Mio vs. Garmin

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
svaiy
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 11:26

John83 schreef:Ok bedankt, duidelijke verhalen die mijn gevoel bevestigen. Ik ga voor de Mio 315 HC, de WiFi/Bluetooth functie heeft voor mij weinig meerwaarde. Maar als ik het goed begrijp geeft de mio van een gedownloade tocht (gpx file) gewoon aanwijzingen links/rechts enz.? Volgens een Garmin medewerker op bike motion kon Garmin dit niet, en kon geen enkel apparaat dat??
De MIO kan dit, eventueel ondersteund door piepjes. Had ik in het begin allemaal aan staan omdat het me handig leek, maar staat nu uit. Maar het kan dus.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

O ja, was ik nog vergeten te zeggen.
Ik vind het een groot nadeel als je een website nodig hebt om je tracks te importeren/exporteren.
Draadloos of via usb naar je pc, laptop, tablet of smartphone is enorm in het voordeel als jo op vakantie bent.
De internet verbinding is niet overal zo goed als we thuis gewnd zijn.
Uitert lullig als je op vakantie in het MTB-Mekka staat, maar geen tracks in je gps kan laden omdat de website niet te benaderen is (door welke reden dan ook)
Garmin kan off-line via usb met Basecamp of gewoon de Verkenner of een andere file-manager. (Je hebt Garmin Connect dus niet nodig)
Mio kan dat blijkbaar ook, top.
Teasi weet ik niet, zou ik wel ff onderzoeken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
John83
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 30 augustus 2014, 15:41

Lijkt me inderdaad niet handig als je altijd een website nodig hebt om iets te im- dan wel exporteren.
Gebruikersavatar
svaiy
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 11:26

ThaSingleTrackMastah schreef:O ja, was ik nog vergeten te zeggen.
Ik vind het een groot nadeel als je een website nodig hebt om je tracks te importeren/exporteren.
Draadloos of via usb naar je pc, laptop, tablet of smartphone is enorm in het voordeel als jo op vakantie bent.
De internet verbinding is niet overal zo goed als we thuis gewnd zijn.
Uitert lullig als je op vakantie in het MTB-Mekka staat, maar geen tracks in je gps kan laden omdat de website niet te benaderen is (door welke reden dan ook)
Garmin kan off-line via usb met Basecamp of gewoon de Verkenner of een andere file-manager. (Je hebt Garmin Connect dus niet nodig)
Mio kan dat blijkbaar ook, top.
Teasi weet ik niet, zou ik wel ff onderzoeken.
Teasi kan dit ook, geen internet nodig om GPX er op te krijgen.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

hansdegebruiker schreef: Ik ben al jaren Garmin fan en kan je alleen die ervaringen vertellen.
Het spul werkt heel goed, word met de jaren steeds beter.
Garmin luistert goed naar hun klanten en doet veel aan ontwikkeling en innovatie.
Ze hebben een enorm hoog servicelevel qua garantie.
Ook al loopt tijdens zo'n case, qua communicatie, niet altijd vlekkeloos.
Ze brengen een aanvraag altijd tot een mooi eind.
Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens......hardware garantie handelt Garmin altijd netjes af. Software is een héél ander verhaal. Nieuwe toestellen worden uitgebracht met een vracht bugs en tzt (of helemaal niet) opgelost in updates. Updaten is weliswaar érg eenvoudig via Basecamp en gaat zowat vanzelf. En ze brengen ook wel eens software/functies uit die het karakter van een device veranderen. Vroeger had ik een GPSmap60, en de trackback functie was geniaal! Op een gegeven moment een 62 gekocht, wég Trackback. En duizenden gebruikers hebben bugreports en feature requests gedaan, geen resultaat. Garmin vind dat je gewoon routes moet gebruiken, maar offroad is dat onhandig vanwege de beperking in routepunten en routeerbare kaarten waar elk pad op staat.

Ben zelf ook Garmin freak, al heel wat jaren, maar om nou te zeggen dat ze het perfect voor elkaar hebben gaat me iets te ver. Het zijn perfecte devices, hardware is meer dan goed. Maar qua software is er nog werk aan de winkel. Ook routes maken is heus niet simpel voor beginners, net als kaarten op het toestel zetten. Heus niet lastig, maar vergt toch dat je instructies leest.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Ben ook van plan een navigatie te kopen voor gpx tracks te volgen op de mtb,
Nu kom ik in eerste instantie uit op de garmin etrax 30x met intern kompas.
Maar ben wat huiverig,
(want met de motor heb ik een garmin zumo waar in tig keer mee terug ben geweest.
Nieuwe gekocht, bleek een beschadigde, nieuwe. Beeldscherm zat vast, nieuwe. 2 x de accu kapot, weer een nieuwe. nu permanente stroom draad geeft geen stroom. Ik voel me gewoon een zeur als ik daar weer aan kom met dat ding)
Maar nu lees ik dat mio dus ook interessante modellen heeft. En zoals hier gelezen met een goed volgbare track op het scherm. Dat is toch de kerntaak. Als ik fiets moet ik toch in een oogwenk die route kunnen zien, goed moeten kijken is niet handig op de track.

Wat zou van mio de tegenhanger van de etrax van garmin zijn?
One life, ride it!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Etrex, met een e.
De Etrex is een outdoor toestel, ik geloof niet dat MIO die maakt.
Garmin maakt allerlei gps toestellen, van vliegtuig tot wandelaar.
Je Zumo is een waterdichte Tomtom en ik denk dat je pech hebt gehad.
Wellicht vooral met de handelaar waar je 'm hebt gekocht, klinkt namelijk alsof je telkens 2e hands meuk hebt gekregen.
Ik zou daar dus geen (fiets) gps meer kopen.
Ik gebruik al Garmins vanaf 2003 en heb nog nooit problemen gehad.
Rij nu zelf 3jaar met een Etrex 30, daarvoor 60csx, daarvoor GPS12.
De outdoor toestellen zijn gewoon goed (Edge 810 en 1000 trouwens ook).
Mio toestellen zijn ook goed, maar kaartmateriaal is bij de Garmin toch makkelijker verkrijgbaar en makkelijker zelf te installeren.
Maar wellicht spreekt de interface van Mio je meer aan ?
Over het algemeen kan je stellen:
Outdoor toestellen kunnen het meeste, zijn daardoor ook het lastigste om compleet te doorgronden.
Tomtom-achtige apparaten zijn "voorgebakken", weinig aan in te stellen, maar eenvoudig te bedienen.
De sport en fitness toestellen zitten daar tussen in, qua opties, flexibiliteit en gebruiksgemak.

Je had het over de Etrex 30x.
Da's een outdoor toestel.
Een MIO is een Tomtom met fiets/fitness functies.
Da's een groot verschil, probeer eerst uit te vinden wat je wil doen met de gps.
Alleen fietsen ? toeren of training ?
Of ook wandelen en misschien zelfs motor rijden ?
Drukknopjes of touchscreen ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Ramon 73 schreef:
hansdegebruiker schreef: Ik ben al jaren Garmin fan en kan je alleen die ervaringen vertellen.
Het spul werkt heel goed, word met de jaren steeds beter.
Garmin luistert goed naar hun klanten en doet veel aan ontwikkeling en innovatie.
Ze hebben een enorm hoog servicelevel qua garantie.
Ook al loopt tijdens zo'n case, qua communicatie, niet altijd vlekkeloos.
Ze brengen een aanvraag altijd tot een mooi eind.
Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens......hardware garantie handelt Garmin altijd netjes af. Software is een héél ander verhaal. Nieuwe toestellen worden uitgebracht met een vracht bugs en tzt (of helemaal niet) opgelost in updates. Updaten is weliswaar érg eenvoudig via Basecamp en gaat zowat vanzelf. En ze brengen ook wel eens software/functies uit die het karakter van een device veranderen. Vroeger had ik een GPSmap60, en de trackback functie was geniaal! Op een gegeven moment een 62 gekocht, wég Trackback. En duizenden gebruikers hebben bugreports en feature requests gedaan, geen resultaat. Garmin vind dat je gewoon routes moet gebruiken, maar offroad is dat onhandig vanwege de beperking in routepunten en routeerbare kaarten waar elk pad op staat.

