Welke App staat jou bij tijdens een XC rit?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

QriZ schreef:Sinds kort Strava, voorheen Runkeeper. Gezien ik toch vaak alleen bike, geeft Strava meer inzichten en competitie. Gevaar van al die cijfertjes dat het plezier een beetje verloren kan gaan. Is een Garmin echt een meerwaarde voor het Mtb'en?
Bernhardxt schreef:
QriZ schreef:Precies; op vakantie dus ideaal, en op een racefiets ook in NL. Maar als je voornamelijk vaste routes aan elkaar rijd offroad dan voegt het weinig toe en is het Nice to Have als ik het goed begrijp?
Op de vaste routes heeft voor mij een garmin geen meerwaarde inderdaad.
Maar jullie hebben dus een Garmin, maar gebruiken die alleen in onbekend terrein.
En op de vaste routes gebruik je een app op je phone ?
Die Garmin kan toch altijd als gewone fietscomputer dienen en op de onbekende paden als navigatie ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Old 'n' Rusty schreef:
Rob.Erto schreef:Oruxmaps heb ik gebruikt. Werkt in principe prima, beperkte accuduur is de grootste beperking.
Dat probleem heb ik dus niet. Als je alles verder uitzet op je foon (wifi, internet, enz.) en niet teveel extra dingen mee laat lopen op de app (gem. snelheid, gereden afstand, enz) gaat de accu zeker 8 uur mee.
Het probleem is het scherm wat constant aanstaat, dat vreet stroom. Tevens op vol contrast, omdat de zon het enorm laat spiegelen.

De belangrijkste reden dat ik geen navigatie heb (naast dat ik vnl vaste routes rijd) is dat ik niet constant op mijn schermpje wil kijken waar ik heen moet. Wil mijn ogen op mijn omgeving houden, verandert continue in het bos. Voelt niet veilig voor mij.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
jacobsentertainment
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 11:16
Mijn mountainbike: Cannondale, Scalpel, FSI, Scalpel HT.
Contacteer:

Gebruik Runtastic MTB icm runtastic bluetooth HR meter. Fijne combi, gaat bij de start aan en mekkert soms ff dat ie een zwak GPS signaal heeft maar daar blijkt achteraf niets van. De mobiel gaat daarna in de rugzak en aan het eind van de rit zet ik de app uit. Ben gelukkig genoeg mee, en ik probeer me zelf (zolang ik me fit/goed genoeg voel) te verbeteren op tijden en snelheden.
Voor route gegevens kan ik van te voren al de routes in de app zetten en eventueel raadplegen, maar meestal kijk ik alleen als ik de route kwijt ben op een nieuwe route.
Een leuke aanvulling op de app is de smartwatch functie :-q
Make it idiot proof and someone will make a better idiot........... I don't necessarily agree with everything I say.
Henrik
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 15 augustus 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Groen en zwart!

QriZ schreef:Precies; op vakantie dus ideaal, en op een racefiets ook in NL. Maar als je voornamelijk vaste routes aan elkaar rijd offroad dan voegt het weinig toe en is het Nice to Have als ik het goed begrijp?
Dat hangt er vanaf wat je doel is.

Waar de een plezier heeft aan het 'snelle tijden rijden' en dit ook lekker wil documenteren op bijv Strava vindt de ander dit maar niks, en gebruikt hem puur als navigatie.

Zelf gebruik ik hem zowel op de mtb als racefiets altijd als ik opstap.

1) Leuk om alle fietskilometers op de mtb en race te loggen
2) Leuk om mijn eigen progressie bij te houden
3) Leuk om mijn eigen progressie te vergelijken met die van fietsmaatjes
4) Leuk om te kijken waar ik sta t.o.v. het klassement op bepaalde segmenten
5) Leuk om zo'n segment eens aan te vallen om te kijken hoe ver je kunt komen
6) Verrekte handig om routes uit te zetten zodat het race-kilometers geen spoorzoekertje zijn
7) Verrekte handig om ervaring van andere te gebruiken om routes in te laden (Zodat je bepaalde gave spots sneller kunt vinden)
8) Verrekte handig om in mooie onbekende gebieden te weten waar je zit...
9) Fijn als fietscomputer met o.a. hartslag ed.

Kortom, wat voor de een een nice-to-have functie is, is voor de ander de reden om een bepaalde gadget (Want dat zijn ze...) te kopen. ;)
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

Ook ik gebruik sinds een 2 tal weken Strava. Zowel op de mtb als op de racer. Ik gebruik de app of icm de Mio. Groot voordeel is het overzicht van wat je rijdt op welke fiets. En ook het rijden van segmenten en tijd vergelijken en prtjes rijden spreekt me aan. Vooral omdat ik veel alleen rijdt en het dan wat makkelijker wordt om te proberen je zelf te verbeteren en zo gemotiveerd te blijven.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Strava, ook voor woon-werk om makkelijk mn kilometers bij te kunnen houden en alle geinige statistiekjes te zien. Maar op de MTB-ritten sindskort ook Raod-ID met eCrumb. Fijn voor het thuisfront, dat kan zien waar ik uithang. Plannen over waar ik heenga willen wel eens wijzigen, namelijk. Ik gebruik het denk ik vooral als ik alleen op pad ga, maar dat zien we nog wel.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

RoadID was ik vergeten, ook die staat tegenwoordig aan als ik alleen op pad ga.........
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik kwam van Strava, maar sinds dit jaar weer Polar BEAT, omdat hun Flow website er nu eindelijk acceptabel uitziet en met voldoende functionaliteit voor wat analyse achteraf. Naar Strava upload ik de ritjes nog wel handmatig en vanaf oktober zou dat automatisch moeten gaan.
carbon bike, titanium collarbone...
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Ongeveer 30% van de ritten alleen Spotify of keer buienradar, voor de rest gebruik ik geen apps als ik aan het biken ben.
Gebruikersavatar
KlaasNorg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 3 september 2015, 01:07
Mijn mountainbike: Giant XtC 980 NRS, Fathom E+2, Trance XE+1Pro

Ik heb alle apps geprobeerd en ben blijven hangen op de Runtastic Mountain bike pro app. Voorwaarde voor mij was dat de app in ieder geval compatible moest zijn met de Wahoo SC sensor en de Tickr. Er vallen dan al een heel aantal apps af en blijven de meest professionele over.

De reden dat ik voor de app van Runtastic kies is vooral de kaarten. Je kan als kaartsoort buiten de gebruikelijke Google kaart kiezen voor de open fiets kaart en open straten kaart. Op die laatste twee staan ook de bekende ATB parcoursen aangegeven. Best handig als de bordjes onduidelijk zijn en je op je app de route ziet staan.

Door de externe sensors werkt de app super nauwkeurig en met het Bluetooth 4 systeem en offline kaartmogelijkheid vraagt het amper stroom van je telefoon. De GPS werkt zonder dat je een data verbinding nodig hebt.

De overzichten na de rit zijn mooi en duidelijk. Al na een paar ritjes zag ik verbeterpunten in mijn rijgedrag en dat resulteerde in een duidelijk snellere tijd. De app is overzichtelijk en je "dashboard" is in te stellen naar eigen wens.

De telefoon heb ik in de waterdichte case van Topeak die met de houder vast zit in de stuurpen. Geen geklooi met tyraps. Bijkomend voordeel is dat je de houder kan draaien en kantelen. Draaien heeft bij deze app niet veel zin, maar kantelen kan tot 90 graden waardoor je met je telefoon de route meteen kan filmen. Mocht je toch veel stroom verbruiken dan leveren ze ook een waterdichte case met extreem platte accu waarmee je de telefoon 1,5x kan opladen.

Al met al een combinatie waar ik erg tevreden over ben. Gebruik de case alleen niet als gewone iPhone case, want je klinkt dan alsof je opgesloten zit in een rieten mand. :D

Nog even als toevoeging:
Het gebruik van de Runtastic app sluit het gebruik van de Strava functionaliteit niet uit. Elke rit kan je thuis exporteren en daarna importeren in Strava. Alle data gaat keurig mee, inclusief cadans, snelheid en hartslag. Op die manier haal je het beste uit de twee werelden. Een betere ervaring en rit analyse tijdens/na het rijden, maar het sociale wedstrijdelement uit Strava.
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Bosi
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 29 november 2015, 18:27
Mijn mountainbike: Specialized CCC

Interessant topic dit. Ik gebruik onderstaande app op mijn Iphone:

https://www.topo-gps.com/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Super app met een ontzettend gedetailleerde kaart waarbij het tevens mogelijk is om *.gpx bestanden in te laden van bijvoorbeeld mtbroutes.nl. De iphone bevestig ik op een quadlock steun op de stuurpen.

Het nadeel van deze app is dat je voor dezelfde gedetailleerde kaarten van Frankrijk de hoofdprijs betaald. Namelijk € 0,99 per 64 km2.

Ik heb bovenstaande Runtastic app intussen gedownload en ga hem morgen proberen.
Gebruikersavatar
KlaasNorg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 3 september 2015, 01:07
Mijn mountainbike: Giant XtC 980 NRS, Fathom E+2, Trance XE+1Pro

Bosi schreef:
Ik heb bovenstaande Runtastic app intussen gedownload en ga hem morgen proberen.
Als je in runtastic de open fiets kaart of de open straten kaart gebruikt heb je die zelfde gedetailleerde kaart. Van de open fietskaart kan je offline delen downloaden zodat je de telefoon op vliegtuigstand kan zetten om accu te sparen. Frankrijk is in Runtastic gratis. :wink:
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.
Pathfinderz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:16
Mijn mountainbike: CUBE Stereo HPA 120 Pro

ik draai altijd STRAVA voor het competitie element, en de uitgebreide rapportages over progressie
Maar draai altijd Endomondo ernaast, dit omdat Strava alleen inzicht geeft als je de rit beëindigd,
endomondo is voor het thuisfront te bekijken. zodat ik niet per ongeluk achterblijf in het bos mocht ik
over de kop slaan en alleen fiets. de live feed voor je vrienden is dus een handig extratje ten opzichte van strava
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Pathfinderz schreef:ik draai altijd STRAVA voor het competitie element, en de uitgebreide rapportages over progressie
Maar draai altijd Endomondo ernaast, dit omdat Strava alleen inzicht geeft als je de rit beëindigd,
endomondo is voor het thuisfront te bekijken. zodat ik niet per ongeluk achterblijf in het bos mocht ik
over de kop slaan en alleen fiets. de live feed voor je vrienden is dus een handig extratje ten opzichte van strava
Moet je wel bereik hebben en dat wil waar ik fiets nogal eens wegvallen
Gebruikersavatar
SuzieQ
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: do 2 augustus 2012, 20:18
Mijn mountainbike: Specialized Fate 2015

Gebruik altijd Strava; sinds kort met de Wahoo RFLKT + (met Strava draaiend) op het stuur.. Mixed feelings hoe dit bevalt, rlflkt valt nogal eens uit :roll:
Van plan om er nog een hartslagmeter bij aan te schaffen.
Plaats reactie