over de kop door hond

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Betty1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 14:33

die loszittende takken zijn nog erger
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

RonaldH76 schreef: Voor ik het wist lag ik op Mn plaat,weet niet of ik de hond geraakt heb of dat ik te hard remde maar ik ging dus
Flink onderuit.
Bundy schreef:Sorry, maar als ik de topic titel en je eerste (bozige) bericht lees krijg ik een beetje het gevoel dat je paniekerig en onhandig hebt geremd en je fiets en de remkracht niet de baas was. Zeker gezien je schade in de stuuromgeving.
Stel je zelf de vraag of je op je stadsfiets ook over de kop was gegaan met je terugtraprem.
Geen aanval en kudt dat je fiets beschadigd is, maar wees wel reëel. Een hond hoort niet los over straat te lopen, heb je helemaal gelijk in, maar over de kop vliegen na een remactie terwijl je net 100 meter over straat reed geeft ook te denken toch?
Bundy schreef: Lezen is een kunst.
Grappig dat je dit zegt na bovenstaande opmerkingen. :winkie:
TS weet niet of hij de hond heeft geraakt, of te hard geremd heeft. Om dan te stellen dat hij te paniekerig gereageerd heeft, is wel wat kort door de bocht. Je kan 10 km op de fiets hebben gezeten of 10m, maar op het moment dat er iets je voorwiel onderste boven loopt, maakt dat niet uit en is het gevolg hetzelfde.

Snap de reactie van TS; hij heeft schade waar hij niet op zit te wachten, ongeacht hoe de eigenaar van de hond het wil oplossen.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
udo van dongen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: zo 13 juli 2014, 14:02
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Comp 2, YT Decoy Shred
Contacteer:

Nu kun je een hond de schuld geven. En idd, die mag niet los, maar er mag wel meer niet: te hard rijden, door rood fietsen en nog wel meer van dat soort zaken waar we ons allemaal wel schuldig aan maken toch? Althans, ik ben nog steeds geen ubergehoorzame Duitser en dus maak ik me aan dit soort vergrijpen best wel eens schuldig. Of zijn we roomser dan de paus?
Maar als die hond nou een loslopend kind was geweest? Waarschijnlijk was het verhaal dan helemaal andersom verlopen: kwade ouder en dan had jij uit je doppen moeten kijken want oeioeioei we zijn zo geschrokken.... Ik hou niet van al dat geclaim omdat je nou eenmaal het recht aan je zijde meent te hebben. Je vindt het toch ook onrechtvaardig als je 70 euro (of meer) moet betalen wanneer je aangehouden wordt omdat net je achterlichtje van je fiets is kapotgegaan? Zo'n agent doet zijn werk, maar burgers onderling kunnen toch wel verdraagzaam zijn? Tuurlijk, de verzekering betaald, maar dat komt er dus op neer dat iedereen betaald, want die verzekering zorgt er echt wel voor dat de salarissen betaald kunnen worden en dat de aandeelhouders hun winst ontvangen. Ik zou een paar krasjes accepteren want die komen er vroeg of laat toch wel op en zoals eerder gezegd: af en toe onderuit gaan hoort erbij.
Een gek alleen is zo gek nog niet
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Honden zijn mooie beesten.
Een hond als huisdier is belachelijk (persoonlijke mening)
Mensen die een huisdier nemen hebben meer verantwoordelijkheid dan ze realiseren.
Mensen die zich in een bos begeven waar diverse recreanten zich ophouden dienen zich bewust te zijn van de gevaren die om de hoek (of achter een boom) loeren.
Je geliefde viervoeter loslaten gaat meestal goed, maar.....
Hoeveel hou jij van je hond als deze elk moment omver gereden kan worden door een paardenwagen, crossmotor, mountainbker?
Je kunt dan wel denken dat jij en je hond bepaalde rechten hebben, echter in dit dicht bevolkte landje dicteert de realiteit.
Pas je dus aan aan je omgeving als honden bezitter en breng andere recreanten niet in gevaar.
De hond kun je helemaal niks kwalijk nemen, deze snapt onze vreemde wereld helemaal niet.
Zoals ik al enkele keren zelf heb mogen ervaren vallen honden je wel eens aan, omdat ze het verschil niet zien tussen jouw en bv een hert.
Als je dan met 35km/h in zo'n enthousiast dier land en deze piepend naar zijn baasje kruipt (sorry kan er echt niks aan doen en er zaten aardig wat krassen op mijn mtb) dan kun je niet echt boos worden.
Ik tenminste niet en heb de arme rottweiler proberen te troosten en gerust te stellen.
Het geschrokken baasje heb ik ook niet uitgefoeterd want leven en laten leven.
Mijn brilglas in het zand opgezocht, dirt eraf geklopt, stuur recht gezet en weer verder met het mtb-leven.
Natuurlijk wel even mijn verhaal gedaan hier op het forum in het topic van de trail, want tja de adrenaline moet even wegvloeien via het www
:lol:
Nogmaaals ik vind honden fantastische lieve beesten, alleen zal er nooit 1 nemen als huisdier.
Ik pas mij rijstijl altijd aan als er 1 mee begint te rennen.
Echter soms zijn er situaties waarop ik en andere mtb-ers echt niet meer op kunnen reageren omdat honden nu eenmaal heel snel zijn en de eigenaren niet.
Dan een beetje het hondje lopen verdedigen en een verhaal hier in twijfel gaan trekken?
Je was er niet bij en de man die het verhaal beschrijft wel.
Trek zijn verhaal dan ook niet in twijfel aub.
Vergelijk aub honden ook niet met mensen, want dat gaat echt te ver.
Heb nog geen loslopende baby's op mtb routes gespot, dus tot die tijd....
Gebruikersavatar
udo van dongen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: zo 13 juli 2014, 14:02
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Comp 2, YT Decoy Shred
Contacteer:

Volgens mij stak de desbetreffende hond onverwacht over op een straat en niet op een MTBparcours, en ja, dat heb ik wel eens kinderen zien doen (geen baby's dus...), dus IMO geen vergelijking die te ver gaat want er zijn vele zaken waar je van kunt schrikken. Alleen in dit geval was de hondeneigenaar in overtreding en dan wordt dat meteen aangegrepen om te kunnen claimen.
Ik trek overigens helemaal geen verhaal in twijfel, maar ik houd niet van dat geclaim en dat veel mensen altijd maar proberen de schuld bij een ander te leggen. En natuurlijk schrik je je rot en wil je ergens je hart luchten, prima mag. Maar als je dat op een forum doet kun je ook en antwoord verwachten dat tegen jouw mening in gaat.
Waarschijnlijk zal de TS wanneer hij zijn geld van de verzekering gekregen heeft ook echt wel al zijn beschadigde onderdelen vervangen. Maar hoeveel mensen zouden overwegen om die centen toch maar lekker te houden en bij nader inzien toch maar wel met die krasjes verder te rijden? Het is je volste recht, maar dat wil niet zeggen dat ik ervan houd (mag toch?).
Inderdaad, in een dichtbevolkt land dicteert de realiteit en heb je regels. En regels gaan boven gezond verstand, maar gelukkig mag ik dat laatste feit nog wel betreuren en het jammer vinden dat sommige van de meest absurde regels kennelijk nodig zijn. Ik kijk liever de naar de achterliggende reden van die regels, beoordeel ze, en besluit of ik me eraan houd of dat ik ze in sommige gevallen overtreed: een aanvaardbaar risico. En ja, dat kan vervelende gevolgen hebben als je een ijverige diender tegen het lijf loopt.
Maar als ik met mijn twee hondjes wandel dan doe ik er uiteraard alles aan om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren, da's nl. voor niemand leuk en dat kan ik zonder alle regels ook wel verzinnen. Gelukkig zijn die van mij van een ras dat amper van mijn voet wijkt en doorgaans door de meeste mensen leuk wordt gevonden. Maar als ik een b.v. windhond, een vechthond of een jachthond had gehad, dan had ik ook moet accepteren dat ie zelden tot nooit los kan.
Overigens, Hans, zoals jij jouw aanrijding met die rottweiler beschrijft: petje af dat je zo begripvol hebt gereageerd, ik denk dat menigeen dat heel anders had gereageerd.
Een gek alleen is zo gek nog niet
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Hier een echte MTB dog.
https://www.youtube.com/watch?v=EJPQxa767tU" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Voor mijn hond heb ik ook een dergelijk harnas. :-D Alleen snuffelt hij liever rond dan mee te rennen dus mij zie je niet met h'm op een MTB route.

Hans, ik houd ook van mijn kinderen. Moet ik die zo in het bos meenemen? :tong

Afbeelding
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Bergbike schreef:Voor mijn hond heb ik ook een dergelijk harnas. :-D Alleen snuffelt hij liever rond dan mee te rennen dus mij zie je niet met h'm op een MTB route.

Hans, ik houd ook van mijn kinderen. Moet ik die zo in het bos meenemen? :tong

Afbeelding
Zal je zeggen dat ik dus wel zo`n tuigje heb liggen voor onze jongen. :oops:
Hij is nu op de leeftijd dat ie begint te lopen en nog geen enkel gevaar kent. Maar wel zo eigenwijs dat ie niet altijd in zijn wagentje of bij papa op de arm wil blijven zitten. Touwtje aan het tuigje en aan papa zijn broekriem vast en ik heb een zorg minder.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Beetje off topic: Ik liep vroeger ook zo rond als wij een dagje efteling oid deden met het gezin.

Bij de eerste gelegenheid die ik had was ik pleite en itt de meeste kinderen redde ik mij prima alleen. Ik schooide wel wat te drinken of te eten bij elkaar.
Sterker nog, als mijn ouders instructies gaven om ergens te verzamelen als zij mij kwijt waren, mijdde ik de hele dag die plek juist, dan was de lol over.

Moraal van mijn verhaal. Als ik als kind aan de lijn moest, moeten mi. honden dat buiten losloopgebieden absoluut.
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Bowiex schreef:Beetje off topic: Ik liep vroeger ook zo rond als wij een dagje efteling oid deden met het gezin.
Ikke ook :winkie:
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Laten we zeggen, het hangt van het kind of de hond af. Dan vervalt dit zijpaadje niet in een hevige off topic discussie. :winkie:
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Jij begon...... :winkie:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

hansdegebruiker schreef:Heb nog geen loslopende baby's op mtb routes gespot, dus tot die tijd....
Als ik het forum af en toe lees zitten er zelfs baby's op een MTB.... :wink:
hansdegebruiker schreef:Pas je dus aan aan je omgeving als honden bezitter en breng andere recreanten niet in gevaar.
Helemaal mee eens, maar geldt dat ook niet voor MTB'ers? Wij komen ook vaak loslopende honden tegen waar ze aangelijnd horen te zijn. We gaan dan even stapvoets rijden of stoppen even. Hond een aai over de kop en weer vrienden gemaakt :-q
udo van dongen schreef:Alleen in dit geval was de hondeneigenaar in overtreding en dan wordt dat meteen aangegrepen om te kunnen claimen..
Dus als mijn zoon per ongeluk met voetballen op straat een deuk in je auto schopt, ga je dat niet op mij verhalen, en neem je de schade zelf?? Dapper...

Verhaal lijkt me simpel: de hondeneigenaar is aansprakelijk, zijn verzekering gaat vergoeden. Alleen is de vraag straks: is de vergoeding welke de verzekeraar biedt voldoende om de gedupeerde schadeloos te stellen.

Ben benieuwd hoe het uiteindelijk afgelopen is.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Vervelen jullie je ofzo? Wat een onzin. Als baas van twee honden, de bekende Snuf en Snuitje, denk ik dat het heel eenvoudig is. Elke hond moet binnen de bebouwde kom aan de lijn. En daarbuiten mag hij los op plekken waar het is toegestaan.
Voor de wet is de hond een ding (zaak) en is de eigenaar verantwoordelijk. Daarvoor ben je WA verzekerd.

Je kunt er wel van alles bijhalen, zoals kinderen (voor de wet een mens/persoon) of een overtreding (strafrecht), maar dan klopt er iets niet in je argumentatie.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

bert l. schreef:Vervelen jullie je ofzo? Wat een onzin. Als baas van twee honden, de bekende Snuf en Snuitje, denk ik dat het heel eenvoudig is. Elke hond moet binnen de bebouwde kom aan de lijn. En daarbuiten mag hij los op plekken waar het is toegestaan.
Voor de wet is de hond een ding (zaak) en is de eigenaar verantwoordelijk. Daarvoor ben je WA verzekerd.

Je kunt er wel van alles bijhalen, zoals kinderen (voor de wet een mens/persoon) of een overtreding (strafrecht), maar dan klopt er iets niet in je argumentatie.
Moet alles serieus en met grote stappen-snel-klaar afgehandeld zijn? Nee, toch. Zeker niet op zoiets als een hobby forum. :)
“Old, not obsolete”
Plaats reactie