Kettinglengte bij fully

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Hallo,

Nu is het zo dat sommige systemen aan de ketting trekken bij inveren, dat dus in feite de afstand cassette tot BB veranderd, maar nu kan ik weinig vinden over wat voor systeem meer of minder aan de ketting trekt. Ik rij zelf een giant anthem, en omdat ik met een xx1 groep rijdt, wissel ik af en toe van voorblad, dus ik ga de ketting naar gelang het voorblad strakker of losser zetten. Maar nu zou het niet moeten zijn dat als ik met een 34 voorblad rijdt, de ketting te strak wordt op het lichtste verzet(zal hier niet zo snel voorkomen), en dus de kans op breuk bij volledig inveren te groot wordt.
Mocht iemand hiero iets van hebben gevonden op internet, of iets dergelijks, thnx!
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Ik zou zeggen lees dit recente topic eens goed door en je hebt je antwoord.

Kettinglengte bepalen. Maar dan echt.

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ja, je hebt een fenomeen als chain growth. In principe is het met programma's om de kinematiek van frames te bestuderen zoals Linkage te acherhalen, maar het makkelijkste is gewoon demper demonteren, worst-case versnelling selecteren en kijken wat er gebeurt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Ik zit nu ook met het afstellen van de kettinglengte op mijn Fully. Vandaag sloeg de derailleur geregeld over. Met name op de kleinere tandwielen. Ik haal ook nog een nieuwe cassette, want ketting is ook nieuw. Maar ik wil ook kijken of de kettinglengte correct is.

Kan ik de demper (Fox RP3) demonteren zonder dat ik deze laat leeglopen? Of kan ik deze beter laten zitten en met een pomp de huidige druk aflezen en dan leeg laten lopen?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Persoonlijk zou ik liever leeg laten lopen en opnieuw op druk zetten, lijkt me minder gedoe dan demonteren.

Vraag me ook af of je met een verwijderde demper de juiste limieten makkelijk kan vinden. Lijkt me met een lege makkelijker om de exacte positie bij bottem out te testen
Plaats reactie