Squirt - kettingsmeermiddel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Loonens
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 10 april 2014, 12:12
Mijn mountainbike: Cube LTD 29 Black/White (2014), Giant Yukon XL 26"

Ik heb gisteren mijn ketting ook hiermee behandeld. Eerst 2 x ontvet en daarna dik ingesmeerd en vanmorgen nog een keer. Vanavond meteen testen dus ik ben benieuwd :D.

Het ontvetten heb ik bij de ketting erg goed gedaan. De cassette niet echt eigenlijk..... fiets is 4 keer gebruikt.
terp1234
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 17 december 2013, 07:41
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

Loonens schreef:Ik heb gisteren mijn ketting ook hiermee behandeld. Eerst 2 x ontvet en daarna dik ingesmeerd en vanmorgen nog een keer. Vanavond meteen testen dus ik ben benieuwd :D.

Het ontvetten heb ik bij de ketting erg goed gedaan. De cassette niet echt eigenlijk..... fiets is 4 keer gebruikt.
Ik had mijn ketting de eerste keer ook dik ingesmeerd met squirt, maar na de eerste tocht was het één dikke plakkerige bende. Opnieuw de ketting helemaal schoongemaakt en contact opgenomen met de firma achter squirt. Er moet juist heel spaarzaam worden aangebracht. In dit topic staat er ook wat over: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5#p1867116" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb nu op de ketting heel dun aangebracht. Van het weekend weer echt uitproberen.
Loonens
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 10 april 2014, 12:12
Mijn mountainbike: Cube LTD 29 Black/White (2014), Giant Yukon XL 26"

We gaan het zien! Hoe heb je hem goed schoongemaakt? Weer met een ontvetter?
terp1234
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 17 december 2013, 07:41
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

Bij mij bleef de ketting plakkerig aanvoelen na de dikke laag. Zo bleef ook alles er aan hangen. Voelt die bij jou wel droog aan uiteindelijk?
Ik heb inderdaad weer flink ontvet en daarna paar keer in sop en uitspoelen en drogen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb nu alle manieren gebruikt. Fiets staat klaar om te proberen.

drie lagen aangebracht met 24 uur ertussen en tussen elke smeerbuert de ketting ontvet.
Mocht dit werken is het leuk voor een lange mtb toch, maar het is zoveel werk, dat ik daar echt niet altijd tijd voor heb.

Op mijn racer nu dynamic gebruikt en na twee lange ritten en 240km nog steeds een stille en mooi lopende ketting, dat heb ik hiervoor iig nog nooit gehad.
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

Tussen de smeerbeurten ontvetten gaat hem niet worden vrees ik :)
Loonens
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 10 april 2014, 12:12
Mijn mountainbike: Cube LTD 29 Black/White (2014), Giant Yukon XL 26"

Iets te dik inderdaad. Ketting draaide als een tierelier en maakte geen geluid, maar plakte net te veel. Even weer ontvetten en opnieuw spaarzaam aan brengen.

Achjah, je moet wat te doen hebben toch :-).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat een gehannes. Er zijn meer smeermiddelen, zelfs betere, en maar blijven klooien met Squirt. Prachtig, middel lijkt wel cult, bijna een hobby op zich. Maar goed, 'we moeten wat te doen hebben', was ik even vergeten :winkie: .

(Bij mij is het fiets afspuiten, droog maken met een doek, ketting droog maken met een hele vieze doek, en even 'middel X' erop, klaar is kees. Beter resultaat in minder tijd, lijkt me ideaal voor mensen die minder tijd hebben omdat ze echt iets anders moeten doen :-q ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Loonens schreef:Iets te dik inderdaad. Ketting draaide als een tierelier en maakte geen geluid, maar plakte net te veel. Even weer ontvetten en opnieuw spaarzaam aan brengen.

Achjah, je moet wat te doen hebben toch :-).
Jullie zoeken het allemaal veel te ver. De overtollige wax springt er in schilfers af. Na je eerste rit spint de ketting perfect. Dan moet je natuurlijk wel rijden en niet enkel smeren :bier:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

BerryFOX schreef:Tussen de smeerbeurten ontvetten gaat hem niet worden vrees ik :)
nou dat lijkt mee te vallen net ff een familie ritje van 15 en ketting is schoon en geruisloos, dat had ik hiervoor nog niet berijkt.

Mocht het werken zal ik het ook alleen gaan gebruiken voor lange marathon ritten
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

aurelius schreef:Wat een gehannes. Er zijn meer smeermiddelen, zelfs betere, en maar blijven klooien met Squirt. Prachtig, middel lijkt wel cult, bijna een hobby op zich. Maar goed, 'we moeten wat te doen hebben', was ik even vergeten :winkie: .

(Bij mij is het fiets afspuiten, droog maken met een doek, ketting droog maken met een hele vieze doek, en even 'middel X' erop, klaar is kees. Beter resultaat in minder tijd, lijkt me ideaal voor mensen die minder tijd hebben omdat ze echt iets anders moeten doen :-q ).
Dat klooien met Squirt is helemaal niet nodig. Gewoon opbrengen even overtollig vet eraf halen en gaan fietsen. Er pagina's lang over l*llen kost meer tijd. Ketting smeren lijkt inmiddels "hogere wiskunde"....:bier:
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
horzel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 3 mei 2008, 10:22
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 2012 fsr expert carbon EVO 26 Specialized Stumpjumper 2014 comp carbon 29

Inderdaad, echt ontvetten doe je alleen voordat je de Wax voor de eerste keer opbrengt. Daarna voldoet een Dreft sopje om de ketting weer te laten glimmen als een spreekwoordelijke "Tiet!"
Dit doe ik dus na ongeveer 6 smeerbeurten!
Fluitje van een cent...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Er zijn gewoon zoveel wisselende berichten over squirt.

Ik krijg het lastig tot niet goed voorlopig. Ik ga nog 1 poging doen op de racer en dan gaat het de vuilbak in als het bij mij niet werkt. Het zijn niet de eerste de beste prutsers die het niet goed werkend krijgen en simpel de tips van de site opvolgen werkt dus voor een veel te grote groep niet.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Je zoekt het allemaal veel te ver.
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

Ik gebruik het sinds vorig jaar.
De transalp mee gereden.

ik rij er nu mee op al mijn fietsen.

Mijn ervaringen zijn postitief:
http://www.atbbikersracingteam.nl/revie ... quirt-lube" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie