Wel of geen E-mtb kopen..........

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Toni67
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 11 mei 2015, 21:47

Hallo allemaal,

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe mtb, alleen wordt dit mijn alle eerste mtb.
Altijd op de racefiets gezeten en de laatste paar jaar op een ligger aan het rond racen, dat bevalt verder prima, maar voor de wintermaanden is een ligger niks. Dus wil ik een mtb erbij nemen, nu heeft haibike hele leuke E-mtb's, wat mij erg aantrekt, zijn er hier mensen op het forum die een E-mtb hebben en wat zijn de ervaringen ermee?
Graag ook de voor en nadelen erbij vermelden aub, ik ben dus nog aan het rondkijken en veel op internet aan het zoeken wat nou het slimste is, het is wel de bedoeling dat ik in de zomermaanden blijf forensen op de ligger en in het weekend erop uit wil trekken met de mtb en de wintermaanden ook de mtb wil gebruiken voor woon werk verkeer......
Alvast bedankt voor de reacties.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Waarom een e-bike?
Vanwege lichamelijke beperkingen bijvoorbeeld? Of omdat de te rijden afstanden te groot worden zonder e-ondersteuning? Dat zouden voor mij persoonlijk de redenen zijn een e-bike te overwegen. Vanwege mijn voorkeur voor zoveel mogelijk zelf doen, licht gewicht en handelbaarder, 'puur natuur'. Gewone MTB is ook minder prijzig natuurlijk. Maar zou ik zelf niet meer kunnen trappen om welke reden dan ook: e-bike, briljant compromis!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Persoonlijk zelf geen ervaring mee.
Hier onder 2 links met als onderwerp E-mtb
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=105998" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=120110" onclick="window.open(this.href);return false;
Toni67
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 11 mei 2015, 21:47

Hallo Aurelius,
Waarom een e bike?, Ik fiets 3 a 4 keer in de week naar mijn werk op een ligger, nu weet ik niet of dat je daarop eens gefietst hebt, maar het vergt verschrikkelijk veel van je benen, waardoor ik aan het eind van de week best op ben, ik ben geen langzame rijder dus de kruis snelheid op de ligger ligt meestal tussen de 30 a 35 km per uur en dat op een afstand van ongeveer 16km en soms met omweg een 25 a 30km naar huis. En omdat mijn doel is om zoveel mogelijk te blijven fietsen, dus ook in het weekend wil ik er opuitgaan maar dan op een mtb, was mijn idee om er een Emtb erbij te nemen.
Let wel, ik mankeer niks aan mijn lijf, heb geen enge ziektes, ben niet gehandicapt, of wat dan ook, ik merk wel dat hoe ouder ik wordt het herstel van de benen langzamer gaat dan ik zou willen en ik ben pas 47...... :lol:
En ik vindt de xduro lijn van haibike gewoon een hele mooie fiets, maar ik zit nog in twijfel hoor ben er nog niet helemaal uit en ik zit niet aan een merk vast, vindt canondale of cube ook mooie fietsen ook de emtb daarvan.
Ik wil ook eerst eens gaan test rijden op zo'n emtb om te kijken of het wat is, ben alleen bang dat als ik er eenmaal op gereden heb dat ik dan toch om ben...... :lol:
Dus vandaar wel of geen Emtb.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Ik zou het door de weeks iets rustiger aan doen.
Met 25 a 30 km/h kom je er ook wel.
Dan kun je in de weekenden knallen op een gewone MTB.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik denk dat een goede lbs juist meer van belang is bij de aanschaf van een emtb dan van een normale mtb.

Er is veel ervaring en kennis van normale mtb´s te vinden op internet en bij fietsenmakers.
Dit wordt een stuk moeilijker/specifieker bij emtb´s.

Is gemakkelijker gezegd dan gedaan dat rustig aan doen.
Ik zeg ook vaak tegen mezelf, nu een rondje rustig rijden, aan het eind van het rondje druipt het zweet er toch van af. :wink:
Toni67
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 11 mei 2015, 21:47

Tja maar dat is het nou net, dat gaat niet op een ligger downhilldirtbike, op de een of andere manier gaat het vanzelf en ja ik ga dan wel langzamer rijden maar voor ik het weet rij ik dan toch weer rondt de 33km/h :-?
En soms pak ik mijn singlespeed om wat af te wisselen maar ook daar kan ik niet rustig aan mee doen, denk dat ik een chronische snelheids probleem heb......lol Al gaat het op de singlespeed natuurlijk niet zo hard als op de ligger hoor met de singlespeed blijft het meestal rondt de 25km/h.
Maar inderdaad ik zou wat rustiger aan kunnen gaan doen, denk alleen niet dat het wat wordt....lol
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Ik herken het probleem.
Maar ik zou het eerder oplossen door een e-bike voor woon-werk aan te schaffen.
Toni67
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 11 mei 2015, 21:47

Dus dacht ik aan een emtb ook inderdaad voor woon werk en voor de wintermaanden en om eens wat meer offroad te gaan wat me veel leuker lijkt dan alleen maar asfalt.........
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Zo te horen is er niks mis met je benen en conditie. Sterker nog als je zoveel fietst is hij waarschijnlijk beter dan de gemiddelde MTBer.

Dus ik zou lekker het extra geld van een Ebike in je zak houden en een mooie gewone MTB kopen. Lekker zelf blijven trappen zolang het kan! Hoewel de ontwikkeling van de Ebike wel snel gaat staat het nog steeds in de kinderschoenen. Als je over 5 of 10 jaar minder kracht uit je benen kan halen is dat lijkt me een beter moment om over te stappen.

Misschien moet je eens denken aan een Fatbike. Zeker als je in het weekend vooral voor de lol wilt rijden in het bos en geen snelheidsrecords nastreeft.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Of meteen een E-fatbike (http://www.surface604.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;). Lege accu lijkt me wel een nachtmerrie.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Toni67
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 11 mei 2015, 21:47

Er is inderdaad gelukkig niks met mijn benen aan de hand en de conditie is wel ok, alleen het herstel verloopt wat langzamer en omdat ik ook in het weekend wil gaan fietsen dacht ik dus aan een emtb, ik heb nu na 3 of 4 dagen fietsen geen puf om dan ook nog eens een ritje van 35 of 40 km te gaan maken op een gewone mtb in het weekend, al wil ik dat dol graag, ik rij nu gemiddeld een 150km in de week met af en toe een uitschieter naar de 180 km omdat ik op de terug weg naar huis een langere route neem, ik woon in utrecht en als ik het bos in wil zal ik toch een gedeelte asfalt moeten pakken, trouwens zo'n fatbike lijkt me dus helemaal niks, ben meer een speed maniac hoewel je door het bos niet gauw boven de 30 km/h gaat komen, ik niet in ieder geval want het is voor mij een totaal nieuwe tak van sport.........
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Ik kan mij deze vraag goed voorstellen, e-bikes hebben Nederland al veroverd en nu zijn de E-mtb's bezig met een opmars.
Zoals je zelf wel weet is een elektrische ondersteuning erg comfortabel, gewoon kopen als je je zinnen op hebt gezet.
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Ik rij soms als vrijwilliger op zo'n ding. Van cube, fully. Zware fiets maar het plezier om er over wortels en al zo comfortabel mee naar boven te fietsen is groot. Bosch performance motor - de toekomst over meer dan 10 jaar is mooi.. Rank, slank en licht zijn ze nog niet, it's all about taste..
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ergens snap ik het niet. Je wil in het weekend gaan mountainbiken als sport maar hebt geen zin om de inspanning daarvoor te leveren terwijl je het nog gemakkelijk kan? Ik ga niemand ervan weerhouden om een e-mtb te kopen maar ik denk dat jij veel meer plezier ervaart als he eerst op eigen kracht de sport gaat beoefenen.
Plaats reactie