Mio vs. Garmin

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
John83
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 30 augustus 2014, 15:41

Ik ben me aan het oriënteren voor een leuk navi systeem. Bijna automatisch denk je aan Garmin, echter vandaag op de beurs positief verrast door Mio. Vond het er erg goed uit zien, gebruiksvriendelijk, leuke surprise me functie en duidelijk scherm. Waarom rijdt dan toch 3/4 met een Garmin? Natuurlijk is het merk "groter", misschien meer assortiment ed., maar ik ben toch niet 100% overtuigd om blind voor een Garmin te gaan. Wie heeft wat en waarom?
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Het waarom kan ik niet objectief melden.
Ik ben al jaren Garmin fan en kan je alleen die ervaringen vertellen.
Het spul werkt heel goed, word met de jaren steeds beter.
Garmin luistert goed naar hun klanten en doet veel aan ontwikkeling en innovatie.
Ze hebben een enorm hoog servicelevel qua garantie.
Ook al loopt tijdens zo'n case, qua communicatie, niet altijd vlekkeloos.
Ze brengen een aanvraag altijd tot een mooi eind.
Het zijn werkelijk heerlijke stukjes techniek om je helemaal happy mee te voelen, tijdens het beoefenen van de mooiste sport ter wereld.

Wat ik hoor van medebikers die een mio hebben.
Het werkt ook goed, maar geeft soms wat problemen bij een update.
Nou is Garmin daar ook niet perfect in, dus....
Keuze is persoonlijk misschien.
Mio levert ook gewoon goede aparaten tegen een lagere prijs.
En eerlijk is eerlijk ze worden ook steeds beter dus een steeds grotere concurent van Garmin.
Is alleen maar positief, want dat drukt de prijs van Garmin weer.
:-q
Vanuit dat oogpunt zou ik jouw adviseren om een Mio te gaan halen, want dat is op de lange termijn ook weer goed voor mijn beurs.

Kijk eens naar dit verhaal.
http://youtu.be/A6Hmdo4ODPM" onclick="window.open(this.href);return false;
John83
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 30 augustus 2014, 15:41

Bedankt voor je verhaal, de link werkt echter niet. Of ligt dit aan mij?!
John83
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 30 augustus 2014, 15:41

Nu doet hij het wel. Zal wel aan m'n telefoon liggen.. Duidelijk verhaal, niet in gebruik kunnen zien helaas maar dat heb ik gisteren al gezien. Ik ga denk ik voor Mio, een uit de 300 serie. De WiFi en Bluetooth die de 500 serie heeft is voor mij persoonlijk niet zo belangrijk om er dat extra geld aan uit te geven.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor Garmin is heel veel software gratis beschikbaar, zowel legaal als illegaal.
Voor Mio veeeel minder.
Als je een beetje handig bent kan je met een Garmin dus veel meer, voor minder geld.
Niet iedereen z'n ding natuurlijk, maar als je er lol in hebt doe je jezelf denk ik tekort met een Mio.

Verder alleen Garmin vs. Mio ervaring met navigatie voor in de auto(Tomtom).
Updaten van de Mio was een ramp, zelfs met legaal materiaal, Garmin is appeltje eitje.
Zou zelf niet snel voor ander merk dan Garmin kiezen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
John83
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 30 augustus 2014, 15:41

Ik ga denk ik niet veel kloten met software of wat dan ook. Ik wil gewoon een simpel plug & play systeem.
Gebruikersavatar
Rhazer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 3 juni 2011, 16:00
Mijn mountainbike: Cube Elite HPC pro 29

Ik heb beide gehad.. (Mio cyclo 505 / Garmin Edge touring)

Ik was me aan het oriënteren voor een fijne GPS, eerst had ik de Mio cyclo 505, een heel fijn toestel, lekker makkelijk en gebruikersvriendelijk, en simpel. Alleen waren de kaarten Polen en Tsjechië een must voor mij.
Er staan op de Mio standaard kaarten voor geïnstalleerd en er is geen enkele mogelijkheid deze te verwisselen/veranderen.

