winterschoenen voor flats!

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

Na gezocht te hebben op google en op dit forum vind ik hier alleen maar topics over winterschoenen voor klik pedalen. Op google vond ik wel wat discussies voor winterschoenen voor flats, maar dat bleef bij wat discussie. Daar was wel de conclusie dat er niet echt een antwoord op de vraag is, er is geen five ten gore-tex schoen speciaal voor de fiets. Ik lees als alternatief dat mensen bijvoorbeeld een five ten hiking schoen met gore tex gebruiken op hun flat padels.

Ik wil hier de vraag stellen aan de mensen met ervaring met flat padels en winters, welke schoenen zijn er geschikt? Natuurlijk kan je met een gore tex bergschoen gaat fietsen op je flats, maar ik hoop dat er een wat meer fiets georiënteerde schoen is die ook waterdicht (gore-tex) is. Dit omdat je door het profiel van de bergschoen minder grip hebt als met een andere fietsschoen van bijvoorbeeld five ten, die hebben van die lekkere zolen met goede grip! Een ander merk als five ten mag ook, als het maar een prima zool voor flats heeft en waterdicht is.

Ik ben sinds deze zomer over van SPD naar flats (nukeproof neutrons). Dus vandaar deze zoektocht voor de winter. Er zijn vast mensen die eerder met dit bijltje hebben gehakt :) Ik ben een echte winter mtb'er, ik word vrolijk van diepe plassen, dikke modder en sneeuw!
Ps: overschoenen ga ik niet doen, gaat zo snel kapot op deze pedalen, is niet duurzaam.
Dé wintertip: blijven trappen!
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Shimano am41 of de nieuwe am7?
5.10 drogen over het algemeen niet echt snel.
Anders sealskinz sokken?
Ride a bike!
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

RaMoNNeKe schreef:5.10 drogen over het algemeen niet echt snel.
Anders sealskinz sokken?
+1 Ik gebruik 5.10 met Sealskinz sokken, aanrader die sokken ! ...als het echt te erg wordt dan gaan de flats eraf en rij ik met mijn vertrouwde Time Atacs met Northwave Artic Celsius.
Het drogen van de 5.10 versnel je door er kranten in te stoppen... maar eenmaal doorweekt zijn ze een dag later niet echt droog ! Mijn ervaring.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ook al is een Gore-tex schoen an sich waterdicht, er loopt ook water van bovenaf in... of heb je iets om dat te voorkomen? Ik rij de hele winter door met m'n FT's, behalve als ik echt flinke troep verwacht. Dan trek ik een paar oude Gore-tex Meindl lage wandelschoenen aan. Goed genoeg qua grip en m'n fietsschoenen blijven schoon :)

In waterdichte sokken geloof ik niet, die geven geheid meer zweet dan gewone sokken. Een waterdichte laag hoort imo aan de buitenkant te zitten (geldt ook voor winddichte lagen, daarom voor mij geen ondershirts met windstopper).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

kermit schreef:In waterdichte sokken geloof ik niet, die geven geheid meer zweet dan gewone sokken. Een waterdichte laag hoort imo aan de buitenkant te zitten (geldt ook voor winddichte lagen, daarom voor mij geen ondershirts met windstopper).
Dat dacht ik ook...maar bij de Sealskinz heb ik dit nog niet ondervonden, en gebruik ze al lang... dus het werkt (voor mij) !
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heb zelf ook de Sealskinz maar ze zitten wel een beetje flubberig rond de enkel ondanks de goede maat.
Maar verder zijn ze wel goed waterdicht :)
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Isolatie is wat je wilt voor een winterschoen. Nat word het toch, zij het water of zweet. Kou wil je voorkomen.
Op flats kun je inderdaad een berg/wandelschoen proberen, maar de grip zal bij lange na niet zo zijn als een 5.10 en consorten.
Het beste is nog steeds een Northwave Celsius (Artic), Sidi Diablo, Shimano MW-81(?), etc. Maar die zijn clipless.
Een paar goede wollen sokken erbij en je bent voorbereid op een winter die we de afgelopen jaren niet gezien hebben, dus de reserve is comfort.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Francois schreef:
kermit schreef:In waterdichte sokken geloof ik niet, die geven geheid meer zweet dan gewone sokken. Een waterdichte laag hoort imo aan de buitenkant te zitten (geldt ook voor winddichte lagen, daarom voor mij geen ondershirts met windstopper).
Dat dacht ik ook...maar bij de Sealskinz heb ik dit nog niet ondervonden, en gebruik ze al lang... dus het werkt (voor mij) !
Ik heb Sealskinz sokken en Gore-tex schoenen.
Mijn ervaring is dat de Sealskinz sokken minder zweterig zijn (icm met zomerschoenen).
Ook belangrijk, de combi zomerschoenen / Sealskinz droogt zeker sneller dan GTX schoenen.
En zoals hierboven al ergens gezegd, het wordt nat, er komt toch water in.
Meestal via de bovenkant, het spat tegen je schenen en loopt zo je schoenen in.
Puntje van aandacht, omdat het in dit topic om winterse omstandigheden gaat, kies je waarschijnlijk de dikkere variant vd Sealskinz, en die moeten wél in je zomerschoenen passen, als het te strak zit krijg je zeker koude voeten.
Ik gebruik de Sealskinz meestal in voor- en najaar, bij vorst toch de GTX schoenen.
Tijdje terug er achter gekomen dat ik in de Shimano Spd Mt91 schoenen warmere voeten houdt dan in de Shimano MW02 winterschoenen (die eigenlijk alleen waterdicht zijn, maar niet bijzonder geisoleerd).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

