What to expect? Willingen

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Als deze vragen al eens gesteld zijn, dan mag dit wel naar het juiste topic worden verplaatst. Ik kon het iig niet vinden.

Eind oktober hebben wij (mijn maat en ik) het idee om naar Willingen te gaan.
Nu ga ik daar heen voor "the freeride". Het downhill gebeuren laat ik over aan de mannen met meer lef en ervaring. :lol:

Nu is dit voor mij de eerste keer dat ik zo'n park bezoek en ben ik een beetje zoekende naar wat ik kan verwachten en waar ik aan moet denken.

Graag zou ik mijn Canyon Spectral willen meenemen.
De fiets heeft 140mm veerweg, kom ik hiermee op de freeride sectie mee weg? Of is het slimmer een fiets (DH bike) te huren? Ohja qua banden zitten er Geax Saguaro op, is dit voldoende of moet er iets met meer noppen op?

Welke spares zou ik mee moeten nemen? Binnenbanden, kettingschakels, remblokken spreekt denk ik voor zich.

En qua protectie? Ik ga daar met flats rijden, shin guards zijn dus geen overbodige luxe ;). Verder heb ik een AM helm (geen full face) en handschoenen met lange vingers. Een bodyprotector is dat nodig? Of is een shirt met extra padding (O'neal heeft er een aantal) voldoende?
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Marco79 schreef:Graag zou ik mijn Canyon Spectral willen meenemen.
De fiets heeft 140mm veerweg, kom ik hiermee op de freeride sectie mee weg? Of is het slimmer een fiets (DH bike) te huren? Ohja qua banden zitten er Geax Saguaro op, is dit voldoende of moet er iets met meer noppen op?
1) DH fiets is op de Freeridestrecke totaal overbodig (en zelfs een nadeel), behoefte aan veerweg is echt minimaal. Eerste sectie heb je niet meer nodig dan een 4X hardtail, in sectie 2 en 3 is een short travel fully wat comfortabeler...
2) Het is een brekerzandparcours, wat in de regel knetter hard is met een beetje los spul erop wanneer je van de rijlijn afwijkt. Grove noppen zijn tamelijk zinloos omdat er gewoon niet is waar ze in kunnen doordringen...
Marco79 schreef:Welke spares zou ik mee moeten nemen? Binnenbanden, kettingschakels, remblokken spreekt denk ik voor zich.
Wat je normaal ook meeneemt, is niet echt veeleisend voor materiaal...
Marco79 schreef:En qua protectie? Ik ga daar met flats rijden, shin guards zijn dus geen overbodige luxe ;). Verder heb ik een AM helm (geen full face) en handschoenen met lange vingers. Een bodyprotector is dat nodig? Of is een shirt met extra padding (O'neal heeft er een aantal) voldoende?
1) Zeer persoonlijke keuze; je ziet er van spijkerbroek, T-shirt en dirt helm tot wandelende Dainese reclames. Persoonlijk draag ik nooit scheenbeschermers, maar wel altijd kniebeschermers. Stenen, boomwortels, e.d. zijn niet echt een issue waarmee ik doorgaans geen bodyprotector draag (op de DH wel). Als je volle bak naar beneden wilt zou ik een fullface opzetten, voor gewoon cruisen niet perse...
2) Wat is een shirt met extra padding? "Roost" bescherming doet misschien nog wat tegen schaafwonden en blauwe plekken, dat ingenaaide foam spul in ellebogen van cross-shirt is alleen voor de gemoedsrust...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

@Cheeta, dank voor je antwoorden.
Wat betreft de shin guards; normaal gesproken rij ik met SPD pedalen. En elke keer dat ik met flats rij, eindigt er wel 1tje in mijn schenen. Doet zeer, zeg maar. :winkie:

En wat ik bedoel met een shirt met padding:

Bijvoorbeeld dit shirt van O`neal:
http://www.bikester.nl/fietskleding/fie ... 91520.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En dit shirt van Raceface heeft zelfs een backprotector:
https://www.bike-components.de/en/Race- ... 15-p42560/" onclick="window.open(this.href);return false;
“Old, not obsolete”
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Als je voor de eerste keer zoiets onderneemt zou je ook winterberg kunnen overwegen. De freeride daar is een leuke downhill light en de Bell freecross heeft wat weg van de freeride willingen.

Qua protectie zou ik na handschoenen, kniebeschermers als eerste een full face helm opzetten, maar das omdat mijn enige serieuze crash op mijn hoofd was.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

paulus1981 schreef:Als je voor de eerste keer zoiets onderneemt zou je ook winterberg kunnen overwegen. De freeride daar is een leuke downhill light en de Bell freecross heeft wat weg van de freeride willingen.