Daarom nam ik een Garmin Edge touring, in het begin viel deze mij wat tegen omdat ik eigenlijk verwend was met de kleurtjes, menu, en de lay-out van de Mio, deze was mij precies naar wens qua gebruik. Maar ik heb leren omgaan met de Garmin en als je deze doorhebt is hij net zo makkelijk. De kaarten zijn te wisselen, je kan er een extra geheugenkaart in kwijt. en Garmin is zowat overal mee te koppelen.

Garmin:
+ Goede reputatie
+ Wisselen en uitbreidbaarheid van kaarten
- "surprise me" functie (Rondreis plannen bij Garmin) werkt traag, en bij lange afstanden slecht

Mio:
+ Makkelijker menu
+ Leukere toestelprijzen
- Niet wisselbare kaarten

Zou ik niet van Oost Europa afhankelijk zijn, had ik zeker voor de Mio gekozen, ik heb inmiddels van Mio begrepen dat ze hard met uitwisselbaar kaartmateriaal bezig zijn... Wie weet ga ik wel terug dan..

Maar de Garmin heeft ook alles naar wens. Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes..
Deze ruimte niet beschrijven.
John83
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 30 augustus 2014, 15:41

Bedankt allemaal. Voor mijn gevoel is het een beetje zo: Garmin is de Mercedes onder de navi's, top kwaliteit en alles erop en eraan. Mio is Volkswagen, prima voor elkaar, misschien net zo goed, maar net iets minder uitgebreid en net niet dat premium gevoel, maar daar is de prijs ook naar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij raakt je vergelijking kant nog wal.
Alleen al omdat je juist bij Volkswagen makkelijk met de software kunt prutsen :winkie:

Je geeft aan een plug and play apparaat te willen.
Zowel Garmin als Mio zullen aan die eis kunnen voldoen, uit de doos doen ze het allebei.
Als je nooit meer nadenkt of je kaart wel klopt, of dit of dat niet beter zou kunnen enz, dan is Mio misschien meer jouw ding.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Ik heb ongeveer 3 jaar met een garmin dakota 20 rond gereden, maar na een hoop gezeur met garmin geswitched naar een mio 315. Nu ruim een jaar verder heb ik nog geen spijt. De mio is simpel te bedienen, ook bv een gpx bestand er op zetten, dit gaat eenvoudig met verkenner, copy/paste en je kunt rijden. Dus geen gezeur met een programma wat je eerst moet opstarten. Zelfs mijn vrouw pakt hem nog wel eens mee, die dakota snapte ze helemaal niets van. Ze had ook wel een beetje gelijk, per slot wat moet je met de functie; man over boord.
updaten gaat trouwens automatisch, zowel de kaarten als de software, bovendien bestaat er de mogelijkheid: check for update's. Het enige wat je dan moet doen is hem niet loskoppelen van je pc, de rest gaat van zelf.
Gebruikersavatar
svaiy
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 11:26

Ik heb pas een test gedaan waarbij ik op pad ben gegaan met de Garmin 810, Mio Cyclo 505 HC en Teasi One 2. Voor mij is de belangrijkste functie van een GPS het goed kunnen narijden van een GPX file. De Mio vond ik hierbij het meest duidelijk een eenvoudig in gebruik. Ik heb de Mio uiteindelijk gekocht. De Garmin bevat heel veel leuke features die interessant voor je kunnen zijn, voor mij zijn ze dat niet. De Teasi is ook een leuk apparaat, heb ik een tijdje gehad maar weer verkocht omdat ie nét iets minder "premium" is dan de Mio/Garmin.

Updaten van de Mio is heel eenvoudig. Ook het uploaden van GPX tracks en koppelen aan Strava is erg eenvoudig. Het is inderdaad zo dat het op dit moment niet mogelijk is alternatieve kaarten op je Mio te zetten, iets om rekening mee te houden.
jimbeljerish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:50
Mijn mountainbike: schreeuwt om aandacht

Heb sinds een paar maanden ook een mio 505, nadat ik voor dezelfde vraag stond aangezien mijn bryton op overlijden stond na jaren intensief gebruik.

Voorwaarde was inderdaad dat GPX gemakkelijk moest zijn om na te rijden, en een gemakkelijke koppeling naar strava. Uiteindelijk op de mio terechtgekomen nadat ik veel verhalen had gelezen over problemen met garmin connect, basecamp, het omzetten van gpx naar een geschikt formaat voor garmin, enz.

