De "ideale" strandfiets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
tek-zotic
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 17:23
Mijn mountainbike: Carbon in de zomer, staal in de winter

dit frame komt toch wel in de buurt van de perfecte beachbike:
Afbeelding

setje HS33, compact road crank (50-34) en handgespaakt wielsetje (met dt240 naven) zou het voor mij af maken
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

mtbmorron schreef: hier een fototje
Afbeelding

waarom een stapel spacers tussen je balhofd en dan je stuurpen negatief?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

yo-eddy schreef:
mtbmorron schreef: hier een fototje
Afbeelding

waarom een stapel spacers tussen je balhofd en dan je stuurpen negatief?
Volgens mij ga je dan harder... Ziet er wel agressiever uit zo... Denk dat ik mijn high riser bar er ook maar een keertje af gooi en een flat bar met een negatieve pen monteer...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb deze mud-beach bike.

Oud Giant CADEX frame van plastic, kan niet kapot. Dan ceramic velgen tbv Magura HS 22 of 33 dus geen probleem met modder of zand. Naven van Hugi DTSwiss. Shifters & derailleurs SLX, met een oud crankstel. O ja voorvork is een Mosso uit China. Duurste aan de fiets zijn de velgen, maar voordeel is dat die bijna niet slijten dus jaren meegaan.

Daarnaast een stel spatborden, degelijk vastgemaakt, gaan niet los vallen er niet af. Ideaal ding, bomb proof hiermee terroriseer ik het strand en de modder paden (hey NSA!!).

Afbeelding
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
liegebeest
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 9 november 2007, 13:32
Mijn mountainbike: Surly

Zijn er al mensen die op een crossachtige strandfietsen?

Mede hierdoor leek me dat een goed idee http://forums.mtbr.com/29er-bikes/i-beg ... 55649.html" onclick="window.open(this.href);return false; ik zag ook dat bekkenk met een proto koga rijdt die eigenlijk ook hier veel van heeft.

Nu wil het dat mijn gewone fiets, een gaspijp giant tourer van een jaar of 15 enorme ruimte voor banden heeft en ongeveer een cross geometrie. Met minimale inspanningen (2x achterspatbordstangen monteren en wat aan schuiven) heb ik er al 2.0 fat frank in gekregen, inclusief spatborden. De ruimte is fors meer dan mijn surly cross check. Dan is er nog ruimte zat in de vork en seatstays.

De chainstays hielden niet veel over, dus die ben ik vandaag gaan aanpakken door de dimples/deuken die er al zaten te vergroten. En dat is gelukt, een supermoto past er achter in (voor sowieso) Al lijkt de uitlijning iets schever (had hij al iets last van) maar dat krijg ik ook nog goed, ben al wat aan t bedenken daarvoor.

Flared dropbar er op, nog een 2e supermoto scoren, nog iets voor de shifter bedenken en daar heb ik mijn monstercross strandfietsen op 29er supermotos. Dit jaar tochten meedoen zal niet lukken, maar volgend seizoen zeker.

Ben benieuwd of er meer mensen met zoiets rijden of zelfs met 2.0 breedte meerijden.
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

N!co schreef:Met een Rohloff is het prima rijden op het strand. Heb het drie seizoenen gedaan en geen centje pijn. Je hydraulische schijfremmen en je voorvork vinden het niet fijn. Remblokjes slijten zo hard dat je aan het eind van een beachrace geen remmen meer hebt. Hiervoor kun je mechanische schijfremmen gebruiken. Die hebben meer ruimte tussen de remblok en schijf. Een vaste voorvork (star) is erg aan te bevelen.
Rohloff gaat inderdaad prima.
Ik rij ook schijfremmen op het strand, heb nu 3 strandraces gedaan en een aantal keren strand training, nog geen 1x mijn blokjes hoeven te verwisselen.
Als je blokjes na 1 strandrace moet vervangen....rem je teveel.. :lol:
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

yo-eddy schreef:
mtbmorron schreef: hier een fototje
Afbeelding

waarom een stapel spacers tussen je balhofd en dan je stuurpen negatief?
Omdat negatief sportiever/stoerder/sneller/mooier staat dan positief.
pontius
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 7 december 2010, 17:35

waarom een stapel spacers tussen je balhofd en dan je stuurpen negatief?[/quote]

Omdat negatief sportiever/stoerder/sneller/mooier staat dan positief.[/quote]

Wat vervolgens te niet gedaan wordt door een spacertoren ;)
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

liegebeest schreef:Zijn er al mensen die op een crossachtige strandfietsen?

Mede hierdoor leek me dat een goed idee http://forums.mtbr.com/29er-bikes/i-beg ... 55649.html" onclick="window.open(this.href);return false; ik zag ook dat bekkenk met een proto koga rijdt die eigenlijk ook hier veel van heeft.
Op dit moment is zo'n beetje iedere serieuze strandfietser z'n fiets aan het aanpassen dmv een dropbar met roadshifters. Ideaal ook om (evt met een licht nopje/smallere buba) buiten het strandseizoen b.v. een veldtochtje te rijden.
Een maat van mij uit ons fietsteam is net gestart met een mooi project genaamd: WIKKIT
Lichte alu frames die omgetoverd worden tot Koga-Beachracer modellen.

Zal 's vragen of hij wat foto's kan posten.
wikkit
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 31 december 2013, 17:03

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8556_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


Zie hier een voorbeeld van een WIKKIT waarover debe over sprak .
het gaat om een any-road die je heel gemakkelijk kan omtoveren tot ultieme strandfiets en net zo makkelijk weer een racefiets van kan maken, of een crosser .
bij wikkit valt ie onder de gravelbikes of any roads

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1109_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2865_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 9188_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Reny
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 mei 2013, 20:15

Stond die blauwe (foto 2865) toevallig bij de ingang van de zilte zoen tijdens de generale?
Volgens mij heb ik die zien staan namelijk en heb ik even bewonderend gekeken.
wikkit
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 31 december 2013, 17:03

klopt hoor !! RENY
Reny
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 mei 2013, 20:15

Zag er dus "life" goed uit. Dat goud met blauw is een opvallende combinatie hahaha
Gebruikersavatar
Hans_vanLeerdam
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 00:27
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Si 2017 - Koga X29-Runner

Mijn ideale strandfiets is de Koga 29-Runner. Fijne fiets om mee op de weg te fietsen tijdens de winter (in het donker) en door de bossen te crossen als het niet te modderig is (met Furious Fred banden) en voor de strandraces met de Supermotos. Ik heb het stuur laatst een kwartslag gedraaid zodat deze nog lager staat (stond nl meer naar me toe gericht). Op 11 januari de volgende race, nl de EPE.
liegebeest
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 9 november 2007, 13:32
Mijn mountainbike: Surly

He interessant die Wikkits, laat je een paar frames maken oid? Ik kan er niks over vinden.

Ben wel benieuwd naar geometrie en framekitprijzen, mag via pb.

Marianne Vos twitterde ook een mooi EPE prep filmpje, is ook aan de drop bar.

Ik heb iig een on one midge besteld voor de oude Giant(meest budgetvriendelijk), dan heb ik straks een soort woon-werk/winterbike/strandracer in één. Heb nog een mooi setje bar-end shifters en van die v-brake racehendels liggen.
Plaats reactie