Vaste MTB - route Enschede - Noord

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Dat is inderdaad minder fijn, ben daar ook eens benaderd door een man, heb het maar vriendelijk afgeslagen wat hij voorstelde.

Vandaag wat over de weg gefietst maar ook een stukje van de route. Waar je de route opdraait vanaf de Hofmeijerweg, na de kwekerij, kwam ik een moeder met kind en hond tegen op het parcours. Heb ze maar even gewaarschuwd dat het een mtb-route is en misschien niet het meest geschikte pad is om te wandelen. Dat begreep ze wel zei ze.

Paar weken terug in Lonneker ook al een vader met dochter op fiets, in tegengestelde richting over dat smalle pad door die weilanden. Daar staat nu ook een bord geloof ik, met de waarschuwing niet tegen het verkeer in te gaan.

Parcours ligt er verder mooi droog en vrij strak bij, op sommige plekken zelfs al wat mul. Die diepe plassen zijn natuurlijk verdwenen maar daar ligt nog een best zooi. Alleen in de aanloop naar het Lonnekermeer lijkt het wel alsof ze met een peloton tanks over die bospaden zijn geweest.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
lepluskoen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:09
Mijn mountainbike: specialized stumpjumper comp evo

gisteren deze route voor het eerst gedaan en ik moet zeggen dat het een mooie route is! meestal doe ik een paar rondjes rutbeek of een paar rondjes hulsbeek maar deze route is toch wel heel erg leuk! en ik denk dat dit toch wel mijn favoriet is tot nu toe!

minder was dat sommige overgangs stukken onduidelijk waren met de bordjes maar dat komt de volgende keer wel goed :D

is die wipwap trouwens weg? ik zag die op de foto's ergens (en op een filmpje) maar kwam hem onderweg niet tegen.

oh en er staan inderdaad auto's op nog al erg rare plekken geparkeerd (ik was hier al voor gewaarschuwd)
26" en anders de omafiets
Rataplan
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: do 14 juli 2005, 22:47
Mijn mountainbike: Stumpjumper Comp 2009, Bianchi JAB 29.1 2013

De wipwap is al vrij lang kapot! Hij komt na de evenwichtsbalk (achter de Grote Gele M)

Vrijdag de route nog ff gereden; was niet te doen, overal plassen/zware modder. Heb bepaalde gedeeltes uit voorzorg maar vermeden.
Heeft iemand hem vandaag nog gereden? Zo ja hoe lag hij erbij?
van je hobby je werk maken, dat is pas sport !
Gebruikersavatar
headzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: di 14 juni 2011, 20:36
Mijn mountainbike: Z'n superlicht, oranje en vlijmscherp mesje

Zo vandaag voor de tweede maal de route gefietst, in combinatie met de route van het hulsbeek.

Er ligt met die regen nu wel erg veel modder. Er is in enkele gevallen gewoon echt niet doorheen te komen. We zijn dan ook een paar keer van de fiets af moeten stappen/vallen om even door de modderpoelen te komen. Verder is de route echt de moeite waard. Helemaal wanneer de route wat droger is wordt het best een technisch parcours. Veel techniek, veel snelheid en mooie natuur.

Ben wel voor de tweede maal verkeerd gereden. Aan de oost-zijde van het vliegveld loopt de Bergweg. Boven op die bult staat een gigantisch huis en daar staat nog een paaltje 'rechtdoor.' Maar hierna houd het op. Ik heb het nog maar even uitgezocht maar z'n 100 m na dat huis moesten we links. Zijn er meerdere die dit probleem kennen of ligt het weer aan mij?

Hoe dan ook, ik ga hem nog veel vaker fietsen!!!!
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Als je van de Bergweg afkomt, dat is de Lonnekerberg, dan heb je aan de linkerkant een kleine plas en dan links een vrij brede zandweg die snel smaller word. daar moet je in, dan sla je af voor de grotere plas, de kleigaten. Dan is er een redelijk technisch stuk dat vooral nu heel nat en glibberig (klei) zal zijn. De route splitst zich even, een links en rechts, de rechter is wat technischer, maar ook natter. Dan komen ze weer samen en komt de route op de Oude Deventerweg uit, asfalt. Dan vervolg je het parcours richting Lonneker, daar zit een leuke serie hobbels.

Veel fiets plezier, ik vind het ook leuk om eerst een deel van Enschede Noord te fietsen en dan door te steken richting het Hulsbeek, het Hulsbeek is wel kort maar wel leuk en redelijk technisch en snel. De Enschede Noord route kan inderdaad erg nat zijn, vooral het stuk in Hof Espelo tot en met het Lonneker meer.

