Welke powermeter?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
bramdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 388
Lid geworden op: za 11 juli 2009, 16:07
Mijn mountainbike: Specialized epic S-works, Specialized stumpjumper fsr S-works, Canyon Strive CFR
Contacteer:

Op mijn racefiets rijd ik met een power2max powermeter en ik zou er nu graag ook 1 aanschaffen voor mijn mountainbike.
Er is echter een probleem, ik rijd met een sram xx1 crank met een rotor qx1 blad.
Ik kan dus niet zoals bij mijn racefiets de huidige spider vervangen door een powermeter spider.

Welke zijn de andere mogelijkheden?
De eenvoudigste zou een powertap ( achternaaf ), maar die bevalt me niet.
Ik heb deze even gehad op mijn racefiets en je verliest hiermee het speelse van je fiets ( vind ik ).
Volgens mij bestaat hier zelfs geen xd body voor.
NielsTn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 3 juni 2012, 21:06
Mijn mountainbike: Gennep

Geluiden die ik zoal hoor (heb ook interesse in een powermeter):
* Alleen nuttig indien je er ook serieus mee gaat trainen, zo niet: waste of money
* power meten op een mountainbike, veelal interval: zegt weinig... beter is langdurig klimmen op een racefiets: dat zegt meer over kracht;

zelf hoop ik stiekum dat Garmin Vector voor een MTB beschikbaar gaat komen: makkelijk te plaatsen, redelijk nauwkeurig, batterijen zelf eenvoudig te vervangen.
Duchenne Heroes 2013 & 2015
El Duder
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 19:08
Mijn mountainbike: VN

Een Stages powermeter, heeft Bluetooth en ANT+ erin en is redelijk goedkoop voor een powermeter.
MTB should be muddy!
El Duder
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 19:08
Mijn mountainbike: VN

En team Sky rijd er dit jaar mee, ddus met de kwaliteit zal het ook wel snor zitten...
MTB should be muddy!
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Wellicht handig: http://www.dcrainmaker.com/2013/09/powe ... ition.html" onclick="window.open(this.href);return false;
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

NielsTn schreef:* power meten op een mountainbike, veelal interval: zegt weinig... beter is langdurig klimmen op een racefiets: dat zegt meer over kracht;
Trainen met een powermeter (PM) gaat dan ook niet over kracht. Het gaat om trainen in vermogenzones in plaats van hartslagzones. Vermogenzones zijn betrouwbaarder, omdat ze minder gevoelig zijn voor fluctuaties als gevolg van temperatuur, lichamelijke toestand, slaapgebrek etc. Dus juist op de MTB, met veel interval-werk, is trainen met PM eigenlijk beter dan trainen met Hf. Hartslagfrequenties kunnen snelle wijzigingen van intensiteit niet bijhouden en ijlen dus na. Vermogen-verandering zie je direct.
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
NielsTn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 3 juni 2012, 21:06
Mijn mountainbike: Gennep

Stages bevat maar aan 1 zijde een meting (linker crankarm).... i.t.t. bv. Garmin Vector, SRM etc.
Dus dat heeft zo zijn beperkingen (en aannames)

Dat Sky er mee rijdt... tja.. sponsor betaald en bepaald ;)

@Toon: correct, hartslag 'ijlt' na op de inspanning/intensiteit. Dank voor aanvulling!
Duchenne Heroes 2013 & 2015
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

NielsTn schreef:Stages bevat maar aan 1 zijde een meting (linker crankarm).... i.t.t. bv. Garmin Vector, SRM etc.
Dus dat heeft zo zijn beperkingen (en aannames)
Volgens DC valt het effect hiervan in geteste situaties erg mee, vergelijkende metingen tussen diverse power meters inclusief de stages wijken niet veel van elkaar af, i.i.g. niet minder dan afwijkingen die je ook tussen de 'gangbare' meters ziet. http://www.dcrainmaker.com/2013/06/stag ... pdate.html" onclick="window.open(this.href);return false;
El Duder
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 19:08
Mijn mountainbike: VN

[quote="NielsTn"]Stages bevat maar aan 1 zijde een meting (linker crankarm).... i.t.t. bv. Garmin Vector, SRM etc.
Dus dat heeft zo zijn beperkingen (en aannames)[quote]

Voor zover ik weet doen alleen Garmin, Look en Rotor PM's meten aan 2 zijden, de rest aan 1 zijde... Die hebben dus allemaal dezelfde beperkingen, maar zoals al eerder opgemerkt zijn de verschillen niet echt schokkend te noemen volgens DCrainmaker. En hij test het toch best uitgebreid als je het mij vraagt...
MTB should be muddy!
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Ik rij nu zelf tevreden met een Powertap, maar zou nu ernstig kijken naar de Stages.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
bramdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 388
Lid geworden op: za 11 juli 2009, 16:07
Mijn mountainbike: Specialized epic S-works, Specialized stumpjumper fsr S-works, Canyon Strive CFR
Contacteer:

Die stages powermeter lijkt me echt wel interessant.
Tot ik erachter kwam dat deze enkel verkrijgbaar is voor een sram x9 crankstel.
Een serieuze tegenvaller, ik wil hem op een xx1 crank of een specialized sworks crank.
Tom-s
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 17:00
Mijn mountainbike: is 8kg
Contacteer:

Ik zit ook te wachten op een fatsoenlijke vermogensmeter welke te combineren is met sram XX steek en een Sworks crankset. Ik vrees dat het wachten is op een P2M type S welke past op S-works crank.
Ik heb er ook aan zitten denken om over te stappen op een Hollowgram SL crankset met XX steek en Stages maar dat staat zo vreemd op een Specialized en is vrij prijzig.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Lijkt me ook leuk een watt meter maar best wel prijzig, lijkt mij wel een aardige gadget. Hartslag meter doe ik steeds minder om. Combo van hartslagmeter en powermeter is ook wel weer aardig, daar kan je je niveau aardig mee aflezen.
bramdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 388
Lid geworden op: za 11 juli 2009, 16:07
Mijn mountainbike: Specialized epic S-works, Specialized stumpjumper fsr S-works, Canyon Strive CFR
Contacteer:

Tom-s schreef:Ik zit ook te wachten op een fatsoenlijke vermogensmeter welke te combineren is met sram XX steek en een Sworks crankset. Ik vrees dat het wachten is op een P2M type S welke past op S-works crank.
Ik heb er ook aan zitten denken om over te stappen op een Hollowgram SL crankset met XX steek en Stages maar dat staat zo vreemd op een Specialized en is vrij prijzig.
Ik ben er vrij zeker van dat er geen p2m voor een sworks crank gaat komen.
Dan denk ik eerder dat srm mee gaat komen of quarq.
Omdat deze momenteel al spiders maken voor een sworks crank, natuurlijk in een andere steek.

Jammer genoeg werkt dit niet voor mij, aangezien ik met een qx1 blad rijd.
Deze heeft een 76 mm steek.
Daarom hoop ik dat rotor er 1 gaat maken of een powermeter die niet de spider vervangt.

Edit: Srm heeft er al 1 uit: http://www.srm.de/product/powermeters/1x-sram-xx1-gxp/" onclick="window.open(this.href);return false;
Srm kennende zal deze natuurlijk serieus wat kosten.

Edit 2: 2600 Dollar :-{
http://www.probikesupply.com/srm-sram-x ... -crankset/#" onclick="window.open(this.href);return false;
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Zie je dat ie er wel is :-)
ah joh de dollar staat gunstig en je krijgt vast wel wat korting op zo,n ding
Plaats reactie