Soma Doublecross

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Kijk! Dat zijn de foto's waar we op aan het wachten zijn. (Y)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Bevalt de Soma nog steeds?
Hoe is de lak kwaliteit?
Gebruikersavatar
pvdh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 22:00
Mijn mountainbike: blijf je vanaf.
Contacteer:

De Soma bevalt me prima. De Doublecross is een robuuste fiets.
Ik heb 'm bijna een jaar intensief gebruikt tijdens woonwerkverkeer, lange tourritten maar ook op vakantie en hij ziet er nog uit als nieuw.
Pasgeleden nog een lullige smak gemaakt waarbij het stuur tegen de bovenbuis aansloeg, maar daar is niets van te zien. Wel zijn er krassen in de lak geraakt tijdens vervoer in de auto, eigen domme schuld natuurlijk, hij lag op iets scherps.
Ik ben voornemens de cockpit te veranderen en naar een serieuze dropbar te gaan. Het huidige stuur (Soma Sparrow) biedt in racehouding én op lange termijn geen fijne plaats voor m'n handen, er ontstaat spanning op m'n armen. Compenseer dit met m'n rug en dat is dan weer vervelend voor je fietsplezier. Remgrepen worden vervangen en Elixir 5 gaat plaatsmaken voor TRP Spyre mechanische remmen...
Denk dat het niet zo lang meer duurt voor er gesleuteld mag worden en ik weer foto's ga plaatsen!
Walk on home, boy

Bikes: Titus Fireline EVO / Soma Double Cross
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Ik heb op mijn Pompetamine een Soma Highway 1 zitten. Goede prijs kwaliteit verhouding en nog belangrijker, het staat goed op de fiets.
En een bijkomstig voordeel, het fietst nog lekker ook. :wink:
Kortom een aanrader.

(Als er iets met versnellingen moet komen word het ook een Double Cross)
Gebruikersavatar
pvdh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 22:00
Mijn mountainbike: blijf je vanaf.
Contacteer:

Da's ook een heel mooi stuur. Soma heeft veel leuks liggen.

Waarom een Double Cross en geen Straggler? Niet voor niets een veel gemaakte vergelijking, ik ben benieuwd naar je redenen.

Ik heb gekozen voor een Nitto RM013, is verkrijgbaar in 25.4 klem (scheelt weer een stuurpenwissel) en loopt in de drops iets naar buiten terwijl de remmen wel haaks naar voren wijzen. Veel mooie praat dus dat is het proberen wel waard. Lijkt me voor lange afstanden wel fijn zitten, helemaal in 48cm breed :)
Walk on home, boy

Bikes: Titus Fireline EVO / Soma Double Cross
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik heb ook een Double cross met een sparrow stuur.
Afgelopen weekend er 110km mee afgelegd, rond de 100k wel last gekregen van mij schouderbladen. Het nadeel vind ik ook dat je een lange stuurpen moet hebben om de vorm van het stuur te compenseren. Ik heb nu een Thomson 120mm stuurpen, maar merk dat ik nog steeds verder naar voren ga op het stuur (op de remmen).
Verder bevalt het me erg goed, ik ben nu een beetje aan het zoeken naar banden om mijn ritten wat meer naar offroad te brengen. Dat gaat op zich al goed, maar met mijn 28mm slicks schiet het niet echt op.

Mag ik vragen waar je je bel vandaan hebt? Dit lijkt me ook wel wat aangezien ik die nok op het frame ook niet gebruik en daar dus ruimte over heb.
Gebruikersavatar
pvdh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 22:00
Mijn mountainbike: blijf je vanaf.
Contacteer:

De bel is van Velo Orange. Aanrader. Koper oxideert ook mooi inmiddels dus dat geeft nog wat extra karakter.
Ben bezig om m'n Sparrow te vervangen voor een VO Course classic bend (De Nitto van mijn bericht hierboven ging niet door) ook vanwege de toch wat bijzondere houding op ritten van 100km +
Leen nu met regelmaat de wielrenner van m'n vriendin omdat ik op met haar stuur (ook al hebben we niet dezelfde houding) meer comfort heb.

Wat voor remmen heb je er nu op zitten?
Walk on home, boy

Bikes: Titus Fireline EVO / Soma Double Cross
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Avid elixer 3. De insteek was om het low budget te houden, ik had dit topic gezien en ik wilde iets vergelijkbaars voor mijn woon werk verkeer. Eerst zat ik te kijken naar een Straggler, maar ongeveer per ongeluk vond ik een Double Cross DC op marktplaats in de juiste maat.

Daarna de fiets opgebouwd met allerlei spul wat uiteindelijk niet echt meer low budget is / was :roll: Maar de remmen wel, want die kwamen van mijn mtb. Het punt is / was, een dropbar zorgt ervoor dat je nieuwe remhendels / shifters moet hebben. Daarbij dan ook een andere derailleur en remmen, wat niet in het rijtje 'low-budget' paste.

In de toekomst gaat dat vast nog wel eens gebeuren, maar nu gaat heb ik veel plezier van de fiets met dit stuur. Ik heb er nu zo'n 1700k mee gereden sinds november. Spatbordjes ontsieren de fiets nu enigszins maar de mooie dagen komen er weer aan.

Voor de bel zie ik wel dat je hem kan demonteren, de stuur mount kan je eraf halen en zo op je frame draaien? Dat is hetzelfde schroefdraad of heb je daar nog wat extras voor moeten doen? Deze bel neem ik aan?
Gebruikersavatar
pvdh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 22:00
Mijn mountainbike: blijf je vanaf.
Contacteer:

Heel herkenbaar, ik had ook de intentie om eerst zoveel mogelijk mountainbikeonderdelen te gebruiken, die lagen toch al te wachten op een bestemming. En dan kom je snel uit op een Sparrow als stuur.
Heb ook spatborden er op zitten, fiets de hele winter door en dan is alles wat comfort geeft welkom!
Ik had ook een spacer mount bij de bel besteld. Ik meen dat daar een stukje schroefdraad bij zit die je kunt gebruiken. Ik heb op vakantie mét voorderailleur gereden en dan past de bel gewoon op de kabelgeleider die daar komt.
Walk on home, boy

Bikes: Titus Fireline EVO / Soma Double Cross
Gebruikersavatar
pvdh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 22:00
Mijn mountainbike: blijf je vanaf.
Contacteer:

Een hele poos later was ineens de halve fiets veranderd:

Afbeelding

Veranderd zijn: stuur+stuurpen, shifter, remmen, remgrepen, zadelpen, stuurlint, banden. Verder nog de velgstickers verwijderd voor een wat strakker gezicht.

Nieuwe speclist luidt als volgt:
Soma Double Cross disc frame
Soma CX straight blade disc vork
Chris King headset
ZTR Crest 29, DT Revolution, XT M775 voornaaf en Novatec 712SB achternaaf
Schwalbe Marathon Racer 35c
Velo Orange Grand Cru Course dropbar
Charge U-bend bartape
Thomson Elite zadelpen
Charge Spoon zadel
Race Face Turbine 40t single ring
Sram PG950 11-26t cassette
TRP Spyre remmen op Superstar Helix 140/160 schijven
Tektro RL520 remgrepen
Dura Ace downtube shifter
Walk on home, boy

Bikes: Titus Fireline EVO / Soma Double Cross
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ziet er goed uit, ik hou het voorlopig toch nog even op de Swallow. Maar zet me wel weer aan het denken ;-)
Het ziet er "natuurlijker" uit, een dropbar. Ik moet wel toegeven dat ik wel wat lichamelijke klachten heb na de lange ritten, maar de aankomende tijd verwacht ik meer op de mtb te zitten, afgezien van woon werk.
Plaats reactie