Squirt - kettingsmeermiddel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

madskatingcow schreef:Je zoekt het allemaal veel te ver.
Ook mijn idee. Gewoon af en toe bijdruppelen, klaar!
Filthy Phil
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 24 oktober 2004, 14:03
Mijn mountainbike: Klein Palomino/Giant Anthem X29/Giant Anthem 27,5 2017/Trance 2021
Contacteer:

Goed spul zolang het niet al te nat is, na enkele zeer serieuze buien in Umbrië keihard naar de lbs gereden en wet lub van Muc off gehaald, geen centje pijn daarna...
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Vorig weekend met MH2D (70km) toch behoorlijk wat door dunne blubber en heel veel water gereden. Veel paden waren het het laatste uur letterlijk in beken veranderd (voeten in het water) en echt niet voor een klein stukje.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=180" onclick="window.open(this.href);return false;

De Squirt heeft het prima gehouden. Geen piepende ketting gehad. Als het er goed op zit dan kan het blijkbaar heel wat hebben. Ik ben er erg blij mee, geen smeer meer aan de kleren en handen en makkelijk schoonmaken. Om de paar ritten een doekje er over, druppelen en klaar.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik vind het voor korte ritten wel aardig en ben na het lezen hier gewoon vol blijven houden. Nieuwe ketting hele riedeltje en dan na elke rit bij druppelen. na een km op 80 a 90 op de mtb moet ik echt wel bijsmeren.

Moet zeggen dat ik het op zanderige banen bv ldd wel super vind, daar is het wel behoud van je dure cassette.
Op de racer gaat het bij mij gewoon herrie maken na een 100 a 110 km en vind ik een olie een stuk beter.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Ik heb het juist op de racer, en het loopt super stil...ook bij 100Km+ ritten...
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het blijft apart spul. bij de een werkt het super en bij de ander niet.

Ik zou eens benieuwd zijn als iemand anders mijn ketting eens smeert en ik er dan mee rijd.
zou ook nog met rijstijl te maken kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Mocht je een keer in Zoetermeer komen, dan wil ik het best een keer voor je doen. Leuke test. Niet erg praktisch, aangezien je dan er niet op kan gaan fietsen...

Doe niets bijzonders. Even de doek er over en een alle rollen goed druppelen. Vervolgens een paar keer ronddraaien om de boel te verdelen. Alle rollen zijn dan wit/grijs en geen zichtbare spleetjes meer, zo ja dan druppel ik deze nog eens. Ik check dit aan de boven en onderkant. (en nee , ik ga daarvoor niet onder mijn fiets liggen :wink: ) Nachtje laten drogen en zonder verder af te nemen lekker gaan fietsen.

Van belang is ieder geval dat je de Squirt niet te koud er op smeert. Bij mij staat het altijd in de woonkamer in een hoekje. Bij meer dan 75km weet ik niet wat het doet, op de MTB kom ik niet verder. Het verbaasde me wel dat het na die waterzooi van MH2D er nog prima op zat. Ik heb het van het weekend niet eens bij gesmeerd (was ik ff vergeten), maar geen gepiep. Ik had de ketting daar alleen droog gemaakt met een doek. Uiteindelijk dan toch een dikke 110km mee gefietst.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik gebruik het ook nog steeds, maar dan alleen voor alles behalve de ketting.
Het gaat op alle scharnierpunten van mijn derrie's, heel soms op de shifters, de scharnierpunten van mijn remhendels. Ook op de blootgestelde binnenkabels die her en der nog op mijn oude frampje zitten.
Ik druppel het in de natte seizoenen trouwens op alles wat beweegt geloof ik. Balhoofd, lagerseals, bottom bracket, spd pedalen, qr's... en op de ketting gebruik ik alleen uitsluitend Wet Lube van Cyclon.
Lekker weerbestendig en zand/zout proof!

