Woody nog steeds LOL

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

nog niet zo lang geleden heb ik eens gezegd: '' 1 bike, mijn kona fully, meer heb ik niet nodig '' had ik beter niet kunnen zeggen :lol: :lol: jawel de titel klopt ! een hardhouten mtb frame :D 2 jaar geleden kwam ik het tegen op het web. een houten fiets. zag er leuk uit maar niet zo mooi...

Afbeelding

tot ik er daarna zo 1 tegen kwam:

Afbeelding

man wat is dat gaaf ! ik denk er al 2 jaar aan om zelf te maken. maar bij gebrek aan mijn kundigheid en zeer weinig info, gaf ik het op. tot van de week ik deze site ontdekte: https://ligneusbikes.wordpress.com/hard ... ed/photos/" onclick="window.open(this.href);return false; iemand die een beetje technisch is, en in zijn eigen schuurtje zonder professioneel apparatuur wel 3 bikes heeft gemaakt van hout. dan moet ik het toch ook wel kunnen :P op zijn site staat heel veel info, van hout soorten tot alle details om er 1 te maken. na een paar dagen de site te bestuderen en te rekenen. heb ik besloten om zelf aan de slag te gaan. ik ben nog lang niet begonnen hoor :wink: eerst op zoek naar het juiste tropische hardhout. daarna het ontwerp. ik ga hem vooral gebruiken voor rustige tour ritjes om te genieten van de natuur en de sport. echt knallen naar beneden zal ik er ook niet mee durven denk ik.

waarom hout ?

1 het is echt uniek en mooi om te zien
2 wie wilt nou niet op een eigenbouw frame rijden
3 goeie bezigheidstherapie met de bouw :lol:
4 het schijnt zeer stijf te zijn, en comfortabel omdat het hout de kleine trillingen opvangt.
5 gewoon omdat het kan :D

het racefietsframe van de site weegt 2.2 kg. zwaarder dan staal zelfs. hij gebruikt holle buizen hout met wanden van soms maar 2 mm dik. ik ga voor een 6 a 8 mm dikke wanden waardoor mijn frame erg zwaar word. ik schat rond de 4 a 5 kg maar daar gaat het niet om. als hij af is zal hij 11 a 12 kg wegen, dus een prima gewicht voor een hardtail.

ik ben nog wel opzoek naar een donor frame, omdat hout niet goed samen gaat met zadelpen-dropouts-trapas-balhoofd. zie het gezocht topic hiervoor. uiteraard mocht alles lukken en doorgaan, zal ik veel foto's posten hier tijdens de bouw :-q

de voorlopige specs lijst

frame: homemade hardwood 26 inch - 20 inch
voorvork: rock shox reba black 120 mm (zoekende)
wielen: edge carbon met dt 240 naven centerlock (deze heb ik toch al liggen dus waarom ook niet :D )
crank: truvativ noir carbon (word glanszwart gespoten)
schakelsysteem:als het lukt: 1 x 9 speed met clutch en 11 - 40 T cassette.
remmen: shimano slx of xt
stuur: ook van hout natuurlijk :P
stuurpen: glanszwart
zadelpen: enve carbon
zadel: als het lukt, fizik tundra 2 braided carbon
banden: michelin 2.25 denk ik
pedalen: homemade houten flat pedals (hopelijk sterk genoeg :tong )

het is natuurlijk het SYS dus eigen foto's zijn hier verplicht. ik heb alleen nog maar de wielen. de rest nog niet. maar ze zijn zo mooi om te zien :kiss:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door terunky op wo 27 april 2022, 11:34, 18 keer totaal gewijzigd.
26'er rulezz !!
Tom045
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: wo 9 december 2009, 13:03
Mijn mountainbike: Superfly

Heeeeel cool. Hopelijk gaat het je lukken, dan hebben wij ook veel plaatjes te bekijken :D.

