Vaste MTB - route Enschede - Noord

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
oomkoen.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: di 28 juni 2005, 09:14
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2007
Contacteer:

Vandaag dit rondje ook weer gefietst. Modder is er, maar naar mijn idee wel te doen. Het geeft wel een uitdaging. Op een inderdaad een paar kuilen tussen Oldenzaal - Smulderplassen en bij de kleigaten om de Smuldersplassen zelf. Maar daar heb ik met droog weer ook moeite mee en stap dan toch even af.

Wel een paar omgewaaide bomen tegen gekomen.
Als je van de Universiteit af gaat, om de promo caravans fietst en daarna weer het stukje bod neemt. Voordat je dus op het asvalt pad komt, ligt er een boom. Sommigen lukte het hier omheen te fietsen, ik helaas niet. https://goo.gl/maps/YGshN" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatste stukje van de klei gaten van Smuldersplassen, ligt ook een boom. Hier kun je echter wel goed omheen fietsen. https://goo.gl/maps/9mbru" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus hopelijk kan dit via via gemeld worden. Of weet iemand waar of bij wie ik dit kan melden?

Ook kwam ik een éénwieler op het zandpad vanaf de Weerseloseweg tegen. 29" wieltje met rem en zonder versnelling. Even een stukje mee gefietst en een praatje gemaakt. Of hij Enschede Noord fietste was me niet duidelijk, maar het rondje Hulsbeek kan hij ermee doen. Best knap. Lijkt me ook wel een heel erg komisch gezicht.
oomkoen.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: di 28 juni 2005, 09:14
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2007
Contacteer:

oomkoen.nl schreef:Wel een paar omgewaaide bomen tegen gekomen.
Als je van de Universiteit af gaat, om de promo caravans fietst en daarna weer het stukje bod neemt. Voordat je dus op het asvalt pad komt, ligt er een boom. Sommigen lukte het hier omheen te fietsen, ik helaas niet. https://goo.gl/maps/YGshN" onclick="window.open(this.href);return false;
Paar km van de tocht weer gefietst. Eén boompje is weggehaald. :-q De andere boom bij de klei-gaten weet ik de status niet van. Daar ben ik niet geweest.

En achteraf bedacht ik me. Waarom boomstronk niet laten liggen, paar andere stammetjes ervoor en achter, dichtgooien met zand. En zo is een leuke semi-natuurlijke hindernis ontstaan. Ook een paadje wat toch alleen maar rechtuit was met genoeg ruimte er omheen. Ach ja, alles is achteraf. De wandelaars zouden het ook vast niet op prijs gesteld hebben.
Gebruikersavatar
Hecoll
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 15 juni 2011, 23:37

Heb gisteren t stuk bij de kleigaten meegepakt en ben geen boom tegen gekomen.
Mogelijk dat ik m gemist heb want er lopen wel een paar paadjes meer door het bos.
Wel veel blubber en gladheid trouwens..op sommige stukken toch even eraf.
Toen binnendoor en gedeelte van de route Losser meegepakt waar het ongeveer het zelfde verhaal was.
RobertHaven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 21:22
Mijn mountainbike: American Eagle Lightning 890

Afgelopen zondag hier maar weer eens m'n ronde gedaan als alternatief voor haaksbergen/buurse waar ik normaliter te vinden ben....
Naar mijn bescheiden mening wordt deze route niet of anders heel slecht onderhouden :-(. Slechte afwatering op bijna alle bosdelen (en die zijn al zo schaars in deze route), dus veel kapot gereden stukken en veul water op de tracks. Daarnaast zijn ook heel veel routebordjes niet meer aanwezig of zichtbaar door overwoekering.
En wat zit hier toch veel asfalt in de route....

En tot slot was er ook nog eens een triatlon rond het terrein van de universiteit waardoor een heel stuk van de route niet gevolgd kon worden en je niet eens met goed fatsoen een alternatieve route of omleiding kon vinden.... Echt alles was geblokkeerd op de campus :-(

Kortom, mij zul je daar niet zo snel meer tegenkomen!
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Is verschrikkelijkmdaarzo. De paden zijn zo breed uitgereden dat er een bostrekker door kan rijden. Heeft niets meer met singletracks te maken. Op het stukje aan de knollerveldweg na. Dit zijn dan ook de spannenste 40 seconden van de ronde van 1 uur. Bagger is het. Ik gebruik de route ome onverhard ergens naartoe te fietsen verder pobeer ik hem in elk opzicht te mijden.
Macpanjer
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 10 maart 2014, 12:38
Mijn mountainbike: Canyon Nerve Al29

Toen ik nog in Enschede woonde gebruikte ik deze route altijd als opwarming voor de hulsbeek route in Oldenzaal, maar zo te horen kan je beter opwarmen op het fietspad tegenwoordig?
"After all, we are ALL brothers and sisters on the road"
tukko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 maart 2010, 23:53

Vandaag de route gereden en wat schetst mijn verbazing.... Groot onderhoud wordt gepleegd. Er zijn hele stukken tracks opgeknapt. Afwatering verbeterd en er is een deel geheel vernieuwd in die zin dat de route verlegd is. Ik was aangenaam verrast.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik hoorde dat al van mijn fietsmaat. Was ook wel nodig daar. Binnenkort maar eens weer kijken of het verbeterd is.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik schrok me een hoedje vanmiddag! De route is op een aantal stukken compleet veranderd! Ik zeg goed bezig!!

Heb niet de hele route gereden, maar heb wel gezien dat er nog een aantal plekken zijn die nog wel wat aandacht mogen hebben (Oude Postweg naar Ledeboerweg bijvoorbeeld)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ben er laatst ook nog geweest en was ook blij verrast. Route is er goed op vooruit gegaan.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Ik vind het ook een deel verantwoording van ons bikers zelf.
Als een track hard is kun je er best over fietsen, echter sommige stukken, vooral om en nabij de ut, zijn gewoon slecht. Mijd dit dan gewoon of fiets er middendoor. Schoon blijf je toch niet. Op veel plaatsen zie je breed uitgereden tracks met moddergeulen waar vette hangbuikzwijnen jaloers op zijn.

Neem die verantwoording en mijd de slechte stukken, het wordt er niet beter van.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dat is de downside van fietsen in de winter. Maak mij er zelf ook wel eens schuldig aan dus ik ga niet de brave Hendrik uithangen.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik heb de route ook een lange tijd gemeden, alleen vele anderen hebben dat niet gedaan.

En met mijn 29-er singlespeed ga ik ook dwars door de modderpoelen, omdat ik weet dat het kan :)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Oppahr
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 12 februari 2005, 19:11
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1

Vanavond op de route een zadeltasje met inhoud gevonden van het merk Fast Rider. Lag op de modderige track, net voor de Ledeboerweg als ik het goed heb. Stuur me even een PB als die van jou is ;)

Afbeelding
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Gisteren eens de route Enschede-Noord/Lonneker gereden. Het was natuurlijk allemaal keihard opgevroren nog, dus uitdaging in zuigende modderstukken was er niet. Verdere uitdaging overigens ook niet. Een paar leuke singletracks en veel gewone paden. Wel in een mooie bosrijke omgeving, dus daar kunnen vast nog wel een paar singletracks bij.
Plaats reactie