Extra Controle op MTB'ers in het Gooi

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Larsf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 14:47

Extra controle op gedrag mountainbikers in Gooise natuur.

HILVERSUM - Andere mensen uitjouwen en paden aan gort rijden. Sommige moutainbikers maken het best bont in het bos. Boswachters van Goois Natuurreservaat (GNR) en Natuurmonumenten houden de komende weken het gedrag van mountainbikers in de natuurgebieden in het Gooi extra goed in de gaten.

'Andere recreanten tijdig en vriendelijk waarschuwen'
Als boswachters een overtreding constateren mogen zij een bekeuring uitdelen van 90 euro. Het doel is mountainbikers bewust maken van mogelijk negatieve gevolgen van hun gedrag, zoals verstoring van dieren of overlast veroorzaken voor andere recreanten. In de natuurgebieden van Natuurmonumenten in het Gooi is mountainbiken alleen toestaan op de fietspaden. In het Corversbos is fietsen wél op alle paden toegestaan.

Waarschuwen

In het Goois Natuurreservaat mogen mountainbikers op alle fiets- en wandelpaden rijden. Wel moeten zij zich houden aan de toegangsbepalingen én de Gedragscode MTB. Dat betekent: alleen fietsen waar het is toegestaan, respect voor de natuur (plant én dier), in kleine groepjes fietsen, andere recreanten tijdig en vriendelijk waarschuwen, andere recreanten en drukke locaties stapvoets benaderen, onnodig remmen voorkomen en de ondergrond sparen en geen onnodig lawaai maken of afval achterlaten.

De boswachters van Natuurmonumenten en Goois Natuurreservaat gaan mountainbikers de komende tijd actief opzoeken, aanspreken en de Gedragscode MTB overhandigen.
Voor alle "gooiers" onder ons, Wat zijn jullie meningen hierover? Wij hebben er nooit zo bij stil gestaan, fiets over t algemeen wel over " paden " vind het een beetje een vaag begrip waar je wel en niet mag fietsen :winkie: voor ons zal het zijn: Keihard wegfietsen als de boswachter op zijn elektrische prius motorfiets achter ons zit :lol:
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Als zo'n boswachter jou aanhoudt zorgt dat toch juist voor onnodig geluid en dus verstoring, onnodig remmen en blokkeren van paden en dus hinderen van andere recreanten???? :D

Nog ff een zijdelingse opmerking:Dit nieuwsbericht bevestigt wel weer hoe andere mede-bosgebruikers ons, vaak ten onrechte, beschouwen.

Ik denk dat de "echte mtb-ers" zich meestal netjes gedragen en dan doel ik op tijdig waarschuwen, alleen remmen indien nodig en je eigen rommel meenemen.
Onnodig lawaai maken wij ook nooit, ik denk dat de natuur meer last heeft van de langzaam voorbijkomende, druk kletsende wandelaars.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Larsf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 14:47

ben ik t volkomen mee eens, wij fietsen meestal in een groepje van 4, er word weinig tot niet gesproken tijdens het fietsen zelf, alleen bij drinkpauzes, we begroeten altijd netjes iedereen die we tegenkomen en bellen met onze fietsbelbel ruim voordat we de mensen dreigen aan te rijden :P vriendelijker kan niet, Toch?
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

Kom maar door met die gedragscode.... ik houd me er al aan..... :D

Het is toch niet meer dan normaal dat je je fatsoenlijk gedraagt denk ik altijd.... maar goed ook buiten de bossen gaat dat niet altijd op......
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Discussie hier niet waard.
Omdat het merendeel hier zich gedraagt.
Goede zaak dat mensen die zich misdragen aangesproken worden op hun gedrag.
Zou meer moeten gebeuren.
Alleen jammer dat de mensen die aangesproken worden, zich vaak agresief gaan gedragen.

We hoeven ons geen zorgen te maken om ons imago.
Het denkbeeld bij niet fietsende mensen, over wel fietsende mensen, veranderd toch niet als iedereen zich voorbeeldig gedraagt.
Dit heeft niet met ons gedrag te maken, maar meer met het onbegrip over het beoefenen van onze sport.
(Spreek uit ervaring)

Is mens eigen te denken dat alles wat anders is, lastig, vervelend en asociaal moet zijn.
Kijk maar naar het vele vluchtelingen-discussies die er gevoerd worden.

Back on topic.
Hier het gedrag bespreken van mensen die, hoogstwaarschijnlijk, niet tot weinig hier de berichten lezen is misschien minder contructief.
Er zijn al veel van dit soortgelijke topics geweest, die eigenlijk tot niks leiden.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik heb ook ooit eens een onderzoek gelezen dat de "klachten" vaak ook voort komen uit het technologische verschil tussen doelgroepen.
Het feit dat wij op een fiets zitten met vaak opvallende kleding aan, roept al weerstand op, zonder dat er nog maar sprake is van enige hinder of directe confrontatie.

