Harz

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Gebruikersavatar
zoesa
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 935
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 22:10
Mijn mountainbike: is altijd stuk
Contacteer:

Ik ben me hier aan het orienteren om met een man of 5 die kant op te gaan ipv de alpen. Veel goede dingen gehoord en voor ons maar 3 uurtjes rijden.
Zorg altijd dat de paaltjes verder uit elkaar staan dan dat je stuur breed is.
roger.canisius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: di 24 april 2012, 12:23
Mijn mountainbike: CUBE 29er Stero 140 Super HPC/Focus JAM2 6.8 nine

Clausthall-Zellerfeld, hotel Untermüle. Het was daar een mooie omgeving met leuke trails!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ga ook weer voor de derde keer, naar schierke, net naast braunlage.

vind het daar heerlijk. Net ff wat langere klimmen dan in de ardennen en vaak ook beter weer.
super mtb gebied te afwisseling.

ook voor de beginner een prima gebied.
Gebruikersavatar
zoesa
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 935
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 22:10
Mijn mountainbike: is altijd stuk
Contacteer:

Cube-Elite schreef:Ik ga ook weer voor de derde keer, naar schierke, net naast braunlage.

vind het daar heerlijk. Net ff wat langere klimmen dan in de ardennen en vaak ook beter weer.
super mtb gebied te afwisseling.

ook voor de beginner een prima gebied.
Heb je ook een webadres van het hotel die je daar neemt, neem aan dat je je bike daar veilig kwijt kan.
Bvd.
Zorg altijd dat de paaltjes verder uit elkaar staan dan dat je stuur breed is.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb zelf niet geboekt, maar we huren daar altijd een huisje.
Dus dan kan je de fiets ook prima kwijt.

paar jaar geleden met twee gezinnen gegaan en een groot huis in braunlage geboekt.
nu een wat kleiner huis in schierke
Gebruikersavatar
Koelman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: vr 24 augustus 2007, 19:17
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Pro Race 29
Contacteer:

Ik ga hier begin april heen met Druuf, voor een lang weekend.

Wat is de aard van de trails daar? Zijn er (makkelijk) een beetje mooie singeltracks te vinden? Of zijn het voornamelijk brede karrensporen/bospaden? Als ik de filmpjes op youtube bekijk, moeten er behoorlijk mooie trails liggen.

We gaan sowieso de eerste dag op pad met een local/gids, dus ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Jawie
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:08

ik was van plan om hier binnekort heen te gaan. Op de racefiets ken ik het wel en weet ik redelijk de weg. Maar wat zijn nu de beste uitvalsplekken om een lang weekend te MTBen?

En nog iemand tips voor een goed onderkomen?
Gebruikersavatar
Jawie
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:08

Met het paasweekend naar de Harz geweest. 2 Routes gereden van de Volksbankarena.

Het was een stuk natter dan we verwacht hadden. Hier en daar behoorlijk wat modder. De routes waren prima en afwisselend. Niet de meest technisch uitdagende maar wel met erg leuke stukken er in en genoeg hm's. Kende de Harz al van de racefiets, maar op de MTB is het ook erg leuk.

Bij de omschrijving stond soms dat er veel wandelaars konden zijn, maar wij hebben er erg weinig gezien.

Wij verbleven in Hahnenklee. Prima uitvalsbasis icm de auto om naar de start van een route te rijden.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Braunlage is wel de beste plaats, vanuit daar kan je de mooiste routes doen zeker ten noorden van braunlage. Als je rondjes van rond de 100km pak kan je vanuit daar de aller mooiste routes rijden.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Zo met de hemelvaart vier dagen geweest.

Top gebied vind ik het, mooi uitgezette routes, veel wat brede paden wat een aantal hier misschien niet zal aanspreken, uit de randstad 6 uur rijden, maar dat vind ik niet zo,n punt.

Zeker als je al rond enschede bv woont is het wel het dichts bij om op +1000m te rijden.
Behoorlijk wat klimmen uit te zoeken waar je 300 of meer hoogtemeters maakt.

Semisnelle afdalingen met behoorlijk uitdaging om echt snel en clean te rijden.

De woensdag en donderdag had het in 24uur 80mm geregeld!! in bv de Ardennen garantie voor een week tot aan je naven in de blubber, de eerste dag natte plekken maar veel grindpaden al droog, dag twee en drie helmaal mooi met enkele plassen.

Echt een aanrader voor eens iets anders. Uit eten is erg goedkoop en goed. In Belgie is dat altijd een gok, In la Roche ken ik twee/drie goede tentjes en de rest is erg ondermaats.

Vanaf de wormberg is er een mooi freeride northshore parcours neegelegd.
Gebruikersavatar
backcornerbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 30 maart 2013, 21:04

Ga zondag die kant op voor twee weken, ben zeer benieuwd.
Gebruikersavatar
backcornerbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 30 maart 2013, 21:04

Weer ruim een week terug van vakantie, nu even mijn bevindingen posten.
De bewegwijzering is niet heel duidelijk geplaatst en de routenummers missen op de bordjes (behalve bij kruisingen van routes), een gps met daarin de track die je wil gaan fietsen is daarom heel handig.
Ik was begonnen met een blauwe route, dacht eerst maar eens eenvoudig beginnen. Bleek later dat deze een van de meest technisch uitdagende routes was. Viel mij erg tegen dus, rondje Montferland is zwaarder en de afdalingen minstens zo uitdagend.
Omdat ik alleen fietste ben ik niet van de routes afgeweken, doe je dat wel kun je wel leuke paadjes vinden, maar veelal fiets je brede schotterwegen.
Plaats reactie