verende zadelpen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
CatweazLe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 2 april 2003, 20:11
Mijn mountainbike: CubeAMS PRO
Contacteer:

op een gewone hardtail kreeg ik altijd ontzettend last van mijn rug. Vooral bij hobbelige singletrails e.d. ,voor ik de overstap maakte naar een fully heb ik een tijdje met een verende zadelpen van rockshox gereden en dit beviel prima! nu heb ik dus een fully en heb ik nauwelijks meer last. (klein detail; ik heb in een ver verleden wel mijn rug gebroken gehad dus helemaal zonder last ben ik nooit).
Een band krijgen met je fietsenmaker, is nooit grappig.
Dat er standaard geen standaard op je fiets zit is nooit grappig.
je kunt beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen.
Een fietsenmaker die alle remmen losgooit is nooit grappig.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Ik heb er nog nooit mee gereden maar ik krijg altijd vraagtekens bij onderdelen die het mtb'en comfortabeler moeten maken. Het mtb'en gaat toch over het beleven van het terrein met al zijn obstakels en uitdagingen? Waarom dan proberen die beleving minder te maken? Als je geen obstakels wil voelen zoek ze dan ook niet op, lijkt me. Comfort en mtb'en gaan voor mij niet samen. Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening.
Misschien zijn dit soort 'comfortonderdelen' juist wel weer geschikt om mensen met lichamelijke klachten toch nog te kunnen laten mtb'en...rug, nekklachten?
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebruikersavatar
zoesa
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 935
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 22:10
Mijn mountainbike: is altijd stuk
Contacteer:

Gebbetje schreef:Ik heb er nog nooit mee gereden maar ik krijg altijd vraagtekens bij onderdelen die het mtb'en comfortabeler moeten maken. Het mtb'en gaat toch over het beleven van het terrein met al zijn obstakels en uitdagingen? Waarom dan proberen die beleving minder te maken? Als je geen obstakels wil voelen zoek ze dan ook niet op, lijkt me. Comfort en mtb'en gaan voor mij niet samen. Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening.
Misschien zijn dit soort 'comfortonderdelen' juist wel weer geschikt om mensen met lichamelijke klachten toch nog te kunnen laten mtb'en...rug, nekklachten?
Waarom zit jij dan niet op een Ht ipv een overgeveerde bike voor nederlandse begrippen? Pas dan even op je uitspraken Geb.
Zorg altijd dat de paaltjes verder uit elkaar staan dan dat je stuur breed is.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Idd, dat vind ik een erg vreemde opmerking van iemand die met een fully rijd. Dat is t ultieme comfort apparaat op een fiets.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Huh? Twee, toch door de wol geverfde bikers, die voor en achtervering zien als een stukje comfort? Ik rij op fully's omdat ik daar meer, maar vooral sneller, mee naar beneden kan.....en geloof mij, het wordt er echt niet comfortabeler van. Dat zouden jullie toch moeten weten......
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Gebbetje schreef:Het mtb'en gaat toch over het beleven van het terrein met al zijn obstakels en uitdagingen? Waarom dan proberen die beleving minder te maken? Als je geen obstakels wil voelen zoek ze dan ook niet op, lijkt me. Comfort en mtb'en gaan voor mij niet samen.
Dit is wat mijns inziens ook toepasbaar is op een fully, niet dat ik het raar vind dat men op een fully rijd. Maar ik vins het gewoon een aparte uitspraak.
CatweazLe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 2 april 2003, 20:11
Mijn mountainbike: CubeAMS PRO
Contacteer:

Ik mtb omdat ik graag in de natuur ben en om sportief bezig te zijn. En dat doe ik dan zo comfortabel mogelijk. Ik zie niet in waarom je dat niet zou doen. Het gaat mij niet om het afzien.
Een band krijgen met je fietsenmaker, is nooit grappig.
Dat er standaard geen standaard op je fiets zit is nooit grappig.
je kunt beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen.
Een fietsenmaker die alle remmen losgooit is nooit grappig.
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Ik ben chauffeur en zou een toekomstige klant kunnen zijn voor rugklachten door mijn zittende beroep. Ik fiets net een jaar en om nou mijn hagelnieuwe Cube HT in te ruilen tegen een fully omdat ik bang ben voor toekomstige rugklachten vind ik ook wat ver gaan. Misschien is daarom zo'n verende zadelpen ook wel een optie is om in de verdere toekomst misschien de overstap te maken naar een fully. Ik vind de beleving van het terrein wel iets wat bij de hobby hoort, maar ik wil met mijn rug toch nog een 30 jaar fatsoenlijk kunnen werken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Natuurlijk gaat achtervering ook om comfort: door de klappen weg te filteren ga je niet alleen harder, maar blijft je lichaam ook langer in staat betere prestaties te leveren.