En verder eens met hansdegebruiker..
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik ben als beginnende mountainbiker toch wel wat verbaasd over de vijandige houding jegens mountainbiker.
Naast fietsen wandel ik veel in de bossen, maar heb nooit last gehad van mountainbikers.
Ja...je hebt er altijd rotte appels tussen zitten, maar die heb je ook tussen wandelaars.
Dat is helaas ook menseigen...
Natuurmonumenten lijkt het wel tot een soort sport gemaakt te hebben om mountainbikers vijandig te bejegenen. Net of je er punten mee kan verdienen...
Wel snap ik heel goed dat boswachters optreden tegen mountainbikers die na zonsondergang in de bossen gaan rijden. Het is gewoon heel duidelijk dat dit niet mag en terecht.
In dat geval verbaas ik mij wel weer over de houding van de mountainbikers in het nightride topic op dit forum...
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Wat een vreemd bericht, heeft wel erg veel weg van stemmingmakerij en zelfs pestgedrag jegens mountainbikers. Ik voel mij in ieder geval niet aangesproken en ik denk 99,99% van de andere mountainbikers ook niet. Die enkelingen die wel overlast veroorzaken zullen zich van die boswachters en hun gedragscode sowieso wel niks aantrekken.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

deefdeef schreef:Ik heb ook ooit eens een onderzoek gelezen dat de "klachten" vaak ook voort komen uit het technologische verschil tussen doelgroepen.
Het feit dat wij op een fiets zitten met vaak opvallende kleding aan, roept al weerstand op, zonder dat er nog maar sprake is van enige hinder of directe confrontatie.
Bovenaan pagina 8:
http://www.probos.nl/images/pdf/rapport ... liteit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Wens de boswachter veel succes met handhaven, niet te doen.

De opmerking wegfietsen als je gevraagd wordt te stoppen is het tegenovergestelde van wat hier gesuggereerd wordt, dat is dat mountainbikers uitsluitend netjes zijn.
En dan niet gaan huilen als de boa bij je aan de deur staat om je een prent te geven voor niet voldoen aan stopteken én de bon voor het onrust stoken.

één oplossing voor dit alles: Een jammer in het bos hangen, zodat alle zondagochtend strava helden geen gps bereik hebben. Scheelt behoorlijk denk ik.
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

Tja, je doet het nooit goed.. Ben eens aangesproken dat ik geen bel had en dus wandelaars laat schrikken.. Ok fair.. Toen een bel gekocht, ook niet goed, een bel geeft een te hoge toon waar vogels niet tegen kunnen, zomis er altijd gezeur...
Laten we het eens hebben over honden die los lopen, hier kan ik wel eem boekje over schrijven. Als je de hondenbezitter aanspreekt, krijg je nog een grote mond, met of zonder vloek....
Laten we het eens zijn, wandelaars hebben een hekel aan fietsers - tot ze zelf op een electrofiets gaan zitten - beide werelden gaan nooit samen komen...
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

Volgens mij ligt er nog voldoende werk op het vlak van communicatie mbt de regelgeving voor bijvoorbeeld de NTFU, met als doel wederzijds begrip te creëren. Volgens mij zijn veel bosgebruikers niet op de hoogte van wat wel en niet mag. Ook denk ik dat veel wandelaars niet weten wat de mtb-routebordjes betekenen. Daardoor lopen ze te vaak over de mtb-paden, wat op zich mag natuurlijk.
Larsf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 14:47

Er zal denk ik altijd strijd blijven tussen wandelaars en fietsers, ook met honden eigenaren en niet hond eigenaren, vind persoonlijk door het bos fietsen minder aso dan je hond overal laten schijten, waardoor de mtb'ers zonder spatborden ( zoals ik ) moeten zichzaggen tussen de drollen, en mocht je er perongeluk toch een over het hoofd zien worden de klonten kak je neusgaten in geschoten, maar zeg je daar wat over dan heb je een probleem met de hond eigenaar. Denk ook dat het imago van mtb'ers geschaad wordt door te dikke mannen in een te strak pakje, op een racefiets. Dat zijn de grootste aso's op de weg en aangezien mtb'ers zich voor buitenstaanders hetzelfde kleden roept dat agressie op ( denk ik )
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Over het deel van dikke mannen in strakke pakjes, kan ik het niet eens zijn. Het zijn eerder de slanke afgetrainde strava-koppies die rucksichtloos overal inhalen zonder te bellen die asociaal zijn en zorgen voor de slechte naam.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Zullen we het er maar op houden dat beide groepen rotte appels hebben? :-)

Overigens wel grappig om van iemand die een link naar zijn Strava account in zijn onderschrift heeft een opmerking te lezen over "slanke afgetrainde strava-koppies". :D
Plaats reactie