veschil recht stuur en een met een kromming

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Blijepeen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 november 2002, 17:33
Mijn mountainbike: Cube LTD 1 2004

Is dat een gewoon een riserbar?
Eentje die je gewoon dichter bij je stuur brengt of heeft het nog andere functies.
Ziet er anders wel dope uit zo'n stuur

http://www.singlespeed.nl/images/verkoop/stuur.jpg

Zo een bedoel ik.
Toehjahsjahsha
Chev
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 00:06
Mijn mountainbike: Santa Cruz
Contacteer:

Kwestie van wat je mooi vind en comfortabeler kijkt mij. Barends zien er niet uit op een riserbar terwijl ze wel voor comfort zorgen. Tis net wat je wil, ik denk dat XC mtbs vaker met een flatbar met barends zijn uitgerust terwijl de freeride en downhillers met riserbars.
ATX 830 bestuurder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 16:42
Mijn mountainbike: XTC TEAM HT/full XTR/Skareb Super/Mavic Crossmax/Ritchey WCS
Contacteer:

ik heb zelf een riserbar terwijl ik XC rij. vind het wel fijn rijden je zit wat rechter op dus je hebt gewoon meer comfort....maar idd geen bar-ends erop dat zit er niet uit.....ik wilde het eerst ook omdat ik er aan gewent ben maar nu rij ik 3 maanden hiermee en vind dit super.
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

ATX 830 bestuurder schreef: maar idd geen bar-ends erop dat zit er niet uit..... .
Gewoon monteren die bar-ends....er zijn al genoeg meelopers (fnck em!)
Crosserke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 11:54
Mijn mountainbike: Genk
Contacteer:

je moet echt niet kijken naar wat de anderen ervan vinden. Het belangrijkste is dat je comfortabel op je fiets zit. Ik ben zelf ook een voorstander van bar-ends en dit om de handen af en toe eens te ontlasten en om aan te sleuren tijdens het klimmen.
Met een riser kan je soms wel het probleem hebben dat je fiets gaat steigeren op steile klims omdat je je gewicht hierdoor meer naar achteren verplaatst.

Ik ben ook aan het overwegen om een syntace vro stuurpen aan te schaffen. Dit kan het comfort op je fiets ook een stuk verhogen.
Neem eens een kijkje op www.trappeleros.be
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

OP een liquid zitten gewoon bar ends en ook een riserbar standaard en dit is niet lelijk, en als het wel lelijk was liet ik ze nog zitten omdat ik graag mijn handen wel eens afwissel tijdens klimmen.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

liquid schreef:OP een liquid zitten gewoon bar ends en ook een riserbar standaard en dit is niet lelijk, en als het wel lelijk was liet ik ze nog zitten omdat ik graag mijn handen wel eens afwissel tijdens klimmen.
Jou fietsenmaker heeft die barends er wellicht opgezet, maar ze zitten er standaard niet op. Geen enkele Trek wordt standaard met barends geleverd (vrijwel geen enkele serieuze mountainbike trouwens.)

Persoonlijk vind ik het er niet uitzien, barends op een riserbar, maar goed, if it works for you...
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Airsquad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 16 februari 2003, 18:57

Vind riserbar mooier dan plat stuur, bovendien als je de bar-ends plat genoeg zet, ziet t er mooier uit dan plat stuur met bar-ends. En hoe ik zou moeten klimmen zonder bar-ends, weet ik niet.
Airsquad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 16 februari 2003, 18:57

Trouwens, gaat er om hoe je benen er uit zien, niet je stuur!!!
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Als we zo gaan beginnen... het gaat erom hoe goed je fietst, niet om hoe jij en je fiets eruit zien :D
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Airsquad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 16 februari 2003, 18:57

Voor de duidelijkheid: dat was mijn punt. En meestal valt aan iemands benen wel af te leiden hoe die fietst; of t een klimmer is of meer een hardrijder.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Airsquad schreef:Voor de duidelijkheid: dat was mijn punt. En meestal valt aan iemands benen wel af te leiden hoe die fietst; of t een klimmer is of meer een hardrijder.
Kort door de bocht: Dat ligt eraan hoe warm het is! :-q
(die lastige lange broeken he!)

Maar wat bedoel je met een hardrijder?
Dat is zo`n eikel die net de parkeerplaats heeft verlaten onwijs z`n best doen om je in te halen en dan onwijs oenig afstapt 100 meter later omdat hij zich vergist heeft in jouw snelheid en dan 'zogenaamd' moet wachten op een maat van hem?
Of is een hardrijder iemand die gewoon echt hard rijdt?

Volgens mij zijn de mensen die hard klimmen op de mtb uberhaupt wel snel, ook op de vlakte.. toch?!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Castor
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4488
Lid geworden op: zo 23 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz VPFree, SRAM X9, Boxxer Ride, Fox DHX5, Truvativ Holzfeller, Hayes El Camino

start tape
Castor schreef:Een riserbar met barends is niet zo'n logische combi. Namelijk, een riser plaats je om rechterop te zitten en het sturen wordt er 'langzamer' minder nerveus van (met name handig bij afdalen) - aspecten die passen bij een comfortabele tour/enduro/fr rijstijl. Barends dienen om jezelf nog meer dan met alleen je flatbar naar voren te gooien om zo je bike bergop te werken in een racetempo. Een flatbar sluit daar uitermate goed bij aan; nerveuzer en directer. Race dus.

… én het ziet er niet uit! ;)
The freedom to ride where you want, when you want.
Airsquad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 16 februari 2003, 18:57

Ik ben eigenlijk wel blij met een minder direct en minder nerveus stuur bij het klimmen. En omdat ie hoger is, kan ik iets verder naar achteren, zodat ik meer druk op het achterwiel heb. Hellingen in Z-limburg zijn soms zo steil dat je helemaal niet kunt gaan staan omdat je dan direct doorslipt. En minder nerveus is fijn omdat je soms over boomwortels heen moet, waardoor het voorwiel vaak de neiging heeft weg te 'tikken'. Steigeren is niet zo'n probleem. Je trekt namelijk zo hard aan je bar-ends om maar snelheid te kunnen houden dat je je voorwiel vanzelf onder je en op de grond kunt houden. Heb zelf trouwens een vrij lange riser-bar (met bar-ends!) wat in het afdalen ook wel fijn is, je kunt namelijk makkelijk druk op het voorwiel blijven houden, en als het echt hard gaat kan ik achter m'n zadel hangen, maar ook nog m'n remhandels blijven aanraken. Als je trouwens een flatbar mooier vindt of fijner, stick with your choice!
Airsquad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 16 februari 2003, 18:57

En over die hardrijder: zit zelf ook veel op de racefiets en hardrijders zijn de lui waar ik op t vlakke soms niet eens in het wiel kan blijven. Meestal hebben die ook vrij dikke kuiten en bovenbenen. Over t algemeen kunnen ze echter niet goed klimmen. En dan bedoel ik de wat serieuzere hellingen (Keutenberg Eyserbosweg Cauberg etc, ook de wat minder steile trouwens). MTB-ers die veel in zwaar terrein rijden, hoeft niet perse met veel hoogteverschil te zijn, neigen denk ik vaker naar het 'klimmers'-type omdat ze gewend zijn lichte versnellingen rond te draaien. Maar hardrijder bedoel ik serieus, en niet lui die inhalen om het inhalen. Als je op dat moment harder rijdt, moet je er langs rijden, maar niet om te showen ofzo.
Plaats reactie