Qua protectie zou ik na handschoenen, kniebeschermers als eerste een full face helm opzetten, maar das omdat mijn enige serieuze crash op mijn hoofd was.
Ik ga 1 dag heen. Eerst maar eens Willingen. ;).
Wat betreft de helm; full face is dus wel aan te raden. En voor mijn schenen een paar beschermers. Heb nog wel ergens een setje scheenbeschermers vanuit mijn "voetbalcarriere" liggen. :)
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

De freeride is leuk ja, relatief mild. Fijne ondergrond, kun je nog eens een wiel laten schuiven. Jumps zijn mooi gemaakt, lekkere kombochtjes.

De downhill is flink wat extremer. Zitten in de eerste 5 bulten al redelijke drops die je pas heel laat ziet als je er voor de eerste keer gaat rijden. Of tempo houden of rustig aan en er omheen rijden.

Kijk ook naar de 4X aan het einde van de downhill. Beetje opletten want het is er niet zo goed onderhouden. Maar erg leuk en de jumps/pump heuvels volgen elkaar heel snel op.

En, dagelijks weersvoorspelling controleren. Winterberg was al een dag dicht vanwege sneeuwval! Vorig jaar ook rond deze tijd geweest en dat ging prima.

Er zit een goede verhuur onder aan de lift. Als je iets mist qua protectie is het zo gehaald.
Verder, de opgenoemde reservedelen klinkt goed. Misschien nog wat remvloeistof en een schakelkabeltje voor als er een crash is waarbij een kabel of leiding blijft hangen. Denk niet dat er snel een set remblokken per dag door heen gaat maar is nooit weg wat te hebben voor geval een setje verglaasd.
Laatste keer had ik toch goed warme remmen aan einde downhill, dat was al met lichtelijk grote remmen. Daar dus wel beetje op letten.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Downhill sla ik deze keer wel over. Is voor mij echt de 1e keer dat ik in zo'n park rij.
Wil graag de fiets maar ook zelf weer heel en in 1 stuk terug naar huis kunnen. ;).

Maar die tip van eem extra schakelkabel is wel een goeie.
“Old, not obsolete”
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Binnenbanden, meer heb je niet nodig aan spare parts voor een dagje m.i.
Schakelkabels? Dan maar middagje zonder versnellingen.... Remvloeistof? Als je dusdanig valt dat je remmen kapot zijn, dan vraag ik me af of je zelf nog kan fietsen.

Vroeger sleepte ik ook mijn hele voorraad aan spullen mee, tot reservewielen aan toe. Nu doe ik het met 2 binnenbandjes. En nog nooit meer dan dat nodig gehad, behalve een demper, maar die heb ik sowieso niet liggen. En er knapt bij mij nog wel eens een spaak, maar voor een dagje kan je prima met een spaak minder fietsen.

Ach, en de downhill? Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Gewoon rustig rijden, dan is het prima te doen (zelfs op een xc fiets)
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

In Willingen zit onderaan de afdalingen in fietsenwinkel....
StAlTiCa
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Re de onderdelen, zelf nog maar weinig stuk gehad op die dagen/weekenden, het hoeft niet mee. Laatste keer had ik ook weer veel te veel reserve bij me.. Dus het hoeft niet. Maar soms wel lekker snel als je eigen spul meeneemt mocht er wat sneuvelen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

JW schreef:Re de onderdelen, zelf nog maar weinig stuk gehad op die dagen/weekenden, het hoeft niet mee. Laatste keer had ik ook weer veel te veel reserve bij me.. Dus het hoeft niet. Maar soms wel lekker snel als je eigen spul meeneemt mocht er wat sneuvelen.

Voor mijn beleving; kan ik mijn auto in de buurt parkeren? Kan ik daar de "spares" in opslaan. :winkie:
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Ja parkeren is onder aan de lift. Daarnaast is de fietsenzaak/verhuur en een restaurantje. Alles goed verzorgd daar!
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

JW schreef:Ja parkeren is onder aan de lift. Daarnaast is de fietsenzaak/verhuur en een restaurantje. Alles goed verzorgd daar!
Oke good to know. Nu alleen het weer nog. Kan ik dat ergens bestellen? ;)
“Old, not obsolete”
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

Zijn jullie inmiddels al geweest?
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

joergarms schreef:Zijn jullie inmiddels al geweest?
Aankomende zondag gaan we heen.
Fiets is er klaar voor (Hope Tech X2 remmen zijn voorzien van nwe olie en nwe remblokken, 2x203mm schijven), nieuwe helm is binnen (Bell Super 2R), weer lijkt goed.
We gaan het meemaken. Heb er in ieder geval zin in. :winkie:
“Old, not obsolete”
Plaats reactie