Met mio op dat gebied geen problemen, in plaats van een mogelijkheid om via een app op je mobiel dit via bluetooth door te sturen naar je gps kan de mio dit rechtstreeks aangezien hij zelf wifi heeft. Wat mij betreft echt ideaal, en toch de meerprijs van de 505 waard. Ik hoef nu alleen op de (overigens nette) mioshare-site een route te plannen of de gpx te uploaden en het apparaat haalt hem automatisch op. De mio zet vervolgens zelf het gpx-bestand om zodat je ook meldingen krijgt bij een afslag, splitsing, rotonde, enz. Omgekeerd ook als ik een route heb gereden, zodra ik thuis ben of in de buurt van een wifipunt stuurt het apparaat de gegevens zelf door naar mioshare en strava.

Ook de surprise me functie is erg leuk, al hebben een aantal touring modellen die functie ook ingebouwd. Qua updates heb ik wel van verschillende kanten begrepen dat er in het verleden nogal wat problemen waren met de mio, wat inmiddels door de vernieuwde software is opgelost. Wat dat aangaat hebben beide toestellen hun aanlooptijd nodig, wellicht is het dus beter om een mio cq garmin te kopen die al een jaar op de markt is zodat de kinderziektes er al uit zijn gehaald.

Kaarten van mio vind ik persoonlijk al erg uitgebreid, alle mountainbikeroutes en wandelpaden staan er in Nederland bijvoorbeeld al op. Heb wat dat betreft nog niet de behoefte gehad om daarmee te rommelen. Maar was ook niet veel gewend van de brytonkaarten die ik gewend was.

Nadeel van de mio vind ik de batterijduur, maar dat wist ik toen ik hem kocht. Hou rekening met zo'n 8 tot maximaal 10 uur met de verlichting en extra sensoren uit. Helaas komen bijvoorbeeld de garmins ook niet veel verder dan dat. Bij langere dagtochten kun je dit opvangen door een batterypack mee te nemen.

Overigens heb ik ook met de garmins gespeeld voordat ik mijn besluit nam, maar de mio paste meer bij wat ik zocht. Mocht je echt een trainingsapparaat zoeken zou ik eerder neigen naar een garmin of een polar v650, maar qua gebruiksgemak en domweg lol in het apparaat ben ik erg blij met de mio.
John83
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 30 augustus 2014, 15:41

Ok bedankt, duidelijke verhalen die mijn gevoel bevestigen. Ik ga voor de Mio 315 HC, de WiFi/Bluetooth functie heeft voor mij weinig meerwaarde. Maar als ik het goed begrijp geeft de mio van een gedownloade tocht (gpx file) gewoon aanwijzingen links/rechts enz.? Volgens een Garmin medewerker op bike motion kon Garmin dit niet, en kon geen enkel apparaat dat??
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

afgelopen zaterdag nog met een van gpsies gedownloade route gereden. hij geeft keurig aan wanneer af te slaan. Direct nadat je een afslag heb genomen geeft hij de afstand aan tot de volgende afslag en telt dan keurig af met een pijl er bij voor li/re of een u-turn. dit kan ook met piepjes, 1 piepje nog 50? mtr tot de afslag, 2 piepjes de afslag is er nu.
Maar dit geluid heb ik meestal uit staan, kan makkelijk zijn op een technische tracks wanneer je niet veel de gelegenheid hebt om op je scherm te kijken.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Welk toestel je ook kiest, denk toch maar na over het wifi/Bluetooth gebeuren want dat wordt de komende jaren alleen nog maar intressanter.

Ik rijd met een Edge810, handig om gewoon met je smartphone te koppelen zodat ritten automatisch uploaden aan het eind van de rit en je kan live weer zien, en live-tracking zodat het thuisfront je kan volgen.
Ook koppel ik m'n Virb (actioncam) aan m'n Edge waar ik 'm mee kan aan en uitzetten of een foto nemen.

Dit zijn natuurlijk allemaal spielereien maar het is wel leuk dat het kan.
En wie weet wat Garmin nog allemaal via wifi/Bt de komende jaren in petto heeft.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Plaats reactie