Als je hier in de omgeving woont, kijk eens in Let's Ride Enschede. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
headzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: di 14 juni 2011, 20:36
Mijn mountainbike: Z'n superlicht, oranje en vlijmscherp mesje

Ga morgen deze route weer rijden. Iemand bekend met hoe het er nu bij ligt? Laatste keren - zoals hierboven te lezen - was het nogal een drama!
Gebruikersavatar
headzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: di 14 juni 2011, 20:36
Mijn mountainbike: Z'n superlicht, oranje en vlijmscherp mesje

Nimbus schreef:Als je van de Bergweg afkomt, dat is de Lonnekerberg, dan heb je aan de linkerkant een kleine plas en dan links een vrij brede zandweg die snel smaller word. daar moet je in, dan sla je af voor de grotere plas, de kleigaten. Dan is er een redelijk technisch stuk dat vooral nu heel nat en glibberig (klei) zal zijn. De route splitst zich even, een links en rechts, de rechter is wat technischer, maar ook natter. Dan komen ze weer samen en komt de route op de Oude Deventerweg uit, asfalt. Dan vervolg je het parcours richting Lonneker, daar zit een leuke serie hobbels.

Veel fiets plezier, ik vind het ook leuk om eerst een deel van Enschede Noord te fietsen en dan door te steken richting het Hulsbeek, het Hulsbeek is wel kort maar wel leuk en redelijk technisch en snel. De Enschede Noord route kan inderdaad erg nat zijn, vooral het stuk in Hof Espelo tot en met het Lonneker meer.

Als je hier in de omgeving woont, kijk eens in Let's Ride Enschede. ;)
Gebruikersavatar
headzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: di 14 juni 2011, 20:36
Mijn mountainbike: Z'n superlicht, oranje en vlijmscherp mesje

[quote="headzz"][quote="Nimbus"]De route splitst zich even, een links en rechts, de rechter is wat technischer, maar ook natter.

zal mijn eigen antwoord maar geven:

Route ligt er goed bij. Het stuk - bij de bekende splitsing, en ja die heb ik nu wel gedaan. eindelijk, want het is het mooiste stuk van de route - is op sommige plekken erg modderig. Ook het paadje 'rechts' is KUT omdat er een boom overheen gevallen is.
Verder met hier en daar iets modder een mooie route!!!
Gebruikersavatar
Bontrek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: za 4 juni 2011, 20:52
Mijn mountainbike: Scott Spark

Vandaag voor het eerst deze route gefietst. Blij met mijn GPS want soms miste ik wel de routepaaltjes.

Begonnen bij de Mac in O'zaal. Eerste stuk is wel grappig maar ook wel de bekende moddergaten met diepe plassen.
Niet zo'n fan van maar was nog wel te doen. Geldt ook voor Smulders kleigaten. Rest van het parcour lag er droog bij.

Na Lonneker wordt de route wat recht toe recht aan met hier en daar een single track. Vind rechte stukken/asfalt niet erg, kun je lekker genieten van de natuur en met een goede cadans fiets je dit zo weg. De tracks bij de UT zijn leuk.

Al met al 45 km in 2.10 uur
Aut viam inveniam aut faciam
Gebruikersavatar
headzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: di 14 juni 2011, 20:36
Mijn mountainbike: Z'n superlicht, oranje en vlijmscherp mesje

Gister gefietst. Tot mijn verbazing lag het er redelijk bij. Had erger verwacht.zelfs bij de evenwichtsbalk is goed te rijden.
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

Vanavond weer een gedeelte van de route gefietst, maar moest op den duur door de invallende duisternis het bos weer uit :-{ Jammer dat het weer merkbaar vroeger donker wordt.

De route lag er op zich goed bij, waarbij ik de wip-wap track maar links laat liggen na een dag met flinke regen. Als leuk alternatief kies ik vaak een alternatieve route en ga dan i.p.v. links richting de McDonalds op de T-Splitsing rechts, en dan langs de spottersplaats. Uiteindelijk kun je dan bij het voorheen afgesloten gedeelte (vliegbasis) links het bos weer in. (Dit alternatief is in dit Topic al eerder ter sprake gekomen)
Helaas is deze route in het bos inmiddels geblokkeerd!
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

Vandaag deze route gefietst in de sneeuw. Op de normaal ook al slechte stukken viel ook nu in de sneeuw niet te fietsen (zoals 2e stuk Lonnekerberg en rondom de kleigaten) maar verder gewoon goed te doen!

Het is ook nog eens een geweldige omgeving :-q

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Word er nog op deze route gefietst?
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik rij hem regelmatig.

Maar jij hebt hem vorige week vrijdag toch gereden met oa BlueRay?
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
RobertHaven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 21:22
Mijn mountainbike: American Eagle Lightning 890

Vandaag deze route maar weer eens gereden. De stukken tussen de singletracks zijn goed te doen maar de singletracks zelf waren voor het merendeel erg modderig tot echte modderpoelen die niet meer begaanbaar waren. Het stuk tussen Oldenzaal en Lonneker was op sommige plekken echt niet te doen helaas.
Plaats reactie