Bunny hop

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

van Tuyl schreef: Maar als mijn achtervering zo reageert als bij zijn fiets dan fli.. ik hem bij het oud ijzer.
Als dat bij je Epic gebeurd zou ik dat wel doen inderdaad of terug sturen ivm garantie. Mocht dit een 301 betreffen mag je hem tegen schroot prijs ook wel aan mij verkopen. :D
van Tuyl schreef: Ik zal het proberen te nuanceren wat ik bedoel. Begrijp best dat hij ver inveert bij de landing al lijkt ook dat hier een beetje overdreven veel, maar bij de kracht opbouwen om los te komen van de grond veert de fiets ook echtveel. Is dit wat men bedoeld met speels of haal ik nu dingen door elkaar? Misschien ben ik teveel gewent geraakt aan wat meer racy fully's.
Speels is een heel vage term die hier heel vaak gebezigd word echter.

Verschil in fiets, inzetbereik (zit niet voor niets een 36 in aan de voorkant), een 301 rijd je doorgaans met aardig wat sag, procent of 30, word ook wel wat progressief aan het einde van de slag. En bij Liteville kunnen ze wel een goed werkend veersysteem op basis van FSR ontwerpen in tegenstelling tot Specialized. :tong
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Het is maar goed dat er veel merken zijn zodat iedereen kan zeggen dat zijn fiets de beste is uit alle keuzes.
Maar terugkomend op het filmpje, het is duidelijk en simpel uitgelegd.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Het is ook wel lastig om te zien hoeveel veerweg die nu gebruikt, dat lijkt al heel snel veel of dramatisch door de manier waarop dit systeem werkt: met de hevels die omhoog komen. Als ik zo goed kijk als kan zie ik dat hij wel aardig wat overhoud op de demper.

Ik rijd met hetzelfde merk, heb ook die helm in die kleur, ook 5.10's nu moet het wel lukken!

Qua uitleg filmpje prefereer ik deze:




Verder blijft het een vooral kwestie van veel proberen.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

van Tuyl schreef:Het is maar goed dat er veel merken zijn zodat iedereen kan zeggen dat zijn fiets de beste is uit alle keuzes.
Was niet heel serieus. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er is geen beste fiets, hooguit een fiets die het beste is voor een bepaald inzetgebied of bepaalde smaak.
Een Epic veert niet zo comfy omdat de doelgroep dat niet wil, niet omdat Specialized niet zou weten hoe ze een goed veersysteem moeten ontwerpen. Voor xc-race begrippen werkt het systeem op een Epic waarschijnlijk juist uitstekend.

En de term "speels" wordt hier idd te pas en te onpas gebruikt. Naar mijn idee is speels meer dan alleen licht sturen. Een speelse fiets is vooral een fiets die uitnodigt om zoveel mogelijk te spelen ;-)
Dus op zo'n fiets wil je vanzelf al dan niet kleine bultjes gebruiken voor een sprongetje, hij is makkelijk even op het achterwiel te zetten, stuurt lichtvoetig...
Het zijn zeker niet per definitie de snelste fietsen, met een lange slacke fiets ga je harder naar beneden, met een steile diep zittende fiets harder naar boven. Maar met een speelse fiets wordt dat allemaal wat minder belangrijk, ineens wordt de glimlach op je gezicht belangrijker dan de stopwatch :-)

Wat draagt zoal bij aan een speels karakter: korte chainstays, korte wielbasis, een niet te diepe zit, breed genoeg stuur, niet superslacke vorkhoek. Het moet natuurlijk geen 20kg tank worden, maar superlicht hoeft zo'n fiets zeker niet te zijn (dat gaat alleen maar kapot met al dat spelen ;-)). De geometrie is bepalend voor het karakter van een fiets.
Een Kona Honzo schijnt trendsettend te zijn voor speelse 29ers en ik denk dat mijn eigen Morewood Shova (26er) ook zeker het predikaat speels verdient.

En de bunnyhop? Die kan ik nog steeds niet, al lukt het me wel de fiets over een klein obstakeltje te trekken (met flats natuurlijk, spd's gebruik ik amper nog). Zal wel komen omdat ik niet echt oefen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Alle Morewoor is speels :) Heb er nog spijt van dat ik hier op t forum niet een mbuzi heb aangeschaft
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

kermit schreef: Een Kona Honzo schijnt trendsettend te zijn voor speelse 29ers en ik denk dat mijn eigen Morewood Shova (26er) ook zeker het predikaat speels verdient.
Je vergeet de Pyga's, overgens ook van Dhr. Morewood!
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

http://www.pinkbike.com/video/403730/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bunnyhop the next level: Table hop :lol:
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Respect! :o :-q
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Ik trek m'n stuur omhoog, dus zeg maar de handvatten naar voren en trek de rest mee.
Niet helemaal hoe t hoort maar ik kom er obstakels mee over. Voor mij is dat 't belangrijkste. Ik rij ingeklikt overigens.

Deze 'techniek' heb ik mij vroeger op heren en damesfietsen eigen gemaakt. Ik wilde altijd stoepjes op en af maar dan zonder de grond te raken... dus gewoon wat geklojoot ermee :-q :-D
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

wil ik ook kunnen !!!! ik krijg mijn voorwiel nog steeds niet hoger dan 20 cm :oops:
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Met flats is het mij ook nooit gelukt, alleen met SPD kan ik daadwerkelijk het achterwiel omhoog tillen. Maar hoge boomstammen blijven mij ook nog intimideren :wink:
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

Mijn hoogste officiele record was tijdens een wedstrijd in New York. Ik sprong toen over een lat van 42" / 107cm heen. Ik was toen de hoogste op een mtb en alleen 2 pro bmx'ers kwamen hoger. Op de 2e foto ben ik net een bunnyhop in aan het zetten tijdens de bunnyhop wedstrijd: http://plussizebmx.squarespace.com/blog ... day-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Het voordeel van een wedstrijd is dan weer dat je tot op de centimeter weet hoe hoog het was ;) Maar dat is dus heel hoog! Rick Koekoek heeft nu vziw het wereldrecord van 143 cm. Maar dat was een sidehop zoals ze die in trials doen (op een 20 inch trialbike). Zie http://www.guinnessworldrecords.com/wor ... -bunny-hop" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben benieuwd wat het record is voor een "echte" bunnyhop, dus waar de fiets loodrecht erover gaat en niet parallel.
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

Op een mtb is het hoogste waar ik vanaf weet een bunnyhop van 116cm, door de legende Jeff Lenosky. Dit is inderdaad een échte bunnyhop, en niet een sidehop zoals dat van Rick Koekoek (totaal andere techniek, dus niet vergelijkbaar. Vreemd van de verkeerde benaming).
Plaats reactie