Interessant, jullie reacties. Ik was aanvankelijk van plan om een gore-tex wandelschoen te gaan kopen voor de winter, maar twijfel ook nog om de fiveten impact VXi te kopen en dan voor de enkele ernstige natte en koude omstandigheden toch overschoenen eroverheen te doen (met acceptatie van slijtage van de overschoen).

Ik twijfel dus om deze gore-tex wandelschoen aan te schaffen: Salomon x-ultra mid 2 gtx
Of, deze five ten's te kopen die aardig tegen wat water en kou schijnen te kunnen volgens reviews: five ten impact vxi

Wat is wijsheid? Het liefst koop ik de five ten's omdat ik dan super grip heb en deze ook het jaar door kan gebruiken (wel wat warm op echt een hete dag), maar de salomon's zijn wel echt zeker weten waterdicht en warm, daarmee ga je voor safe in de winter. Ik twijfel... :-{ :-D helaas heb ik geen portemonnee voor allebei de schoenen.

Goede tip van de sealskinz sokken in zomerschoenen (die gebruik ik nu, oude adidas sneakers) voor het voor- en najaar, bedankt! Nu nog mijn winter dilemma oplossen :D
Dé wintertip: blijven trappen!
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

@TSTM, ik heb het hier over flats, niet over spd's die jij in je post aanhaalt. Belangrijk verschil voor mij daarmee is: als je spd hebt, heb je geen 'grip dilemma': ga je voor een gore-tex wandelschoen met minder grip, of voor de five ten's met goede grip maar minder warm/waterdicht.. Dat dilemma is er met spd natuurlijk niet :D
Dé wintertip: blijven trappen!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Francois schreef:
kermit schreef:In waterdichte sokken geloof ik niet, die geven geheid meer zweet dan gewone sokken. Een waterdichte laag hoort imo aan de buitenkant te zitten (geldt ook voor winddichte lagen, daarom voor mij geen ondershirts met windstopper).
Dat dacht ik ook...maar bij de Sealskinz heb ik dit nog niet ondervonden, en gebruik ze al lang... dus het werkt (voor mij) !
+1 Met die kletsnatte schoenen vriezen je tenen er toch af? Ik bedoel leuk waterdichte sokken maar als je schoen een hoopje koud water wordt kun je net zo goed met normale sokken rijden. Maar het klinkt misschien raar maar zijn surf/ zeil schoenen/ laarzen niet hiervoor geschikt? Ik heb geen idee hoe stug de zool is. Grip zal niet het probleem zijn.

https://www.polysailservice.com/product/zeilschoen-260/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.tribord.nl/zeillaarzen-voor- ... id_8172611" onclick="window.open(this.href);return false;
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Goede suggestie, echter zeil/surf ik al heel wat jaren (ook in winter) maar dit soort schoenen werkt wel goed met nattigheid en kou maar de zool is echt niet geschikt voor flats. Veel te zacht en dun, ik gok dat je voetzolen vol staan met pins in no time :-D
En dan nog als het echt koud is, dragen de meeste (in de winter) een wollen/merino sok met daarover heen een waterdichte sok en dan de zeil schoen.

Ik ben bang dat dit niet echter gaat werken.

Ik zit de zelfde vraag, rij nu met flats (5.10 contact) voorheen altijd met SPD gereden. In de winter reed ik met gore-tex Northwave artics wat altijd goed werkte qua kou en nattigheid. ik heb het gevoel dat de sealskinz sokken het opspattende wel zullen tegenhouden maar het waterlangs je benen loopt waarschijnlijk de sok in.
Ik denk dat voor de echte winter en nattigheid mijn SPD er weer op gaan en met de artics ga rijden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

sanderm schreef:@TSTM, ik heb het hier over flats, niet over spd's die jij in je post aanhaalt. Belangrijk verschil voor mij daarmee is: als je spd hebt, heb je geen 'grip dilemma': ga je voor een gore-tex wandelschoen met minder grip, of voor de five ten's met goede grip maar minder warm/waterdicht.. Dat dilemma is er met spd natuurlijk niet :D
Je mist het punt. Het gaat om het warm houden / waterdicht zijn bij verschillende oplossingen.
Ik bedoel niet dat jij SPD schoenen moet kopen/gaan gebruiken. :bier:

Wat je kunt doen is GTX wandelschoeen kopen met een echte zool. (dus niet die Salomons, die zijn te soft)
Halfhoge GTX wandelschoen met een echte rubber (Vibram) zool, en dan de veters niet tot bovenaan strikken.
Nadeel is dan weer dat die zolen nogal grof zijn, moet maar net lekker passen op je flats.
fiets mee bij het passen ? :winkie:
Andere optie is dan (five-ten) zomerschoenen met de isolatie/waterdichte laag aan de binnenkant in de vorm van Sealskinz.
(Die Shimano Mt91's kan je trouwens best met flats gebruiken, er zit standaard op de plek van het spd plaatje een rubber plaatje in de zool geschroefd)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
marcof
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 22 februari 2015, 17:47
Mijn mountainbike: Wilier 503PLUS 29+

Ik doe gewoon overschoenen over mijn 5-10s in de winter. Ja, die zijn "officieel" voor SPD schoenen, who cares, past prima en sluit mooi af bovenaan.
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

Real Epic '89 schreef:+1 Met die kletsnatte schoenen vriezen je tenen er toch af? Ik bedoel leuk waterdichte sokken maar als je schoen een hoopje koud water wordt kun je net zo goed met normale sokken rijden. Maar het klinkt misschien raar maar zijn surf/ zeil schoenen/ laarzen niet hiervoor geschikt? Ik heb geen idee hoe stug de zool is. Grip zal niet het probleem zijn.

https://www.polysailservice.com/product/zeilschoen-260/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.tribord.nl/zeillaarzen-voor- ... id_8172611" onclick="window.open(this.href);return false;
Die gedachte deel ik met je, als je schoenen doorweekt zijn, dan kunnen je sokken wel waterdicht zijn, maar dan lijkt het mij ook logisch dat je natte schoenen voor enorme kou gaan zorgen voor je droge voeten..!
Surf/zeil schoenen werkt niet zoals al eerder gezegd, ik heb zelf veel gesurft, die schoenen zijn niet voor flats geschikt ;)
ThaSingleTrackMastah schreef:
sanderm schreef:@TSTM, ik heb het hier over flats, niet over spd's die jij in je post aanhaalt. Belangrijk verschil voor mij daarmee is: als je spd hebt, heb je geen 'grip dilemma': ga je voor een gore-tex wandelschoen met minder grip, of voor de five ten's met goede grip maar minder warm/waterdicht.. Dat dilemma is er met spd natuurlijk niet :D
Je mist het punt. Het gaat om het warm houden / waterdicht zijn bij verschillende oplossingen.
Ik bedoel niet dat jij SPD schoenen moet kopen/gaan gebruiken. :bier:

Wat je kunt doen is GTX wandelschoeen kopen met een echte zool. (dus niet die Salomons, die zijn te soft)
Halfhoge GTX wandelschoen met een echte rubber (Vibram) zool, en dan de veters niet tot bovenaan strikken.
Nadeel is dan weer dat die zolen nogal grof zijn, moet maar net lekker passen op je flats.
fiets mee bij het passen ? :winkie:
Andere optie is dan (five-ten) zomerschoenen met de isolatie/waterdichte laag aan de binnenkant in de vorm van Sealskinz.
(Die Shimano Mt91's kan je trouwens best met flats gebruiken, er zit standaard op de plek van het spd plaatje een rubber plaatje in de zool geschroefd)
Ik snap je ;)
Wat is dat GTX?
Dus de zool is belangrijk begrijp ik, een vibram zool, zal erop letten :-q is dit dan een soort schoen wat jij bedoelt? lowa renegade mid gtx

De optie five ten+sealskinz vind ik een oplossing voor het natte voor- en najaar wanneer het nog niet rond het vriespunt is. Als het rond het vriespunt is wil ik die waterdichte laag van de sealskinz aan de buitenkant van mijn schoenen, of door een gore-tex wandelschoen, of door five ten+overschoenen wanneer nodig.
Ben benieuwd naar je reactie op de lowa schoenen uit de link, of dit dan een geschikte schoen zou zijn.

Bedankt voor de reacties, dit levert een interessant topic op :-D
Dé wintertip: blijven trappen!
Plaats reactie