Bikersdag 2014! De Schoorlse duinen! 2 November

Op initiatief van mountainbikers van deze site worden tochten georganiseerd. Onder begeleiding van een plaatselijke routekenner gaan we gezamenlijk modder en stof verplaatsen.
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Als jullie gaan rijden moet je de route even aanpassen tussen de smeerlaan en de hargervaart.
Er is namelijk een veel mooiere route op dit stukje.
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Hou er tevens rekening mee dat het verbindingspad in de Wimmenummerduinen (dat naar het zeedorpenlandschap ten noorden van Egmond a/Zee leidt) sinds vorig jaar illegaal is.
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Dus dit stukje in Egmond is nu verboden?
Afbeelding

En hieronder de route bij de hargervaart van de NH-Mooiste en Polderroute.
Het stukje van de polderroute is mooier (vind ik)

Afbeelding
Afbeelding
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Weet je ook een alternatief b@zz ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Zolta
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 26 januari 2014, 00:16

Dat heb ik wel eens gelezen > http://mtb-noordwest.nl/kletspraat/view ... =26&t=2608" onclick="window.open(this.href);return false;.
Maar ik ben benieuwd waar dat pad dit precies ligt. Ik ging al eerder een stuk langs de weg.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Het betreft het onderstaande, rood-omlijnde pad. (In mijn topic op de Noorwest-site zijn er inderdaad foto's van te zien.) Dat was tot vorig jaar de enige onverharde, legale doorsteek tussen het oostelijk zeedorpenlandschap (met duinhuisjes) en het westelijk zeedorpenlandschap (met duinlandjes). Er is geen onverhard alternatief. Je zult nu (verhard) onderlangs de Egmondia-velden moeten rijden om via een venijnig (onverhard) klimmetje in het westelijk deel te geraken.

Afbeelding

In de Polderroute zitten inmiddels (helaas) ook een paar illegale trajecten, namelijk...
• De doorsteek van de Houtjeslaan naar de Hogenweg.
• De doorsteek van de Hogenweg naar de molen.
• De steile schelpenklim vanaf de Hargerzeeweg.

Wellicht dat die afsluitingen het (indirecte) gevolg zijn van het publiceren van de betreffende routes? Mtb'ertje pesten? Zou zomaar kunnen. Hoe dan ook, om enig idee te geven, kan ik desgewenst nog wel een alternatief voor Noordhollandsch Mooiste uitstippelen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dat is zeker heel erg gewenst !
Heb een goedwerkende gps, en ga morgen eens wat proberen.
Hoop alleen dat het niet teveel verhard wordt.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Oké, hierbij dan een variant van NH'sch Mooiste (zie GPS-route), met de navolgende 10 opmerkingen...

1) De start is bij Duinvermaak.
2) De lus door NHD-noord is bijna 16km lang (tot 10u30 toegankelijk).
3) Richting Egmond a/d Hoef wordt de (deels onverharde) Zandweg nog meegepikt. (Rechtdoor het fietspad langs de Herenweg blijven volgen, kan uiteraard ook.)
4) Vanuit Egmond a/Zee over het strand. Let dus op het getij. De wind uit een zuidelijke richting is fijn!
5) Vooralsnog is het lastig om bij Camperduin het (mulle en brede) strand af te gaan. Bij Hargen a/Zee rijd je daarentegen eenvoudig het strand af. Vanaf daar volgt dan een ommetje naar Camperduin.
6) Vanaf Camperduin wordt er bovenop de onverharde kruin van de Hondsbossche Zeewering gereden. Na bijna 2km de dijk af, en noordelijk van het vogelreservaat De Putten (verhard) verder richting Slaperdijk.
7) Na 39km volgt het (2km lange) smalle schelpenpaadje onderaan de Slaperdijk, langs de Hargervaart.
8) Vervolgens door de Schoorlse Duinen over de (3km lange) Nieuweweg, het fraaie schelpenpad richting Berenkuil.
9) Na ruim 44km is er een keuze. Linksaf over het (geasfalteerde) fietspad richting Schoorl en een lus door de polder (met offroad: Eenmanspad, Groenedijk, Noordlaan, Aagtdorper bosje), waarna vanuit Aagtdorp het Schoorlse mtb-parcours volgt. Of rechtsaf en meteen linksaf langs de Berenkuil om even verderop het Schoorlse mtb-parcours op te pikken (waardoor de totale route ±13km korter wordt).
10) Na een dikke 66km eindigt de route. Aldaar de keuze om rechtsaf langs Il Primo naar Duinvermaak terug te rijden. Of rechtdoor om in stijl af te sluiten met de Schoorlse Nok, en vervolgens het parcours te verlaten en rechtsaf over het fietspad naar Duinvermaak te bollen.

