Wat voor fiets voor 9 jarige

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
CubeReaction13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 8 februari 2014, 13:56
Mijn mountainbike: Cube Reaction 2013 omgebouwd naar 27,5"
Contacteer:

Hallo,

Mijn zoon van 9 doet aan fietscross en hier ben ik wel aardig in thuis.
Hij rijdt hierbij met crancks van 160mm

Nu vindt hij ATBen ook erg leuk om te doen, maar zijn fiets lijkt wel een tank.
Ik ben dus op zoek naar een goede lichte kinder atb, maar kan er eigenlijk geen
vinden.

Kleine maten zijn er wel (rond de 45-47cm) maar deze hebben allemaal lange cranks.

Wie weet wat voor fietsen/cranks een goede keus zouden zijn voor mijn zoon?
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Er wordt wel eens gezegd dat ze later baat hebben van het feit dat ze op zware fietsen beginnen.

Zou hij meer plezier beleven met een fiets die 1/2/3 kilo lichter is? Want dat is het enige wat belangrijk is voor een 9 jarige. Plezier.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Scott Scale junior, 26", bijvoorbeeld: heeft aanpaste kortere cranks, lichte verzetten, goede vork afgestemd op een licht kindergewicht, etc. Rijdt mijn net 10 jarige op. Relatief licht. Gaat als de bliksem. En zo zijn er meer merken die hebben nagedacht over hun kinderfietsen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

CubeReaction13 schreef:Mijn zoon van 9 ......
Kleine maten zijn er wel (rond de 45-47cm) ........
Deze snap ik nog niet helemaal. Bij iemand van 9 jaar oud denk ik (afhankelijk van de lengte) aan bv een 15" (38cm) frame.

Qua gewicht is er vaak gemakkelijk veel te winnen met een ander setje banden.
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

cube 240? best degelijke dingen...
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Kijk eens naar specialized pitch comp , m'n zoon van bijna 10 rijd er sinds de zomer op en gaat m steeds beter beheersen dacht maatje S
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Dreezz schreef:cube 240? best degelijke dingen...
Ik zou dan de 260 aanbevelen. In een klein framemaatje.

Mijn zoon van 9 rijd een merida matss 5.5
Met een wat kortere stem.en 170mm cranck
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Vaste vork i.p.v. geveerde vork, buitenblad van triple af, kortere crank: zo heb ik het destijds aangepakt:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ke+dochter" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

gertjant schreef:Vaste vork i.p.v. geveerde vork, buitenblad van triple af, kortere crank: zo heb ik het destijds aangepakt:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ke+dochter" onclick="window.open(this.href);return false;
+1, de vorken in kinderfietsen zijn vaak pogosticks van meer dan 2kg. Een vaste vork geeft veel meer plezier (= minder gewicht). Gewicht is wel degelijk belangrijk. Een lichte fiets maakt ze wat sneller en is vaak wat wendbaarder, waardoor ze er meer lol in krijgen.
Wat kinderen verder fijn vinden: triggers ipv draaishifters. Draaishifters gaan vaak wat zwaarder. En goede remmen natuurlijk, dat geeft zelfvertrouwen.

En bovenal: koop hem niet "op de groei". Een te grote fiets geeft juist geen vertrouwen, en zal de lol er misschien af gaan. Vaak kun je de fiets weer voor bijna dezelfde prijs verkopen als dat je hem aangeschaft hebt.

Mijn ervaring: ik heb een dochter, begonnen rond haar 8e en inmiddels 14 jaar, en geef al weer een hele tijd training aan kinderen tussen de 8 en 12 jaar.

Heel mooie optie: http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/you ... n-/core-26" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook in 24" te koop.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
CubeReaction13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 8 februari 2014, 13:56
Mijn mountainbike: Cube Reaction 2013 omgebouwd naar 27,5"
Contacteer:

Bedankt voor jullie tips allemaal, we zullen in het voorjaar wel even zien wat we doen.
BartB
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 22:56
Mijn mountainbike: Ritchey Ultra Team

Mijn zoon van 9 rijd nu op een 26” cannondale f5 maatje S met een menja vork met 2,5 bar erin.
Goedkope handgebouwde wieltjes erin, remt met mt2’s en schakelt met X0 (1x9). Verder een 170 of 175 crank met flats. In totaal 2,5kg lichter dan zijn cube 240! Maar belangrijker : hij heeft nu meer plezier in het fietsen.
http://www.wielenstudio.nl handgebouwde wielen, onderhoud en onderdelen
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Alles valt of staat bij het beschikbare budget.

Van de confectie fietsen kan ik zeker de Cube 260 aanraden. Maar kijk ook eens rond op de 2e hands markt. Frampjes in 14" zijn best moeilijk te vinden maar overige onderdelen zoals 26" wielen kun je vaak voor een prikkie overnemen. Zo rijd mijn kleine man met een 2ehands 14" Lynskey 260 met NoTubes Olympic wielen en 165mm xt cranks. Onderdelen schuif ik straks weer door naar een groter frame en voor dat frame vind ik vast wel weer een liefhebber. Zo kan ik de kosten (relatief) laag houden.

Ik heb nu af en toe moeite om hem bij te houden. Lichte wielen maken een wereld van verschil voor die kleine beentjes bergop.
Plaats reactie