Houffalize.

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
F-Falcon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 26 november 2013, 22:37
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp carbon 29
Contacteer:

Wij gaan komend weekend route 6 rijden, toch na alle verhalen heb ik er hoop op dat het een leuke uitdagende route gaat zijn.
Erna pakken we nog een route, welke zien we daar wel weer.
Weer ziet er goed uit, ben alleen benieuwd hoe baggerig het is.
Twee weken geleden route 1 / 3 gereden in La rouche, maar die was ook nog her en der redelijk nat.
If you never crash, you're not trying hard enough!
jervanheg
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 19 augustus 2007, 19:54

Bagger? Op dit moment? Het heeft maar 1mm geregend in de laatste 3 weken, de natuur is kurkdroog en men waarschuwt voor brandgevaar op de venen. Zelfs Kayak op de Ourthe is niet meer mogelijk door de droogte.
F-Falcon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 26 november 2013, 22:37
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp carbon 29
Contacteer:

Kijk... Dat zijn de betere berichten!
Hoorde via via dat er 20mm afgelopen week zou zijn gevallen, vandaar.
Thanks!
If you never crash, you're not trying hard enough!
F-Falcon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 26 november 2013, 22:37
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp carbon 29
Contacteer:

Gisteren Houffalize route 6 gereden en dat is best bevallen!
Bij aankomst zagen wij een andere MTB-er, bleek een in de buurt wonende Nederlander te zijn.
Hij zou ons wel op sleeptouw nemen.
Echter na een km of 6 brak zijn derailleur en was het game over voor hem.
Wij zijn verder gereden en we hebben genoten, wat een schitterend gebied is dit zeg.
Combinatie klimmen, dalen, wortelpaden, gravelpaden enz enz is leuk en afwisselend.
Uitdagend / technisch? dat vond ik erg meevallen, mag wel wat extremer :-)
Het was her en der toch nog wat nattig op bepaalde plekken maar dat was te verwaarlozen.
Volgende keer pakken wij de zwarte route, kijken of die wat technischer is..
If you never crash, you're not trying hard enough!
Gebruikersavatar
Japanese Power
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 20 maart 2014, 22:50
Mijn mountainbike: Cube LTD 29 Green-Blue 2014

Zit momenteel in Engreux. 10 KM vanaf Houffa. Afgelopen week 4 combinaties van route 2-3-4-6 gereden.

Ook een groot stuk via de trialpaden rond de Ourthe gedaan. Na 4,5 KM omgekeerd. Niet meer te doen. Nat en glad. Niet te fietsen rond de Ourthe. Na een koprol waarbij ik met fiets en al de helling af gleed had ik het daar wel gezien. Komende week komen vrienden van ons met 2 kids van 9 en 11 en dan gaan we met 4 kinderen van deze leeftijd de omgeving van Houffa onveilig te maken.

Staat van de routes is momenteel behoorlijk nat vanwege de vele regen die een aantal nachten achtereen is gevallen. Gisteren route 3 gereden, compleet nat geregend. In Houffa complete afzettingen vanwege de Eneco Tour dje daar in de stromende regen aankwamen. Maar goed: modderpaden en veel plassen maken het ook weer leuk!
Laatst gewijzigd door Japanese Power op zo 16 augustus 2015, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Guxer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: za 27 oktober 2007, 20:36
Mijn mountainbike: 2021 Epic expert

het heeft sinds vrijdag daar wel wat geregend en zijn veel paden spekglad, vanaf woensdag geven ze weer beter weer.
jammer van gisteren de finish van eneco tour, zo een regen.... stond gelukkig droog onder het afdak bij het grote scherm :D
2021 specialized epic expert carbon 29
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Gisteren route 4 van Houffalize gereden. We zaten eigenlijk in Saint-Hubert maar na twee ritten gereden te hebben waren we er wel klaar mee daar, het had weinig met mountainbiken te maken. Dus toen wat informatie gezocht op mtbroutes.be over Houffalize. Mijn voorkeur ging uit naar route 6, maar we zochten een route die wel MTB waardig was maar ook weer niet te extreem. uiteindelijk dus gekozen voor route 4 en dit bleek de juiste keuze te zijn.

De route was vooral op het begin en al helemaal op het einde gaaf. In het middelste gedeelte wat meer brede paden maar al met al toch een zeer leuke route. We hebben de route gefilmd met een gopro en gebruik gemaakt van 3 camera punten. Voor de liefhebbers hier de beelden:

https://www.youtube.com/watch?v=aU_muYah0AM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Japanese Power
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 20 maart 2014, 22:50
Mijn mountainbike: Cube LTD 29 Green-Blue 2014

Afgelopen 2 weken in Engreux op vakantie geweest, 2 van de 6 routes komen door dit dorp wat 10KM vanuit Houffalize ligt. Hebben route 1-2-3-4-5-6 gereden. Heel afwisselend en goed te doen. Maar nu we alle routes hebben gereden heb ik het ook wel weer gezien.
MaartenF
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 3 november 2013, 22:11
Mijn mountainbike: Trek Supercaliber 9.8 2021 (XX1/AXS/Duke)

Ben benieuwd hoe het er aanstaande vrijdag bij ligt. Vooral morgen wordt er veel regen verwacht...
Gebruikersavatar
Japanese Power
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 20 maart 2014, 22:50
Mijn mountainbike: Cube LTD 29 Green-Blue 2014

Koenuhhh schreef:Gisteren route 4 van Houffalize gereden. De route was vooral op het begin en al helemaal op het einde gaaf. In het middelste gedeelte wat meer brede paden maar al met al toch een zeer leuke route.
Leuk, wij hebben de 20e ook route 4 gereden, zijn om 09:45 gestart...
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Japanese Power schreef:
Koenuhhh schreef:Gisteren route 4 van Houffalize gereden. De route was vooral op het begin en al helemaal op het einde gaaf. In het middelste gedeelte wat meer brede paden maar al met al toch een zeer leuke route.
Leuk, wij hebben de 20e ook route 4 gereden, zijn om 09:45 gestart...
Thanks! Wij waren pas om half 12 gestart in Houffalize. :wink:
Gebruikersavatar
reynouts
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 15:22
Mijn mountainbike: Focus Raven 27r 5.0 2014

Tof filmpje van Koenuhhh!

Over een week gaan wij ook biken in Houffalize!

Hoe verhoud de moeilijkheid van de routes (bijvoorbeeld route 4 en 6) zich met de Nijmeegse (groen/traumapad/rood/..) routes? Dan heb ik een beetje een vergelijkingsbeeld en weet ik welke we het beste kunnen pakken.
Gebruikersavatar
Japanese Power
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 20 maart 2014, 22:50
Mijn mountainbike: Cube LTD 29 Green-Blue 2014

Route 4 is prima te doen, niets moeilijks aan. Route 6 is echt een zwarte: steil, zwaar en pittig.
fmb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 186
Lid geworden op: za 2 mei 2009, 17:49
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc (2011)
Contacteer:

Afgelopen weekend in Houffalize geweest. We verbleven in Bonne Rue (in Les Etables), met een flinke klim (+- 100 hm en erg technisch) te bereiken dus kwamen altijd buiten adem weer terug ;-)

Het was prima weer, tenzij je heel graag in de regen rijdt, maar wij hebben graag een zonnetje. Af en toe was er nog wel een plas of riviertje om doorheen te gaan :-)

Wij hebben de uitgepijlde routes gereden en dat ging bijna nooit mis. Heel soms zat een bordje net achter en struik verstopt. De routes die we hebben gereden:
* Route 3: mooie route om in te komen, niet al te zwaar. Vanuit Houffalize (net als route 2) begin je meteen (na een paar km met een flinke en technische klim.
* Combinatie route 2 en 5: route 5 is wat uitdagender, maar ook erg goed te doen.
* Route 6: de meest technische route. Dit technische zit vooral in een paar stukjes (een wortelpad langs een " afgrond" bijvoorbeeld), erg leuk om te rijden.

De Strava ritten:
https://www.strava.com/activities/375916666" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.strava.com/activities/375916921" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.strava.com/activities/375917108" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Guxer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: za 27 oktober 2007, 20:36
Mijn mountainbike: 2021 Epic expert

fmb schreef:

https://www.strava.com/activities/375916666" onclick="window.open(this.href);return false;

heb je bij houffabike voor de raam gekeken :D :-q
2021 specialized epic expert carbon 29
Plaats reactie