Squirt op de ketting heb ik een paar keer geprobeerd maar het zand, zout en zilt lijkt het telkens te winnen.
Gebruikersavatar
Marjolijn
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 3 juni 2014, 12:47
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 7.0

Ik heb onlangs een ander merk dry lube gekocht, bij het ontbreken van de squirt voorraad en het hoognodig hebben. Het werd "muc off" dry lube. Mijn ervaring hiermee is ronduit waardeloos! Na 25 km viel er met goed fatsoen niet meer mee te fietsen door al het gepiep en gekraak. Terwijl mijn ervaringen met squirt prima zijn.

Is squirt "the one and only" op het gebied van dry lube? Of zijn er mensen met goede ervaringen met andere dry lube merken? Het enige voordeel wat dit flesje wel heeft is het gebruiksgemak, door het kleine flesje en het smalle tuutje is het makkelijk aanbrengen zonder knoeien nmoet je het alleen wel iedere 10 km opnieuw doen :roll:

http://www.bikeandtravel.nl/Muc-Off-Dry ... del-120-ML" onclick="window.open(this.href);return false;
Gras groeit niet harder als je eraan trekt
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Dry-Fluid Bike, nog beter :-q
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Boeshield T9 schijnt ook goed te zijn. Ken het zelf niet, maar ik lees regelmatig dat de gebruikers dit beter vinden dan Squirt
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Rubberburner
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
Mijn mountainbike: Cube

Marjolijn schreef:Ik heb onlangs een ander merk dry lube gekocht, bij het ontbreken van de squirt voorraad en het hoognodig hebben. Het werd "muc off" dry lube. Mijn ervaring hiermee is ronduit waardeloos! Na 25 km viel er met goed fatsoen niet meer mee te fietsen door al het gepiep en gekraak. Terwijl mijn ervaringen met squirt prima zijn.

Is squirt "the one and only" op het gebied van dry lube? Of zijn er mensen met goede ervaringen met andere dry lube merken? Het enige voordeel wat dit flesje wel heeft is het gebruiksgemak, door het kleine flesje en het smalle tuutje is het makkelijk aanbrengen zonder knoeien nmoet je het alleen wel iedere 10 km opnieuw doen :roll:

http://www.bikeandtravel.nl/Muc-Off-Dry ... del-120-ML" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ook muc off dry lube en das idd rotzooi,echt weggegooid geld . En een vieze witte waas overal waar je 't spuit .

Ik gebruik nu al een tijdje ;
Afbeelding
http://www.fiets-onderdelen-online.nl/M ... PTFE-spray" onclick="window.open(this.href);return false;

Werkt iig met droog weer prima en je kan alles van je bike ermee doen . En niet onbelangrijk : goedkoop :lol: :-q


ps ; als m'n ketting echt vies is geweest reinig ik 'm helemaal met warme ontvetter en een kwast,daarna droogblazen met de compressor en weer invetten ...(nu zeker iedere maand)
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Marjolijn
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 3 juni 2014, 12:47
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 7.0

Thanx voor de tips :-q
Gras groeit niet harder als je eraan trekt
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Hoi , ben benieuwd of er al meer ervaringen zijn ? of dat er nu wat anders gebruikt word ,ga eerdaags weer mijn aandrijving vernieuwen gebruik al 2 jaar squirt maar misschien tijd voor wat anders ? vind het vooral in de winter nogal tegenvallen ! snel uitgewerkt en naar mijn idee is de ketting ook veel stugger in de winter ? Misschien eens Muc off C3 of Morgan proberen ?
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Jaren Squirt gebruikt. Ketting blijft mooi schoon, maar vooral op de kettingbladen en deraileurwieltjes bouwt zich een mengesel van vuil en wax op.
Sinds een maand of 4 smeer ik met Boeshield T-9 en dat bevalt uitstekend. Geen opbouw van smurrie op de kettingbladen en meer waterbestendig dan Squirt.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Plaats reactie