Ervaringen gevorderden clinic

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

Ik ga in November naar Mikey... XC level 3. Goede verhalen over gehoord dus erg veel zin in!
http://www.mikeysbikeadventures.com/clinics.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Doordat mijn canyon niet erg mee wil werken de laatste tijd en mijn agenda lastig plannen is, heb ik helaas nog niets gevolgd.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dan toch de knoop maar doorgehakt en mikeys bike adventures een bericht gestuurd dat ik de XC level 3 clinic wil volgen op 2 augustus.
Ben erg benieuwd en laat mijn ervaringen uiteraard wel horen :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Tymon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 09:00
Mijn mountainbike: LV301 + On-One Lurcher!

MacReal schreef:Dan toch de knoop maar doorgehakt en mikeys bike adventures een bericht gestuurd dat ik de XC level 3 clinic wil volgen op 2 augustus.
Ben erg benieuwd en laat mijn ervaringen uiteraard wel horen :-q
Ben benieuwd! 2 aug ben ik nog op vakantie dus kan helaas pas op 1 November dezelfde clinic kan doen.....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MacReal schreef:Dan toch de knoop maar doorgehakt en mikeys bike adventures een bericht gestuurd dat ik de XC level 3 clinic wil volgen op 2 augustus.
Ben erg benieuwd en laat mijn ervaringen uiteraard wel horen :-q
Zal wel goed komen !
Goede ervaring met Mikey.
Maak voor jezelf ff een lijstje met je zwakke punten, dan helpt hij je er zo vanaf.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Hmm denk dat ik dan ook wel kan.....
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zit ook aan een clinic te denken...
Ben half maart gevallen en heb daarbij mijn sleutelbeen gebroken. Twee maanden daarna op vakantie gegaan, met oa een mtb-week met gids in de Franse Alpen. Ben daar al vaker geweest, en doorgaans hoor ik bij de technisch wat betere dalers in zo'n week (er rijden geen pro's mee ;-)). Maar dit keer zat ik "op slot", zodra het leuk naar beneden ging kon ik de angst om te vallen niet wegkrijgen en zat verkrampt op mijn fiets. Ik heb uiteindelijk meerdere stukken gelopen die ik vorig jaar nog met een big smile gefietst zou hebben :-{

Misschien ben ik gewoon weer te snel serieus terrein in gedoken, na m'n val heb ik alleen nog maar een paar lokale rondjes gebiked en die bospaden zijn niet te vergelijken met wat je daar voor de wielen krijg.
Maar er moet dus weer vertrouwen gekweekt worden, een beetje deskundige hulp kan daarbij geen kwaad.

Met Mikey heb ik al ervaring en dat is toen goed bevallen (hij had alleen geen goed weer besteld, foutje ;-)).
Alleen is de eerste mogelijkheid 2 augustus (xc-level 3), bij mtb-school kan het eerder...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mijn vakantie is pas eind augustus, daarvoor wil ik de cursus gedaan hebben. Dat komt dus prima uit met Mikey.
Ik zit dan ook niet echt "vast", maar heb gewoon het gevoel dat het beter kan.

De "pijnpuntjes" ga ik zeker opschrijven, bedankt voor de tip TSTM!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Leroy83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 27 februari 2015, 20:27

Ik heb mij toevallig 2 weken geleden ook aangemeld voor XC level 3 bij Mikey op 2 augustus. Ik ben benieuwd, aangezien ik wat moeite heb om mijn nieuwe fiets optimaal af te stellen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor mij is het ook rond, ik kon na overleg nog bij de 4 juli-groep instromen bij mtb-school.
Dus dat wordt volgende week erg vroeg opstaan om op tijd (8.30u) in Spa te zijn... :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Leuk! Ik ben benieuwd. Laat je het hier nog even weten als je geweest bent?
Vroeg opstaan hoort er een beetje bij ja. Ach, ik moet uit het Haagse naar Spa afreizen. Dat wordt dus een lange dag 2 augustus :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uiteraard zal ik hier nog wat laten weten na de clinic.
Den Haag is idd nog verder dan Tilburg... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En de clinic is achter de rug... wat van mijn ervaringen die dag hieronder:

Het was vroeg opstaan om om half 9 bij Spa te zijn, maar het voordeel was dat het nog niet zo heet en erg rustig op de weg was :)

