vermogen bij inspanningstest?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Enschede, Roessingh

Mijn protocol was per minuut 25 watt
Vermogen bij omslag ligt ergens tussen 350 en 375 watts, niet heel gek vond ik zelf.
rutgervd1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 14 augustus 2009, 17:08
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Nee das zeker niet gek, hoog zelfs !
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

MAg ook best met 81 kilo's :lol:. Thanks!
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Zie alleen maar gegevens van mensen tussen 15 en 35+. Bij deze nog wat kengetallen van iemand boven de 50, gemeten aan het begin van het seizoen 2014:

leeftijd 56, 78 kg, 185 cm, hartslag rust 48, hartslag max 170, omslagpunt 148, VO2MAX 59, max 425 Watt.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Netjes, voor zo'n oude bok ;).
Je doet niet onder voor de jonkies in de testen!
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

You made my day :lol: Nee, serieus, ik vind het wel interessant om wat kengetallen van andere mountainbikers te zien; weet alleen niet wat de getallen echt betekenen in de praktijk als je bijv. een marathon rijdt.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Training is zoveel meer dan enkel een monster vermogen trappen op een ergometer.
Als je een mooi getal rond je omslagpunt trapt zul je dit ook nog het liefst zo lang mogelijk vol houden.
Gerichte training,voeding, herstel komen hier bij om de hoek kijken. Ook een stukje mentaliteit. Pro´s knallen 3 col´s op rond hun omslagpunt. Ik ben al blij als ik een mtb wedstrijd )1.15 tot 1.30 uur) rond mn omslag door breng.
Mooi dus dat je zo'n groot vermogen trapt, maar voor hoe lang? Daarom zeggen deze tests dus niet zo heel veel. Eigenlijk is het een richtpunt voor jezelf. Ik wil in juni weer een test doen en dan wil ik minimaal 475 watt op top trappen en 375 rond omslag met een gewicht van rond de 75 kilo.

Tevens zegt maximaal vermogen niet bijster veel. Vermogen rond omslag is van belang als je ook gericht wilt trainen op vermogen.

Vergelijken is leuk om te doen, maar het zegt geen reet,en al helemaal niet met mountainbiken, of één sneller is dan de ander. Op de ergometer dan wel, dat dan wel.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

42 jaar, 71kg, 10% vet. Ik fiets nu 4 jaar, altijd gevoetbald. Rij vanaf begin met ovale bladen en de test was met rond wat zeker wat scheelt bij mij omdat ik met ronde bladen veel sneller verzuur. Ik ben licht astmatisch. Maak elk seizoen enorme stappen in power en duurvermogen.Sprint en start zijn sterke punten en duurvermogen. Zwakke punt is nog vermogen op omslagpunt, maar op de MTB rij ik er toch altijd ruim boven :) ook met marathons van 3 a 4 uur zit ik op 160 tot 164 BPM (max rond de 173)

Anaerobe drempel (AD) (hartfrequentie): 154 slagen per minuut
Vermogen bij anaerobe drempel (Watt):230, 3,3 (Watt/kg)
VO2 bij anaerobe drempel (ml);(ml/min.kg);% max: 3350, 47,4 , 78
Het maximaal behaalde vermogen (Watt): 340W, 4,8 (Watt/kg)
De maximaal behaalde hartslag (HFmax):
172
De maximaal behaalde O2 opname (VO2max)(ml): 4295, 60,7 (ml/min.kg)
Efficientie (=VO2 AD/VO2max) 0,78
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Nou, ik doe ook wel even mee dan. Vanmiddag in Apeldoorn geweest voor een test. Protocol was 25w per minuut voor zo ver ik begreep. Vroeger veel gefietst (ook wedstrijden) en sinds 2 jaar weer echt fatsoenlijk aan het fietsen nu, na een lange pauze.

181cm, 70,5kg, 16,3% vet.
Max hartslag 197, Anaerobe drempel op 184
Maximale belasting gedurende 1 minuut: 350 watt --> 5.0w/kg
Maximale zuurstofopname: 3.94L/min --> 55.5 ml/kg/min Vo2 max
Rond het omslagpunt trapte ik 300watt en was de zuurstofopname 52 ml/kg/min.

Blijkbaar heb ik ook vrij ruime longen: 6.34 liter tov. de norm van 5.38 liter.

Wel fijn om dit eens goed gedaan te hebben :). Ik had altijd het beeld een omslagpunt rond de 170-175 te hebben maar blijkbaar is het rond de 184. Dit klopt veel beter met mijn gevoel tijdens het fietsen (heb altijd moeite om in een zone te blijven, ga er vrij makkelijk boven).
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

nversteege schreef:Nou, ik doe ook wel even mee dan. Vanmiddag in Apeldoorn geweest voor een test. Protocol was 25w per minuut voor zo ver ik begreep. Vroeger veel gefietst (ook wedstrijden) en sinds 2 jaar weer echt fatsoenlijk aan het fietsen nu, na een lange pauze.

181cm, 70,5kg, 16,3% vet.
Max hartslag 197, Anaerobe drempel op 184
Maximale belasting gedurende 1 minuut: 350 watt --> 5.0w/kg
Maximale zuurstofopname: 3.94L/min --> 55.5 ml/kg/min Vo2 max
Rond het omslagpunt trapte ik 300watt en was de zuurstofopname 52 ml/kg/min.

Blijkbaar heb ik ook vrij ruime longen: 6.34 liter tov. de norm van 5.38 liter.

