Goede conditie-hernia-geen conditie-herstel...

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
123plons
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 10:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015

Afgelopen augustus schoot het me plotseling in mn rug. Na een bezoek aan de huisarts de conclusie: 90'/, zeker een hernia L5S1. Pijnstilling en fysio. Na 6 weken nog geen verbetering opgetreden. Toch een doorverwijzing naar de neuroloog gekregen en een MRI laten maken.
uitslag een dikke hernia. Behandeling; actieve rust.
De rust ging wel lukken, de activiteiten niet meer. Ik kon alleen maar liggen en per uur een kwartier lopen of zitten. Na 6 weken weer terug naar de neuroloog en een doorverwijzing gekregen naar de neurochirurg. Via de zorgbemiddeling kon ik binnen 2 weken geholpen worden in het MCH in Leidschendam.

Via een minimaal invasive operatie (2,5 cm) liep ik na een operatie van 25 minuten 's middags al weer over de gang. De volgende dag naar huis en de komende 2 weken rustig aan doen.
Elke dag 10 minuten langer lopen en na 2 weken naar de fysio. Ik moest gelijk oefeningen doen die ik voor de hernia al niet kon.
Planken op allerlei manieren en veel op de hometrainer.

Half januari mocht ik al van de fysiotherapeut rustig op de weg gaan fietsen met de mtb.

Nu half maart ga ik actief de paden op en heb na een tochtje alleen een beetje zere benen.

De rest schade na m'n operatie is waarschijnlijk alleen een doof gevoel onder m'n voet. Maar dat kan tot 1 1/2 jaar nog verbeteren. Door veel signalen over de zenuw te sturen word deze geprikkeld om te herstellen.

Ik ben echt blij dat ik geopereerd ben en zou het zo weer doen. Ik ben nog voorzichtig met tillen maar m'n dochter van 30 kg kan ik nu prima optillen. Wel opletten hoe je het doet.

Niet opereren is een keuze maar dat was voor mij echt niet meer te doen.

Ik ben nog niet zo sterk als voor m'n operatie maar wel aardig op weg.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Bedankt voor je inbreng 123plons.
Zo zie je maar dat het herstel bij iedereen anders verloopt.
Goed om te horen dat je al weer zo goed op weg bent.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

123plons schreef:
Ik ben nog niet zo sterk als voor m'n operatie maar wel aardig op weg.
Je word nooit meer zo sterk als voor je operatie.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

@Hans. Is krachtverlies specifiek het geval bij hernia operaties?
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Elke ingreep verzwakt je rug in die regio.
Je er van bewust zijn en je houding erop aanpassen voorkomt veel pijn.
Echter zijn er altijd momenten dat het fout gaat, maar die gaan voorbij zolang je actief blijft.
Kracht kun je opbouwen en zelfs verhogen ten opzichte van de situatie ervoor alleen zijn de spieren niet de zwakke schakel maar de zenuwen die bekneld kunnen raken door uitstulpingen.
Deze uitstulpingen ontstaan door een te hoge belasting van de zwakke rug.
Uit mijn praktijk.
Ik bezit een racefiets en train daar veel op.
Naarmate mijn vorm beter word in het seizoen ga ik steeds harder en verder.
Dan komt er een punt waar ik zo lekker aan het rollen ben en gegrepen word door (voor mijn doen) de rush van een hoge snelheid dat ik maar blijf gaan in de beugels.
Als er dan nog andere wielrenners mee gaan rijden is het hek helemaal van de dam.
Dat ik daar dan soms de rekening voor betaal van 1 a 2 weken pijn in de onderrug is een gevolg van te ver gaan met een mindere houding.
Dat neem ik maar voor lief, het is mijn zwakke punt.
Ook snelle technische wedstrijden zijn niet voor mij weggelegd alleen ze zijn zo leuk om aan deel te nemen, dus kan er soms niet vanaf blijven :D
Herstel dan toch vrij vlot weer omdat het lichaam goed getraind is.

Naast dit gegeven moet iedereen die een operatie overweegt zich bewust zijn van het "failed back surgery syndrome"
Dit wil zeggen dat de kans op mislukken redelijk hoog is.
Dat dit, ten tijde van mijn operatie, niet duidelijk gecommuniceerd is kan inmiddels anders zijn.
Kan dat niet genoeg benadrukken.
Maar goed jij en ik zijn al geopereerd en je bewust zijn van deze zwakte brengt je al heel ver.
Zelfs verder als voorheen, omdat je het nu met een juiste houding doet.
Gebruikersavatar
123plons
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 10:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015

@Hans Ik ben het deels met je eens.
Het risico van een operatie is natuurlijk dat het fout kan gaan. Daar was ik me zeker van bewust.

Dat m'n rug zwakker is na m'n operatie ben ik niet met je eens. De nieuwe technieken zijn dusdanig minimaal invasief dat bij de operatie niet een hele spier word doorgehaald maar van meerdere spieren een deel. En een operatiewond van 2,5 cm. Na het herstel van het bindweefsel word de spier door actieve fysiotherapie snel sterker als voorheen op de geopereerde plek.

De kans op een nieuwe hernia op dezelfde plek is 10'/,, hetzelfde als het ontstaan van een nieuwe hernia bij ieder ander persoon. Door je bewust te zijn van je beperkingen en hier actief mee om te gaan kun je zelfs sterker uit het herstel komen.

Bij tillen zal ik mezelf waarschijnlijk altijd bewust zijn dat er iets is gebeurt. Hoe het verder gaat weet ik niet maar ik zal er zeker actief mee om blijven gaan en zo m'n beperkingen leren kennen.

Afgelopen zondag een Clinic gedaan op de Nedereinse berg en daar een hoop klimtechnieken geleerd. Ook daar had ik na afloop geen last meer waar ik vroeger best wel last had van m'n rug. Waarschijnlijk heeft er al langere tijd iets klem gezeten.

De zomer veel trainen en plezier beleven.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Niet onvriendelijk bedoelt, maar wacht nog even een paar jaar voordat je concludeert dat je rug niet zwakker is geworden.
Bij mij komen de klachten om de zoveel tijd terug op de geopereerde locatie en op 4 andere punten.
Ik weet Dat dit komt door mijn (teveel) tijd op 1 van mijn machines en de grenzen die ik dan regelmatig op zoek.
Ook ben ik in 2007 geholpen dus wat langer geleden en misschien niet zo subtiel als vandaag de dag.
Notorious
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:48
Mijn mountainbike: KTM Myroon prestige 29"

Ben in 2008 geholpen in een kliniek bij Arnhem (klein rosendeal) dmv een kijkoperatie. Super snel geholpen en (gedekt door de verzekering) relatief snel weer op de been en op de fiets. http://www.medinova.com/behandelingen/g ... rug/hernia
Gebruikersavatar
123plons
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 10:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015

En heb je nu nog vaak last van rugklachten.
Bijvoorbeeld als je een lange zware tocht gemaakt hebt?
Nats
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 14:17

Heb lang aan topsport gedaan, weliswaar niet in het MTB, maar kreeg 3 jaar geleden een dubbele hernia ik was toen der tijd 25jaar. Het schoot erin op het moment dat ik uit bed stapte. De eerste maanden waren een hel, ik kon niet zitten en moest staand eten.
Daarnaast kreeg ik uitval in mijn linkerbeen, door een zenuw die knel kwam te zitten door de uitstulping in de wervel. Ik heb besloten om niet te opereren omdat het veel risico met zich mee brengt tot blijvende schade, daarnaast is het succes van herstel even groot bij een operatie als bij natuurlijk herstel.

Het heeft bij mij meer dan een jaar geduurd voordat ik weer om niveau mee kon sporten met het team, wil niet zeggen dat ik nergens meer last van had/heb. Door de uitval in mijn been heb ik er veel krachtverlies gehad in mijn been, hierbij heb ik heel lang een klapvoet gehad en mijn been/bil zag er uit als een opa beentje. Zelfs nu (3jaar verder) merk ik nog dat mijn linkerbeen gewoon minder sterk is, vooral met bepaalde sprint oefeningen, daarnaast staat mijn kuit altijd superstrak. Tijdens het sporten heb ik erg veel profijt gehad van Skins compressie kleding, het zorgde bij mij voor een goede lichamelijke ondersteuning en doorbloeding.

Het is heel belangrijk om je buikspieren te gaan trainen, deze zorgen voor de stabiliteit van je rug en vangen de grootste klappen op. Vermijd hier bij de sit-ups deze zijn weer heel belastend voor je rug. In het begin was het voor mij alleen maar lopen, lopen, lopen. En dan bedoel ik het wandelen, ook heb ik veel profijt gehad van de grondoefeningen die ik mee kreeg van de sport chiropractor.

Ik rijd nu sinds een half jaar op de mtb en merk na 30-40km in de bossen wat vermoeidheid in mijn onderrug. Ook met zwaar werk, slecht slapen, veel zitten is de rug vaak stijf en gevoelig.

Ik ben voor een secondopnion (herstel duurde voor mij gevoel lang) naar het universitair ziekenhuis in Antwerpen gegaan, dit is zeker een aanrader. Puur en alleen al door het persoonlijk te woord worden gestaan door de chirurg zelf en je wordt niet behandelt als een nummertje. Dit werd overigens volledig vergoed door mijn zorgverzekering.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Bedankt voor je verhaal Nats!
Het is nogal wat wat je te verduren hebt gehad.

Ik ben nu 14 weken verder, het herstel leek 3 weken geleden echt in te zijn gezet maar ben 2 weken geleden weer in een dipje geraakt, veel pijn en moeilijk bewegen. Ben de laatste paar dagen wel weer wat vooruit gegaan.
Ik kijk er hetzelfde tegenaan als jij, ik wil eigenlijk ook niet geopereerd worden. En wil met oefeningen, wanneer het weer kan, op niveau komen.
Nats
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 14:17

Erg veel geduld hebben en veel pijnstillers. De up en down's zul je wel blijven houden. Zo lijkt het weken goed te gaan en dan de andere week denk je dat je weer terug bij af bent. Ik ken het gevoel, maar geeft je wel weer even het besef dat je waarschijnlijk iets te veel hebt gedaan.

Een geluk dat je nu richting de zomer gaat, vooral in de winterperiodes merkte ik dat ik meer rugklachten had.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Ik ga mijn best doen. En ik hoop dat jij ook nog verder op kunt bouwen en zo wat langere afstanden kunt gaan rijden.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

hansdegebruiker schreef:Niet onvriendelijk bedoelt, maar wacht nog even een paar jaar voordat je concludeert dat je rug niet zwakker is geworden.
Bij mij komen de klachten om de zoveel tijd terug op de geopereerde locatie en op 4 andere punten.
Maar komt dat door de operatie zelf, of door datgene waarvoor je bent geopereerd? :wink:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
123plons
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 10:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015

In principe zou de operatie geen belemmering moeten blijven. De rest zenuwschade zou wel kunnen blijven. Nu nog steeds om de dag Core oefeningen doen om de boel sterk te maken.

Sinds vorige week probeer ik steeds langer te gaan fietsen. Vandaag 27 km semi off-road gereden zonder enige last. ( we hebben geen echte off-road routes rondom huis)

Ik voel me goed en hoop het zo te houden.
Plaats reactie