Ben zelf ook Garmin freak, al heel wat jaren, maar om nou te zeggen dat ze het perfect voor elkaar hebben gaat me iets te ver. Het zijn perfecte devices, hardware is meer dan goed. Maar qua software is er nog werk aan de winkel. Ook routes maken is heus niet simpel voor beginners, net als kaarten op het toestel zetten. Heus niet lastig, maar vergt toch dat je instructies leest.
Zei ook niet dat het perfect is.
Vind wel dat ze erg open staan voor wat gebruikers ervan vinden en blijven innoveren.
Ze worden er steeds beter in om goede software te maken.
In het verleden was het inderdaad soms treurig gesteld met sommige software.
Echter, vind ik dat ze die tijd achter zich hebben gelaten en een stuk betrouwbaarder zijn geworden.
Ben niet zo snel merk gebonden, maar bij Garmin heb ik dat wel.
Voel me erg aangetrokken tot hun design en manier van zaken doen.
Is misschien erg persoonlijk, maar voel me gewoon lekker met een Garmin op mijn bike of in de sportschool.
Mijn eerste ervaring was ook niet erg positief op de fiets en een etrex.
Maakte toen een dramatisch uitstapje naar sigma, maar was snel terug bij Garmin en dat voelde als een warme douche, waar ik nog elke dag graag onder sta.
:-q
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

ThaSingleTrackMastah schreef:Etrex, met een e.

Je had het over de Etrex 30x.
Da's een outdoor toestel.
Een MIO is een Tomtom met fiets/fitness functies.
Da's een groot verschil, probeer eerst uit te vinden wat je wil doen met de gps.
Alleen fietsen ? toeren of training ?
Of ook wandelen en misschien zelfs motor rijden ?
Drukknopjes of touchscreen ?
Ik wil graag nieuwe routes rijden. Zo zijn er tal van gpxjes te vinden van routes in de bossen op internet welke ik graag wil gaan rijden. Goed en duidelijk gpxjes kunnen navigeren is mijn hoofddoel. Naar een goed apparaat met een voordelige prijs ben ik op zoek. Extra opties zijn mooi meegenomen
One life, ride it!
Gebruikersavatar
svaiy
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 11:26

Mark-ering schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Etrex, met een e.

Je had het over de Etrex 30x.
Da's een outdoor toestel.
Een MIO is een Tomtom met fiets/fitness functies.
Da's een groot verschil, probeer eerst uit te vinden wat je wil doen met de gps.
Alleen fietsen ? toeren of training ?
Of ook wandelen en misschien zelfs motor rijden ?
Drukknopjes of touchscreen ?
Ik wil graag nieuwe routes rijden. Zo zijn er tal van gpxjes te vinden van routes in de bossen op internet welke ik graag wil gaan rijden. Goed en duidelijk gpxjes kunnen navigeren is mijn hoofddoel. Naar een goed apparaat met een voordelige prijs ben ik op zoek. Extra opties zijn mooi meegenomen
Dan zou ik voor de MIO gaan of de budget vriendelijkere Teasi One 2. Beide apparaten zijn goed in het duidelijk navigeren van GPX routes.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En .gpx tracks ?
Hoe doen MIO eb Teasi dat ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
svaiy
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 11:26

Prima! Op de Teasi kun je ze via een kabeltje uploaden. Op de MIO kun je GPX tracks uploaden naar MIOshare.com, deze synchroniseert met je MIO. Heb je dus geen kabeltje nodig. Mocht je dit niet willen, dan kun je op de MIO als alternatief ook gewoon (ouderwets :)) een kabeltje gebruiken.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Kan die goedkoopste mio cyclo 200 ook gpxjes door de bossen aan waar geen fiets of wandelpaden op de kaart staan aangegeven?
One life, ride it!
Gebruikersavatar
svaiy
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 11:26

Een GPX file werkt met coördinaten, je beweegt eigenlijk van punt tot punt. Als een soort kruimelspoor waar elke meter een kruimel ligt. Het maakt hierdoor niet uit of er fiets of wandelpaden staan aangegeven, je volgt gewoon het kruimelspoor. Mocht je een keer van de GPX track afwijken, dan kan het handig zijn om terug te vallen op de paden op de kaart. Maar het mooie van GPX tracks is dat je op plekken KAN komen waar officieel geen paden zijn :-)
Gebruikersavatar
DKnight
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 7 december 2015, 15:00

Het is essentieel om voor jezelf te bepalen waar je de gps voor wilt inzetten. Er zitten tussen toestellen en merken verschillen qua functies. Kijk ook naar wat beter bevalt, een touchscreen of een scherm met knoppen. Bepaal een budget. Zou zelf voor Garmin kiezen.
Plaats reactie