MonkeyRider goes FAT....&tubeless pg10

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Jep, ik denk dat de lijst met veel voorkomende namen / merken volgend jaar aangevoerd gaat worden door FATTY!!! :lol:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Als je nog 200gram per wiel wilt verliezen (en 4 uur arbeid)
http://youtu.be/sL6uzHr93ZY" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hardlopertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 642
Lid geworden op: ma 11 januari 2010, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon
Contacteer:

Vandaag in het echt gezien: knappe fiets!! :-q 8) :tong

Ik vond persoonlijk de voorvork wel meevallen, het is meer de verbinding tussen de vork en het balhoofd.
Trailbuilder @MTB Tracks O'hout
Like ons! http://www.facebook.com/MTBTracksOosterhout" onclick="window.open(this.href);return false;
Topic Cadettenkamp, Dorst en Vrachelen Klik!

Mail: info@mtbtracksoosterhout.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

hardlopertje schreef:Vandaag in het echt gezien: knappe fiets!! :-q 8) :tong

Ik vond persoonlijk de voorvork wel meevallen, het is meer de verbinding tussen de vork en het balhoofd.
Bedankt!
Die zandverstuivingen en heuveltjes buiten de vaste paadjes Vrachelse heide worden met zo'n fatbike ineens erg leuk mtb-terrein "om de hoek" voor mij :-D

Super trouwens dat jullie zoveel werk verzetten voor het onderhoud van het gebied Vrachelse heide-Dorst :-q
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Pat. schreef:@ Monkey, kun jij je foto's eens proberen wat kleiner te maken?
Dan zien ze er waarschijnlijk een stuk scherper uit.
( En mooier ook omdat ze nu meer dan een beeldscherm groot zijn. )

Maar een beest is het zeker, ik ben stiekem ook best wel benieuwd na hoe deze rolt.
Ik sta er wel van te kijken hoe makkelijk jij op je 36-36 boven komt.
Ik zit zelf echt heel snel op het kleine blad.

( Ik kon het toch niet laten om jou beest wat te verscherpen ;) )
Afbeelding
Voor het eerst kijk ik dit op de PC en ik moet toegeven dat Pat wel gelijk heeft.
Normaal kijk ik op mijn Iphone en deze past de foto's altijd aan het beeld aan.
Blijft wel een mooie tractor :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Klopt inderdaad. Ik keek deze week voor het eerst via PC en normaal altijd I-pad.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik dat kan aanpassen?
Misschien een gratis I-pad bij inschrijving van het forum ? :~
Mountain_biken
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 26 februari 2013, 14:17

Mooie fiets, foto's en een goed verhaal. Ben benieuwd naar nog meer foto's en ervaringen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vandaag mijn eerste fat&tubeless ervaring; ghetto-style.........eitje :-D

Gebruikt: Schwalbe nr 7 20" biba met AV, 1/4 liter Docs latex, compressor en veel zeepsop.

Stap 1 biba oppompen, velg uitboren voor AV, alles ruim in het sop en biba erom.

Afbeelding

Vervolgens biba netjes via middennaad openknippen, openvouwen en weer ruim in het sop

Afbeelding

Buba er omheen, controleren of rimstrip goed opengevouwen ligt, biba-strook (oude ghetto-style rimstrip) om de buba (drukt de band een beetje aan), 120cc latex erin via het ventiel....klaar voor het pompen.

Afbeelding

Met de compressor voorzichtig op druk zetten, eerst een beetje, laten zetten in de velgrand en dan door tot 30psi/2bar, latex schudden&draaien en klaar.

Afbeelding

Het gaat eigenlijk vrij makkelijk, ook zonder foamlaag om de velg beter te laten aansluiten, mits je een compressor gebruikt (goedkoop Ferm-ding). Ik heb de eerste keer proefgedraaid zonder latex en dat ging gelijk goed, zelfs zonder de biba-strook buitenom. Maar....toen ik daarna de latex erin goot en opnieuw wilde opblazen plofte de band een paar keer van de velgrand (??). Ik heb toen de biba-strook gebruikt en ben liggend en voorzichtinger gaan opblazen en dat gaat goed. De tweede band heb ik in een keer gevuld met latex opgeblazen en ook die zat vrijwel gelijk potdicht.
Ik heb de druk als test laten terugzakken tot ruim onder de 0.5bar en ook dan blijft ie goed in de velgrand. Wel druk je dan met je duim de band los van de velg en dat lekt iets (toen nog geen latex erin). Als je los laat sluit ie weer af.

Ik heb ff een stukje proefgereden met 8-10 psi (rond 0.6 bar) en dat gaat ook via stoepranden en trapjes goed. Het is natuurlijk afwachten of er vannacht druk in blijft en of het in terrein goed gaat (ik neem voor de zekerheid 2 biba's mee :wink: )

Nb: de nr 7 van Schwalbe is opengeknipt net breed genoeg voor de Fatty velg (70mm) zit met 20" mooi strak om de velg en weegt maar 150gr. Ik heb de (smalle) overstekende randjes nog niet bijgesneden, dat lijkt me handiger bij een eventuele banden-wissel.

De eerste indruk is dat de banden ERG netjes rond lopen (geen hobbel) en soepeler meebewegen......en daar ging het me om. Gewichtsvoordeel tov de Schwalbe 13F biba (200gr) is er natuurlijk niet, zonder latex is dat zelfs een lichtere oplossing.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ook heb ik intussen een setje spatborden binnen...........het is werkelijk ongelofelijk hoeveel bagger zo'n fatbike in je nek gooit als het echt nat is :-{ .
Ik had op http://fat-bike.com/2012/02/review-sks- ... d-fenders/" onclick="window.open(this.href);return false; een set SKS spatborden "ontdekt" die ik wel mooi vond voor mijn Fatty. Ze zijn net breed genoeg, monteren (en demonteren) erg makkelijk en ik vind ze verrassend goed staan.
Besteld bij http://www.bike-components.de/shop/cat/ ... urer_id=41" onclick="window.open(this.href);return false;

Fatty tubeless en klaar voor de modder:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

MOM & DAD.

hihi, ik heb de grand Mom ook. werkt perfect (Y).
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Michiel van de Grift
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 19:56

Ben normaal niet van de spatborden, maar dit ziet er best goed uit.
Let your riding do the talking.
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

Ben benieuwd naar je ervaringen met de tubeless banden.

Spatborden zijn onderdaad wel de mooiere.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Ziet er winterproof uit :-q
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Hm, nog een weekje dan zie ik hem in het echie. Waar is de Knard gebleven?
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Ziet er goed uit, maar kun je de foto's wat kleiner maken, ik heb er nog een beeldscherm naast geplaatst om het helemaal te zien :tong .
En wat is hier het praktisch nut van?
Plaats reactie