Een stuur van hout zou ik niet durven, dat wordt tandjes tuffen. :~Tenzij je er echt alleen rustige toertjes mee maakt.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Zeer ambitieus project. Zal veel gereken en gevloek worden maar dat zal de pret niet drukken. Veel succes ermee. :-q
Gebruikersavatar
jeroenkuiper
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 21:02
Mijn mountainbike: Cube MTB & Wilier racer

geweldig idee. Hoe mooi is het om te kunnen zeggen dat je rijdt op een zelf ontwikkeld en gebouwd frame!

hier hou ik wel van, beetje pionieren op het gebied van wat je zelf kunt maken... Hou dit topic zeker in de gaten!
El Cholito
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 29 januari 2015, 16:33
Mijn mountainbike: Canyon CF SL 7.9

Behoorlijk sprakeloos.... Ik heb wel een gevoel van 'eerst zien dan geloven'. Maar dat je er überhaupt al aan denkt eraan te beginnen..... brrrrr , respect!
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

hardhout is sterker dan je denkt, zeker in laagjes !! https://www.youtube.com/watch?v=EBgoDrKO2OI" onclick="window.open(this.href);return false;

eerst ook een test stuur maken. massief. en dan als een gorilla er aan hangen. :tong nog even over gedacht, maar ik denk dat dat stuur gewoon niet te slopen is hoor ! moet je eens echt hardhout latje zien te breken, valt niet mee !!

nog wat info om het project wat spannender te maken: ik ben zelf wel technisch, oa vorken uit elkaar geen probleem. maar ik heb geen ervaring in houtbewerken, computer programma's voor het model te maken, en frames maken/ontwerpen.
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Ik ga deze ENORM volgen! :-D :-q

Btw: recentelijk zelf ook naar zitten kijken. Deze heb je vast al gezien?: https://www.youtube.com/watch?v=v9UJ17lFPn0" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door vibemaker op za 31 januari 2015, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Mooi project Thijs
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Super tof project! Hou(t) ons op de hoogte.
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

vibemaker schreef:Ik ga deze ENORM volgen! :-D :-q

Btw: recentelijk zelf ook naar zitten kijken. Deze heb je vast al gezien?: https://www.youtube.com/watch?v=v9UJ17lFPn0" onclick="window.open(this.href);return false;
thanks, nog niet gezien :-q hij heeft een hoop, wat ik niet heb :(( lintzaag machine voor dunne planken, programma om te ontwerpen, en full size printen. ik ga gewoon een paar a4tjes aan elkaar plakken en met potlood ontwerpen :D

veel met krachtenberekeningen ga ik niet doen. gewoon goed afkijken van hoe ander het hebben gedaan, en dan een beetje sterker. gewicht maakt mij niet uit, liever 2 kg teveel hout, dan net 1 mm te dun.

het hoeft vandaag niet af te zijn, volgende maand ook niet. hopelijk ergens in de zomer. ik heb gelukkig veel ruimte en vrije tijd.
Laatst gewijzigd door terunky op za 31 januari 2015, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

terunky schreef:
vibemaker schreef:Ik ga deze ENORM volgen! :-D :-q

Btw: recentelijk zelf ook naar zitten kijken. Deze heb je vast al gezien?: https://www.youtube.com/watch?v=v9UJ17lFPn0" onclick="window.open(this.href);return false;
thanks, nog niet gezien :-q
Wat ik daar interessant aan vond is het kruislings plaatsen van korte plankjes.

Edit: hier vertelt hij nog het één en ander over houtsoorten en gewicht: https://www.youtube.com/watch?v=9UJrm1c57gs" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

afspraak gemaakt bij een meubelmaker in de buurt, hij kan voor mij op maat mooie planken zagen. en hij heeft vershillende soorten liggen. en dat allemaal op 10 km afstand van mij :P :P (ik wil wou al gaan zoeken in belgie naar leveranciers :lol: )
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Wauw, dat is wel een apart en gedurfd project. Mooi dat je dit aandurft.
Ben erg benieuwd hoe dit gaat worden. Succes!
Tom045
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: wo 9 december 2009, 13:03
Mijn mountainbike: Superfly

Als je toch in laagjes werkt zou ik de vormen uit het hout laten laseren. Dat hoeft je echt niet de kop te kosten, maar dat ligt vooral aan jezelf. Je betaalt namelijk per meter die de laser moet uitsnijden (en hoe dikker de platen hoe duurder). Als je slim tekent kun je daar op besparen. Ik heb zelf vaak mdf en plexiglas laten laseren. Maar als je geen ervaring hebt met technisch tekenen dan valt deze optie af natuurlijk?
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

helaas, ik heb geen ervaring met bouwtekeningen. het is niet zo duur allemaal, maar bij elkaar opgeteld wel, en dan nog de vraag blijft ie wel heel. exotisch tropisch hout , epoxy lijm , verschillende soorten lak lagen voor over het hout, een bovenfrees enz......
26'er rulezz !!
Plaats reactie