Kona Honzo 2014

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
svaiy
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 11:26

Hoi,

vorige week mijn Kona Honzo 2014 opgehaald bij de BikeBoutique in Elsloo! Tijd voor een SYS dus :-)

Liep al een tijdje met het idee rond voor een 2e (hardtail) bike, naast mijn Radon Slide 130 10.0 Fully. Dit om diverse redenen: sparen van de "dure" onderdelen op de Radon tijdens ritjes door de blubber, gebruik bij Wood15, het verschil kunnen blijven ervaren tussen een HT/FS, eens zelf een fiets opbouwen, etc.

Na al diverse keren te zijn begonnen aan een onderdelenlijst, bleek het maar niet mogelijk te zijn een lijst op te stellen die voldeed aan mijn wensen en tevens binnen het gestelde budget bleef. Daarnaast ben ik ook meer een fietser dan een sleutelaar, dus het schoot allemaal niet echt op.

Bij het ophalen van wat nieuwe kleding bij de BikeBoutique in Elsloo, kwam ik in gesprek met eigenaar Rob. Na een heel goed (advies) gesprek, vertelde hij me een overjarige Kona Honzo te hebben staan. Lang verhaal kort: enkele dagen/proefritjes verder zijn we er kwa prijs uitgekomen en ben ik eigenaar van een super vette Kona Honzo! (Bijna) binnen budget en ik kan er meteen op knallen 8)

Gisteren vast uitgeprobeerd in Z-Limburg, heerlijk speelse bike die het vooral leuk vindt om lekker omlaag te vliegen!

Hierbij wat pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naast de Zealous van Doezel:

Afbeelding

Speclist (standaard)

FRAME MATERIAL Kona Cromoly Butted
FORK RockShox Revelation RL Solo Air 120mm QR15 Tapered
CRANKARMS FSA Comet
CHAINRINGS 32t
B/B FSA BB7000
CHAIN KMC X10
FREEWHEEL Sram PG1030 11-36t 10 spd
CHAINGUIDE The Hive LS1+ No Taco
F/D n/a
R/D Shimano Deore
SHIFTERS Shimano Deore (rh only)
BRAKE CALIPERS Shimano M505 Hydraulic Disc
FRONT BRAKE ROTOR Shimano SLX 180mm (centerlock)
REAR BRAKE ROTOR Shimano SLX 160mm (centerlock)
BRAKE LEVERS Shimano M505 Hydraulic
HEADSET FSA Internal
HANDLEBAR Kona XC/BC Riser
STEM Kona XC/BC
SEATPOST Kona Thumb OB
SEAT CLAMP Kona QR
GRIPS Kona S-LOG
SADDLE WTB Volt Comp
FRONT HUB Shimano Deore QR15
REAR HUB Shimano Deore 142x12mm
SPOKES Stainless 14g
RIMS WTB ST i23 TCS
FRONT TIRE Maxxis Ardent 29x2.4" EXO AR
REAR TIRE Maxxis Ardent 29x2.25" EXO AR
PAINT COLOR Matt Raw Steel w/Lime Tint

Wijzigingen

PEDALS Shimano PD-MX80
TIRES Tubeless gemaakt
CASSETTE Shimano XT

Wishlist

Dropper seatpost
OneUp 42t
Laatst gewijzigd door svaiy op zo 19 april 2015, 08:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

wordt er jaloers van:-) gefeliciteerd!
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Zeer fraai!
Misschien nog mooier dan die blauwe versie.
Veel plezier ermee!
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Als ik goed kijk naar de foto's dan lijkt het erop dat er een andere cassette op zit. Klopt dat?
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
svaiy
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 11:26

Scherp doezel! Is inderdaad een XT cassette, die is er vast op gezet ter voorbereiding op de OneUp.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik vind het geweldige fietsen maar ik snap Kona nooit zo in hun onderdeelkeuze; waarom een SGS kooi bijvoorbeeld wanneer je een frame levert waar geen voorderailleur op zou kunnen en een chainguide die 40T aankan is ook een beetje over-the-top voor een 29" die met 32T uitgeleverd wordt om nog enigszins omhoog te kunnen komen...

De onderste geleider is overigens niet goed afgesteld voor een 32T.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Gefeliciteerd, de mijne ligt nu uit elkaar, dus ik rij er niet heel vaak meer op, maar is echt een van de , misschien wel de, leukste fietsen waar ik ooit op heb gereden.

P.s. Hij is mooi, maar de blauw is natuurlijk onverslaanbaar ;-)
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
svaiy
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 11:26

@cheeta: thanks voor je feedback, wat is er volgens jou mis met de onderste geleider?

@dorretje: mooi blauw is idd niet lelijk... ;-)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

svaiy schreef:@cheeta: thanks voor je feedback, wat is er volgens jou mis met de onderste geleider?
Afstelling... De geleider staat ver naar buiten, wat je normaal voor een groter tandwiel doet (de LS1 is geschikt tot 40T). Met een 32T, wat de kleinste optie is, laat nu te veel ruimte toe tussen het tandwiel en de geleider waardoor de ketting er principe tussendoor kan wat niet de bedoeling is...

Ter illustratie hoe ze normala afgesteld zijn (vergelijkbare LG1), de geleiding overlapt met de tanden...
Afbeelding

Zie ook E.13 setup guide...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
leguyt
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: za 27 december 2008, 23:26
Mijn mountainbike: Wikkit Zonkey 29er ,Kona Process 111

Hele vette bike! Al een tijdje op zoek naar een maat M is nergens meer te krijgen. Veel plezier ermee....
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

cheeta schreef:Ik vind het geweldige fietsen maar ik snap Kona nooit zo in hun onderdeelkeuze; waarom een SGS kooi...
Kan het zijn dat die deore derailleur niet met een GS te krijgen is? (kan hem nergens vinden...)

en de keuze van onderdelen is inderdaad een beetje vreemd en goedkoop. Maar de onderdelen die er toe doen (in mijn ogen) zijn wel degelijk goed uitgevoerd; wielen, crank en voorvork zijn gewoon super. Remmen zijn prima.

Aandrijving is duidelijk een sluitpost maar daarom koop je ook veel fiets voor je geld. En voor de inzet (mudbike) is het gewoon super, en als het stuk gaat kun je voor weinig wat nieuws kopen.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Heel mooi! Daar ga je absoluut nog heel veel plezier aan beleven.

De basis is inderdaad gewoon goed, de afmontage wat karig. Maar deze bike is het meer dan waard om naar eigen voorkeur te upgraden. Van mijn Honzo (zo'n mooie blauwe :tong ) is nu alleen het frame met de zadelpenklem nog origineel. Voor mij is het in ieder geval de onbetwiste vaste waarde in mijn nog al eens wisselende collectie.
Gebruikersavatar
svaiy
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 11:26

cheeta schreef:
svaiy schreef:@cheeta: thanks voor je feedback, wat is er volgens jou mis met de onderste geleider?
Afstelling... De geleider staat ver naar buiten, wat je normaal voor een groter tandwiel doet (de LS1 is geschikt tot 40T). Met een 32T, wat de kleinste optie is, laat nu te veel ruimte toe tussen het tandwiel en de geleider waardoor de ketting er principe tussendoor kan wat niet de bedoeling is...
Thanks! Ik ga het eens uitzoeken.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Je bent overgestapt op andere remmen?
Plaats reactie