Lobby voor mtb route in Meijendel (Den Haag)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat is nog een grote 'maar'.

Schoorl bewijst wel dat als je een mooi parcours aanlegt, je daarna nauwelijks meer last hebt van wildrijders. Maar goed, zij maken deze keuze. Ik hoop dat het nu lukt 'de regio' mee te laten werken aan meer routes!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Ik ben blij om te lezen dat ze er (goed) over aan het nadenken zijn,
Helaas zal die extra overleg met andere gemeentes wel meer tijd kosten.
Nou ja, hopelijk komt er snel meer duidelijkheid.
Ik zie bij het vliegkamp ook nog niet snel realisatie van een nieuw MTB track gebeuren.

We wachten geduldig af, ik zie het wel zitten om 2 nieuwe tracks in mijn "achtertuin" te krijgen :D
Laatst gewijzigd door Marz45 op wo 12 augustus 2015, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik weet dat in ieder geval Gemeente Katwijk én de plaatselijke wielerclub er alles aan doen om er iets moois te laten komen. Maar het is helaas niet alleen aan hen, en vele initiatieven zijn al verloren gegaan. Dit is weer een andere weg!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Thx voor je status update van Dunea, Kapitein Iglo...het is sowieso goed om te lezen dat Dunea er positief tegenover staat...en dat de gemeente Katwijk & lokale wielerclub zich er voor inzetten. Zou mooi zijn als dit uiteindelijk leidt tot een route die Den Haag, Katwijk en Noordwijk kan verbinden tot een aaneenschakeling van routes.

En dat dan ook bij mij in de achtertuin dus! :-q
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Denk alleen de verbinding Katwijk, Wassenaar mogelijk is bij Scheveningen den Haag is het te druk.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Martinezz schreef:...bij Scheveningen den Haag is het te druk.
Waarom denk je dat @Martinezz, er zijn daar toch nog geen trails aangelegd dus is daar al wat over te zeggen? Of gaan die over bestaande paden lopen en wordt het daarom te druk denk je?
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Het is altijd druk met dagjesmensen, toeristen, wandelaars en hardlopers. Meijendel is klein het is niet de Veluwe of Utrechtse heuvelrug wat groot genoeg is om wandelaars, ruiters en MTBers een eigen pad te geven, vergeet niet Den Haag is 2 na grootste stad van Nederland. Bij Katwijk en Wassenaar is het altijd rustig zelfs bij mooi weer, weekend, vakantie.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Dat Meijendel op zich druk kan zijn klopt wel Martinezz, maar dat hangt ook van dag en tijdstip af en ik betwijfel of je dat überhaupt kan koppelen aan het feit dat Den Haag de 2 na grootste stad van Nederland is...voor de gemiddelde inwoner van Den Haag is Meijendel niet direct naast de deur, dan is Scheveningen of Kijkduin dichterbij. Dus qua drukte uit Den Haag zal het niet om enorme aantallen gaan.

Bovendien, als er een single track wordt aangelegd lopen daar - in principe - niet ineens alle wandelaars en andere toeristen op lijkt mij, dus qua drukte zou je elkaar dan kunnen ontlopen. Bv in Drunen en ook op andere routes staan ook duidelijk borden dat het alleen voor MTB-ers toegankelijk is. Je zal daarmee niet iedere wandelaar van de route af houden, maar het scheelt wel, zeker als er regelmatig bikers voorbij komen rijden (over dit laatste valt trouwens al veel te lezen op het forum, en over hoe je hier met elkaar mee om kan gaan als mede-natuurgebruikers...)
Baldert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 13:45
Mijn mountainbike: 2014 Rose Mr Ride
Contacteer:

SonnyK
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 april 2016, 22:51
Mijn mountainbike: Canyon neuron al 29er & Shimano carbon pro 26

https://www.dunea.nl/nieuws-artikel/wij ... 36429.html" onclick="window.open(this.href);return false;
no mud no fun
Baldert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 13:45
Mijn mountainbike: 2014 Rose Mr Ride
Contacteer:

Er is weer een update op Facebook!
Beste allemaal,
Donderdag 1 december hebben Jan Peter en ik deelgenomen aan een workshop om nieuwe MTB mogelijkheden te bespreken in de regio tussen Den Haag, Katwijk en Zoetermeer. De workshop was georganiseerd door Dunea in samenwerking met de Provinciale landschapstafel Duin, Horst en Weide. Dunea had beloofd om zich voor onze wens in te zetten en de landschapstafel heeft geld beschikbaar voor het verbeteren van recreatieve netwerken.
Vertegenwoordigd waren:
- Gemeente Den Haag
- Gemeente Katwijk
- Gemeente Leidschendam-Voorburg
- Gemeente Voorschoten
- Gemeente Wassenaar
- Gemeente Zoetermeer
- Land van Wijk en Wouden
- Staatsbosbeheer
- Landschapstafel Duin, Horst & Weide
- Dunea
- Tracks & Trails
- Biken in Meijendel
Als opwarmers voor de workshop hebben MTB-parcour-bouwer Patrick Jansen van Tracks&Trails en Mark Kras van Staatsbosbeheer hun ervaringen gedeeld.
Patrick vertelde oa over de goede ervaringen bij de Utrechtse Heuvelrug en de kansen voor commercie bij startplekken. Hij toonde ook aan middels historische Strava-heatmaps hoe een goeie route leidt tot substantieel minder wildrijden. Dat effect zal ook essentieel zijn in het combineren van MTB-recreatie met andere recreatie tussen Den Haag en Katwijk.
Mark vertelde over hoe Staatsbosbeheer en de Noordbikers van Noordwijk elkaar hebben gevonden in het komen tot een mooie MTB-route.
De rode draad in beide verhalen was samenwerken, samenwerken, samenwerken… en dan kunnen meerdere belangen prima naast elkaar bestaan.
Ons aandeel was vervolgens het uitleggen van ons ontstaan, onze belangen, onze omvang (±1500 likes) en het overbrengen dat wij ism met de regionale wielerclubs voldoende vrijwilligers kunnen mobiliseren voor het helpen bij de aanleg en het onderhoud van een MTB-netwerk.
Vervolgens is er tijdens de workshop in 3 werkgroepen gekeken naar de kaart van Den Haag tot en met Katwijk en landinwaarts tot en met Zoetermeer. Op de kaart hebben we ideeën ingetekend, variërend van rondjes en startpunten tot verbindingsroutes. Dit leidde tot een erg verrassende uitkomst: bijna drie dezelfde globale netwerken, waarin bestaande en nieuwe initiatieven ook een plek kregen.
Jan Peter en ik hebben benadrukt dat het gebied tussen Den Haag en Katwijk de eerste focus moet krijgen.
En dat verder het bosgedeelte langs de N44 ook interessant is.
Verder niet onbelangrijk: we hoorden dat de BOAs (Buitengewoon OpsporingsAmbtenaren) nu anders/intensiever tewerk gaan en dat wildrijden overdag en ’s avonds frequenter wordt aangepakt.
Tot slot nog een eye-opener (althans voor mij): het militair oefenterrein Uilenbosch naast de TNO komt wellicht op termijn beschikbaar. Zeer interessant voor ons natuurlijk! Dit is op de kaart dan ook ingetekend als één van de ideeën.
Dit was een eerste verkenning tussen terreinbeheerders en gemeenten. Dunea zal nu samen met de Landschapstafel Duin, Horst & Weide de vervolgacties verwoorden en daar blijven Jan Peter en ik natuurlijk dicht op zitten.
De participanten van deze workshop waren allen positief ingesteld. Bij het concreter worden van de plannen zullen we ongetwijfeld tegen weerstand aan lopen … maar het nu bereikte draagvlak in combi met open discussie geeft de burger/biker moed. Een tijdslijn durven we er jammer genoeg nog niet aan te koppelen.
Tot zover even; suggesties zijn welkom!
Met vriendelijke groet,
Originele bericht
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ben benieuwd! Zal nog wel een paar jaar overheen gaan voordat hier iets van komt, toch?
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Dank voor update. Mooi dat er veel positiviteit was en zelfs al over routes gedacht wordt. Positief. Dit nu vasthouden en hopen dat er snel een vervolg komt. Keep us posted
SonnyK
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 april 2016, 22:51
Mijn mountainbike: Canyon neuron al 29er & Shimano carbon pro 26

Van de Facebook pagina biken in meiendel!

Beste Allemaal,
We hebben een korte update. Naar aanleiding van de workshop van 1 december heeft de Landschapstafel vorige week besloten een verkennende studie te laten uitvoeren naar de eventuele mogelijkheden van een MTB route Duin Horst & Weide. In overleg met Dunea wordt nu de opdrachtverlening voorbereid en Jan Peter en ik worden hierbij op de hoogte gehouden.

Ter achtergrond: de landschapstafel is het samenwerkingsverband waarin gemeenten en terreinbeherende organisaties gezamenlijk de ontwikkeling en het beheer van het groene landschap bespreken.

Tot zover even; suggesties zijn welkom!
Met vriendelijke groet,
Henk Kooiker (henk.kooiker@gmail.com)
no mud no fun
Gebruikersavatar
Nemmy
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 7 augustus 2007, 19:50
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2, Dartmoor Primal 27.5

Heb op de facebook pagina ook al een reactie geplaatst maar geen antwoord. Weet iemand of er tussen 8 februari en nu nog iets gebeurd is?
Plaats reactie