Aangekomen bij de camping (startpunt) bleek ik de eerste te zijn en ik kon meteen kennismaken met de instructeurs (Rob, John, Piet en Koen. Voor de geinteresseerden de fietsen: Cotic Soul 650b, 26" Turner fully en twee 26" Liteville 301's. 29ers anyone?? ;-) ). Van iedere deelnemer die aankwam werd de fiets aan een snelle inspectie onderworpen: staan de remhendels goed, banden niet te hard, vering niet te stug... gelukkig hoefde ik me niet te schamen want Rob's oordeel was "perfect" :tong

Toen iedereen er was (14 man) konden we aanschuiven aan het ontbijt en al ouwehoerend een beetje kennismaken. Ondertussen gaf Rob een globaal beeld van de dagindeling en toen was het tijd om op de fiets te stappen. Als eerste activiteit gingen we zo kort mogelijke rondjes draaien op een smal asfaltweggetje." Simpel" zou je denken, maar toch zijn er al verschillen te zien tussen de deelnemers.
De tips zijn "kijken" (uiteraard, komt bij alles terug) en de achterrem licht laten slepen om zo stabieler te blijven.

Daarna op naar een heuveltje in het bos om wat basis-klimtechniek te oefenen (zo langzaam mogelijk een redelijk steil bultje op). Op een gegeven moment mistte ik Rob, die bleek met drie mensen een eindje verderop wat andere oefeningen aan het doen te zijn. Na een kort overleg met Rob kwam Koen me vragen of ik geen zin had om bij het Rob-groepje aan te sluiten voor de expert-training (de groep zou na het begin in een basis- en een expertgroep gesplitst worden). Blijkbaar zagen de heren meer in deze stuntelaar dan ik zelf ;-)
Nee, geintje. Maar toch heb ik kort getwijfeld omdat ik niet het risico wilde lopen te snel "in het diepe gegooid" te worden, ik kwam immers vooral om aan mijn angst te werken en dat moet je (denk ik) niet doen door meteen de Red Bull Rampage afdalingen aan te vliegen :D

Maar uiteraard ben ik verder gegaan met Rob en zo gingen we de ochtend invullen met vier man en een instructeur. We gingen op weg naar wat serieuzer oefenterrein en onderweg (kort stopje) werd er nog wat theorie verklaard achter sommige zaken. De route zelf bevatte ook al wat uitdagingen in de vorm van een klim die steeds steiler werd en tegelijk ook steeds meer obstakels bevatte... net voor het eind werd het ook mij (als laatste, yes!) te veel, de puf was eruit.
Meteen hierna volgde een steil -maar breed en vrij egaal- pad naar beneden met een wat los oppervlak. De opdracht hier was alleen met de voorrem remmend de grens op te zoeken hoe ver je kon gaan voordat de boel dreigde te blokkeren. Braaf achter Rob aan dalend begon de voorband af en toe lichtjes te glijden... dus toch een of twee keer stiekempjes heel licht de achterrem erbij gepakt maar verder gaf dit geen problemen.

Het oefenstuk bestond uit een licht dalend paadje met eerst een knik naar rechts over off-camber wortels. Zag ik enigzins tegenop, omdat off-camber altijd al een van mijn spanning-genererende situaties is geweest en dat is er na mijn val niet beter op geworden. Maar het ging goed, met dank aan het droge weer :)
Kort na dat knikje ging het over wat stenen vrij steil naar beneden, met een scherp haarspeldje aan het eind. Ook daar keek ik niet echt naar uit, denkend aan het aantal haarspelden die ik de afgelopen Alpenweek gelopen heb... De switchback kon ook op twee punten afgekort worden: uiteraard oplopend in hoogte en steilte :) Uiteindelijk heb ik de bocht zelf en de eerste afkorting gereden, waarbij de zwakke plek mijn kijkpunt bleek te zijn (wist ik al, maar je vervalt natuurlijk snel in aangeleerd gedrag. Ook al is het fout, daarom: oefenen in situaties zonder spanning, dan slijt het erin voor de momenten die er echt toe doen).

De anderen gingen alledrie wel een keer ter aarde maar reden toch ook de bocht en eerste afkorting. Een van hen wilde -gesterkt door de goede eerste afkorting- de hoogste ook wel een keer proberen. Dat ging mis, zijn voorwiel kwam dwars te staan en hij ging er voorover af. Gelukkig geen menselijke schade, maar wel een ge-taco-d voorwiel. Met lompe kracht lukte het Rob het wiel zover terug te buigen dat het weer rijdbaar was, maar dat wordt wel een nieuw wieltje thuis...

