2 Surly Karate Monkey's uit 2011; in 2024 weer eentje SS&SS

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gisteren en vandaag in Luxemburg mijn zwarte monkey eens aan de tand gevoeld. Klimmen met de ultra korte chainstay was geen succes. Ik hield nauwelijks druk op mijn voorwiel en kwam daardoor niet lekker omhoog als het lastig werd. Vandaag de monkey nuts er weer tussen gezet......en het klimt weer als vanouds! Daarbij stuurt ie volgens mij net iets minder nerveus (maar dat kan suggestie zijn) en is het toch wel een verdomd lekker fietsje op lastig terrein.
NB: voor de niet-KM kenners: de KM heeft sliding dropouts die in de voorste stand een relatief korte chainstay geven (rond 425-430mm als ik zelf meet) de zg "monkey-nuts" zijn 14mm spacertjes die de dropout naar voren begrenzen, ontworpen om diverse voorderries te kunnen gebruiken met xtra dikke achterbanden. De chainstay wordt daarmee tegen de 445mm.
Nooit geweten dat 14mm verschil in chainstay zo merkbaar was. Ik ga thuis eens wat uittesten met een tweede monkey-nut of eigenbouw spacertje, zodat het achterwiel maximaal achterin de slider staat (chainstay 455-460mm) ben benieuwd hoe dat rijdt.
Verder ben ik helemaal "dropper-verslaafd" geworden op lastige afdalingen. Ik gebruik vaak de 4.5 cm drop tussenstand van de Icelift zodra het een beetje down wordt en full 9.0cm voor het echte werk. Ik durf en kom nu beneden op stukken waar ik vroeger in mijn br......eet :wink:
Mijn brede Salsastuur is intussen thuis bezorgt. Daar ga ik vlg week eens mee spelen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Update: Salsa bend2 71cm 23gr backsweep stuur erop met 70mm stuurpen.

Afbeelding

Foto is niet erg scherp.......maar de KM stuurt des te scherper :-D
Het stuur staat intussen ook wat lager en het is nu een erg hanteerbaar fietsje! Ik ben en blijf fan van veel backsweep, met 23gr en 71cm zit dit stuur als gegoten.
Afgelopen week rondje Nijmegen-Reichswald gedaan en het zit, rijdt, klimt en manouvreert perfect.
Ik heb er nu Conti XKing 2.4 achter (tubeless, black chili) en NN evo 2.35 voor (tubeless, fractie breder als achter) op liggen en dat bevalt goed tot nu toe.
Flatpedals werken goed (met 5-10's) en ik vind het wel lekker in echt lastige stukjes (lukt het, lukt het niet) en het is tevens mijn vakantie fiets (dan kan ik er ook met gewone schoenen op rijden tijdens een toertochtje op asfalt). Ik rijdt mijn andere fietsen met spd en dat geeft vlgs mij iets meer controle.
Dropper (Icelift V8) doet alles wat ie moet doen en is nu al "onmisbaar" geworden.
Voorlopig niks meer aan veranderen......alleen nog moed verzamelen mijn vorkbuis definitief in te korten :-{
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooi dat ie steeds beter bevalt! Nu inderdaad nog even de pijpensnijder in die vorkbuis en die 'bashguard' van de crankset af en hij is helemaal af.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

suravida schreef:Mooi dat ie steeds beter bevalt! Nu inderdaad nog even de pijpensnijder in die vorkbuis en die 'bashguard' van de crankset af en hij is helemaal af.
Die ring staat inderdaad wel lullig, maar houdt wel mijn spijkerbroek schoon op vakantie :-D
En om hem nou voor de foto te demonteren........die pijpensnijder ligt klaar.

Maar dankzij "Nijmegen" en "Malmedy" , tips van jou en andere aanwezige forummers heb ik wel verdomd veel bijgeleerd.....daarvoor allen Dank!!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik was intussen redelijk nieuwsgierig geworden naar single-speed rijden en daarbij komt er binnenkort een nieuw project aan waar ik wel wat onderdelen aan kwijt kan. Dus afgelopen week de knoop doorgehakt en een pakketje bij Jelle besteld: de Battleship Grey Karate Monkey wordt SS :-D

Afbeelding

Ontdaan van alle "overbodige" schakelspul wordt het ineens een behoorlijk kaal frame.

Afbeelding

En dit is dan wat er voor in de plaats komt: een 34t alu voorblad, singlespeed ketting, een 17t achterkransje en een Surly Tugnut om de zaak aan te spannen.

Afbeelding

Hoe simpel wil je het hebben ?!

Afbeelding

Met v-brakes en "vintage" wielset.

Afbeelding

En Richey classic zadel en On-one Marybar
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Mooie bike geworden, ben benieuwd naar je ervaring! Als het je net zo bevalt als mij dan ga je er nog veel plezier aan beleven :-q
Alleen als je binnenkort je fat-bike hebt wordt de keuze wel lastig welke fiets je gaat pakken :wink: haha wat een luxeprobleem :winkie:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Misschien is een SS Fatbike wel de "perfecte" fiets, maar dan wel 36-24 denk ik :wink:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vandaag Nijmegen-rood (met een ommetje via het traumapad) maar eens gedaan met de SS KM. 34-17 is "te doen" maar wel erg zwaar. Op twee klimmetjes moest ik eraf.....vlak en vals plat ging natuurlijk wel lekker.
Binnenkort voor het "zwaardere werk" maar eens een 19t achterop leggen. De 17t blijft voor het vlakkere West Brabant.

In het wild:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wybo Zijlstra
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 4 oktober 2011, 21:42
Mijn mountainbike: Cyclo totxo 29er XC race 2013, Kona Honzo 2015, Gazelle gold line 1997

Wow Bikkel!! mooie bike :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wybo Zijlstra schreef:Wow Bikkel!! mooie bike :-q
Laten we zeggen dat het een goede klimtraining was :wink:
Ik ben inderdaad wel erg blij met dit simpele fietsje, zelf het stokoude trekking-wielsetje blijft heel (tot mijn verbazing).

Hoe staat het nu met jouw frame, sinds jouw bruikleen Cyclo weer retour is?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Omdat ik "polished" eigenlijk wel erg mooi vind op een star&stalen fiets..........en omdat ik nog een stokoud 5arm Shimano STC-RC JIS crankstel had liggen..........en omdat ik die hard slijtende "moderne" externe bottumbrackets zat was............en tot mijn verbazing gewoon een passend Surly singlespeed blad kon bestellen...................

Mijn Karate Monkey singlespeed heeft een "upgrade" ...........of eigenlijk "downgrade" :~ ............in ieder geval een "ander" crankstel :-D

Oldschool polished 5arm JIS

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Intussen had ik ook mijn Deore v-brakes maar eens met staalwol onder handen genomen en "polished" gemaakt. Old school "bling" :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Zeker een vooruitgang!
Everybody bought a new bike!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nu alleen nog "investeren" in een mooiere bidon ;-)

Ik vind het wel een leuk fietsje, op een of andere manier oogt hij -ondanks de grote wielen- lekker compact en dat spreekt me wel aan.
Die alukleurige Deore HT2 crank had je ook kunnen polijsten, maar ik zie ook het voordeel wel van een vierkant asje...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Zo'n starre KM rijdt ook enorm speels, ik begrijp die discussies over 26 vs 29 in speelsheid ook niet zo goed.
Ik heb destijds wel gekozen voor een wat krapper maatje M, ik had ook goed op L gepast.

Bidon is inderdaad een misser :( Vergeten eraf te halen. Misschien nog eens een polished alu opzoeken :wink:
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Met deze crank lijkt het allemaal wat "klassieker" Goed gedaan :-q Over speelsheid en wendbaarheid ga ik de discussie niet meer aan, ik kon met mijn 29er salsa kortere bochtjes draaien dan met mijn oude 26er scalpel :-{ Je kan het ze beter in praktijk laten zien :wink:
En die bidon, haha ik heb ze op beide fietsen eraf gemikt, rij toch altijd met camelbak.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Plaats reactie