Bunny hop

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

The Funk Soul Brother schreef:Op een mtb is het hoogste waar ik vanaf weet een bunnyhop van 116cm, door de legende Jeff Lenosky. Dit is inderdaad een échte bunnyhop, en niet een sidehop zoals dat van Rick Koekoek (totaal andere techniek, dus niet vergelijkbaar. Vreemd van de verkeerde benaming).
Vraag het rick en hij doet het ook rechtuit :-q
Maar spectaculairder is het om over iets heen te springen uit stilstand
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Rick Koekoek is geweldig! Maar ik denk toch dat hij een sidehop doet omdat hij dan hoger komt en niet omdat het spectaculairder is.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Voor de wat mindere goden onder ons een tip. Film je zelf, zet een camera of telefoon langs de kant en bestudeer je zelf bij voorkeur in slow motion, en kijk dan eens naar de hier geposte filmpjes. Ik heb het gisteren gedaan en dat heeft mij een aantal waardevolle inzichten opgeleverd.

1: Mijn bewegingen zijn helemaal niet zo explosief als ze voelen. Het zag er allemaal erg tam uit. Ik denk dat dat voor heel veel van ons geldt. In mijn geval moet ik dieper doorbuigen en in de top van de sprong verder strekken.
2: Ik blijk in de top van mijn sprong de pedalen vrijwel verticaal te hebben staan. Dat is geen goed uitgangspunt om je fiets in de tweede fase horizontaal te krijgen.


Ik kan na een lange impasse weer vooruit. Ik heb ook naar mijn drops gekeken, daar bleek ik net iets teveel op mijn voorwiel terecht te komen. Terwijl dat echt niet zo voelde.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Ja, ik maak ook altijd filmpjes om uit te vogelen wat ik fout doe. Is van onschatbare waarde. Kan je soms uren vruchteloos oefenen besparen. Het is gebruikelijk denk ik, dat de film er veel tammer uitziet dan je eigen subjectieve beleving. Maar met 2x vertraging lijkt het er dan meestal al wat meer op.
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

harmen schreef:Rick Koekoek is geweldig! Maar ik denk toch dat hij een sidehop doet omdat hij dan hoger komt en niet omdat het spectaculairder is.
Precies dit. Ik heb zelf ook jaren lang trial gereden en sidehops zijn inderdaad makkelijker.
Ten eerste de pedalkick die je doet, ten tweede het feit dat je zijwaarts over de lat gaat: het moment dat je eroverheen gaat is heel veel malen korter, vergeleken met hoe lang het duurt dat je over de lat heen gaat als je rechtuit springt.

Beiden zijn verschillende technieken en ik durf te wedden dat trial rijders als Rick Koekoek niet zo hoog kunnen bunnyhoppen als dat ze kunnen sidehoppen.
Ik verwacht wel dat hij heel hoog zou komen, maar niet dat hij even hoog komt als met zijn sidehops.

Het record van Jeff Lenosky is trouwens echt op een mountainbike, en dus niet op een trialbike, wat ook nog eens moeilijker is.

Qua spectaculair, ik vind zelf niet dat de ene methode spectaculairder is dan de andere. Trial rijders zijn vanuit hun natuurlijke trial-omgeving gewend om vaker sidehops te moeten doen (als je kijkt naar wedstrijdparcours) en voor shows red je het op hele kleine ruimtes, omdat je niet eerst vaart moet maken en daarna nog ruimte moet hebben om af te remmen (2m breed is genoeg voor sidehops).
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Toevallig zag ik vandaag een bunny hop van Rick die ging inderdaad niet hoog..80cm ong. Maar desalniettemin altijd nog een 50cm hoger dan dat ik kom
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Sidehop, bunnyhop, ... <whatever>
... in ieder geval een nieuw wereld record voor Rick:
https://www.pinkbike.com/news/rick-koek ... ecord.html

... wat toch bijna een factor 2 is ten opzichte van m'n all-time-record
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

cheeta schreef: ... wat toch bijna een factor 2 is ten opzichte van m'n all-time-record
Deel dat nog een keer door 3 en we komen in de buurt van mijn huidige nivo :D
Dat is dan na 3 maanden met ups en downs proberen het stoeprand nivo te ontstijgen. Nou ja, zolang er vooruitgang is, is er hoop, denk ik altijd maar.

Afbeelding
Plaats reactie