"alleen wat roepen in het bos of ageren op een forum is niet erg constructief"
Dit is echt aan Remmes gericht.
Klinkt allemaal wel mooi, maar inderdaad nog maar zien of die veranderingen er dan ook echt komen. Het zou goed zijn als de routes die van oudsher op bestaande paden zijn 'aangelegd', met de toenemende populariteit van mountainbiken inderdaad professioneler worden aangepakt. Het artikel gaat niet in op de kritiek dat routes te makkelijk worden gemaakt. Het blijft 'de mountainbikers' als een grote groep die vooral goed onderhoud en nieuwe routes willen. Dat ligt genuanceerder.
Zoals Bowiex eigenlijk al zegt, de communicatie richting mountainbikers heeft ook ruimte voor verbetering.
MTB vergunning 2016: 12 euro?
- Bowiex
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3681
- Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
- Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
- Contacteer:
Dat is precies wat ik bedoelde. Zoals de Utrechtse Heuvelrug het doet wordt zonder morren geaccepteerd.ferry1982 schreef:@Bowiex klopt maar is natuurlijk ook een mooi verhaal houden. Eerst zien wat er gebeurd.
- ferry1982
- Mtb fanaat
- Berichten: 49
- Lid geworden op: zo 5 oktober 2008, 19:42
- Mijn mountainbike: Focus Black Forest 29er
Heb het nog eens doorgelezen en eigenlijk staat er niks anders dan dat we niet moeten zeuren.
Ik moet nu dus 12 euro betalen om 3/4x per jaar als ik toevallig in de regio ben om over slechte paden te rijden waar misschien wat aan gedaan gaat worden.
Ik moet nu dus 12 euro betalen om 3/4x per jaar als ik toevallig in de regio ben om over slechte paden te rijden waar misschien wat aan gedaan gaat worden.
- deefdeef
- Pro Biker
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
- Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
- Contacteer:
Je bent niet verplicht om daar te fietsen en dus te betalen, er zijn genoeg andere plaatsen waar je wel gratis kan fietsen.
En als we de routes zo mooi vinden dan is 12 euro niet veel. Ze hadden ook kunnen kiezen om mtb-en te verbieden. Dan hebben ze helemaal geen onderhoudskosten.
En als we de routes zo mooi vinden dan is 12 euro niet veel. Ze hadden ook kunnen kiezen om mtb-en te verbieden. Dan hebben ze helemaal geen onderhoudskosten.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Exactdeefdeef schreef:Je bent niet verplicht om daar te fietsen en dus te betalen, er zijn genoeg andere plaatsen waar je wel gratis kan fietsen.
En als we de routes zo mooi vinden dan is 12 euro niet veel. Ze hadden ook kunnen kiezen om mtb-en te verbieden. Dan hebben ze helemaal geen onderhoudskosten.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 168
- Lid geworden op: do 28 april 2011, 10:03
- Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2012, Wilier 501xn 29 2014
Aardig stukje, wat je hoopvol op zou kunnen vatten maar waar helaas niks concreets wordt. Ja er komt/is een nieuwe route bij Kraggenburg, maar die is voor de Veluwezoom/Montferland rijders wel erg ver uit de richting. Er word aangegeven dat er aan een onderhoudsplan gewerkt wordt voor de Veluwezoom (ik zeg, hou op met het maken van plannen en start met het uitvoeren) en dat de Montferlandroute er perfect bij ligt. Met dat laatste ben ik het overigens wel eens, maar zegt niks over de toekomst.ferry1982 schreef:http://www.velozine.nl/2015/11/05/natuu ... n-duurder/
Tevens wordt er gewerkt aan een extra lus van 20km op 'een van de bestaande routes'. Bij de Montferlandroute zie ik dat qua ruimte niet gebeuren en de Veluwezoomroute heeft geen uitbreiding naar 70km nodig, eerder het interessanter maken van de huidige 50.
Negatief wil ik me niet opstellen, maar gezien de laatste jaren ben ik wel sceptisch. Eerst zien en dan geloven.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 190
- Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 13:08
- Mijn mountainbike: Olympia Bull
- Contacteer:
Leuke discussie; vanuit deze kant constructief opbouwende luchtbel om de discussie op gang te houden
Hoe gaat het in de andere sporten?
Voetbal; 1 bond, deze regelt alles, van competities tot beleid voor sportaccommodaties tot regelgeving voor de belijning op de voetbalvelden.
Ik zou in deze de KNWU inschakelen; waarom? Deze club beheert de belangen van alle Nederlandse mountainbikers in principe.
Zet hierin een taskforce bij de KNWU in.
Zorg ervoor dat er voor iedere mountainbike die of gerelateerd product dat in NL verkocht wordt een soort van bijdrage richting het fonds beheer MTB Routes gaat. Koppel de verplichte bijdrage per fiets aan iets waar de biker iets aan heeft, soort algehele mtb-verzekering per fiets o.i.d. om deze ook er iets voor terug te laten krijgen. En dan voor de zwaardere E-bikes een hogere bijdrage. Soort van wegenbelasting.
Daarnaast schakelt de KNWU, per mtb-vereniging een paar waarnemers in, welke vaak trainen op de vaste routes en vast whatsapp hebben. Deze kunnen bij erge schade via een meldpunt (app) en een paar foto's de taskforce KNWU mobiliseren, zo kan men de schade in kaart brengen.
Laat dan NM en SBB goedkeuring en vrije hand geven aan onderhoudswerkzaamheden door KNWU, puur en alleen aan de route. KWNU schakelt via een soort ZZP-constructie; of professionele hulp in bij blijvende schade, of in het geval van vrijwilligers, betaalt het de onkostenvergoeding en een heule dikke slagroomtaart bij afloop.
Blijkt dat de schade daadwerkelijk niet door mtb-bandensporen, maar door bosbouwwerkzaamheden(John Deere Alligators en dergelijke) of landbouwwerkzaamheden is gebeurt, dan zijn de verplichte onderhoudskosten voor SBB/NM. Immers de bikers zijn er niet overheen gereden. En deze constructie scheelt hun toch immers een hoop gereserveerd geld aan onderhoud op de routes, dus mag daar iets voor terug verwacht worden.
Belangrijk is wel dat deze procedure sluitend en waterdicht is en snel in werking kan treden met weinig administratie.
Hele vignettenhandel op de schop, want dat werkt toch niet, tenminste ik rij al jaren rond in Havelte/Steenwijk en ik heb nog nooit iemand met een vignet gezien. Maar dat zal mijn bekrompen mening zijn. Conclusie: koop je een nieuwe mtb of mtb-gerelateerd product, dan help je mee aan het routeonderhoud. Ultieme voorbeeld van: de gebruiker betaalt, maar beheert (via de KNWU) ook.
Heb ik alleen de tweedehands markt aan MTB's nog niet gehad, maar ja niemand is perfect.
Misschien een dwaas idee, maar het schoot me zo te binnen. Wat vinden we er van?
Hoe gaat het in de andere sporten?
Voetbal; 1 bond, deze regelt alles, van competities tot beleid voor sportaccommodaties tot regelgeving voor de belijning op de voetbalvelden.
Ik zou in deze de KNWU inschakelen; waarom? Deze club beheert de belangen van alle Nederlandse mountainbikers in principe.
Zet hierin een taskforce bij de KNWU in.
Zorg ervoor dat er voor iedere mountainbike die of gerelateerd product dat in NL verkocht wordt een soort van bijdrage richting het fonds beheer MTB Routes gaat. Koppel de verplichte bijdrage per fiets aan iets waar de biker iets aan heeft, soort algehele mtb-verzekering per fiets o.i.d. om deze ook er iets voor terug te laten krijgen. En dan voor de zwaardere E-bikes een hogere bijdrage. Soort van wegenbelasting.
Daarnaast schakelt de KNWU, per mtb-vereniging een paar waarnemers in, welke vaak trainen op de vaste routes en vast whatsapp hebben. Deze kunnen bij erge schade via een meldpunt (app) en een paar foto's de taskforce KNWU mobiliseren, zo kan men de schade in kaart brengen.
Laat dan NM en SBB goedkeuring en vrije hand geven aan onderhoudswerkzaamheden door KNWU, puur en alleen aan de route. KWNU schakelt via een soort ZZP-constructie; of professionele hulp in bij blijvende schade, of in het geval van vrijwilligers, betaalt het de onkostenvergoeding en een heule dikke slagroomtaart bij afloop.
Blijkt dat de schade daadwerkelijk niet door mtb-bandensporen, maar door bosbouwwerkzaamheden(John Deere Alligators en dergelijke) of landbouwwerkzaamheden is gebeurt, dan zijn de verplichte onderhoudskosten voor SBB/NM. Immers de bikers zijn er niet overheen gereden. En deze constructie scheelt hun toch immers een hoop gereserveerd geld aan onderhoud op de routes, dus mag daar iets voor terug verwacht worden.
Belangrijk is wel dat deze procedure sluitend en waterdicht is en snel in werking kan treden met weinig administratie.
Hele vignettenhandel op de schop, want dat werkt toch niet, tenminste ik rij al jaren rond in Havelte/Steenwijk en ik heb nog nooit iemand met een vignet gezien. Maar dat zal mijn bekrompen mening zijn. Conclusie: koop je een nieuwe mtb of mtb-gerelateerd product, dan help je mee aan het routeonderhoud. Ultieme voorbeeld van: de gebruiker betaalt, maar beheert (via de KNWU) ook.
Heb ik alleen de tweedehands markt aan MTB's nog niet gehad, maar ja niemand is perfect.
Misschien een dwaas idee, maar het schoot me zo te binnen. Wat vinden we er van?
For those about to bike, we salute u!
Ik zou alleen de KNWU vervangen door NTFU. (of deze 2 samen laten gaan, maar dat is weer een andere discussie)
En ik denk dat een vignet voor heel nederland beter haalbaar is dan een extra bijdrage op fietsen/onderdelen.
Het is niet alleen de 2e hands markt, maar ook wat via internet in het buitenland gekocht wordt.
En ik denk dat een vignet voor heel nederland beter haalbaar is dan een extra bijdrage op fietsen/onderdelen.
Het is niet alleen de 2e hands markt, maar ook wat via internet in het buitenland gekocht wordt.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Nee, eerst betalen.ferry1982 schreef:@Bowiex klopt maar is natuurlijk ook een mooi verhaal houden. Eerst zien wat er gebeurd.
ik lees dat we ook betalen voor "de natuur rondom de routes".
Het hele bos dus. In dat licht gezien zal die 12 euro dus niet geheel aan het mtb'en worden besteed.
Nou ja, met de auto zijn we hier allang aan gewend, nu is de fiets aan de beurt.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Bowiex
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3681
- Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
- Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
- Contacteer:
Op het moment dat de gebruiker het idee/gevoel heeft dat er naar hem/haar wordt geluisterd en dat inbreng (financieel of vrijwilligerswerk) ten goede komt aan de gebruiker zelf zal men veel eerder genegen zijn om hetzelfde doel te dienen.
Kijk wat er heeft plaatsgevonden op enkele routes waar de eigenaar en de gebruikers nader tot elkaar gekomen zijn.
Waar vroeger de bikers uit de Schadijkse bossen in Horst werden geweerd (niet gewenst waren) blijkt nu juist dat na de handreiking van (oa) SBB de neuzen in dezelfde richting staan. Win/win/+ dus.
Het is niet alleen het bos ten goede gekomen. Er is ook een heel sociaal netwerk rondom de route ontstaan waar een ons kent ons cultuur heerst. De boswachters zijn bij ons een graag geziene gast ipv de boeman die probeert onze hobby kapot te maken.
Die € 12,- zijn peanuts als ik ze afzet tegen de inzet van velen rondom de schaak. Er zijn genoeg mensen die per week meer waarde aan onderhoudsuren besteden dan die € 12,- vertegenwoordigd.
Kijk wat er heeft plaatsgevonden op enkele routes waar de eigenaar en de gebruikers nader tot elkaar gekomen zijn.
Waar vroeger de bikers uit de Schadijkse bossen in Horst werden geweerd (niet gewenst waren) blijkt nu juist dat na de handreiking van (oa) SBB de neuzen in dezelfde richting staan. Win/win/+ dus.
Het is niet alleen het bos ten goede gekomen. Er is ook een heel sociaal netwerk rondom de route ontstaan waar een ons kent ons cultuur heerst. De boswachters zijn bij ons een graag geziene gast ipv de boeman die probeert onze hobby kapot te maken.
Die € 12,- zijn peanuts als ik ze afzet tegen de inzet van velen rondom de schaak. Er zijn genoeg mensen die per week meer waarde aan onderhoudsuren besteden dan die € 12,- vertegenwoordigd.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 23 oktober 2004, 15:44
- Mijn mountainbike: Giant Anthem X 29'er 2
Voor diegene die iets willen betekenen mbt de Veluwe Zoom route en de staat ervan : Telefoon (026) 495 90 90.
Ik had een kort gesprekje , vooral opmerking , over de toestand van de route:
Ik had een kort gesprekje , vooral opmerking , over de toestand van de route:
.....Of anders gezegd , wel denderend bij . Soms tot het gevaarlijke erbij voor de ongeoefende MTB'er .
Natuurmonumenten @Natuurmonument 19 nov. 2015
@Whocares27101 Aangezien ik de situatie ter plaatse niet ken, zou je hierover contact op willen nemen met mijn collega's aldaar 1/2
Natuurmonumenten @Natuurmonument 19 nov. 2015
@Whocares27101 via T(026) 495 90 90? Zij kunnen je feedback meenemen. ^Eva 2/2
it ain't what you do it's the way that you do it
-
- Moderator
- Berichten: 13037
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Je moet maar snappen dat het hier om Twitter gaat, want anders is het moeilijk hierin een gesprek te ontdekken .
Maar er is in ieder geval communidatie over, mooi!
Maar er is in ieder geval communidatie over, mooi!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7