Plus bikes: . . . Het grote 29+/27.5+/26+ en Fatfront topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Omdat het grote Fatbikes topic intussen overspoelt wordt met informatie, ervaringen en voorbeelden van de grote Fatte bikes, 3.8" banden "gewoon" zijn geworden, geveerde Fatvorken een "must" en carbon binnenkort de eerste <10kg Fatracers mogelijk maakt............. :wink: raken 29+, semi-fat Frankensteins en andere minder Fatte varianten intussen behoorlijk onder"gesneeuwd" ......... terwijl het toch echt nauwelijks sneeuwt in ons landje :lol:

Dus voor diegenen die liever in "halve oplossingen" geloven, de hoop op sneeuw intussen hebben opgegeven of liever een iets hoger gemiddelde als 10km/uur halen :winkie: :D :winkie: ....................hier dan "ons" topic :bier:
Geen "obese", maar net een tikkie dikker.....zeg maar :wink:

Dus: Krampussers, Fatfront eigenaren, Knard voorwielers, 650 plus en 26+ believers en fatbikers die toch over een "zomerwielsetje" dromen...........brand maar los !
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op ma 16 november 2015, 09:46, 4 keer totaal gewijzigd.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zal zelf maar ff aftrappen (om in voetbaltermen te blijven in deze tijd :wink: )

Ik ben de gelukkige bezitter van een Fatfront Karate Monkey http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=107869" onclick="window.open(this.href);return false; (fatbikewiel en vork in de voorkant van mijn 29er).
Na een paar maanden met veel plezier rondgereden te hebben met een OnOne Fatty, liep ik toch een beetje aan tegen de beroerde rol en stuur eigenschappen op het asfalt en harde paden. Als experiment heb ik toen het voorwiel van mijn fatbike in mijn Karate Monkey gemonteerd en.... :-D :-D :-D dat reed heerlijk! Rolt net wat lekkerder door, stuurt een stuk beter en ik kwam (behalve op het rulle zandstrand) overal door, waar ik op mijn Fatty ook door kwam.......
Omdat ik alleen voor het strand ( en sneeuw :winkie: ) geen fatbike wilde aanhouden is de Fatty intussen verkocht.

Intussen ben ik aan het denken over een extra brede (Dually) 29er velg voor in het achterwiel, waardoor een 2.4 band een stuk meer "float" krijgt.

Maar ik ben ook geinteresseerd geraakt in het gebruik van een 29x3" knard op het voorwiel van een starre 29er....een soort semi-29+ dus ........of in de Krampus.
Bv de vraag of je een 3" knard het beste op 50mm Rabbithole (of 45mm Dually) kunt rijden, of dat een (lichtere 30mm ) Blunt 35 of Ryde enduro beter geschikt is voor het snellere werk.

NB: laten we er geen "full-fat vs semi/29+ is beter" discussie van maken ! Ik persoonlijk denk dat er voor alles wel iets te zeggen is en ben meer geinteresseerd in overwegingen en ervaringen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Al vast wat leesvoer http://singletrackworld.com/forum/topic ... experiment" onclick="window.open(this.href);return false;

En een plaatje
Afbeelding

Singular met ninervork en 29x3 voorband. Dat moet gewoon erg goed rijden op vlakke zanderige routes.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dit staat ook nog op mij verlang lijstje komende winter.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

japie carbon schreef:Dit staat ook nog op mij verlang lijstje komende winter.
Ik zit zelf enorm te twijfelen tussen Velocity Dually 40mm inw of bv Blunt 30mm (of Ryde enduro) voor een dergelijke setup.
Dually geeft blijkbaar duidelijk meer float met Knard 3" voor, maar is zwaarder, duurder en wel een beetje overkill (misschien) achter met 2.4" banden.
Een 30mm setje is natuurlijk lichter, maar dan komt de Knard weer minder tot zijn recht ??
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik heb al enduro velgen, dus ik wil een vaste vork en dan zo een knard band erom. Ik heb nl een vrij hoge inbouw hoogte nodig voor mn vork, dus een hoge band is een redelijke oplossing daarvoor (als ik star wil rijden)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je zou ook nog kunnen kijken naar een Krampus vork, die is zo'n 15mm hoger http://www.bike-components.de/products/ ... Gabel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik heb (om de geo te behouden) een vork nodig van 525mm. Met een vork van 483 zou ik dus een stuurbuishoek krijgen van 71 graden ofzo, dat is wel erg stijl. Vandaar ook die extra hoge band ;)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik bedoelde ook samen. Die vork zou 120mm susp corrected moeten zijn, Knard geeft je netto nog zo'n 2.5cm extra.
Ik hoor alleen wisselende verhalen over Knard in modder ??
Babbelzone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 474
Lid geworden op: do 26 februari 2004, 11:38
Mijn mountainbike: Sandman Atacama / FatLab Squish FS 120

Ik heb een paar ritjes op een Krampus met Knards mogen rijden. Ritten met vooral veel regen en modder.
Ik had gezien het profiel en de breedte van de band veel meer grip verwacht. Vond de band ook niet erg licht lopen. Mijn Husker Du's op mijn fatbike lopen lichter.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Babbelzone schreef:Ik heb een paar ritjes op een Krampus met Knards mogen rijden. Ritten met vooral veel regen en modder.
Ik had gezien het profiel en de breedte van de band veel meer grip verwacht. Vond de band ook niet erg licht lopen. Mijn Husker Du's op mijn fatbike lopen lichter.
Interessant, die beide ervaringen !
Ik rijdt nu met fatfront Knard 26x 3.8 voor in de zomer en floater in de winter op relatief smalle (45mm Dually) velgen Achter Xking 2.4 zomer en Chunky Monkey (trail band) in de winter op gewone 19mm velgen.....rijdt eigenlijk super, maar je merkt natuurlijk het gewicht voor wel.

Nu zit ik te denken aan een Knard 29x3 voor en Xking (oid) achter, beiden op wat bredere velgen (blunt 35 of dually 45, daar ben ik nog niet uit) .....er vanuit gaande dat het geheel lichter zou rollen en wel eens een lekkere vlotte winter/toertochten fiets zou zijn zonder vering.

Dat zou dus wel eens niet kunnen kloppen?
NB: let wel, achter blijf ik "gewoon" 2.4 rijden op extra brede velg.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb ook een rondje Zandvoort gedaan op de Krampus. Ik vond hem beter rollen dan de On-One floaters. Overigens fietste mijn vrouw op een Beargrease mee, zij volde geen verschil in rolweerstand tussen haar Rapid Robjes en de Husker Du's. Het acceleren vond ik wel een puntje, zeker als je al wat kilometers hebt getrapt, kost het wat moeite. Maar ik ga toch een Knard 29x3 setje maken. Als iemand een setje met 36 gaats naven gaat maken dan kan die deze: http://www.einradversand.de/EINRADTEILE ... Felge.html" onclick="window.open(this.href);return false; velgen gebruiken.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

CC-Rider schreef:Ik heb ook een rondje Zandvoort gedaan op de Krampus. Ik vond hem beter rollen dan de On-One floaters. Overigens fietste mijn vrouw op een Beargrease mee, zij volde geen verschil in rolweerstand tussen haar Rapid Robjes en de Husker Du's.
Op het strand, neem ik aan?
Babbelzone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 474
Lid geworden op: do 26 februari 2004, 11:38
Mijn mountainbike: Sandman Atacama / FatLab Squish FS 120

Ik vond de floater erg zwaar rollen op asfalt. In het bos was het goed te doen. Mijn Husker Du's rollen op het asfalt en in het bos wel veel lichter. Met de floaters wel meer grip. Bijna eindeloos leek wel.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Verder nog iemand met Knard 29x3 "mud" ervaringen?
Je leest er erg verschillend over, valt me op? De een vindt de tractie voor perfect, de ander slecht. Het ligt er waarschijnlijk ook aan wat je ervaringen ervoor waren....vanuit een fatbike gezien valt het al snel tegen :wink:
Ik probeer het juist met een 29er voorband te vergelijken; glijdt ie sneller als een Nobbi Nic in een geveerde vork?
Plaats reactie