En natuurlijk beleef je het terrein veel minder met vering, want die hobbels zijn opeens weg.

Maar verder slaat die opmerking natuurlijk nergens op, want dan kan je inderdaad wel alles aan de kaak stellen. Dan is de enige fiets waar we op zouden kunnen rijden een 20kg zware hardtail zonder voorvering, met 24x1.5 wielen/banden en een vast verzet 42x12. Dat is pas beleving!

Omdat ook die zadelpen klappen weg neemt, kun je eenvoudig langer blijven fietsen. Dus dient ook hier niet alleen comfort.

Maar verder mag toch iedereen zelf kiezen uit de produkten die beschikbaar zijn lijkt mij. Om welke reden je ook fietst... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

vooral die schoppen tegen je kont ga je te lijf door de ruimte tussen je zadel en je kont daarop aan te passen vind ik. en voor mij werkt dat, ik merk tijdens mijn werk voordeel in de rugklachten door actiever op de fiets te zitten.

ik kan me goed voorstellen dat andere mensen andere klachten ervaren met hun rug onder andere. ik hoor goede verhalen over de thudbuster van cane creek. als je door zo'n ding lekkerder fietst is alleen maar gezond toch.

terrein, obstakels en uitdagingen beleven is voor sommigen misschien wel minder prettig dan voor jou gebbetje, als die mensen geholpen zijn met een aanpassing van hun fiets is prima.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

japie carbon schreef:
Gebbetje schreef:Het mtb'en gaat toch over het beleven van het terrein met al zijn obstakels en uitdagingen? Waarom dan proberen die beleving minder te maken? Als je geen obstakels wil voelen zoek ze dan ook niet op, lijkt me. Comfort en mtb'en gaan voor mij niet samen.
Dit is wat mijns inziens ook toepasbaar is op een fully, niet dat ik het raar vind dat men op een fully rijd. Maar ik vins het gewoon een aparte uitspraak.
Ik moest het ff twee keer lezen voordat ik begreep wat je bedoelde :oops:
Uiteraard voel je de obstakels minder op een fully, mits je met dezelfde snelheid afdaalt als met een HT. In mijn geval ga ik op mijn fully veeeeeel harder naar beneden waardoor door de hogere snelheid, ondanks de achtervering, de obstakels echt niet meer minder aanvoelen als op een HT. Ik hoop dat je me nog kunt volgen hahaha, lastig te verwoorden :-? En dat is de reden waarom ik voor/achtervering niet als comfortitems zie.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebruikersavatar
MisterJ
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 18 april 2013, 13:23
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 29 full XT

Even een oud topic ophalen, ik heb sinds een week een verende zadelpen van suntour.
Ik heb deze aangeschaft ivm de blijvende klachten in mijn onderrug op mijn cube hardtail. Zelfs na een bikefit bleven de klachten terugkeren bij rijden over trails met veel kleine hobbels.

En ik moet zeggen, wat een verademing.. Dit brengt voor mij de beleving van het mountainbiken helemaal terug.. Deze was toch wel wat afgezwakt als je na elke tocht 2 dagen met pijn in de onderrug rondloopt.
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Wat kost dat nou zo'n zadelpen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16802
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Suntour een tientje of zes (bij Bike Components), een Cane Creek kost bij dezelfde shop 150 euro. Zowel de Suntour als de CC werken met een parallelogramconstructie, wat in het geval van een zadelpen beter werkt dan een telescopische pen.

De CC lijkt duur, maar gaat heel erg lang mee. Ik heb er al tien jaar een en die verhuist steeds mee naar het volgende frame (met vulbussen indien nodig , het is een 27.2mm pen). De pen ziet er niet meer uit maar is nog absoluut spelingsvrij met geen ander onderhoud dan gewoon schoonhouden en eens in de zoveel tijd een drupje olie op de scharnierpunten. Ook qua veerweg verslaat hij de rest met 7cm, tenminste, als je de Long Travel versie hebt, er is ook een ST.

De discussie over wel of niet een verende pen ga ik niet voeren, dat blijft toch een persoonlijk iets. Maar als je wel een verende pen wilt en je hebt het geld ervoor over kan ik hem alleen maar aanraden. De meeste verende zadelpennen zijn goedkope telescopische pennen, mocht je daar enige ervaring mee hebben vergeet die dan maar. De Cane Creek werkt echt heel veel beter.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Ik heb er ook een besteld voor in mijn Cannondale f29 carbon. Wel de orginele save zadelpen van Cannondale.
Ben erg benieuwd als ik verschil ga merken met mijn huidige fiets. (Cannondale flash alloy29er alu)
Op het gemak, de ketting strak !!
Plaats reactie