Clinic op een BMX baan (UPDATE: Event aangemaakt)

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

update 03-03-2016
===========================
Het even is aangemaakt. We gaan verder in het event topic: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5&t=126091" onclick="window.open(this.href);return false;
===========================

Ook in 2016 ga ik de Alpe d'HuZes beklimmen. De muntjes gaan zoals de meesten van jullie weten naar het KWF.

Daar ik 1 van de trainers ben van onze BMX vereniging maar ook zwaar mountainbike fan (voornamelijk DH/Freeride) zie ik veel overeenkomsten tussen beiden sporten. Veel technieken vanuit de BMX kunnen dus ook toegepast worden in de mountainbike sport. Denk hierbij vooral aan de techniek voor de wat technische trails; oppakken, manuels, springen, bochten techniek, drukken (snelheid uit de trail halen) ect.

Nu had ik het idee om hier een leuke clinic middag van te maken op de BMX baan tegen een kleine vergoeding welke volledig naar het KWF gaat.

Voor ik het een en ander in touw ga zetten wilde ik polsen of er eventueel interesse in is. De clinic groep zal met maximaal 16 personen zijn (2 starthekken vol).

Bij genoeg interesse ga ik samen met wat jongens (oud world cup rijders) een leuke clinic samen stellen op de baan waar Tom en Bas van Steenbergen zijn begonnen.

Jullie kunnen jullie eigen mountainbikes gebruiken op de baan. Willen jullie BMX eens ervaren hebben we voor de fun ook nog BMX fietsen staan :D

De locatie is Nunspeet en zaten te denken aan een 12,50 per persoon. Clinic zal iets van 2 tot 3 uurtjes zijn inclusief bak koffie.

Laat maar horen :-D

Afbeelding

Even een brainfart kwa clinic inhoud... ik denk dat wanneer je onderstaande punten onder de knie hebt de technischere trails een stuk harder kan nemen :-q mochten jullie zelf nog aan/opmerkingen hebben verneem ik ze graag :-D

Wat hebben jullie minimaal nodig?
- Bedekkende kleding (lange mouwen en lange broek. Houd er rekening mee dat mocht je vallen normale stof snel kapot is dus als je geen echte race kleding hebt je oude kleding aan doen)
- Fullface helm (wij hebben er een aantal op de club maar geef even aan in het lijstje waar pointblanque mee begon of je er 1 wilt lenen
- Handschoenen
- Een fiets (mocht je die niet hebben (wat ik me niet kan voorstellen :D ) hebben we nog wat BMXén op de club)

Wat is aan te raden?
- Fiets waar de vering gelocked kan worden (hoe minder vering hoe beter)
- Flats (mocht je ze niet hebben is dat geen probleem maar het geeft je meer vertrouwen tijdens de oefeningen en je leert de basics (vooral springen) beter
- Body protection (knie, elleboog, ect. Ze zijn niet noodzakelijk maar als je nogal graag valt wel aan te raden. Op de club hebben we wat setjes liggen)
- Niet te grove noppen banden (we rijden op gralux en klinkers en geen gravel en mud :winkie: maar als je geen andere banden hebt hoef je ze niet aan te schaffen daar de meeste oefeningen niets met grip te maken hebben)

MTB Clinic op de BMX track

Aankomst & kennismaking
- ff kennismaken met bak koffie 8)
- Even kijken of iedereen de juiste gear heeft (uitreiken club materiaal)

Pumping
- Stukje uitleg theorie pumping (nivo: alle)
- Fiets aan de grond houden bij bulten (nivo: alle)
- Basic snelheid maken middels pumping (2 wasborden) (nivo: alle)
- Advanced snelheid maken pumping (complete track zonder trappen) (nivo: gevorderd maar door iedereen mee te doen)

Bochten techniek
- Stukje theorie uitleg bochten techniek (nivo: alle)
- Bochten houding oefening pionnen (nivo: alle)
- Bochten houding oefening in bocht op snelheid (nivo: alle)

Manual/achterwielen
- Stukje uitleg theorie manuel (nivo: alle)
- Basic manual sprint track (nivo: alle)
- Basic manualtussen 2 bulten (kort) (nivo: alle)
- Advanced manual(lang) (nivo: gevorderd)

Oppakken
- Stukje uitleg theorie oppakken (nivo: alle)
- Basic bult oppakken (nivo: alle)

Springen
- Stukje theorie uitleg springen (nivo: alle)
- Basic bunnyhop sprint track (nivo: alle)
- Basic springen 2 bulten (met plank er tussen) (nivo: alle)
- Advanced springen 2 bulten (met plank er tussen) (nivo: gevorderd maar door iedereen mee te doen)

Afsluiten met wat fun stuff
- Westrijdje op de baan tegen elkaar (2 semi finals & finals op basis van 16 man) (nivo: alle)
Laatst gewijzigd door kingjoop op do 3 maart 2016, 14:32, 9 keer totaal gewijzigd.
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Misschien handig te vermelden, hoeveel de vergoeding is en waar het is...
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

goed punt.. zal het er ff bij zetten:)
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Lijkt mij wel een leuke clinic om de techniek wat te verbeteren.
En nieuwe technieken te leren.
Want ik denk dat de technieken die je benoemd zeker te vergelijken zijn voor beide sporten.

Had je ook al een datum of ongeveer een datum in gedachten??
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

De datums kunnen we redelijk zelf invullen. Ergens tussen morgen en juli 8) We kunnen bij genoeg animo ook verschillende datums prikken. Kleinere groepen is ook mogelijk. :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
segunda
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1499
Lid geworden op: ma 8 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Transition Vagrant | Cortina Europe FS | C'dale F400 | Specialized Allez

Vet ! Zeker interesse!
Comebacks are forever | One less 29er...
https://www.shapeways.com/shops/gravity-research
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

Leuk idee helaas te ver voor mij!
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1744
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Op een BMX de Alpe d'HuZes op, mucho respeto!
kingjoop schreef:Bij genoeg interesse ga ik samen met wat jongens (oud world cup rijders) een leuke clinic samen stellen op de baan waar Tom en Bas van Steenbergen zijn begonnen.
Paar keer zo'n BMX clinic, en voor je het weet doe je dit soort dingen tijdens je XC rit :-q

Tom van Steenbergen in actie:
Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Qprs schreef:Op een BMX de Alpe d'HuZes op, mucho respeto!
kingjoop schreef:Bij genoeg interesse ga ik samen met wat jongens (oud world cup rijders) een leuke clinic samen stellen op de baan waar Tom en Bas van Steenbergen zijn begonnen.
Paar keer zo'n BMX clinic, en voor je het weet doe je dit soort dingen tijdens je XC rit :-q

Tom van Steenbergen in actie:
Afbeelding
Dat liep iets anders af tijdens de Rampage... :(( https://www.youtube.com/watch?v=6836SXD2IiY" onclick="window.open(this.href);return false;

Zeker interessant, ik hou hem even in de gaten.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

we kunnen voor de liefhebbers de roll-in, jump en het luchtkussen ook uit de kast trekken :winkie:

https://www.youtube.com/watch?v=d-97S89xapg" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door kingjoop op wo 11 maart 2015, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Lijkt mij ook wel wat !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Klinkt leuk. Wil je het in t weekend doen of op een doordeweekse dag in de avond?
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

dinsdag/woensdag/donderdag-avonden is de baan in gebruik voor de vereniging zelf. Zaterdags zou het mooist zijn.. maandagavond zou ook kunnen. Er is verlichting aanwezig.
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

kingjoop schreef:we kunnen voor de liefhebbers de roll-in, jump en het luchtkussen ook uit de kast trekken :winkie:

https://www.youtube.com/watch?v=d-97S89xapg" onclick="window.open(this.href);return false;

NICE!!!!! :winkie: :winkie: :winkie: Alleen denk ik net wat te hoog gegrepen en iets te veel opbouwwerk :lol:
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Lijkt me ook wel grappig, ik heb een dirtjumper waar ik wat meer skills mee wil gaan ontwikkelen...
Plaats reactie