Ter illustratie...

Afbeelding

Bovenop de Hondsbossche, met aan bakboord: de nieuwe duinen, en aan stuurboord: het vogelreservaat De Putten...
Afbeelding

P.S. Woensdagochtend lijkt het getij redelijk gunstig en zijn de weersomstandigheden prima: droog, 6°C en een zuidwestenwind (4 Bft) die aangenaam in de rug duwt. 8)
Laatst gewijzigd door B@zz op do 8 januari 2015, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

B@zz, met welke website of programma maak jij deze routes?

Ik zou zelf het stukje door de polder vervangen door deze, dan pak je namelijk een groter deel polder mee en ook een stuk gravel op de Munnikenweg.
http://schravendijk.familyds.net/NH_Mooiste_deel.gpx
Afbeelding
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

@Maurice: Het tekenen van routes doe ik met GPSies.com.

Wat betreft jouw polder-lus... Zoals gezegd (in mijn bericht van 12u27) is het traject langs de molen naar de Hogenweg niet (meer) toegankelijk voor fietsers. Je zou dan dus terug moeten afbuigen naar de Vaalderweg en het Bullepad om vervolgens over de onverharde Vierlaan en Smeerlaan (die in jouw route overigens ontbreekt) te kunnen rijden.

In feite is het dan de keuze tussen enerzijds de Nieuweweg en anderzijds de combi Munnikenweg & Vierlaan & Smeerlaan. Het aantal km's onverhard is nagenoeg gelijk, terwijl er in het laatste geval wel veel meer verharde km's verstopt zitten. Zelf heb ik dan een lichte voorkeur voor de (beschutte) Schoorlse Duinen. (Overigens heb ik de Polderroute destijds voor de Noordwest9-site uitgestippeld.)

Even verderop in jouw polder-lus kan je bij het Bosje van Verweij trouwens nog wat extra onverharde meters rijden, en bij de Omloop (ten zuiden van Schoorl) vergeet je het Eenmanspaadje mee te nemen.
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Zo ontwijk ik de verboden paadjes dus?

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=qnlilctjeryxvkfh" onclick="window.open(this.href);return false;
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Maurice-1981 schreef:Zo ontwijk ik de verboden paadjes dus?

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=qnlilctjeryxvkfh" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijna goed. :-q De route is alleen niet helemaal correct getekend waardoor het gps-bestand wellicht een beetje lastig te gebruiken zal zijn. (Zelf heb ik geen gps, en kan dus niet uit ervaring spreken.) Het gaat dan met name om het navolgende...
• De route is bij de Hondsbossche Zeewering over het inmiddels verdwenen buitendijkse fietspad getekend (i.p.v. erbovenop).
• De route gaat over het illegale ‘voetpad’ bovenop de Slaperdijk (met tal van overstaphekjes) i.p.v. beneden langs de Hargervaart. (Tussen haakjes: De betreffende gemeente-ambtenaar dacht destijds kennelijk dat er bovenop gemountainbiket werd, en plaatste daarom de ‘no bike’-bordjes ook bovenop de Slaperdijk.)
• Aan de zuidkant van de Hargervaart is een vreemd heen-en-weertje getekend.
• Bij het mtb-parcours gaat de route nabij de Kerf (illegaal) linksaf naar de Dr. van Steijnweg en ongeveer 1km verderop weer terug naar het parcours.
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Komende zondag is het naar mijn maatstaven geen weer om een groot rondje te fietsen.
Ik houd me aanbevolen om de uitgestippelde route een andere keer te rijden.
Zondag 18 januari kan ik ook niet omdat ik moet EHBO'en bij de MTB tocht
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Waren er hier nog goede voornemens voor 11 januari (morgen dus)
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Deze jongen legt op de bank.
Ga proberen voor volgende zondag.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie