Ervaring 29-er vs 27,5

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Six50
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 9 november 2014, 09:37

Wat is jullie (dames) ervaring met een hardtail 29er.Heb nu een 27,5 en wil graag van de dames onder ons weten of er degelijk verschil is.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben geen dame, wel een kleine man van 1,68m, en als ik verschil merk zullen ook dames dat volgens mij merken. Volgens mij speelt geslacht hierin namelijk geen rol. Lengte daarentegen kan wel een rol spelen. Ik heb 3 jaar 27,5" gereden, rij nu net 29".
Er loopt net een topic over: 'Wielmaatkeuze, hoe doen we dat', en op blz 2 schrijf ik over het hoe en waarom, over de verschillen die ik ervaar.
Dit topic dus, zie blz 2 -> http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 8&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Debstar
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 11 november 2014, 22:14

Hoi,

stijgen gaat naar mijn idee meer flowy, over obstakels heen rijden gaat gemakkelijker en tijdens afdalen geeft een 29;r je wat meer vertrouwen door het gevoel van stabiliteit.
Gebruikersavatar
Six50
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 9 november 2014, 09:37

OK, bedankt voor jullie antwoorden.Op smalle singletracks lijkt me het wel lastiger manoeuvreren dan een 27er.Ga deze week eens rondkijken...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Besef wel dat niet elke 29er hetzelfde voelt (net als bij de andere wielmaten). Er zijn tanks die overal superstabiel overheen walsen, maar ook lichtvoetiger aanvoelende fietsen.

Je kunt daarvoor de achtervorklengte in de gaten houden. Zegt niet alles, maar kan een indicatie zijn. Kortere achtervorken geven in principe een wendbaarder karakter. Ter indicate, rond de 450mm is lang, rond de 430~435mm is kort (voor een 29er dan hè ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Maggie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 19 augustus 2013, 20:43

Wat hierboven al gezegd is ben ik het wel mee eens. Het idee van groteren wielen is dat ze makkelijker rollen (zowel bergop als bergaf). Het moet wel in verhouding zijn met je lengte; bij veel 29er damesmodellen zie je dat de kleinste framemaat 27.5 wielen heeft. Ik rijd zelf 29, maar ik ben ook 1.81 en heb een 20" frame, en ik heb daardoor nog nooit het gevoel gehad dat ik hem niet de bocht om kreeg.
Persoonlijk zou ik niet als eerste naar wielmaat kijken. Wat Kermit al zegt: het gevoel van de fiets is van veel meer factoren afhankelijk. Ik heb mijn mountainbike uitgezocht op de geometrie van de fiets en afmontage, en kwam toen bij een 29er uit. Nog geen seconde spijt van gehad :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ook in een kleine maat hoeft een 29er niet als een tank aan te voelen hoor. Ik ben 1.70m en heb een 16" Cotic Solaris, een stalen 29er hardtail. Die stuurt heerlijk, geeft de voordelen van grote wielen zonder log te zijn.

Maar ook op de 17" Drössiger van mijn vriendin (ook een 29er ht) heb ik niet het gevoel op een logge fiets te zitten. Die fiets is even lang als mijn Cotic, heeft wel langere achtervorken maar dan gecombineerd met een wat steilere voorvork en lichte wielen.

Ik heb ook een paar keer op een 16" Cube Stereo 120 fully gereden en die voelde wat minder flitsend. Gaf wel het gevoel overal makkelijk overheen te kunnen denderen, stabiel en vertrouwenwekkend. En ook die fiets kreeg je best de bocht om hoor, je went uiteindelijk aan elke fiets als je er vaak genoeg op rijdt.

Mijn voorkeur gaat uit naar een fiets waarbij het voorwiel vrij gemakkelijk te liften is, ik let daarom oa op korte achtervorken, een niet te diepe zit en een redelijk korte stuurpen.
Maar da's mijn smaak, kan voor iedereen anders zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Ik ben het volledig eens met maggie en kermit, je moet vooral naar de geometrie kijken van de fiets. Voorbeeldje: ik ben onlangs wezen kijken voor een scott spark en ik heb de geometrie van de 720 (27,5 wielen) met de 920 (29 wielen) vergeleken en dan lijkt de 920 dus wendbaarder te zijn dan de 720, want ik val nl in die categorie 27,5 of 29 (ik ben slechts 1m65 groot). O2 bikers heeft trouwens ook onlangs de scott spark 710 en 910 met elkaar vergeleken en daar kwam de 910 beter uit de bus. Ik zelf heb trouwens een canyon CF SL met 29 wielen en dat is zeker geen tank.
Kiwikirs
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 4 juni 2014, 14:26
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish & Cube Stereo

In 2013 ben ik begonnen op een oude 26" mtb, toen ik vorig jaar mijn nieuwe fiets ging kopen heb ik gekozen voor een 27,5". Ik vond destijds de overgang naar een 29" te groot, mede door mijn onervarenheid op de fiets. Inmiddels heb ik een clinic gevolg en fiets ik veel meer. Onlangs heb ik een ritje gemaakt op een 29" en eigenlijk merkte ik nauwelijks verschil met mijn 27,5". Zelfs de bochtige singletracks kwam ik goed door :wink:

Voordat je een fiets koopt gewoon goed uitproberen wat je het prettigst vind rijden. Per merk en fiets verschilt het enorm!

Succes :-q
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

:-q Hoe de fiets rijdt en aanvoelt was voor mij bepalend bij de keuze.
Bike-chica
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 13:41
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 910
Contacteer:

Scott spark Julie! Heb zelf sinds n jaar een 29er en de Spark heeft mijn vriend. Die vind ikeeigenlijk veel lekkerder rijden ;)
Vraag mij niet: 'Man er uit of Scott er uit?' :lol: :bier:

https://www.gofundme.com/f/mountainbike-nl
Gebruikersavatar
Lexje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 16 februari 2015, 22:43
Mijn mountainbike: Cube LTD Blackline

Ik heb ook een 29-er en moest afgelopen jaar een leenfiets mee voor een paar dagen ivm reparatie/onderhoud van mn eigen.
Ik kreeg toen een 26 mee, het voelde alsof ik op een kinderfietsje gezet werd ;) .
En dit terwijl ik vroeger "zeg maar 10 jaar geleden" nooit anders gereden heb.
Ik vind de 29 net wat makkelijker rollen denk ik. Al zal je bij technisch krappe bochten werk wat wendbaarder zijn met een kleiner wielformaat...maar of dit nou een groot verschil is.

Ik heb geen ervaring met de 27.5 maar ik lees dat tussen de 29 en de 27.5 weer niet zo veel verschil zit.
Kortom ja het bevalt mij heel goed en de volgende "ben al aan het sparen" word ook weer een 29.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lexje schreef:Ik heb geen ervaring met de 27.5 maar ik lees dat tussen de 29 en de 27.5 weer niet zo veel verschil zit.
Dat klopt niet, qua wielmaat zit 27.5 dichter bij 26" dan bij 29". De aanduiding 27.5" is commercieel gekozen om de indruk te wekken dat-ie in het midden zit tussen 26" en 29".
De aanduiding 29" klopt eigenlijk ook niet, dat zijn 28" velgen...

Wil je precies weten wat de diameters zijn moet je naar de zogenaamde ETRTO maten kijken. Al die inch maten zijn behoorlijk onnauwkeurige aanduidingen.
http://www.presto.nl/bandenmaten.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En los van de wielmaat zijn er natuurlijk meer factoren die bepalen hoe een fiets aanvoelt tijdens het rijden ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Lexje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 16 februari 2015, 22:43
Mijn mountainbike: Cube LTD Blackline

Ik lees net dat er heel veel verschil is tussen de 29 en de 27.5 ;)
Boukje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 oktober 2015, 15:13
Mijn mountainbike: Focus zonukwa

Ik rijd sinds vandaag op een 27.5
Zit idd niet veel verschil in met 26(waar ik al 10 jaar mee heb gereden)..... Ook eens op 29 er gereden, gaat echt sneller op rechte stukken, maar voor mij te groot(te grote draaicirkel en ik zit tussen de wielen gezien mijn lengte van 160 cm heb ik klein FR)

Voor mij is de 27.5 ideaal, meer controle over de fiets wat best handig is bij een afdaling en bochtenwerk.
Plaats reactie