Wel fijn om dit eens goed gedaan te hebben :). Ik had altijd het beeld een omslagpunt rond de 170-175 te hebben maar blijkbaar is het rond de 184. Dit klopt veel beter met mijn gevoel tijdens het fietsen (heb altijd moeite om in een zone te blijven, ga er vrij makkelijk boven).
Bizar,
Mijn max was ook 197
Mijn vet% was ook iets van 16%
Mijn longinhoud was hetzelfde als de jouwe!

Ik ben alleen 1.87 cm en woog 81 kg (nu inmiddels 78)
Omslagpunt lag bij mij op 177 wat wel een paar slagen lager is zeg!

Zelfde protocol overgens

Ik trapte alleen 450w max en 350 omslag.

Geinig :winkie:
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Glenn-biker schreef:
nversteege schreef:Nou, ik doe ook wel even mee dan. Vanmiddag in Apeldoorn geweest voor een test. Protocol was 25w per minuut voor zo ver ik begreep. Vroeger veel gefietst (ook wedstrijden) en sinds 2 jaar weer echt fatsoenlijk aan het fietsen nu, na een lange pauze.

181cm, 70,5kg, 16,3% vet.
Max hartslag 197, Anaerobe drempel op 184
Maximale belasting gedurende 1 minuut: 350 watt --> 5.0w/kg
Maximale zuurstofopname: 3.94L/min --> 55.5 ml/kg/min Vo2 max
Rond het omslagpunt trapte ik 300watt en was de zuurstofopname 52 ml/kg/min.

Blijkbaar heb ik ook vrij ruime longen: 6.34 liter tov. de norm van 5.38 liter.

Wel fijn om dit eens goed gedaan te hebben :). Ik had altijd het beeld een omslagpunt rond de 170-175 te hebben maar blijkbaar is het rond de 184. Dit klopt veel beter met mijn gevoel tijdens het fietsen (heb altijd moeite om in een zone te blijven, ga er vrij makkelijk boven).
Bizar,
Mijn max was ook 197
Mijn vet% was ook iets van 16%
Mijn longinhoud was hetzelfde als de jouwe!

Ik ben alleen 1.87 cm en woog 81 kg (nu inmiddels 78)
Omslagpunt lag bij mij op 177 wat wel een paar slagen lager is zeg!

Zelfde protocol overgens

Ik trapte alleen 450w max en 350 omslag.

Geinig :winkie:
Brother from another mother ofzo. :D. Ik heb verder geen idee wat we er aan hebben om zo'n longhoud te hebben.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Inderdaad haha!
Volgens mij heeft het niet heel veel meerwaarde om grotere longen te hebben. Longinhoud en hoe snel je lucht in en uit kan ademen spelen wel een rol bij prestaties.
Even logisch gekeken zouden wij meer moeite moeten doen om onze longen helemaal te vullen met lucht dan mensen met kleinere longen. Dat betekend dat wij meer kracht moeten zetten bij het in en uitademen om vol of helemaal leeg te ademen.

Mijn score was hierin ook op 90% wat mijn inziens een logisch gevolg is van wat grotere longen. Ik moet immers meer mijn best doen om ze volledig te vullen en te legen.
Waar het wel om gaat is je vo2max.
Ik zie dat je hier op 55.5 zat bij een vetpercentage van 16.3.

Even op mezelf betrokken.

Tijdens de test was mijn vo2max 4.79 liter per minuut, dit maal 1000 en gedeeld door mijn 81 kg is 59.13.
Door enkel 6 kilo af te vallen gaat mijn vo2max van 59.13 naar: 4,79 x 1000 : 75= 63.86.
Dat is al een behoorlijke verbetering door enkel en alleen af te vallen. Dat overigens echt wel moet lukken met een vet% van boven de 16% (zit nu op 77 kg in 3 á 4 weken tijd)/
Gezien ik de test gedaan heb toen ik (nog steeds) in opbouw fase zat, geloof ik dat ik nog wel winst kan behalen door mijn vo2max te trainen. Ik mik op een verbetering van 5%.
5% van 4.79 = 5.03.

Oude situatie 5.03 x 1000 : 81 = 62,09 ml/kg/min
Nieuw 5.03 x 1000 : 75 = 67,06 ml/kg/min

Leuk allemaal dat gelul in cijfers, wat het in de praktijk oplevert? Ik heb geen idee, ik hoop hard fietsen. Ik denk dat dit aardig moet lukken met een vo2max van 67.06. en 5 watt per kg rond omslag (mikpunt).
Nu ik de cijfers duidelijk heb zal het een stuk makkelijker zijn om na te gaan of ik nog steeds beter word na de volgende test in mei :-q .

Advies is dus een paar kilo afvallen en je gaat op papier al een stuk harder!!!
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Zeker weten dat je er harder van gaat. Voor mezelf vind ik het voorlopig wel even goed, doe rustig aan mbt. afvallen: 2 jaar geleden was ik nog 95 kilo dus ik ben best wel tevreden met 16 % :D.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

Glenn-biker schreef:Even logisch gekeken zouden wij meer moeite moeten doen om onze longen helemaal te vullen met lucht dan mensen met kleinere longen. Dat betekend dat wij meer kracht moeten zetten bij het in en uitademen om vol of helemaal leeg te ademen.
Zo werkt het niet. Je longgrootte is zelden de beperkende (of bepalende) factor. Je hoeft met grote longen niet meer, maar juist minder moeite te doen. Je VO2Max is bepalend voor je maximale prestaties. Maar nogmaals; je longen zijn voor die VO2Max vrijwel nooit de beperkende factor.
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Dat bedoelde ik ook niet. Misschien dat je het zo op kunt vatten. Stukje van vo2max schreef ik eigenlijk om te kunnen verbeteren! Heeft inderdaad niets met longinhoud te maken ;).
Plaats reactie