeie flats/schoenen hebt heb je meer dan genoeg controle (meeste mensen die freeride/downhill rijden gebruiken immers ook flats).

Ik fiets zelf meestal ook alleen. Ik ben meer van het "spelen" en fiets leuke passages meestal meerdere keren als het parcours dat toelaat. Meeste mensen met wie ik wel eens ga fietsen zijn meer van het type spandex boswielrenners. Risico's ben ik niet heel erg mee bezig naast dat ik wel een EHBO kitje mee heb en een telefoon.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
OBOM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: zo 7 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Commençal Skin Ti 29"

Een schizofreen is nooit alleen; dus wij rijden altijd samen.

Alleen op bijna alle routes in NL, maar ook in Fr of Be; maakt ons niet uit. Gevaar is er altijd wel, maar maken wij ons nooit druk over ( behalve die éne stem die zegt dat ik ook nog een dochter heb, of die andere die zeurt over de levensverzekering - die twee lullen nogal door elkaar heen )

Vroegâh ook veel met forum-buddies gereden (Walter, Enrico, Shiverer, e.v.a.), maar komt er al een paar jaar niet meer van. Wordt misschien weer eens tijd, altijd gezellig. Alleen met de stemmen rijd ik wel relaxter en geniet meer van de natuur. En meestal komen we wel iemand tegen op de route; al heel wat dorpsgekken gesproken. De mooiste ritten waren alleen in Frankrijk. Lekker Zen, in je eentje ( als de stemmen even hun bek houden tenminste ...)
Honi soit qui mal y pense!
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

jerry's kid schreef:
Bergbike schreef:Daarnaast pak ik geen dropoffs, ik heb flats en vind het risico op verlies aan controle te groot.
Flats is toch juist veiliger? Als er iets misgaat zit je niet vast aan je fiets ;). En als je goeie flats/schoenen hebt heb je meer dan genoeg controle (meeste mensen die freeride/downhill rijden gebruiken immers ook flats).
Mijn materiaal is van het niveau hobbyist. Met 'controle' doel ik vooral op dat ik niet wil dat mijn voeten van de pedalen glijden door de geringe netto kracht tussen schoen en pedaal, waarna ik mijn gewicht met twee andere bal vormige lichaamsdelen op mag vangen. Is me een keer bijna overkomen op een sprongtje van niks. (Voor de kenners, dat kleine sprongetje halverwege het korte rechte stukje op Dorst). Omdat het voor mij niet om de 'air' te doen is, laat ik het links liggen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik rij zowel alleen als met meerdere. Dit doe ik in NL, maar ik rij ook gerust in het buitenland alleen.
Tja dan kan ik wel zeggen ik doe rustig aan, maar afgelopen jaar in de Alpen, als het echt naar beneden gaat en je kent de route niet kan ik niet zeggen dat ik nu echt heel voorzichtig naar beneden ging. Je moet het aanpassen aan het gevoel van dat moment. Ook een dagje heerlijk met de lift omhoog en lekker naar beneden in je uppie. Tja alles is daar mij volledig onbekend, maar ik pas mijn snelheid aan op mijn gevoel.
Vaak als je te voorzichtig gaat rijden gaat het ook mis. Te weinig snelheid en dus te veel weerstand op objecten is gegarandeerd een probleem. Maar ja onnodige risico's nemen die je van te voren kan inschatten, doe ik in mijn eentje in ieder geval niet. Maar je merkt altijd maar weer dat een ongeluk in een klein hoekje zit, en vaak gebeurd op momenten dat je het juist niet verwacht. Juist dat stukje onoplettendheid en het niet scherp zijn, leidt vaak tot een val of iets dergelijks.

Op LDD de laatste keer ook een simpel sprongetje en dan landen in het mulle en klap... Toch weer wat schaafwonden maar gelukkig verder niets.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Zow, ik heb net het crashfilmpje van Gracia gekeken....zeer naar om te zien....ik heb al heel wat weirde shit gezien maar dit komt op één of andere manier anders aan....omdat ik zelf bike....brrr nare beelden.

Ik fiets 90 van de 100 keer alleen, en altijd over de grens....toch maar eens dit topic gaan doorlezen denk ik.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ook ik fiets 9 van de 10 keer alleen en al heel wat jaar in binnen en buitenland. Nooit wat noemenswaardigs gebeurd. Paar jaar terug alleen een middenhandsbeentje gebroken in de Adennen maar daar kwam ik makkelijk weer mee terug naar de camping.

Ik sta "gelukkig" zelden stil bij de eventuele risico's van het mountainbiken. Maar ik zoek natuurlijk niet mijn grenzen op in bijvoorbeeld onbekend rotsachtig terrein.


En ja, dat filmpje is natuurlijk een freak accident. Maar zo kan je overal wel iets ergens op vinden om angstig te worden. Heel internet staat vol met de raarste ongelukken.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Dat was de bedoeling er ook niet van. Was toen actueel en die discussie kwam op meerdere plekken onder dat filmpje tot stand.

Leuk om even terug te lezen, dat wel.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Plaats reactie