MonkeyRider's "forgotten" Krampus

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik kwam er intussen achter, dat ik van de fiets waar ik de laatste maanden verreweg het meeste mee heb gereden geen SYS heb gemaakt ........waarschijnlijk omdat ik hem (zoals meestal) snel in elkaar heb gesleuteld zodra het frame binnen was met bestaand simpel spul (zoals meestal) om hem vervolgens gelijk uit te proberen op de mij bekende rondjes en gebieden........geen geduld voor een fotosessie dus (zoals meestal).

Nu is het met deze fiets wel een bijzonder geval: na het opbouwen heeft ie vrijwel nooit meer stilgestaan en is ie nooit meer echt schoon geweest.......deze fiets is erg verslavend (zoals enkele andere forummers intussen ook al ontdekt hadden :wink: )

Ook binnen mijn (ietwat gestoorde) fietsenstal koos en kies ik vrijwel steeds deze fiets; ......voor rondjes Dorst-Vrachelen.....voor vrijwel alle vtt's bij mij in de regio......voor rondje Nijmegen-Reichwald "ingewikkelde paadjes" , rondje Posbank, route Apeldoorn en door de zandhopen met de Mellowbikers rond BOZ.........en steeds stap ik er met een big :-D op en kom er met :D :-D :D weer af.

Als er dus 1 fiets is die een SYS verdient ......is het wel deze (en echt schoon zal ie wel nooit meer worden :-{ )

Afbeelding

Toen ie net klaar was:
Krampus frameset L (demomodel, met dank aan Jelle :-q )
Balhoofd Canecreek
Wielset Velocity Blunt35 op Hope voor en XT 6gats achter ( JustRidingAlong UK)
Banden Surly Knard 29x3" (what else? )
Remmen Avid bb7 met 200mm voor en 180mm achter
Crankset Deore (nu self polished) met 30t OnOne NW
Shifter XT 9sp op 1x9 setup met 11-34 SLX cassette
Derrie XT shadow 9sp long cage
Ketting KMC
Stuur budget 40mm 71cm rizer
Pen OnOne 70mm (sinds kort 50mm)
Grips BBB leder
Zadelpen budget polished met 25mm setback
Zadel OnOne bignose


Afbeelding

De rest van het verhaal komt later
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op za 7 februari 2015, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik vroeg me idd al af waar deze SYS was. Mooi man! Binnenkort maar eens een Krampus rit doen?
Had jij trouwens niet ook een Dually? Merk wel hoeveel mooier de Knard valt op de Dually tov de P35.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Hoe kan je zoiets nou vergeten te sys'en? Mooi en oldskool 1x9; heerlijk :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi wark,

Heel herkenbaar. Snel in elkaar zetten met wat je hebt liggen en dan rijden met de nieuwe bike. :roll:
Later als je de zitpositie hebt uitgevonden wel de build updaten met wat mooier spul, hij verdient het.

Kun je wat uitwijden over hoe de Knard rijd op de Blunt 35? Ik heb ook snode plannen om de Knards op 30mm binnenmaat velgen te leggen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@heckler
Knard rijdt gewoon goed en ligt mooi rond op blunt (=p35) maar ligt inderdaad iets breder op dually.
Het voordeel van blunt is dat het erg licht rolt en super stuurt op asfalt (of andere harde ondergronden). Voordeel is ook dat de velg wat lichter is en makkelijk tubeless is te maken met tape. Nadeel is dat je vooral achter iets hogere druk moet houden omdat het anders instabiel gaat aanvoelen.

@suravida
Klopt: ik heb sinds kort ook een dually wielset; op dually liggen ze inderdaad breder. Ik voel het verschil met name achter....voor kon ik zowel met blunt als dually goed uit de voeten rond 0.6 bar (maar ik rij meestal met hoog front en vrij weinig druk op mijn voorwiel)
Binnenkort inderdaad maar eens een Dutch Krampus Day ?!

@ heperduin
Inderdaad lekker old school .......van dat upgraden naar mooi (/duur /modern) spul komt meestal niks zolang het goed werkt :wink:

Nog maar weer eens een paar foto's , nog steeds met de blunt wielset

Afbeelding


En het monster in het wild .......dit najaar ergens op de heidevelden richting Chaam.


Afbeelding
Gebruikersavatar
killerturtle
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 17:47
Mijn mountainbike: Genesis stalen ros

Beauty!

Hier ook aan het azen op een mooi 29+ frame.
Maar jah.... dan moet ik de stal gaan opschonen....Genesis fortitude adventure en Singular swift staan......
En welke doe je dan weg ?!
Weekend Warrior :)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik kan ook nooit kiezen.....en afscheid nemen....... :-{
vlgs mij past zo'n longitude perfect in jouw stal :wink:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ook erg lekkere fiets voor toertochten. Ik had hem gekocht voor wat langere afstanden op diverse ondergronden en dat doet ie perfect. Rolt verassend goed op asfalt (rond 0.9 achter, voor rond 0.6) , maar ook over wortelbedden, zand en stenen. Daarbij klimt ie als een speer en voelt het gewoon "snel" ....terwijl ik toch echt niet "snel" ben :wink:

Ook handig om je fiets te vinden tussen een paar honderd andere :-D

Afbeelding


Op de Posbankroute........toen het nog zo droog was in Nederland........mij hoor je niet meer klagen over "te droog" en rul zand :winkie:
Ook dat gaat met zo'n Krampus verdomd goed!


Afbeelding
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Gave fiets! Die kleur vind ik echt super!! (Weet je toevallig hoe die heet of heb je er een ralnummer van?)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Moonlit Swamp 8) zo heet de kleur bij Surly

Daar wordt ik wel blij van, maar van Tuyl misschien niet ......
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Heckler40 schreef:Moonlit Swamp 8) zo heet de kleur bij Surly

Daar wordt ik wel blij van, maar van Tuyl misschien niet ......
Hoezo? Stapje dichter bij de handelsnaam van de kleur. :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Foto 29plus banden

Midden: 0.7 bar Knard 29x3"op Dually (40mm inw)
Links: 0.7 bar Knard 29x3" op Blunt35 (30mm inw)
Rechts: 1.2 bar Xking 29x2.4" op Blunt35 (30mm inw)

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De laatste update van mijn Krampus.
Stuur toch maar wat lager: de 40mm rizer met 70mm pen eraf en een Salsa bend2 met 50mm pen erop. Het stuurt net wat speelser, zit net wat dieper en 23gr backsweep is lekker comfortabel voor de polsen.
Ook zit er nu een e-thirteen 40t range-extender op een 9speed 11-34 cassette, is de 11t eraf en zit er een absolute black 13t lockring op. Met langer stelboutje in de XT 9sp derrie en wat afstelwerk schakelt dit nu perfect. In combinatie met een 30t onone ringmaster voor heb ik nu een mooi licht klimverzet ......en als ik vlak zo nodig harder wil , zet ik er een 34t voor in de plaats.

Het is en blijft een ERG lekker fietsje.....zeker met het rulle zand dat weer ontstaat.

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gisteren 3uur een rondje Brabantse Wal met de Mellowbikers meegereden; erg mooi rondje en altijd goed gezelschap daar :-q
.......En wat is de Krampus toch een lekker fietsje! De aanzet kost wat meer kracht maar eenmaal op gang rolt het voor je gevoel echt makkelijk&licht overal overheen. Met de kortere 50mm stuurpen en 71cm Salsa bend2 (23gr backsweep flatbar) stuurt het speels en scherp in korte bochtjes en je kunt erg hard door de lange bochten :-D
De 13-40 cassette achter icm 30t voor geeft precies genoeg bereik voor mij; je rijdt vlak veel op de grootste versnelling (en dat is wennen....maar eigenlijk kom je niks te kort op snelheid) en met 30-40 kom ik net wat makkelijker en gecontroleerder lastige zandklimmetjes omhoog (waar de meeste 29ers moeten afhaken).
Wat me verder opviel: ik heb met de 4cm diepere zit voor ineens geen last meer van mijn rug na 2-3 uur :~
Dat was me met mijn dropbar Monkey intussen ook al opgevallen....blijkbaar is een (te) hoge positie van je stuur ook geen remedie tegen rugklachten. Ik zit nu voor iets dieper als mijn zadel en wat gestrekter met iets meer druk op mijn handen.....en dat helpt blijkbaar.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Krampus met 100mm Reba, Dirt Wizard voor en Knard achter......niet omdat het moet, maar omdat het kan :winkie:

Afbeelding



Afbeelding
Plaats reactie