Op naar de lunch via een leuke route met weer wat smakelijke stukjes erin. Genietend van de lasagne -en het ijskoude water!- wat ervaringen uitgewisseld met anderen en toen was het alweer tijd voor het middagprogramma. Nu ging ook John met ons mee zodat we met vier deelnemers en twee instructeurs waren, ruimte genoeg voor persoonlijke aandacht :tong

In de middagoefeningen werden steeds wat dingen gecombineerd, bijvoorbeeld een kort steil afdalinkje, gevolgd door een scherpe bocht, stukje off-camber en daarna steil omhoog. Een rondje van nog geen 100m maar er zat wel veel in. Wat ook makkelijk lijkt maar het niet helemaal is, is een steile bocht naar beneden rijden en dan aan het eind (diepste punt) meteen vrij scherp weer omhoog (we moesten voor een boomstronk doordraaien). Bij zo'n oefening merk je heel direct dat goed kijken beslissend is voor het wel of niet lukken.

Idem bij het hoog op de kant blijven rijden bij een met bladeren gevulde geul. Veel mensen eindigen in die geul omdat ze er naar kijken, maar je hebt geen idee wat er onder die bladeren zit... (in dit geval enkele keien). We moesten hier de hoge lijn blijven volgen, over off-camber wortels en een dwars afwateringsgeultje.
Sowieso kwam steeds het kijken weer terug, ik merkte zelf ook dat de keren dat het niet lekker ging het (niet goed) kijken de voornaamste (enige?) oorzaak was.

Er was slechts een oefening die ik niet (echt) gereden heb, die ging me nog een stapje te ver. Je reed een kort dalend stukje in (uiteraard met wat stenen) en moest dan erg steil haaks links na een boompje naar beneden. Geen uitloop, maar dat was het probleem niet: de combinatie van deze hellingshoek en lastige lijn durfde ik nog niet aan. De truc was feitelijk met je voorwiel een ruimere lijn dan de voor de hand liggende lijn te nemen, waardoor je achterwiel (draait korter) die schone lijn pakte. Deed je dat niet kwam je achterwiel over een fikse kei te rollen waardoor je fiets (iig voor je gevoel) loodrecht op het voorwiel kwam te staan. Die ruimere lijn was echter niet mooi geasfalteerd ;-)
Bij mijn tweede poging (eerste blokkeerde ik) kwam ik weliswaar heelhuids beneden, maar van enige controle over hoe dat ging was geen sprake :D
Poging drie gaf ook weer een blokkering en toen besloot ik dat ik nog niet aan deze oefening toe was.

Overigens werden de oefeningen meestal voorgedaan door John en dan bijkt dat dingen die wij als moeilijk ervaren er helemaal niet zo moeilijk uitzien als iemand het doet die echt kan biken :o
De tientallen meters durende wheelie op de terugrit was waarschijnlijk een eitje voor hem :D

Via leuke paden (hoewel ik vooral door de hitte toen al te moe was om alle juiste technieken toe te passen :D ) weer terug naar de camping gereden waar ons nog een verkoelend glas wachtte. Nog wat nagepraat, iedereen bedankt en toen was het tijd voor de terugrit.

Al met al kijk ik tevreden terug, ik heb toch weer wat stukken gereden die ik vooraf (iig niet na mijn val) niet aangedurfd zou hebben en ben me ook wat meer bewust van wat verbetermogelijkheden. Nu is het zaak te blijven oefenen en niet terug te vallen in de gewoonte van op de automatische piloot je standaard rondje te rijden.
En wie weet volgend jaar nog eens terug te komen, door te herhalen slijten vaardigheden in...
Grootste minpunt van deze dag was de temperatuur van rond de 35 graden (mtb-school, dat kan beter! ;-) ).
Wat viel op: niemand had een dropper, behalve de instructeurs en ik...

Misschien volgen er nog wat foto's, mocht dat zo zijn plaats ik hier tzt nog wat.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Leuk ! Klinkt goed !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

kermit schreef: Wat viel op: niemand had een dropper, behalve de instructeurs en ik...
Onbekend maakt onbemind. Mijn dropper wordt bemind, ondanks dat ik geen Enduro berijdt. :-q

Techniek oefenen is altijd leuk om te doen. Ook op je vaste rondje. Meestal zit er naast het vaste rondje wel een bultje, wortelstukje e.d. om te oefenen.
Plaats reactie